Opbouwen Ratrig Killerbee

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Henk3D

Opbouwen Ratrig Killerbee

Bericht door Henk3D »

Hallo allemaal,

Ben begonnen met het -voorbereiden van- het opbouwen van mijn Ratrig Killerbee.

Het gaat om een machine die nooit helemaal is opgebouwd en dus ook nooit gewerkt heeft(zei de verkoper). De grote onderdelen hebben langere tijd in een schuurtje opgeslagen gelegen..

Vandaag alles maar eens uitgepakt om te kijken of ik echt alles hen en ook waar ik bevestigingspunten op de nog te maken tafel ga maken.

Wat me nu opvalt is dat er op de langs geleiders hier en daar een beetje roest zit.. en ook wat stof/vuil… vraag me nu af wat ik daar het beste mee kan doen..

Overzicht van de grote onderdelen
Afbeelding

De roest
Afbeelding

De glijlagers(heet dat zo?)
Afbeelding
FreesKever

Re: Opbouwen Ratrig Killerbee

Bericht door FreesKever »

Ik zou het er gewoon af poetsen met een schuurspons (B.v. "Scotch Brite"). Het is geen kritiek oppervlak. Alleen in de groeven waar de kogels lopen is de maatvoering kritiek. En zelfs daar zal je zeer weinig van het geharde staal afhalen met zo'n sponsje.
Het is wel nuttig als de bovenkant glad is, omdat de rubberen afdichtingen er overheen glijden. Voor dezelfde reden moet je de doppen in de railzen monteren.

Aan het uiteinde zie ik rode doppen in de railzen zitten. Zijn dat afdek kappen die er niet helemaal ingeperst zijn, en om te voorkomen dat de wagens er neit af reiden? In elk schroef gat hoort zo'n dop te zitten, en ze moeten vlak zitten met de bovenkant. Je kan een groot / dik stuk vlak staal over zo'n dop zetten, en hem er dan met een hamer in het gat tikken. Niet met de hamer zelf op de dop slaan, omdat de hamer niet vlak is, en je hem ook nooit helemaal recht kunt houden.

Die Chinese railzen & lagerblokken staan er overigens om bekent dat er slijp stof en andere prut in de lager blokken zit. Demonteren van de lagerblokken en ze schoon spoelen met terpentine oid is altijd wel aan te raden. Je kunt met een beginnen, en dan kijken hoeveel prut er uit komt, en hoeveel werk het is om die klus te doen. Dan krijg je ook een idee van de hoeveelheid werk (maar je krijgt er wel handigheid in als je er meer doet).

Bij machines zoa's dit is het erg belangrijk dat alles onderling goed afgestelt staat. Reserveer hier de benodigde tijd voor, en zorg ervoor dat je weet wat je doet voordat je alles definief monteert. Ik zou zelf als als een "montage voorbeeld" beschouwen, en alles nameten en eventueel afstellen.
Henk3D

Bericht door Henk3D »

FreesKever schreef: 14 apr 2025 13:54 Ik zou het er gewoon af poetsen met een schuurspons (B.v. "Scotch Brite"). Het is geen kritiek oppervlak. Alleen in de groeven waar de kogels lopen is de maatvoering kritiek. En zelfs daar zal je zeer weinig van het geharde staal afhalen met zo'n sponsje.
Het is wel nuttig als de bovenkant glad is, omdat de rubberen afdichtingen er overheen glijden. Voor dezelfde reden moet je de doppen in de railzen monteren.

Aan het uiteinde zie ik rode doppen in de railzen zitten. Zijn dat afdek kappen die er niet helemaal ingeperst zijn, en om te voorkomen dat de wagens er neit af reiden? In elk schroef gat hoort zo'n dop te zitten, en ze moeten vlak zitten met de bovenkant. Je kan een groot / dik stuk vlak staal over zo'n dop zetten, en hem er dan met een hamer in het gat tikken. Niet met de hamer zelf op de dop slaan, omdat de hamer niet vlak is, en je hem ook nooit helemaal recht kunt houden.
Die doppen steken er een beetje uit! Weet niet of dat zo hoort maar de lager blokjes gaan er niet overheen.
Met schuursponsje bedoel je dan dat wat 'moeder de vrouw in de keuken gebruikt? of van die schuurmatjes die echt bedoeld zijn om te schuren?
Ik was inmiddels al wat met wd40 op een stukje keukenpapier wat schoon geveegd en nat gemaakt en daardoor glijdt het wel al soepeler. Als ik het geod begrijp is wd40 eigenlijk geen smeermiddel dus smeren zal ik straks met iets anders moeten doen!?

FreesKever schreef: 14 apr 2025 13:54 Die Chinese railzen & lagerblokken staan er overigens om bekent dat er slijp stof en andere prut in de lager blokken zit. Demonteren van de lagerblokken en ze schoon spoelen met terpentine oid is altijd wel aan te raden. Je kunt met een beginnen, en dan kijken hoeveel prut er uit komt, en hoeveel werk het is om die klus te doen. Dan krijg je ook een idee van de hoeveelheid werk (maar je krijgt er wel handigheid in als je er meer doet).
Ik denk dat als er wat roest op de rails zit dat misschien ook voor de kogels geldt... denk ik eerder aan dan aan vuiligheid. Of bedoel je vuil van het fabricage proces? Zijn die blokjes er makkelijk vanaf te halen zonder dat het kogeltjes regent?
FreesKever schreef: 14 apr 2025 13:54 Bij machines zoa's dit is het erg belangrijk dat alles onderling goed afgestelt staat. Reserveer hier de benodigde tijd voor, en zorg ervoor dat je weet wat je doet voordat je alles definief monteert. Ik zou zelf als als een "montage voorbeeld" beschouwen, en alles nameten en eventueel afstellen.
Ik vermoed dat de gene waar ik deze CNC van heb gekocht een behoorlijke leek was op gebied van techniek en al helemaal van CNC's. Dus ik was sowieso van plan de geleiders opnieuw af te stellen met zo'n 'meet klokje'.
Ik zal nog eens kijken naar deze Zwitserse jongen die het opbouwen van het zelfde model Ratrig heeft gefilmd. Hoewel die gaat er misschien wat ver in gaat...
https://youtu.be/8YSsMSyDXIY?si=JNZtc7jnTL4JwcW7&t=252
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Henk3D schreef: 14 apr 2025 15:59
Die doppen steken er een beetje uit! Weet niet of dat zo hoort maar de lager blokjes gaan er niet overheen.
Ik weet 't wel: Dat hoort niet.
Ik zie het echter wel vaker, het wordt gedaan zodat tijdens transport enzo de boel niet uit elkaar valt, Maar tijdens op bouw moet je daar wat aan doen.
't is ook een knullige manier. De rubber afdichtingen lopen nu tegen die uitstekende doppen aan, en dat geeft kans op beschadiging.

Henk3D schreef: 14 apr 2025 15:59 Met schuursponsje bedoel je dan dat wat 'moeder de vrouw in de keuken gebruikt? of van die schuurmatjes die echt bedoeld zijn om te schuren?
Ja, zoiets. Ik had al "Scotch -Brite" genoemd (magisch toverwoord voor in een zoek machine). Maar die schuur / poets doeken voor in de keuken zijn ongeveer hetzelfde. WD40 is geen olie. Het is meer een schoonmaak middel dat ook vet verdunt / oplost. Na het schoonmaken moet er inderdaad olie of vet op. De lagerblokken hebben een aansluiting voor vet nippels, je moet dan wel met b.v. een hete soldeerbout een gat in een van de plastic schalen prikken zotat het vet van de nippel naar de binnenkant kan.

Henk3D schreef: 14 apr 2025 15:59 Of bedoel je vuil van het fabricage proces?
Yep. Vaak (vooral bij de goedkope merkloze zoals jij hebt) zit er vaak nog slijp grit van het fabricage proces tussen de kogeltjes.
Henk3D schreef: 14 apr 2025 15:59 Zijn die blokjes er makkelijk vanaf te halen zonder dat het kogeltjes regent?
Dit is inderdaad niet zo moeilijk. Alleen tijdens het weer op de rails zetten, heb je de meeste kans dat je er per ongeluk kogeltjes uit drukt. De draden die de kogels op hun plaats moeten houden zijn vaak ook een beetje krom. Er staan ook veel filmpjes op youtube die dit allemaal laten zien.
Maar het is best mogenlijk dat de kogeltjes in het rond stuiteren. Door het boven een theedoek te doen rollen de kogels niet weg (Een handdoek kan ook, maar vanwege die lange haren is het lastiger om die kogels dan weer in een bakje te verzamelen. Kogels zijn ook los te koop voor weinig, en zelfs als er een paar kogeltjes ontbreken is dit niet zo'n probleem.
Henk3D schreef: 14 apr 2025 15:59 Ik zal nog eens kijken naar deze Zwitserse jongen die het opbouwen van het zelfde model Ratrig heeft gefilmd. Hoewel die gaat er misschien wat ver in gaat...
https://youtu.be/8YSsMSyDXIY?si=JNZtc7jnTL4JwcW7&t=252
Hij gaat helemaal niet zo ver. De dingen die hij noemt zijn vrij normaal bij het afstellen van een machine zoals dit. Negatieve reviews worden vrij vaak gemaakt door mensen die dit niet weten, en dan van een machine die "af fabriek" snel en slordig in elkaar is gezet. Netjes afstellen kost tijd, en dus geld voor zo'n fabriek. Bij veel "low budget" machines wordt daar geen aandacht aan besteed.
Henk3D

Bericht door Henk3D »

Het stroeve lopen van de lagers heb ik er inmiddels wel uit. Eentje opengemaakt… vuil valt mee maar vet zit er ook niet echt.. scotchbrite met wat wd 40 werkt ook goed voor de corrosie plekjes

Onder die rode dopjes zit ook geen boutje..

Ik vraag me ook af of de beiden rails wel voldoende paralel gemonteerd zijn.. met de schuifmaat metende zit er soms wel 0,15 mm verschil in.. ik denk dat het beste zal zijn 1 van de rails paralel aan het C- profiel te monteren en de 2 dan weer aan die 1e rail uit te lijnen

Dat zou ik op deze manier moeten kunnen.. het magnetisch vast hechten. aan zo’n blokje is soms wel gepriegel maar als het vast zit werkt het wel.
Afbeelding
Plaats reactie