Aandrijving lange X-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nelisj
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:42
Locatie: Schermerhorn
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door nelisj »

Even voor mijn beeld vorming. Je hebt dus 1 tandwiel wat vast staat en de andere kan wat bewegen. Maar door het spannen van de tandriem druk je die meteen tegen de heugel aan?

Dat klinkt eigenlijk best simpel.

Waarom maak je eignelijk gebruik van een haakse reductie kast?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

om het toerental van de steppermotor wat af te stemmen op de snelheid van de machine.. 1:1 gekoppeld stelt je bij wijze van spreken in staat om je machine van tafel te schieten..

onderschat een CNC machine niet... 't is en blijft een gevaarlijk apparaat.. geen speelgoed..
nelisj
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:42
Locatie: Schermerhorn
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door nelisj »

In plaats van een reductie kast kun je toch ook een ander tandwiel kiezen? Ook kun je datzelfde toch doen met je tandriem?

De vraag meer waarom een haakse en niet plantair. Neem teminste aan dat je geen haakse gebruik met een worm wiel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

de reductor die ik gebruikt heb heeft wel een worm overbrenging, met zeer weinig speling, nagenoeg niet meetbaar..
de tandriem is puur voor het stellen van de twee tandwielen die in de heugel grijpen.

ik heb het spul zo ontworpen dat ze op allerlei profielen kunnen worden gemonteerd, profielen die we gebruiken om allerlei machines te bouwen..
zo kunnen we snel en klantspecifiek ontwerpen.. scheelt ons kostbare tijd, en de klant kostbare euro's :lol:
jeroen-cnc
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2017 12:09
Locatie: bergen op zoom

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door jeroen-cnc »

hoi

misschien een ideetje
kijk ook eens bij haase-cnc.de
heb daar voor mijn machine LAGER Blokken VOOR EEN AANGEDREVEN KOGELOMLOOPMOER 25/32 MM NOMINALE en ROTATIE LICHAAM / MOER HOUDER 32MM gekocht voor mijn 32mm spindels meteen lengte van 2000mm,en 10 mm pitch koste me een kleine 500 euro maar dan heb je ook wat.
te vinden bij machine elementen, deze zijn er voor verschillende assen en en diameters met en zonder motoren
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door benkr »

Dit dus:

https://haase-cnc.de/maschinenelemente.html

De KO spindel hoeft helemaal niet zo dik te zijn, hij staat in principe gewoon helemaal stil, een 1605 spindel is hier goed.
Gebruik je als motor een JMC servo van 180W dan wordt het helemaal niet zo heel erg duur, bestel de Motor direct bij deze shop:

https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4a12oYkw99
Plaats reactie