CNC "tafel" frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

CNC "tafel" frees

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Ook ik ben nieuw (nou ja, ik ben 34 maar nieuw hier op het forum) en wil graag een CNC freesmachine maken.

Ik wil hiermee voornamelijk bodem- en zijplaten maken voor 1op8 nitro auto's. Ben nu bezig met een autoproject wat heel goed lukt maar ik ben helemaal afhankelijk van anderen voor het bewerken van metaal en kan daar niet zo goed tegen, ben nogal ongeduldig als het om de hobby gaat.

Ook wil ik een machineklem op het bed kunnen zetten om eenvoudige lagerblokjes en verbinders te kunnen maken.

Volgens mij voldoet een 3-assige freesbank aan deze eisen.

De slagen moeten (denk ik nu) worden, X 850mm, Y 450mm en Z 110mm (edit, was 50).

Te bewerken platen, 3 en 4mm dik aluminium 6065 en 7075
Te bewerken staf, max. 30x20mm

Vereiste nauwkeurigheid, binnen 0,1mm is denk ik ruim voldoende.

edit: maximale benodigde spiebaanfreesdiameter 16mm, om lagergaten te frezen. Of dit moet met een CNC machine met een kleinere diameter kunnen.

Ik heb:
PC met windows XP
ACAD 2007 LT met licentie

Ik heb nog niet:
software
interface
steppermotoren
encoders
machine

Met Acad kan ik de platen tekenen en in dxf formaat opslaan welke door software omgezet kunnen worden in een (ik denk) G-code bestand.

De blokjes kan ik handmatig programmeren, tenminste dat heb ik ooit gekund op school.

Nu heb ik al de volgende vragen.

- Hoe span ik mijn plaat op zonder het bed mee te frezen?
- Schroef je de encoder achter op de motor of is het ding geintegreerd?
- Waarom een encoder, je weet toch wat je de motor instuurt, is dit ter controle of de motor geen stapjes mist?
- Is alleen een incrementele methode mogelijk? Hierbij moet je bij het opstarten eerst nullen als ik me goed herinner.
- Welke software moet ik allemaal hebben?
- Is een kaart om de motoren aan te sturen en de encoder uit te lezen voldoende, moet ik per motor zo'n ding hebben? (ik heb maar 2 PCI sloten in mijn PC) Ik las iets van RS232???
- Geeft een kaart alleen het stuursignaal aan de motor of ook de voeding?

mvg

Leo
Laatst gewijzigd door rcbuggy op 03 jun 2007 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door audiomanics »

rcbuggy schreef:- Hoe span ik mijn plaat op zonder het bed mee te frezen?
- Schroef je de encoder achter op de motor of is het ding geintegreerd?
- Waarom een encoder, je weet toch wat je de motor instuurt, is dit ter controle of de motor geen stapjes mist?
- Is alleen een incrementele methode mogelijk? Hierbij moet je bij het opstarten eerst nullen als ik me goed herinner.
- Welke software moet ik allemaal hebben?
- Is een kaart om de motoren aan te sturen en de encoder uit te lezen voldoende, moet ik per motor zo'n ding hebben? (ik heb maar 2 PCI sloten in mijn PC) Ik las iets van RS232???
- Geeft een kaart alleen het stuursignaal aan de motor of ook de voeding?
1 - voorzie je tafel van een "scrapplate" die je door de machine zelf laat vlakken. Platen kun je bijna niet klemmen omdat ze dan bol gaan staan.. Oplossing is: gebruik dubbelzijdige tape en gebruik de klemmen alleen om er voor te zorgen dat het niet gaat verschuiven.
2 - een encoder is een los ding wat achter op de as van een stappenmotor of servo geschroefd moet worden... soms zijn ze alvast voor je gemonteerd.
3 - bij een stappenmoter wordt het inderdaad gebruikt om te controleren of er geen stapjes gemist worden. Bij een servo is het om de rotatiehoek te kunnen meten, omdat je daar alleen spanning op aansluit en niet echt stappulsen geeft. Gezien je gewenste resolutie, en als je stappenmotoren wil gebruiken is een encoder overdone.. ik ken eigenlijk maar een normaal verkrijgbare controller die daarmee overweg kan.
4 - nullen moet je altijd, in iedergeval in relatie met je werkstuk. Deze homepositie moet je registreren of ingeven in je controller (als je die al gebruikt
5- Je hebt een tekenpakket nodig dat voor jouw machine de toolpaths kan genereren (zoiets als ArtCam ofzo) en een programma wat als interface fungeert voor je controller (bij de meesten Mach3... ik gebruik EaziCNC)
6 per motor heb je een stepperdriver nodig die de stap-en richting-pulsen omzet in stromen voor de spoelen. Daarbij heb je een controller nodig. Veel mensen laten dit doen door de parallele poort van hun PC. De PC is dus de controller, met alle beperkingen van dien, maar wel goedkoop.
Bovendien moet er nog wat aan voeding in elkaar geknutseld worden.. ruim bemeten want het wordt toch al warm zat..
Een controller kan vaak overweg met RS232 of zelfs USB, tegenwoordig
7. De stepperdriver geeft spanning en stroom aan de motor. De kaart moet wel gevoed worden dan..

Mag ik je, geheel vrijblijvend, verwijzen naar een engels bedrijfje dat leuke controllers en stepperdrivers maakt en ook nog een enorme snelle en goede ondersteuning levert?

http://www.eaziform.co.uk/phpwcms/index.php?welcome

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door rcbuggy »

audiomanics schreef: 1 - voorzie je tafel van een "scrapplate" die je door de machine zelf laat vlakken. Platen kun je bijna niet klemmen omdat ze dan bol gaan staan.. Oplossing is: gebruik dubbelzijdige tape en gebruik de klemmen alleen om er voor te zorgen dat het niet gaat verschuiven.
2 - een encoder is een los ding wat achter op de as van een stappenmotor of servo geschroefd moet worden... soms zijn ze alvast voor je gemonteerd.
3 - bij een stappenmoter wordt het inderdaad gebruikt om te controleren of er geen stapjes gemist worden. Bij een servo is het om de rotatiehoek te kunnen meten, omdat je daar alleen spanning op aansluit en niet echt stappulsen geeft. Gezien je gewenste resolutie, en als je stappenmotoren wil gebruiken is een encoder overdone.. ik ken eigenlijk maar een normaal verkrijgbare controller die daarmee overweg kan.
4 - nullen moet je altijd, in iedergeval in relatie met je werkstuk. Deze homepositie moet je registreren of ingeven in je controller (als je die al gebruikt
5- Je hebt een tekenpakket nodig dat voor jouw machine de toolpaths kan genereren (zoiets als ArtCam ofzo) en een programma wat als interface fungeert voor je controller (bij de meesten Mach3... ik gebruik EaziCNC)
6 per motor heb je een stepperdriver nodig die de stap-en richting-pulsen omzet in stromen voor de spoelen. Daarbij heb je een controller nodig. Veel mensen laten dit doen door de parallele poort van hun PC. De PC is dus de controller, met alle beperkingen van dien, maar wel goedkoop.
Bovendien moet er nog wat aan voeding in elkaar geknutseld worden.. ruim bemeten want het wordt toch al warm zat..
Een controller kan vaak overweg met RS232 of zelfs USB, tegenwoordig
7. De stepperdriver geeft spanning en stroom aan de motor. De kaart moet wel gevoed worden dan..
1 Dus een MDF plaat van 6mm dik is geen (goedkope) optie?. Voor de plaatbewerking heb ik in de Z-as toch geen nauwkeurigheid nodig. Alle gaten gaan door en door. In geval van het frezen van blokjes staat de machineklem weer op het frame en is daarmee weer nauwkeurig genoeg.
3 Dus bij toepassing van een stappenmotor gebuik je normaal gesproken geen terugkoppeling?
5 Kan ik Acad toch gebruiken, hiermee kan ik 2D redelijk overweg, en het andere pakket gebuiken om uit het DWG of DXF bestand een toolpath te genereren?
6 Als ik het goed begrijp wordt mijn PC de controller, vertaalt de G-code lijst naar een stuursignaal voor de stepperdrivers, en is de kaart een stepperdriver? De stepperdriver wordt door een extern (te bouwen) voeding gevoed, zijn eigen stuursignalen echter komen van de PC via de PCI interface? Het werkt een beetje als een versterker?
Of staan de (in mijn geval 3) stepperdrivers in een losse behuizing met "motorvoeding" en worden ze via de printer- of USB poort aangestuurd vanuit de controller (PC)?
Dit betekent dat als je iets opblaast dat de PC heel blijft?
Heet de printerpoort de RS232 interface? Staat RS voor Receive en Send?

Heb net even bij Conrad gekeken. Als ik deze kaart koop dan heb ik wat stepperdrivers betreft voldoende vuurkracht?

Foute Conrad link

Het gaat om de SMC1500 10A, of voldoet de veel voordeligere kaart tot 2,5A ook?

mvg

Leo
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door boutje »

Een beetje opassen met de conrad kaarten.
Ze werken namelijk maar op bepaalde cnc software.

Met mach lukt het o.a. al niet om de kaarten draaiend te krijgen. :cry:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door audiomanics »

rcbuggy schreef: 1 Dus een MDF plaat van 6mm dik is geen (goedkope) optie?. Voor de plaatbewerking heb ik in de Z-as toch geen nauwkeurigheid nodig. Alle gaten gaan door en door. In geval van het frezen van blokjes staat de machineklem weer op het frame en is daarmee weer nauwkeurig genoeg.
3 Dus bij toepassing van een stappenmotor gebuik je normaal gesproken geen terugkoppeling?
5 Kan ik Acad toch gebruiken, hiermee kan ik 2D redelijk overweg, en het andere pakket gebuiken om uit het DWG of DXF bestand een toolpath te genereren?
6 Als ik het goed begrijp wordt mijn PC de controller, vertaalt de G-code lijst naar een stuursignaal voor de stepperdrivers, en is de kaart een stepperdriver? De stepperdriver wordt door een extern (te bouwen) voeding gevoed, zijn eigen stuursignalen echter komen van de PC via de PCI interface? Het werkt een beetje als een versterker?
Of staan de (in mijn geval 3) stepperdrivers in een losse behuizing met "motorvoeding" en worden ze via de printer- of USB poort aangestuurd vanuit de controller (PC)?
Dit betekent dat als je iets opblaast dat de PC heel blijft?
Heet de printerpoort de RS232 interface? Staat RS voor Receive en Send?

Heb net even bij Conrad gekeken. Als ik deze kaart koop dan heb ik wat stepperdrivers betreft voldoende vuurkracht?
Het gaat om de SMC1500 10A, of voldoet de veel voordeligere kaart tot 2,5A ook?
1 een dunne plaat mdf of hardboard is just een hele goede optie als scrapplate. Kun je lekker in hakken (maar ook weer niet te diep, natuurlijk.
3 encoders op stappenmotoren zie je eigenlijk alleen op luxe nauwkeurige banken ... en bij gepassioneerde hobby-isten :mrgreen:
6 correct! Als je een PC gebruikt als controller sluit je de stepperdrivers aan op de paralel-poort (Centronics) . De stepperdriver vertaalt dan de stap-en richtingpulsen naar stromen voor de motor zelf. Dit gaat volgens een tabel en bij microstep-drivers komt daar ook nog een heel stroomregelcircuit bij (daar zit een sinus-tabel in)
Als je een externe controller hebt, zoals de EaziCNC wordt de g-code via de RS232 of Usb naar die controller gestuurd en maakt die de stap en richting pulsen voor de stepperdrivers, maar doet nog veel meer voor je...

De link van Conrad gaf bij mij al meteen een dikke FEHLER :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door Erik »

De foute Conradlink is verwijderd. Als je bij het specifieke product op de Conradsite bent aanbeland kun je onder het knopje "directe produktlink" de juiste code vinden om hier op het forum in te voegen.
Gr.

Erik
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door rcbuggy »

Ah,

Dan blijft alleen de vraag over of ik nog iets aan Acad heb.

Link had ik nog geprobeerd en het werkte, tot bepaalde diepte overigens, vandaar de beschrijving. Maar goed, hier een (blijvend) werkende link hoop ik.

http://www.conrad.nl/goto/?product=967785

mvg

Leo
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Acad?.. heb je zeker wel wat aan ( mits je ermee om kunt gaan natuurlijk )

de Acad kun je gebruiken om je bestanden aan te maken in DXF ( Sla ze wel op als R12 DXF, dat geeft de minste problemen met "Vertaal software"..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door Erik »

De Conrad link werkt.

Die stappenmotorkaart is een beetje beperkt qua stroom, max. voedingsspanning en resolutie. Het ligt er een beetje aan wat voor een stappenmotoren je gaat aanschaffen of die kaart de juiste voor je is. Ik weet niet of je al bij de volgende sites gekeken hebt; Damencnc en [urlhttp://www.stappenmotor.nl/]Stappenmotor.nl[/url]. Beiden zijn ook telefonisch of via e-mail zeer behulpzaam.
Gr.

Erik
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Sites heb ik even bekeken, moet er nog meer induiken. Ik denk dat ik trouwens in de X- en Y-richting door 5mm dik materiaal heen moet kunnen contourfrezen. Ik weet het niet maar ik vermoed dat een bigscale een bodemplaat van 5mm dik heeft en daaraan wil ik ook kunnen werken, of het ooit gebeurt is een tweede.

Wat voor motoren ik ga aanschaffen weet ik nog niet. Ook nog niet of ik de motoren direct of via een tandriemoverbrenging ga monteren. Voor het koppel en de nauwkeurigheid is een overbrenging natuurlijk goed. Ik weet nog niet eens wat voor freesmotor ik neem, misschien wel van een bovenfrees die ik strip? Want ik lees links en rechts dat de Kress een te hoog toerental heeft om alu te bewerken en dat hij onregelmatig loopt.

Ik ben wat aan het schetsen en wil het binnenkort in Acad uittekenen.

Zijn er trouwens vrije versies van Unigraphics (mooiste programma wat ik ken) achtige programma's beschikbaar? Ik heb met UG enkele jaren gewerkt, d.w.z. drafting, modeling en assemblies. Alweer even geleden maar toch de moeite waard het weer op te pikken.

Mijn voorkeur heeft modelleren omdat je dan zeker bent dat het past en het is minder tekenwerk, modelleren is nu eenmaal leuker vind ik.

mvg

Leo
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC "tafel" frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alibre-design, de "lite" versie is Gratis...


de Full versie is niet al te duur ( zeker niet vergeleken met andere pakketten..)
Plaats reactie