CNC foamcutter

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jorrit

CNC foamcutter

Bericht door Jorrit »

Zo, na enige tijd rondgekeken te hebben op CNC Zone .nl en .com maar besloten eens aan een eigen project te gaan tekenen. Deze keuze voor een foamcutter t.o.v. frees heb ik gemaakt omdat het elektro schuimvleugel gebeuren toch aardig in trek is, en ik meer gebruik maak van het snijden van Zagi's en Delta's etc.

Zonder elektronica e.d. kom ik op een prijs terecht van zo'n €100,- voor een kaal chassis. Op de Y-as wil ik ladegeleiders gaan gebruiken, waarmee het totale werkbereik op zo'n 700x700x350 komt. De spindels worden van M10 draadeind en worden aan de stappenmotoren bevestigd met rotex koppelingen. Met een blokje nylon of pom wordt het draadeind gekoppeld aan het bewegende deel. De geleiding wordt van 22mm cv-buis, de lagers worden 608zz , en de spindels worden met 6000zz gesteund. Als driver en stappenmotoren overweeg ik deze set van Damen CNC, en daarmee komt er nog eens €260,- bij.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zijn er nog echte do's en don'ts binnen dit ontwerp, en waar moet ik absoluut elektronisch allemaal rekening mee houden straks?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC foamcutter

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb weinig tot geen verstand van Foamcutters, maar ik zou een dwarsbalk in je portaal maken, tenzij de beide verticale geleiders onafhankelijk van elkaar moeten kunnen bewegen, in dat geval zou ik ze behoorlijk verstevigen om je snijdraad op spanning te kunnen houden..

Lade geleiders zou ik ook niet op gokken, kogelbus geleidingen zijn in mijn ogen een beter paard om op te wedden..
Jorrit

Re: CNC foamcutter

Bericht door Jorrit »

Hij moet inderdaad gescheiden van elkaar kunnen bewegen, dus een dwarsbalk is geen optie. De snijdraad wordt met een veer onder spanning gehouden, ook al veranderd de positie ten opzichte van elkaar. Tevens denk ik dat de ladegeleiding wel los loopt. Ik hoef er immers geen bewerkingen mee te doen op 0.1mm precies. Dus iets horizontale speling mag wel omdat je slechts één kant op werkt en dus altijd de belasting hetzelfde blijft. Verticale speling is erger.
Gebruikersavatar
BlueFalcon
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2007 08:34
Locatie: Enschede

Re: CNC foamcutter

Bericht door BlueFalcon »

Hoi,

Wat ik mis in je ontwerp is dat 1 toren in z'n geheel verstelbaar zou moeten zijn. Het is belangrijk dat de uitloop van je snijdraad (dus de afstand van de toren naar werkstuk) zo kort mogelijk is.

Ik zou ook maar goed bekijken of de spoed van M10 deelbaar is op je stappenmotoren.

gr, Robert.
Frederik

Re: CNC foamcutter

Bericht door Frederik »

deelbaar op de stappenmotoren?
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: CNC foamcutter

Bericht door rens_factory »

tis maar een idee, maar kan je niet een van de 2 geleiders aan de bovenkant zetten? zo heb je stevigheid genoeg, en kan je je weerstandsdraad hartstikke strak op spannen.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: CNC foamcutter

Bericht door rens_factory »

op deze manier:

http://www.foamcutter.pl/admin/upload/642.jpg

alleen dan in het klein.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC foamcutter

Bericht door Arie Kabaalstra »

BlueFalcon schreef:Hoi,

Wat ik mis in je ontwerp is dat 1 toren in z'n geheel verstelbaar zou moeten zijn. Het is belangrijk dat de uitloop van je snijdraad (dus de afstand van de toren naar werkstuk) zo kort mogelijk is.

Ik zou ook maar goed bekijken of de spoed van M10 deelbaar is op je stappenmotoren.

gr, Robert.
Dat van die spoed is maar net afhankelijk van je besturing.. in Zeus CNC geef je het aantal stappen per mm in, bij TurboCNC 't aantal mm per stap... in mijn geval ( 2 mm spoed ) 800 stappen / mm in Zeus, 0.00125 mm /stap..
Plaats reactie