verschuivend nulpunt in X-richting
Moderators: audiomanics, Moderators
verschuivend nulpunt in X-richting
In een zelfgebouwde cnc-draaibank draai ik volautomatisch een simpele houten pin.
Als die pin gedraaid is gaat het center open, de pin valt en een beweegbaar magazijn
brengt een halffabrikaat tussen de centers en dit wordt overgenomen en cnc gedraaid.
So far so good.
Ik werk met een controller van DDCS, versie 1, de oudste dus.
Als ik de machine aan zet ga ik eerst HOMEN, dan zet ik alles op nul, dan druk op START.
Het draaien gaat met cnc, het wisselen van het halffabrikaat met relais en hydrauliek.
Probleem is dat het nulpunt in X-richting bij ieder nieuw product 0,1mm verschuift.
Dat merk ik aan de schuine kanten die aan het product zitten.
Links wordt die steeds kleiner, rechts steeds groter.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Moet ik in het programma iets toevoegen? automatisch HOMEN?
Als die pin gedraaid is gaat het center open, de pin valt en een beweegbaar magazijn
brengt een halffabrikaat tussen de centers en dit wordt overgenomen en cnc gedraaid.
So far so good.
Ik werk met een controller van DDCS, versie 1, de oudste dus.
Als ik de machine aan zet ga ik eerst HOMEN, dan zet ik alles op nul, dan druk op START.
Het draaien gaat met cnc, het wisselen van het halffabrikaat met relais en hydrauliek.
Probleem is dat het nulpunt in X-richting bij ieder nieuw product 0,1mm verschuift.
Dat merk ik aan de schuine kanten die aan het product zitten.
Links wordt die steeds kleiner, rechts steeds groter.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Moet ik in het programma iets toevoegen? automatisch HOMEN?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Re: verschuivend nulpunt in X-richting
Is X bij jouw de lengte?
Maar maakt niet uit, vaak als er iets verschuift, blijkt er toch een koppeling niet echt vast te zitten.
Dir signaal met verkeerde timing kan ook nog geloof ik, alleen dan lijkt mij 0.1 per keer wel veel.
Heeft het niet te maken met die moer die je wat losser gezet hebt?
Maar maakt niet uit, vaak als er iets verschuift, blijkt er toch een koppeling niet echt vast te zitten.
Dir signaal met verkeerde timing kan ook nog geloof ik, alleen dan lijkt mij 0.1 per keer wel veel.
Heeft het niet te maken met die moer die je wat losser gezet hebt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
@Hugo
Jij hebt goed opgelet!
Nee, dit gaat over mijn eerste draaibank.
Die met de losse moer is de 2e.
Ik heb die eerste draaibank aan de kant gezet omdat ik de problemen niet meer opgelost kreeg en heb toen de 2e gebouwd die inmiddels draait.
Bij die eerste bank had ik ook dat probleem van die 5mm ribbel wat nu uitgelegd is hier en wat ik nu dus kan verhelpen.
Maar dat probleem van verschuivend probleem in X-richting, inderdaad langs draaien bij mij, heb ik nooit kunnen vinden.
Kan ook in de controller zitten want die was niet stabiel.
De aluminium koppeling kan het niet zijn want die zit goed vast.
DIR signaal met verkeerde timing? Hoe kan ik dat vinden of verhelpen?
Jij hebt goed opgelet!
Nee, dit gaat over mijn eerste draaibank.
Die met de losse moer is de 2e.
Ik heb die eerste draaibank aan de kant gezet omdat ik de problemen niet meer opgelost kreeg en heb toen de 2e gebouwd die inmiddels draait.
Bij die eerste bank had ik ook dat probleem van die 5mm ribbel wat nu uitgelegd is hier en wat ik nu dus kan verhelpen.
Maar dat probleem van verschuivend probleem in X-richting, inderdaad langs draaien bij mij, heb ik nooit kunnen vinden.
Kan ook in de controller zitten want die was niet stabiel.
De aluminium koppeling kan het niet zijn want die zit goed vast.
DIR signaal met verkeerde timing? Hoe kan ik dat vinden of verhelpen?
Maar dat probleem van verschuivend probleem in X-richting
= Maar dat probleem van verschuivend nulpunt in X-richting
soms met teveel dingen tegelijk bezig
= Maar dat probleem van verschuivend nulpunt in X-richting
soms met teveel dingen tegelijk bezig
Ik heb het ook regelmatig, dat als ik een verstuurt bericht nog eens nalees, dat ik dan een fout zie.
Je kunt het dan gewoon aanpassen door op het pen symbool te klikken (zie je alleen bij zelf verstuurde berichten). Als je dat snel doet merkt niemand er wat van
Als er al reacties zijn komt er een melding onderin met iets van "gewijzigd op: ......)
Edit: bij wijze van proef gewijzigd op 14 april 13:23u
Je kunt het dan gewoon aanpassen door op het pen symbool te klikken (zie je alleen bij zelf verstuurde berichten). Als je dat snel doet merkt niemand er wat van

Edit: bij wijze van proef gewijzigd op 14 april 13:23u
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 14 apr 2025 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
En waar vind ik dat pen symbool?
Ik zie op het betreffende bericht nergens een symbool waar ik op kan klikken.
Ik zie op het betreffende bericht nergens een symbool waar ik op kan klikken.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Rechts boven, naast dat uitroepteken en quote teken.
Als het dir signaal geinverteerd is, komt het theoretisch later dan het step signaal, dan kun je op een gegeven moment een fout op bouwen.
@Hugo
Dus DIR en STEP moeten tegelijk worden afgegeven?
Maar waar zit het probleem dan?
In de controller of de driver?
En hoe los ik het op?
Bij mij staat er alleen een quote-teken, verder niets.
Dus DIR en STEP moeten tegelijk worden afgegeven?
Maar waar zit het probleem dan?
In de controller of de driver?
En hoe los ik het op?
Bij mij staat er alleen een quote-teken, verder niets.
De Step en Dir flanken moeten in ieder geval een kleine verschuiving hebben, microsecondes is al genoeg. Als de flanken tegelijk komen weet je niet of het Dir signaal nog gezien wordt door de Step flank of niet. Het is het beste als het Dir signaal wisselt midden tussen de Step flanken. Maar dan moet je dus wel weten of de drive op de opgaande of neergaande flank van het Step signaal werkt. Vaak zijn de polariteiten van Step en Dir zowel aan de besturingskant als op de drive instelbaar.
Overigens, zoals Hugo al aangeeft is de kans dat dit het is niet zo erg groot. Ze zou even moeten kijken wat de afstand voor 1 Step is. Dat is wat je maximaal kunt kwijt raken bij een Dir verandering. Daarmee zou je al haast moeten kunnen inschatten of dit het überhaupt zijn kan...
Voor wat betreft het pen symbool bij een zelf verzonden post, dit is wat ik zie bij mijn vorige post:
Bij mijn eigen post staat er een pennetje bij, de post van jou en Hugo kan ik niet aan komen.
Bij wijze van test heb ik die post zojuist even aangepast, en je ziet dat op de onderste regel aangegeven. Je ziet dan ook meteen dat de forum klok een uur achter loopt
. Volgens mij gaat die niet naar de zomer tijd.
Edit (om 13:34
) ik zie nu dat Hugo de vraag ook al min of meer beantwoord heeft.
Overigens, zoals Hugo al aangeeft is de kans dat dit het is niet zo erg groot. Ze zou even moeten kijken wat de afstand voor 1 Step is. Dat is wat je maximaal kunt kwijt raken bij een Dir verandering. Daarmee zou je al haast moeten kunnen inschatten of dit het überhaupt zijn kan...
Voor wat betreft het pen symbool bij een zelf verzonden post, dit is wat ik zie bij mijn vorige post:
Bij mijn eigen post staat er een pennetje bij, de post van jou en Hugo kan ik niet aan komen.
Bij wijze van test heb ik die post zojuist even aangepast, en je ziet dat op de onderste regel aangegeven. Je ziet dan ook meteen dat de forum klok een uur achter loopt

Edit (om 13:34

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De driver is een 2HSS86H, er zitten 6 dipswitches op en daarnaast een connector RS232 (wat er niet uitziet als een RS232).
Wat bedoel je met de afstand van 1 step? Op hoeveel microsteps hij staat?
Het lijkt mij dat als de driver 1 step kwijt raakt, ik dit pas zie na 1000 producten.
Het gaat om zeker 0,1mm bij ieder nieuw product en dat zie ik duidelijk na 10 producten.
Maakt het nog uit wie de fabrikant is van de driver want ik zie soms staan dat de driver geen stappen verliest
en soms staat dat er niet bij.
Overigens zit er wel een encoder op.
Uitroepteken en pennetje zie ik bij alle posts staan als ik een antwoord van jullie krijg,
maar zodra ik op "reageer" klik is dat weg.
Wat bedoel je met de afstand van 1 step? Op hoeveel microsteps hij staat?
Het lijkt mij dat als de driver 1 step kwijt raakt, ik dit pas zie na 1000 producten.
Het gaat om zeker 0,1mm bij ieder nieuw product en dat zie ik duidelijk na 10 producten.
Maakt het nog uit wie de fabrikant is van de driver want ik zie soms staan dat de driver geen stappen verliest
en soms staat dat er niet bij.
Overigens zit er wel een encoder op.
Uitroepteken en pennetje zie ik bij alle posts staan als ik een antwoord van jullie krijg,
maar zodra ik op "reageer" klik is dat weg.
Het zou ook nog een overshoot van de stappen kunnen zijn.
Als de acceleratie en deacceleratie net te hoog staan, zou het kunnen zijn dat er net een paar stapjes te veel worden gedaan.
of de motor schiet een paar stapjes te veel door het afremmen van de x-as.
Sjaak
Als de acceleratie en deacceleratie net te hoog staan, zou het kunnen zijn dat er net een paar stapjes te veel worden gedaan.
of de motor schiet een paar stapjes te veel door het afremmen van de x-as.
Sjaak
@Sjaak
Als het goed is zou dat niet moeten kunnen want er zit een encoder op de motor.
Bovendien kan de motor het op zijn sloffen aan.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat het probleem uit de controller komt want die is niet stabiel.
Er veranderen soms uit zichzelf ingestelde parameters
of er gaat al een motor lopen voordat er op START is gedrukt.
Uiteraard ga ik die controller niet meer gebruiken maar ik wil weten waar het probleem vandaan komt
om te voorkomen dat ik het in een volgende machine weer tegen kom.
Als het goed is zou dat niet moeten kunnen want er zit een encoder op de motor.
Bovendien kan de motor het op zijn sloffen aan.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat het probleem uit de controller komt want die is niet stabiel.
Er veranderen soms uit zichzelf ingestelde parameters
of er gaat al een motor lopen voordat er op START is gedrukt.
Uiteraard ga ik die controller niet meer gebruiken maar ik wil weten waar het probleem vandaan komt
om te voorkomen dat ik het in een volgende machine weer tegen kom.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Vergeet dat verlopen, bij een andere machine komen toch weer nieuwe verrassingen.
Het is toch niet zo dat je toevallig het geheel in kettingmaten programmeerd?
Het is toch niet zo dat je toevallig het geheel in kettingmaten programmeerd?
Ik wil weten wat er aan de hand is.
En nee, ik werk niet met kettingmaten,
alles gewoon vanaf een nulpunt.
En nee, ik werk niet met kettingmaten,
alles gewoon vanaf een nulpunt.