Spindle snelheid

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Engelbracht

Spindle snelheid

Bericht door Engelbracht »

Dag Mede CNC'ers

Sinds een paar weken heb ik een Colinbus CMR 2513 Portaalfrees in mijn bezit en deze werkt top, alleen loop ik nu ergens tegen aan.
Ik zou graag wat uitsnijden met een Drag knife, maar ik krijg de spindlespeed niet op 0. De colinbus krijg zijn Gcode uit vectric als .C3d(de colinbus Gcode noem ik het even). Als ik dit text bestand open, krijg ik bijna bovenaan "RVS en dan de snelheid die ik in vectric aan heb gegeven, bijvoorbeeld 12000 RPM. Nu verander ik deze naar 0 en toch blijft de spindle opstarten. In de Colidrive software kan ik de spindle ook starten en dan zegt hij dat ik een waarde tussen de 3000-24000 moet invoeren. dus als ik in de gcode 0 aangeef vermoed ik dat hij op 3000 gaat draaien als ik het geluid van de spindle mag vertrouwen.

Ook is er een optie om een .NC bestand in de Colidrive software te laden en daar zou ik dan eventueel de spindlespeed naar 0 kunnen krijgen, maar ik heb in vectric nog geen 1 .NC bestand gevonden wat de software goed kan lezen.

Nu hoop ik uiteraard dat iemand mij in de goeie richting kan wijzen.

Vriendelijke Groet,

Justus
Laatst gewijzigd door Engelbracht op 16 dec 2024 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Re: Spindle snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Kun je niet de stekker van de spindel losnemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Engelbracht

Hi, Bedankt voor uw bericht.
Dit zou kunnen, maar liever los ik het in de software op.
Harrycnc

Bericht door Harrycnc »

Bekijk in Vectric Gadgets "Dragknife Toolpath" of download deze.
Engelbracht

Dit heb ik gedaan, dan geeft vectric als nog een snelheid mee die de machine dan negeert..
Harrycnc

Bericht door Harrycnc »

kopieer je Post Processor en noem deze vb Mijn Dragknife daarin verwijder je de spindle speed en spindle on (M3 M4)
Engelbracht

Hi Harry,

Bedankt voor uw bercht, het is mij gelukt de post processor te vinden en te kopieren. Na het openen in kladblok weet ik alleen niet welke regel ik naar wat moet veranderen. ik doe er een screenshot bij, misschien helpt dit.
Vriendelijke groet, J

Afbeelding
Harrycnc

Bericht door Harrycnc »

Begin eerst met de post name te wijzigen anders kom je in de problemen met de originele PP. vb

POST_NAME = "Colinbus Dragknife (mm) (*.c3d)"

plaats een + teken voor de regel die je wil uitschakelen, probeer eerst deze.

+ VAR SPINDLE_SPEED = [S|A||1.0]

Dit zou moeten werken.
Engelbracht

Hi Harry,

Ja vectric ging al een paar keer over zn nek inderdaad, ik dacht natuurlijk dat ik alleen de filename moest veranderen.. maar dit lijkt goed te gaan. morgen ben ik weer bij de CNC machine. mocht dit niet meteen werken, zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? en nog 1 vraag, mijn code lijkt niet echt op reguliere G-Code, weet u misschien waarom?

Fijne avond,

Justus
Caesar

Bericht door Caesar »

de reden dat de spindel toch gaat draaien is omdat de VFD of welke controller dan ook van je spindel een minimale snelheid heeft ingeprogrameerd. Dit voorkomt doorbranden van spindel bij goedkopere aansturingen en is redelijk normaal. M.a.w. je 10V ingangspanning om variabel toerental komt overeen met bijvoorbeeld 0v = 3000 toeren, 10v = 24000 toeren.

Beste is dus om M3 (Clockwise) of M4 (anticlockwise) te schrappen, of M5 aan te roepen (spindel uit).

Als dat niet werkt, kun je natuurlijk in je VFD instellen dat 0V overeenkomt met 0 toeren.
Engelbracht

Hi Ceasar,

Bedankt voor je input! het gekke is dat de M05 Gcode niet wordt gelezen door mijn programma. dus ik hoop dat de tip van harry werkt, zo niet, de VFD is een Hitachi SJ200. Zelf durfde ik nog niet aan de instellingen te rommelen, volgens mij heeft de machine een prima aansturing, maar ik kom er steeds meer achter dat alles relatief is in cnc land. mocht u nog verdere tips hebben, alles is welkom!

Met vriendelijke groet,

Justus
Engelbracht

Hier een voorbeeld van hoe mijn "G-code" er uit ziet:
Afbeelding
Harrycnc

Bericht door Harrycnc »

De eenvoudigste methode is je CNC programma een 2é maal instaleren en deze zo te configureren dat de spindle niet aangesproken wordt.
Engelbracht

Hi Harry,

Goed om te weten! Morgen ga ik er mee aan de slag! Fijne avond
Plaats reactie