Nulpunt Z-as verloopt
Moderators: audiomanics, Moderators
Nulpunt Z-as verloopt
Ik heb nu een paar jaar een Ratrig CNC, en daar tot nu toe probleemloos (afgezien an stommiteiten mijnerzijds...) frees- engraveerklussen mee gedaan.
Maar deze week liep ik tegen een probleem aan wat ik nog niet eerder heb gehad, en eigenlijk ook niet begrijp: tijdens het V-carven van een paar letters verschuift het nulpunt van de Z-as.
Z=0 op het spoilerboard gezet, materiaal is 15mm hoog, freesdiepte is 3 mm.
De eerste letter freest hij keurig uit op 3mm, maar bij de volgende letters wordt de diepte steeds groter, tot bij de derde letter er brandsporen ontstaan en ik de boel een noodstop heb gegeven.
gcode nog even gecheckt, is niks mis mee.
Maar als ik de frees nu laat zakken tot op het spoilerboard, geeft bCNC niet 0 aan, maar 9-nog-wat. Geen wonder dus dat er veel te diep wordt ingefreesd.
Ook nog even gecheckt of freesje goed vast zit in de spindel, is OK.
Proefje gedaan: frees op nulpunt, 25 keer G0Z0-G0Z70, nulpunt blijft gelijk. Draden naar motor gecontroleerd, zaten allemaal vast (maar niet doorgemeten).
Als ik leadscrew vasthoud kan ik de motoras niet bewegen, geeft aan dat de koppeling wel goed is (er mist wel een stelschroefje van de 4, hopelijk morgen komen er nieuwe)
Aansturing is met Xvpro5, metbCNC op een Raspberry. Spindel 2.2kW watergekoeld aangestuurd door Huangyang VFD.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
(Probleem ook op woodworrking.nl gemeld, veel goede reacties, nog niet iets dat ik denk "dat is het").
Maar deze week liep ik tegen een probleem aan wat ik nog niet eerder heb gehad, en eigenlijk ook niet begrijp: tijdens het V-carven van een paar letters verschuift het nulpunt van de Z-as.
Z=0 op het spoilerboard gezet, materiaal is 15mm hoog, freesdiepte is 3 mm.
De eerste letter freest hij keurig uit op 3mm, maar bij de volgende letters wordt de diepte steeds groter, tot bij de derde letter er brandsporen ontstaan en ik de boel een noodstop heb gegeven.
gcode nog even gecheckt, is niks mis mee.
Maar als ik de frees nu laat zakken tot op het spoilerboard, geeft bCNC niet 0 aan, maar 9-nog-wat. Geen wonder dus dat er veel te diep wordt ingefreesd.
Ook nog even gecheckt of freesje goed vast zit in de spindel, is OK.
Proefje gedaan: frees op nulpunt, 25 keer G0Z0-G0Z70, nulpunt blijft gelijk. Draden naar motor gecontroleerd, zaten allemaal vast (maar niet doorgemeten).
Als ik leadscrew vasthoud kan ik de motoras niet bewegen, geeft aan dat de koppeling wel goed is (er mist wel een stelschroefje van de 4, hopelijk morgen komen er nieuwe)
Aansturing is met Xvpro5, metbCNC op een Raspberry. Spindel 2.2kW watergekoeld aangestuurd door Huangyang VFD.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
(Probleem ook op woodworrking.nl gemeld, veel goede reacties, nog niet iets dat ik denk "dat is het").
Re: Nulpunt Z-as verloopt
Ik ben er eigenlijk zeker van dat de koppeling tussen je motor en je KO spindel los zit en slipt.
Als ik je een advies mag geven, lijm de boel dan aan elkaar met b.v. LocTite 603, 638 of 648, dat blijft tenminste zitten en mocht het ooit los moeten dan is dat met een gasbrandertje zo gepiept, die borgschroefjes lopen eigenlijk altijd los.
Als ik je een advies mag geven, lijm de boel dan aan elkaar met b.v. LocTite 603, 638 of 648, dat blijft tenminste zitten en mocht het ooit los moeten dan is dat met een gasbrandertje zo gepiept, die borgschroefjes lopen eigenlijk altijd los.
Ik heb ook een Ratrig (killerbee). Ik was maandag de onderdelen van mijn Ratrig -die ik nog moet monteren- aan het checken.. ik merkte toen dat er een paar mm speling zat op de Z as.. bleek/leek -volgens mij- de moer te zijn die aan de onderkant van spindel zit die los zat.
Ik zag het al, goed dat je het meldt op deze manier, anders wordt je beticht van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crosspost ... rnetforums
Het is soms lastig (voor mij) om het juiste forum te kiezen voor een bepaalde vraag.
Waarom is het "ineens" mode om het hele voorgaande bericht te kopiëren ? Ook op andere fora, is er iets veranderd op die handige kleine schermpjes of zo ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : viewtopic.php?f=37&t=12599
Ja, ik zou het zelf ook niet zo gauw gedaan hebben, als het me op woodworking niet was aangeraden....keesfrees schreef: ↑19 apr 2025 12:24Ik zag het al, goed dat je het meldt op deze manier, anders wordt je beticht van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crosspost ... rnetforums
Het is soms lastig (voor mij) om het juiste forum te kiezen voor een bepaalde vraag.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Om er zeker van te zijn dat koppelingen niet verdraaien, viltstifstreep over koppeling en as.
Waar ik me eigenlijk een beetje over verbaas, eerder werd er altijd direct geroepen: voeding te zwak.
Waar ik me eigenlijk een beetje over verbaas, eerder werd er altijd direct geroepen: voeding te zwak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Geen probleem op deze manier wat mij betreft.
Maar nu -sorry- toch even zeuren over iets anders, het (compleet) aanhalen van een vorig bericht heeft geen zin.
Op de een of andere manier is dat mode aan het worden, wellicht veroorzaakt door de veegtegeltjes gebruikers (?)
Waarom is het "ineens" mode om het hele voorgaande bericht te kopiëren ? Ook op andere fora, is er iets veranderd op die handige kleine schermpjes of zo ?
- Bjornski1976
Misschien dat ik het bericht verkeerd lees, gebeurt wel vaker, maar begrijp ik het goed dat de z-as steeds dieper gaat?
Dit begrijp ik uit:
. Spoilerboard z-as is 0 maar later 9.
. Freesdiepte is 3mm maar gaat steeds dieper.
Met een slippende koppeling, zwakke voeding, los freesje etc.. zou ik precies het tegenovergestelde verwachten maar tja, wie ben ik.
Even terug naar den beginnen, wanneer is dit probleem ontstaan? Is dit zo van de een op andere dag gebeurt?
Is de machienen uit geweest, software update gehad, setting veranderd, nieuwe frees toegevoegd etc...
Ik zou haast denken dat de diepte word gecompenseerd met tool slijtage waardoor ie steeds dieper in het materiaal moet. Anderzijds dat het freesje zich in het materiaal trekt waardoor ie steeds dieper gaat zitten dan ie eigenlijk zou moeten.
Laat de machine eens een keertje door de lucht lopen en stop hem zo nu en dan eens om de z-as op te meten. Dit kan je met spindel aan en uit proberen.
Dit begrijp ik uit:
. Spoilerboard z-as is 0 maar later 9.
. Freesdiepte is 3mm maar gaat steeds dieper.
Met een slippende koppeling, zwakke voeding, los freesje etc.. zou ik precies het tegenovergestelde verwachten maar tja, wie ben ik.
Even terug naar den beginnen, wanneer is dit probleem ontstaan? Is dit zo van de een op andere dag gebeurt?
Is de machienen uit geweest, software update gehad, setting veranderd, nieuwe frees toegevoegd etc...
Ik zou haast denken dat de diepte word gecompenseerd met tool slijtage waardoor ie steeds dieper in het materiaal moet. Anderzijds dat het freesje zich in het materiaal trekt waardoor ie steeds dieper gaat zitten dan ie eigenlijk zou moeten.
Laat de machine eens een keertje door de lucht lopen en stop hem zo nu en dan eens om de z-as op te meten. Dit kan je met spindel aan en uit proberen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Het heeft even geduurd, maar de boel draait weer goed. De oorzaak bleek te liggen in de kabel van de driver naar de motor, waar één van de 4 draadjes niet meer goed vast zat.
Had motor al losgekoppeld, hielp niet. Andere kabel gemonteerd: hij doet het! Oorspronkelijke kabel gemonteerd- doet het niet (rammelt). Toen connectors verwijderd, wat soldeer op kabeleinden aangebracht, connectoren weer gemonteerd - en zie, het werkt weer als vanouds. Moet de schroefjes van de connectoren nu na verloop van tijd wel weer wat 'nadraaien', vanwege te verwachten kruip in het soldeer.
Het ontbrekende stelschroefje, waar ik het in het begin van het topic over had blijkt overbodig: die zit boven (of onder, hoe het maar bekijkt), en is dus loos. Weer weggehaald.
Dank voor het meedenken!
Had motor al losgekoppeld, hielp niet. Andere kabel gemonteerd: hij doet het! Oorspronkelijke kabel gemonteerd- doet het niet (rammelt). Toen connectors verwijderd, wat soldeer op kabeleinden aangebracht, connectoren weer gemonteerd - en zie, het werkt weer als vanouds. Moet de schroefjes van de connectoren nu na verloop van tijd wel weer wat 'nadraaien', vanwege te verwachten kruip in het soldeer.
Het ontbrekende stelschroefje, waar ik het in het begin van het topic over had blijkt overbodig: die zit boven (of onder, hoe het maar bekijkt), en is dus loos. Weer weggehaald.
Dank voor het meedenken!
Mooi !
( zoals ik op woodworking al schreef )
(zoiets staat er altijd in Asterix & Obelix al uitroep)
- even denken hoe ik dit ga verwoorden verder -
Zoiets had ik dus ook, een hard geworden buitenmantel gaf kabelbreuk.
( zoals ik op woodworking al schreef )
Arghhh !
(zoiets staat er altijd in Asterix & Obelix al uitroep)
- even denken hoe ik dit ga verwoorden verder -
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Niet, lijkt me.

Ts kent blijkbaar de nadelen van vertinnen en kiest er toch voor.
Dat die stepperdriver niet defect is geraakt door een wakkelende aansluiting is eigenlijk ook pure mazzel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Contacteer:
Aderhulzen gebruiken!
-
- Contacteer:
Zoiets moet iedereen hebben.
Bij de AC-tion ligt ook zo'n doosje, maar dan zonder tang ? Alhoewel, dan kun je er niks mee, maar ja, bij die winkel . . .
Gevonden (pfff) :
https://www.action.com/nl-nl/p/2574854/ ... luitingen/
Bij de AC-tion ligt ook zo'n doosje, maar dan zonder tang ? Alhoewel, dan kun je er niks mee, maar ja, bij die winkel . . .
Gevonden (pfff) :
https://www.action.com/nl-nl/p/2574854/ ... luitingen/