Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

elvis3 schreef: 06 sep 2022 14:27 Is een kast van 50x50 oke Ben?.
Ja dat denk ik wel, ligt er nog aan hoe diep die kast is, maar kort door de bocht is ja.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de zaagmachine in het massief eiken blad gezet, ik vond dat het opmerkelijk makkelijk ging.
Toen er een reep vanaf was zag ik waarom, het was gewoon spaanplaat verstopt in een omhulling van eiken fineer en een paar dikkere latjes aan de kant.
Ja, dat kun je van grote afstand al zien roep iemand die in de buurt stond toen ik mijn verbazing kenbaar maakte, hoewel deze er wel heel erg echt uitziet, maar ook hier geldt 'als het er te mooi uitziet om waar te zijn dan is dat ook zo' ook hier, het ziet er te goed uit, echt eikenhout heeft onvolkomenheden, dit niet roept iemand die er verstand van heeft volgens hem.

Het blad ligt nu op de machine in afwachting van een beter alternatief, wat mij betreft toch nog steeds een massief eiken blad, een degelijk aluminium blad (toolingplate) kan ik niet betalen. Mocht iemand een idee hebben voor een alternatief dan hoor ik dat graag, maar b.v. dik MDF vind ik geen alternatief. Het blad moet 800 x 1300 mm groot zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Sven »

Natuurstenen tafelblad?
Torsionbox?
Multiplex deurpaneel met aluminium binnenblad?
Let wel, deurpanelen zijn binnen cnc context niet per se echt vlak.

En wat is er mis met 40 mm mdf?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door janplastiek »

Trespa? hardweefsel?
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

MDF kan ik eigenlijk zo veel krijgen als ik wil, maar wil ik dat wel? Ik vind het eigenlijk zonde van de inserts die ik er in moet gaan maken, zo duurzaam is MDF niet, en zeker dat dikke niet. Ik heb wel gedacht aan een aantal dunne op elkaar plakken en dan een HPL toplaag.

Trespa of volkern zoals men dat hier noemt omdat Trespa eigenlijk een merknaam is en geen productnaam, we hadden het over maatvast zijn, ik weet niet beter dan dat Trespa absoluut niet maatvast is met betrekking tot vochtigheid, vandaar dat ik hier niet aan denk. Bovendien moeten er dan ook een paar platen op elkaar worden gelijmd maar dat is dan weer geen probleem. Inserts zou dan niet hoeven, in Trespa kun je uitstekend tappen en mocht er een draad beschadigen kan er altijd nog een insert in.

Hardweefsel, geen idee waar ik het haal, wat het kost en of het geschikt zou kunnen zijn.

Misschien is een goede kwaliteit betonmultiplex ook wel geschikt, geen idee, eventueel met een extra toplaag er op?

Composiet werkblad? geen idee of dat is na te bewerken om het goed vlak te krijgen, en inserts in te maken, maar bijna tegenover mij zit Lion Stone, de bladenmaker van Mandemakers, zal ook wel een DMG onderdeel zijn achter de schermen, daar maken ze echt honderden bladen per week, maar is het bruikbaar?

Wel leuk zo'n discussie, ik had echt niet gedacht dat eikenhout zo erg zou werken om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat men zich blind staart op het 'makkelijk' opspannen door zoveel mogelijk insert in een blad te willen maken.
Als je 5 jaar later gaat kijken welke gaten gebruikt zijn, zijn er waarschijnlijk nog 70% maagdelijk.
Klein werk doe je meestal op dezelfde locatie en bij groot werk gebruik je niet de inserts onder je werk.
In jouw (Ben) geval is het misschien een idee om een basis onderframe te hebben van jouw geliefde extrusie profielen, en daar een raster van blokken MDF (200x200mm) over te verdelen met een onderlinge ruimte van 10mm of zo.
Die blokken MDF zet je met 4 bouten vast op de extrusie, kun je individueel vervangen, kun je in een aantal inserts in maken, de gleuven kun je voor T-moer achtige dingen gebruiken.
En van het werken van het MDF heb je helemaal geen last, wordt die gleuf van 10mm misschien een paar tiende anders.

En MDF of ander plaatmateriaal heeft Ben meer dan genoeg, en helemaal als het stukjes van 200x200 mogen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de lineaire uitzettingscoëfficiënt van eiken/aluminium/staal (8/23/12) vergeleken . Dan doet hout het met 8 beter dan aluminium. Het verschil met staal (opgeschroefde geleiding) is ook kleiner wat het kromtrekken (bimetaal effect) verminderd. Ik denk dat goed gedroogd (oud) eiken met een goede laklaag geseald (botenlak) dan toch niet zo verkeerd is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Tolp2 »

Mijn tip voor eikenhouten bladen: de kringloop winkel en dan de meest lelijke tafel ... Wellicht is het goed om te kijken naar donker eiken, eigenlijk het soort tafels wat in een bruin café hebben gestaan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Goudgele »

Als het dan echt zo nauw komt met maatvastheid van je bodemplaat/opspanplaat, kan je hout toch al meteen vergeten?

Bij het werk wat ik doe komt het nooit zo nauw (99% is houtbewerking). Ik heb om en om MDF strips en t-sleuf rails. Bijna een jaar later heb ik de rails eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik schroef de houten plaat/plank gewoon in het MDF en gaan met die banaan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Goudgele schreef: 07 sep 2022 14:51 Als het dan echt zo nauw komt met maatvastheid van je bodemplaat/opspanplaat, kan je hout toch al meteen vergeten?
Het gaat om het totaal concept rekening houdend met de montage, stijfheid, kosten, werken, uitlijnen, gewicht, etc.

Platen kun je "eenvoudig" vlakken met een haarliniaal. Hout is "gemakkelijk", aluminium is bewerkelijker en graniet echt tijdrovend.
Het aluminium zet meer uit dan hout (de opgeschroefde rail is van staal) en in mijn hok is de temperatuur tussen de 18° en 34°.
Als het hout geseald kan worden (tegen de invloed van luchtvochtigheid) dan is het een optie om te gebruiken.

Wat een granieten plaat aan kosten met zich meebrengt, weet ik niet. Voor het boren van gaten in graniet moet je (volgens mijn zwager) een diamant boor gebruiken.

Voor Ben is graniet denk ik geen optie van wegen het gewicht, voor mij misschien wel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 07 sep 2022 12:43 Ik heb de lineaire uitzettingscoëfficiënt van eiken/aluminium/staal (8/23/12) vergeleken . Dan doet hout het met 8 beter dan aluminium. Het verschil met staal (opgeschroefde geleiding) is ook kleiner wat het kromtrekken (bimetaal effect) verminderd. Ik denk dat goed gedroogd (oud) eiken met een goede laklaag geseald (botenlak) dan toch niet zo verkeerd is.
Ik denk dat de luchtvochtigheid een grotere rol speelt. En zo'n plaat is nooit echt hermetisch geseald.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

serum schreef: 06 sep 2022 08:34 Ik vind eiken een erg slecht plan Ben. Ik heb hier een massief eiken tafeltje gemaakt, die is op strak 500mm breedte van de machine gekomen, met lage luchtvochtigheid is hij rond de 50 breed, soms is hij 50,5. (En hij is gelakt)
Ik ben er inmiddels wel vanaf gestapt, althans voorlopig, maar ik vraag me wel af hoe de gevoeligheid voor vocht zich gedraagt als je het hele blad echt stevig invet met dunne olie, zodanig dat het hout echt volledig doortrokken is. Ik denk dat het vocht dan geen kans meer maakt om dat er al overal die olie zit. Water verdampt weer, maar olie blijft volgens mij echt veel langer in de houtstructuur zitten. Ik twijfel dan wel weer aan de lijmverbindingen, blijven die wel hun taak doen?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels bijna voldoende aluminium profiel van 45 x 45 bij elkaar (met dank aan 1mix die mij helpt met wat extra profielen) om daar ook het bed van te maken. Ik moet nog even uitpuzzelen hoe ik dat bed tot een stevige eenheid ga maken.
Laatst gewijzigd door benkr op 13 sep 2022 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik was vanmiddag druk met het frezen van delen voor de nieuwe portaalfrees in aanbouw toen de BF25 die ik hiervoor gebruik er mee ophield grrrrrrr.
Ik was bezig om een nieuw werkstuk voor te bereiden voor het boren en frezen van een aantal gaten en een kamertje, toen ik het freesprogramma had geladen zag ik eigenlijk al meteen dat de grafische presentatie in Mach3 er een beetje vreemd uitzag, normaal zie ik een 2D plaatje met de toolpaden, nu leek dat meer op een 3D plaatje. Toen ik aan het kijken was waarom ik dit plaatje zo kreeg verscheen de melding "er heeft zich een fout voorgedaan, de PC wordt opnieuw opgestart". Dat was het laatste wat er op het beeldscherm verscheen, de PC lijkt helemaal dood.
Die PC is een mini ITX bordje waarop Windows10 is geïnstalleerd, maar wat erger is dat dat bordje aardig verstopt is, ervoor zit een plaatje met daarop het Pokeys 57CNC kaartje en een Pokys57 kaartje wat de toetsen die ik op de kast heb gemaakt samen met het handwiel. Dat moet er nu eerst uit voordat ik hoop ik kan zien wat er mis is. Ik gok/hoop dat de voeding is overleden, dat is een printje wat gevoed wordt met 12VDC en daar alle spanningen van maakt die een ITX moederbordje nodig heeft.
Plaats reactie