Zelfbouwmachine, een hoop vragen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ebaw

Zelfbouwmachine, een hoop vragen

Bericht door ebaw »

hallo,

ik ben van plan om een cnc machine te bouwen (mijn eerste) en heb de laatste tijd al veel op het net gezocht naar allerhande zelfbouwmodelen.

mdf valt voor mij niet echt mee, nogal gevoelig aan vocht, aluminium is dus meer aangewezen, maar de meeste modellen zijn gemaakt van speciale profielen die of moeilijk te vinden zijn voor mij of redelijk duur en vragen nogal veel tijd om te bouwen.

dit ontwerp is het mooiste dat ik al gezien heb, mooi strak en geen hoop profielen.

maar vermits ik een leek ben zit ik met wat vragen.

waar moet het voor dienen?
voor het frezen en graveren van plexy, meestal 4 mm dik en 2oo x 200 mm.

dus is een freestafel met de maten 400 x 400 mm ruim voldoende . deze maten zijn maar een indicatie.

nu de vragen.

sinterbronze moeren , sinterbronze geleide bussen , wat zijn deze?
zijn de geleide bussen hetzelfde als lineare kogellagers?

is dit ontwerp, als het de helft kleiner is stabiel? ik veronderstel dat de cnc machine op een plaat wordt geschroefd? kan me niet voorstellen dat ze er los wordt opgezet.

en zijn de gaten die geboord worden in de alu blokken met een boorkolom precies te boren?, of wordt het op een andere manier gedaan?

en zijn er afstelmogelijkheden voorzien om het perfect uit te lijnen?

ben van plan om deze stepmotors te gebruiken DCNC 57-610-01 double shaft en de 3D step chopper driver

This driver is basically 3 2.1amp drivers combined in one ,
verkocht bij,Damen cnc

zal dit voldoen?

bedankt voor de moeite om een leek verder te helpen
ebaw
the66mustang

Re: Zelfbouwmachine, een hoop vragen

Bericht door the66mustang »

hallo, alle alu blokken zijn precies !!!! gefreesd op een oude frees machine op het werk , alle passing maten en pers maten zijn 0.02 . en alles met de hand gedaan , geen cnc machine. met een kotter beitel alle gaten precies gekotterd.[ een soort verstelbare in diameter draaibeitel om zo elk gewenste diameter te krijgen.]

glei bussen , de naam zegt het al , bussen die over een stang gleiden , linieare kogel lager bussen zitten dus kogels in die zich voort rollen over de as, dus minder wrijving en de krachten beter kan hebben.

heb de eerste machine echt uit het goedkoopste materiaal gemaakt om te kijken hoe alles gaat voordat ik over ging op het professionele materiaal .
dit was mij eerste machien , en heb nu al 8 M/M alu gefreesd . wel in hele korte stappen maar het ging en zeer goed aan de maat !!

tot nu toe waren de enigtste klachten de 12x3 tr draad met moeren , zat te veel speling op vond ik , en heb deze vervangen door gerolde 14x4 tr draad [ € 1,45 per 150M/M ] en met zelfgemaakte nylontraat 6.6 moeren.
nu loopt het ding als een trein en gebruik nu helemaal de backlash optie in de software niet meer ,
zoals tie nu loopt ben ik zeer tevreden met het eerste project en maak nu al met de machine de onderdelen voor de volgende , een zwaardere met dikkere assen en kogel omloop assen .
zoals te zien is maak ik alles uit 1 deel zoveel mogelijk , en heel compact . is even precies werken , als je de middelen hiervoor hebt is het te doen , heb je dit niet moet je meer met samengestelde onderdelen werken.

de Z as is uit 1 deel alu blok gemaakt.

deze machine worde zometeen te koop aangeboden omdat ik de grotere machine al bijna klaar heb.
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Zelfbouwmachine, een hoop vragen

Bericht door mno »

tr14x4 voor 1,45 euro per 150mm?
Ben wel benieuwd waar dat is 8)
Plaats reactie