verschuivend nulpunt in X-richting

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: verschuivend nulpunt in X-richting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik probeer in zo’n geval iets te verzinnen om het probleem extremer te laten optreden. Maar ik heb geen idee hoe jouw opstelling is, dus is erg lastig meedenken. De meest logische oplossingen zijn inmiddels wel genoemd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24

Bericht door BR24 »

Ik heb hier ondertussen al wat ideeën gezien en ik ga kijken of ik daar verder mee kom.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

BR24 schreef: 14 apr 2025 07:54 Probleem is dat het nulpunt in X-richting bij ieder nieuw product 0,1mm verschuift.
Dat merk ik aan de schuine kanten die aan het product zitten.
Links wordt die steeds kleiner, rechts steeds groter.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Je gebruikt een closed loop driver:
  • Bij mijn Lichuan servo verloopt ook de as als die niet continu enabled is.
  • Vaak moet de enable signaal nog even actief blijven na de laatste pulse. Als je de driver enabled laat, is dat ook opgelost.
  • Bij mijn Lichauan driver moet ik 0.1 sec wachten na het enabelen van de driver voordat ik een step signaal mag sturen. Als je de driver enabled laat, is dat ook opgelost. Bij deze driver is dat 5 usec. https://www.jmc-motor.com/uploads/20240 ... c955d5.pdf
  • Het Enable signaal moet eerst gezet worden, dan het DIR signaal en dan pas het step signaal. Volgens de handleiding moet er ongeveer 6us tussen de signalen zitten.
  • Het step signaal mag niet te kort zijn. Volgens de handleiding met het minimaal 2.5us hoog en 2.5us laag zijn. Dat geeft een max step frequentie van 200 kHz.
Driver timing.jpg
De instellingen van de timing van de enable/step/dir signalen moeten vanuit de controller gedaan worden. Je kunt e.e.a. eens heel ruim instellen om te kijken of daarmee het probleem opgelost wordt.

Ook een closed loop driver "verliest" stappen als het te snel gaat. Hij kan dat binnen grenzen corrigeren. Als hij het niet kan corrigeren, dan gaat hij vast in de fout modus. Ik denk daarom niet dat je probleem daar ligt.

De driver kan stoorsignalen oppikken en dan verloopt de positie ook. Korte signaal kabels tussen de driver en de controller die niet langs motor en voeding kabels lopen voorkomt problemen. Een goede aarding kan ook helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
BR24

Bericht door BR24 »

Stel dat dit inderdaad fout is, hoe verander ik het dan?
Kabeltje in de driver en met een laptop de instellingen aanpassen?
Gekke is dat er op die draaibank 2 drivers zitten, een voor de X-as, een voor de Y-as.
Ik heb alleen maar problemen op de X-as;
- verschuiven nulpunt
- als ik spanning op de controller zet gaat de X-motor soms al lopen voordat het beeldscherm oplicht en er op START is gedrukt.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat er iets is met die driver.
Superkees

Bericht door Superkees »

Kun je de drivers niet uitwisselen? Dus die van de x-as verplaatsen naar de y-as? Verplaatst de fout zich naar de y-as, dan is de driver waarschijnlijk de boosdoener.
Plaats reactie