Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arnold »

Ik ben nu al een tijdje bezig met het ontwerpen van een machiene. Kwam via dit forum op de site van http://www.metallstore.de/.

Daar kwam ik het volgende ontwerp tegen:

http://62.75.219.46/metall-p4105h179s18 ... 10209e18ca

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan???

Ik wil met zo'n machiene printen gaan graveren, kunstof en hout freesen. En eigenlijk ook aluminium maar ik weet niet of ik dat wel red met dit frame en/of mijn motoren.

Wat heb ik nu al in mijn bezit:

Gehele aansturing: 3dstep incl voeding. Met 1.3Nm motoren
THK geleidingen genoeg voor een machiene van ongeveer x=50cm y=40cm z=15a20cm

Waar kun je het best terecht voor die aluminium profielen? want ik vind http://www.metallstore.de/ eigenlijk aan de dure kant.

Je kunt trouwens die aluminium blokken voor de spindels ook als onderdeel kopen bij http://www.metallstore.de/

Arnold
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

Met een dergelijke constructie frees ik al een tijdje in Aluminium en zelfs staal.
Metallstore is zeker niet de duurste. In Nederland kun je het eens bij Item proberen, maar die rekent echt veel meer voor de dikwandige profielen dan Metallstore.. Ook de verzendkosten zijn niet overdreven..

Al met al een heel fijn machientje.. Probeer alleen voor de X as een dikke doublestage stepper te krijgen (2nM bijv..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arnold »

audiomanics schreef:Met een dergelijke constructie frees ik al een tijdje in Aluminium en zelfs staal.
Metallstore is zeker niet de duurste. In Nederland kun je het eens bij Item proberen, maar die rekent echt veel meer voor de dikwandige profielen dan Metallstore.. Ook de verzendkosten zijn niet overdreven..

Al met al een heel fijn machientje.. Probeer alleen voor de X as een dikke doublestage stepper te krijgen (2nM bijv..)

Kees
Ik heb uw fotoalbum even door gekeken. Mooie machiene heeft u hem nou totaal bij metallstore gekocht of zelf gebouwd?
En wat van motoren heeft u er op zitten?
En wat is dat grijze kastje bovenop de motoren.
Heeft u de x-as uitgevoerd met dubbele motor of via een tandriem?

Arnold
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

Ik heb 'm zelf ontworpen en gemaakt, dus ook de Z-as en de blokken voor de motor en lagers en alle blokken voor het monteren van de moerblokken en de plaat waar de freesmotorklem op zit alsmede dat mooie handvat uit aluminium met drukknoppen en encoderwiel voor exacte positionering. Verder de profielen op maat (binnen 1/10mm!) laten zagen bij Metallstore voor 1,50 euro per zaagsnede (daar ben je zelf een halve dag mee bezig en nog niet op maat ook)
Voor slechts 60 euro werd 250 kilo materiaal vanuit duitsland op twee pallets bij de deur afgeleverd.
Ik gebruik de sterkste en snelste Pacific Scientific Nema23 stappenmotoren en stuur ze aan met STEP1(r1) stepperdrivers van Alex Mackinon (Conquerer Design and Engeneering- Eaziform.co.uk) Van hem heb ik ook de M640ref1 controller maar die wordt binnekort geupgrade naar de nieuwste X641 controller.. al met al zeker een aanrader als je een goede bank wil bouwen.
De grijze blokjes op de stappenmotoren zijn optische encoders 400cpr die terugmelding geven aan de controller over de gemaakte bewegingen. Hierdoor kan ik de stappenmotoren to-the-max uitbuiten. Ze krijgen ook dik 3,5A bij 60V voor hun kiezen.... worden ook best erg warm dus..
Hierdoor haal ik zonder fouten 25mm/sec. De X-as heeft twee motoren met hun eigen stepperdriver. Met een unster aan de x-as gehangen trok deze 450 kilo (!!) voor er een stap gemist werd.
Het onderstel is van licht materiaal gemaakt om alle klappen op te vangen. Door de enorme acceleratie die ik in gesteld heb staat de bank ook aardig te schudden.. maar dat gaat allemaal heel goed.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor niet al te zwaar werk zal deze machine goed voldoen denk ik.. degelijke profielen, kogelomloop spillen en geleidingen, wat kun je nog meer wensen?..

de dubbele aandrijving van het portaal is ook een juweeltje... 't enige dat ik nog op dergelijke machines heb aan te merken, is de vraag, waarom beweegt het hele portaal, en staat de boel niet als een " loopkat " op hooggeplaatste rails, dan is ie nog stabieler...
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Lex »

Arie,

Heb je daar een voorbeeld van, die "loopkat".
Dan kan ik me een beeld er bij vormen.
Ben namelijk ook opzoek naar en andere machine.

groeten,

Lex
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mar 2007 05:04
Locatie: Maarssenbroek
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Bas »

Grote nadeel is wel dat die as wel 2x zo lang wordt.
Maar als je een eenvoudig loopbrug je wil zien, bekijk dan even de foto?

http://www.mr-bean.co.uk/cnc/mk1/p1/part3.jpg
gevonden op deze site.
http://www.mr-bean.co.uk/cnc/mk1/p1/index.html

Simpeler kan het eigenlijk niet.
Voor het maken van de spanten van mijn nieuwe modelboot zou het eigenlijk ook nog best kunnen voldoen, maar of ik hier mee een printje zou kunnen graveren ??? (Denk het niet).

Bas.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:'t enige dat ik nog op dergelijke machines heb aan te merken, is de vraag, waarom beweegt het hele portaal, en staat de boel niet als een " loopkat " op hooggeplaatste rails, dan is ie nog stabieler...
Als je er een stevige tafel onder door wil bewegen zit je met een enorm gewicht van de tafel en dus ook een enorme massatraagheid. Zeker als je een tafel van, zeg, een meter bij 75 cm hebt..

De rails zitten vast aan de zijkant van een sterk frame (ruim anders dan de meeste stangen-met-glijbussen)
Ik heb de zijkant gekozen voor de rails omdat bovenop gevoeliger is voor zijdelingse torsie en ook meer vuil te verwerken krijgt.
Wat de zaak ook nog wat kan versterken is om de brug lager te maken.
Veel dikker als 5 cm heb ik nooit gefreesd. de ruimte onder het portaal kan dus best wel een paar centimeter lager worden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arnold »

audiomanics schreef:Ik heb 'm zelf ontworpen en gemaakt, dus ook de Z-as en de blokken voor de motor en lagers en alle blokken voor het monteren van de moerblokken en de plaat waar de freesmotorklem op zit alsmede dat mooie handvat uit aluminium met drukknoppen en encoderwiel voor exacte positionering. Verder de profielen op maat (binnen 1/10mm!) laten zagen bij Metallstore voor 1,50 euro per zaagsnede (daar ben je zelf een halve dag mee bezig en nog niet op maat ook)
Voor slechts 60 euro werd 250 kilo materiaal vanuit duitsland op twee pallets bij de deur afgeleverd.
Ik gebruik de sterkste en snelste Pacific Scientific Nema23 stappenmotoren en stuur ze aan met STEP1(r1) stepperdrivers van Alex Mackinon (Conquerer Design and Engeneering- Eaziform.co.uk) Van hem heb ik ook de M640ref1 controller maar die wordt binnekort geupgrade naar de nieuwste X641 controller.. al met al zeker een aanrader als je een goede bank wil bouwen.
De grijze blokjes op de stappenmotoren zijn optische encoders 400cpr die terugmelding geven aan de controller over de gemaakte bewegingen. Hierdoor kan ik de stappenmotoren to-the-max uitbuiten. Ze krijgen ook dik 3,5A bij 60V voor hun kiezen.... worden ook best erg warm dus..
Hierdoor haal ik zonder fouten 25mm/sec. De X-as heeft twee motoren met hun eigen stepperdriver. Met een unster aan de x-as gehangen trok deze 450 kilo (!!) voor er een stap gemist werd.
Het onderstel is van licht materiaal gemaakt om alle klappen op te vangen. Door de enorme acceleratie die ik in gesteld heb staat de bank ook aardig te schudden.. maar dat gaat allemaal heel goed.

Kees



Heb jij toevallig ook tekeningen van je machiene?
En wat van profiel heb je gebruikt van metalstore.de de zeer lichte, lichte of de zware variant?

Arnold
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

Alles boven is het zware profiel, de poten zijn het normale profiel en de dwars balken tussen de poten zijn licht profiel (maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker meer)
De diverse andere onderdelen heb ik uit toolingplate aluminium gefreesd. Dat kan nog wel eens een kip-ei probleem worden voor je als je niet nu al de beschikking hebt over een CNC-bank.
Andes heeft Metallstore die dingen ook kant en klaar liggen.. Mij scheelde het te veel en ik heb ook een paar dingen weer net iets anders bedacht.
Ik heb nog wel wat tekeningen hoop ik, maar hoofdzakelijk de electronische. De oude computer waar het op stond bestaat al weer even niet meer dus het is even zoeken wat ik nog tegenkom..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arnold »

audiomanics schreef:Alles boven is het zware profiel, de poten zijn het normale profiel en de dwars balken tussen de poten zijn licht profiel (maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker meer)
De diverse andere onderdelen heb ik uit toolingplate aluminium gefreesd. Dat kan nog wel eens een kip-ei probleem worden voor je als je niet nu al de beschikking hebt over een CNC-bank.
Andes heeft Metallstore die dingen ook kant en klaar liggen.. Mij scheelde het te veel en ik heb ook een paar dingen weer net iets anders bedacht.
Ik heb nog wel wat tekeningen hoop ik, maar hoofdzakelijk de electronische. De oude computer waar het op stond bestaat al weer even niet meer dus het is even zoeken wat ik nog tegenkom..

Kees
En ben je nog wat tegen gekomen.
Kun je me misschien tekeningen of maten geven voor die aluminiumblokken die je gebruikt bij de spindels. Misschien kan ik bij mijn vakantiebaan aan aluminium komen moet dan alleen nog opzoek naar iemand met een freesbank.

Arnold
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

ik zal nog even gericht zoeken of er na de verhuizing iets niet weggegooid is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door Arnold »

Ben nu bezig om mijn machiene te tekenen in inventor. Heb nu alleen wel een paar vragen:

Voor de x-as kun je een paar dingen kiezen.
1 dubbele motor
2 enkele motor verbonden via een getande riem
3 dubbele motor en ook verbonden via een getande riem

Als je voor de optie kiest van getande riem wat van grote tandwielen zijn er dan nodig?

Mijn budget gaat jammer genoeg geen kogelomloop spillen verdragen.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de trapesium spindels TR12x3 van damenCNC.com
met zijn DCNC TR12 anti backlash nut.
Wie heeft er ervaring met deze spindels met bijbehorende anti backlash moer

Er werd in dit topic al vermeld dat 1,3 Nm motor die ik nu al heb waarschijnlijk te licht is voor de X-as. Is deze motor wel sterk genoeg?
http://www.damencnc.com/damencnc.php?di ... &idComp=10 Deze motoren passen namelijk mooi op mijn 3dstep bordje.

Ik zie sommige mensen ook met motoren die dan via een tandriem de spindel aandrijven de tandriem heeft dan een grote en een kleine tandwiel. Wat van resultaat levert dit op?

Hoe maak je die alluminium profielen aan elkaar?

Arnold
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Bericht door audiomanics »

Arnold schreef:Voor de x-as kun je een paar dingen kiezen.
1 dubbele motor
2 enkele motor verbonden via een getande riem
3 dubbele motor en ook verbonden via een getande riem

Ik zie sommige mensen ook met motoren die dan via een tandriem de spindel aandrijven de tandriem heeft dan een grote en een kleine tandwiel. Wat van resultaat levert dit op?

Hoe maak je die alluminium profielen aan elkaar?

Arnold
Een dubbele motor is sterker natuurlijk, maar ieder motor moet zijn eigen stepperdriver hebben. De Step en Dir puls ingangen kun je wel met elkaar verbinden dus hoef je geen aparte uitgang op je controller te hebben.
Twee motoren koppelen met een riem is niet nodig
Misschien dat je de X-as met een dikke Nema32 motor kan sturen als je een riem wil gebruiken. Het kost iets meer maar ik zou gewoon voor een dubbele motor gaan als de bank sterk moet worden.
De tekeningen van de blokken die ik je gestuurd heb zijn bedoeld voor een kogelomloopspindel. De lagers zijn 30x10x9 en 26x9x8
Een reductie in omwentelingsnelheid levert je kleinere stappen op, een sterkere aansturing van de spindels maar ook een sterk gereduceerde max voersnelheid. Je spaart je wel een koppeling uit (motor-snindel)
Aluminium profiel verbind je met klembouten (metallstore.de heeft die in een aantal uitvoeringen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie