Portaalfrees project
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Portaalfrees project
Goedenavond allen,
momenteel ben ik me een beetje aan het inleren over solidworks cam, en het overzetten naar de cnc bank. dit lukt nu aardig na een dagje stoeien. nu loop ik alleen tegen stappenverlies aan in de Y as. de andere assen hebben geen verloop, het is puur de y as die de slede van de spindel verplaatst.
even wat info: microstepping staat op 1600, dm865 drivers waarbij sw4 op full current staat, acceleratie al teruggebracht van 200 naar 125, (de x en z as draaien gewoon zonder problemen op 200mm/s2) wordt het wel iets beter van maar nog steeds verloop. ook is er groot verloop als ik met de pendant de feed% verander van bijvoorbeeld 100 naar 90. dan kan het geheel er zo een mm of 5 naast zitten. het is puur alleen de Y as, en ook alleen in de beweging van de motor af. (hij verloopt telkens dezelfde kant op namelijk.) iemand een idee?
of zal het nog met de puls en DIR setting te maken hebben? deze staan nog van de vorige eigenaar op 0 en 0
momenteel ben ik me een beetje aan het inleren over solidworks cam, en het overzetten naar de cnc bank. dit lukt nu aardig na een dagje stoeien. nu loop ik alleen tegen stappenverlies aan in de Y as. de andere assen hebben geen verloop, het is puur de y as die de slede van de spindel verplaatst.
even wat info: microstepping staat op 1600, dm865 drivers waarbij sw4 op full current staat, acceleratie al teruggebracht van 200 naar 125, (de x en z as draaien gewoon zonder problemen op 200mm/s2) wordt het wel iets beter van maar nog steeds verloop. ook is er groot verloop als ik met de pendant de feed% verander van bijvoorbeeld 100 naar 90. dan kan het geheel er zo een mm of 5 naast zitten. het is puur alleen de Y as, en ook alleen in de beweging van de motor af. (hij verloopt telkens dezelfde kant op namelijk.) iemand een idee?
of zal het nog met de puls en DIR setting te maken hebben? deze staan nog van de vorige eigenaar op 0 en 0
Laatst gewijzigd door Jurrian1 op 25 nov 2024 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je geprobeerd de waarde van Steppulse te verhogen?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zoo, probleem gevonden. wat blijkt, de vorige eigenaar had de tandriempoelie vastgezet met 4 m4 stelschroeven. 1x raden wat er bij controle los zat op de spindel direct even een vlakke kant aan de spindel gemaakt en met loctite gemonteerd zodat dat niet weer gebeurd.
Beginnen met cnc zit vol met zulk gehannes ; )
Ga zo door!
Ga zo door!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Eerste proefstukje is al gelukt!
Nog klein beetje finetunen qua toleranties, maar binnen 0.1mm is niet gek voor de eerste keer volgensmij:
Gaat om een proefstukje voor een carter inlaat van een puch carter
Het blokje op de laatste foto heb ik in serie laten frezen in China, bijzonder hoe goedkoop en maatvast dat is. En binnen 3 weken binnen
IK zie 2 dingen die me opvallen nl. 1. de polariteit van de step puls staat anders dan die van de beide andere assen, als je reageert op de verkeerde flank van de step puls krijg je ook daardoor een afwijking omdat je óf de eerste, óf de laatste puls van een treintje mist.
En 2. vind ik het freesbeeld er ruw, een beetje smering, een wat hoger toerental en misschien een scherpe frees doen wonderen denk ik.
En 2. vind ik het freesbeeld er ruw, een beetje smering, een wat hoger toerental en misschien een scherpe frees doen wonderen denk ik.
Polariteit staat al gelijk aan de andere assen. Verlies ook geen stappen meer. Toerental etc moet ik nog even uitvogelen, aan de freesjes kan het haast niet liggen, 1 3 fluits vhm 6mm en 1 r3 6mm vhm frees beide van phantom, beide nieuw. Koeling is 1 op 25 gemengd flood cooling. Het voelt overigens wel gewoon glad aan. Het schuine stuk iets minder dan de rest, maar dat krijg je normaal ook niet zo glad als de andere vlakken lijkt me?benkr schreef: ↑26 nov 2024 22:53 IK zie 2 dingen die me opvallen nl. 1. de polariteit van de step puls staat anders dan die van de beide andere assen, als je reageert op de verkeerde flank van de step puls krijg je ook daardoor een afwijking omdat je óf de eerste, óf de laatste puls van een treintje mist.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Klopt, en dat is aangepast voordat ik het proefstukje gefreesd heb
Nou, de eerste officiële freesklus is af
Ik had alleen nog wel 1 keer aan het eind van het freesprogramma (1a laatste regel) dat de hele machine bevroor. Alle assen op de rem, ook na estop geen beweging in te krijgen, anders dan hele machine opnieuw opstarten met de hoofdschakelaar. Dit heb ik begin van de week ook een keer gehad tijdens een gereedschapswissel. Iemand hier bekend mee?
Ik had alleen nog wel 1 keer aan het eind van het freesprogramma (1a laatste regel) dat de hele machine bevroor. Alle assen op de rem, ook na estop geen beweging in te krijgen, anders dan hele machine opnieuw opstarten met de hoofdschakelaar. Dit heb ik begin van de week ook een keer gehad tijdens een gereedschapswissel. Iemand hier bekend mee?