cnc-tafel voor draai en freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door Testa-Rossa »

Ik heb op het werk uit de oud ijzer bak een oude cnc-tafel gevist met kapotte motoren, de tafel is van het merk Franke, heeft kogelomloopspindels (spoed, ik geloof 4mm). En maar ongeveer 50 uur gelopen! Onder een snijlaser, dus nog met weinig belasting ook (lasersnijden is immers contactloos). De tafel is al voorzien van een montageflens voor de motoren en compensatoren om uitlijnfouten tussen motoras en asspindels op te vangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou hoop ik dat ik deze tafel kan gaan gebruiken voor mijn draaibank (Schaublin 102), echter de tafel is in principe te hoog (120mm, centerhoogte draaibank 102mm). Nou is de zijkant van het bed van de draaibank ook geslepen, dus ik hoop dat ik evt. daar de tafel alsnog aan kan bevestigen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil de tafel in ieder geval gaan gebruiken om te frezen en ben op zoek naar een (al dan niet computerbestuurde) Z-as. Als kop hoop ik het freeskolommetje van mijn draaibank te kunnen gebruiken, waarbij ik spantangen van 1 t/m 20mm heb.

Afbeelding

Met daarachter, óf de originele 220V motor die daarbij hoord...

Afbeelding

Óf een 1pk sterke 380V motor die ik nog heb liggen.

Afbeelding

Momenteel doe ik avondschool Werktuigbouwkunde (heb hiervoor conventioneel draaien gedaan), en zit op het werk dagelijks achter CNC gestuurde machines. De mechanische kant, is me dan allemaal wel aardig duidelijk. Echter, wat er tussen het bedieningspaneel en de motoren gebeurt, dus de computerbesturing dat is me nog altijd een beetje een raadsel :oops: en ik hoop dat jullie mij daar een beetje mee kunnen helpen :lol:

Verder vraag ik me af of het mogelijk is dezelfde tafel te gebruiken zowel voor draaien als frezen, immers draaien vergt een hele andere aansturing omdat je in principe maar de 'helft' van je product maakt.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door r0g3r »

Dat is nu nog eens een mooi XY tafeltje.
Ik zou deze in ieder geval laten voor wat die is, en er stappenmotoren op zetten.
Meestal is het xy gedeelte het moeilijkste te construeren.
De z as kan er altijd nog boven gezet worden.
Laat je inderdaad eerst goed adviseren voordat je m uitelkaar sloopt.
suc6
roger
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de besturingskant was voor mij ook een vaag gegeven.. gelukkig hebben we dit forum..

ik heb in elk geval gewoon een paar drivers gekocht bij Stappenmotor.nl, maar er zijn meer leveranciers van dergelijk spul.. 't aansluiten viel me ook mee.. alleen het zoeken naar een goed NC sturingsprogramma en de andere sotware.. da's een drama in 13 delen.. :) :mrgreen:
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door skillalot »

kijk eens op ebay, en dan internationaal. Ik heb laatst een 4 assige stappenmotor driver gekocht uit canada, 2.5a max per as, voor 60 euro inclusief verzendkosten. Hoop dat ik m aankomende week binnen krijg.

Gr sascha
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door mno »

Ik wou dat ik eens zo iets in de prullebak vond :lol:

Maar ga je dat echt aan de mooie schaublin maken?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door Testa-Rossa »

Die Schaublin heb ik ook min of meer voor niks over genomen, zat een on- en afhankelijk verstelbare 4 klauw bij, snelwisselbeitelhouder met 11 houders, half center, meedraaiend center, vast center, Z-as, spantangen 1 t/m 20mm (oplopend per mm), freeskolom, freesklemmetje (zodat ie ook te gebruiken is als freesbank), alle originele documentatie waaronder meetrapport en de officiele factuur (bank is 15 jaar en 2 dagen voor mijn geboorte besteld). Al dat moois stond voor 225 eurotjuhs achter op de grondbak van de trekker (trekker reed niet zo lekker meer) :lol:

En nee ik ben absoluut niet van plan noch de Schaublin als de CNC-tafel te verpassen. Echter door het mega praktische ontwerp van de Schaublin zie ik weinig problemen om de tafel gewoon middels een adapter aan de bank te bouten. De kruistafel van de Schaublin zelf is demontabel, en zowel de boven-, onder- en zijkant zijn precisiegeslepen en voorzien van T-gleuven. Gewoon bovenop de bank monteren gaat waarschijnlijk niet omdat de tafel 38mm hoger is als de centerhoogte van de draaibank.

Maargoed zoals gezegt, eerst maar is wat informatie inwinnen over de elektrische/besturingskant van het verhaal.

Zelf stond ik er overigens ook van te kijken dat men zon mooie professionele kruistafel met zó weinig draaiuren maar zo de oudijzercontainer in drukte, op het werk was ie niet te gebruiken want 'de besturing was hopeloos ouderwets'.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door Testa-Rossa »

Nou, het is al weer een paar maand geleden sinds ik dit topic ben begonnen. Maar de plannen zijn fors gewijzigd, het oorspronkelijke 'buget' wat ik voor ogen had heb ik ver 4/5 voudigt en het oorspronkelijke idee is overboord gegooit. :mrgreen:

Wat ik nu van plan ben is om de kruistafel te monteren op een vlaktafel (liefst luchtgelagerd), daarachter een Freeskolom monteren (ben nog op zoek, BF20 oid). De Schaublin van de beginpost blijft ongeschonden, ik koop er een Schaublin 102 hoofdspil en motoroverbrenging bij, deze monteer ik (waarschijnlijk met frequentieregelaar) links van de kruistafel om mee te kunnen draaien. Daarbij een 4e as, en in de verre toekomst misschien een toolwisselaar voor het draaien.

Omdat ik het door de combi van werk en avondscholing aardig druk heb zal het een wat langer lopend project worden, maargoed ondertussen houd ik gewoon MP, Ebay en de oud ijzer container op het werk in de gaten :mrgreen:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: cnc-tafel voor draai en freesbank

Bericht door create »

Dit project gaat niet meer veder op verzoek van Testa-rossa
Gesloten