MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Is nog niet af, maar heb alvast een foto gemaakt.

Morgen maak ik de houder af en maak ik tevens een stifthouder.
daarna gaat ie weer uit elkaar voor de laatste laklaag. Als hij weer in elkaar zit zal ik wel alle electronika binnen hebben.


4825
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door create »

Vind dit wel weer leuk hoor, zo ben ik ook begonnen.
En nu hebben we bijna 4000 leden :lol:

je laat leuke foto`s zien en houd ons op de hoogte, geweldig.

ga zo door. Maar pas op het CNC-virus ;-)

we houden je in de gaten

greetz Create
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Bedankt voor alle bemoedigende woorden, leuk om te zien dat er mensen geïnteresseerd zijn in het geen dat ik in schuur in elkaar klommel.

Vandaag van Bert het printje gekregen, het printje is mooi compact en netjes afgewerkt ziet er kwalitatief erg degelijk uit. Vanavond maar een bestelling gaan plaatsen bij conrad zodat de vaart er een beetje in blijft.
De drivers en voeding heb ik ook al.

Printje maar meteen aan de laptop gehangen om te kijken wat en of er iets gebeurd. Op mijn hobby laptop (WinXPpro) zegt ie meteen dat hij de drivers mist lijkt me normaal, echter op de "binnenshuis" laptop (ASUS K73SV-TY128V Win7home) zet de software geen plaatjes in de buttons. teven geeft hij in de messagebox wat fatal meldingen. Ik maak me er niet zo druk om aangezien hij toch via de hobby laptop gaat lopen, maar misschien heeft iemand een easy-fix. Zal wel weer richting virusscanner gaan, heb ik nl. altijd ruzie mee.

4829

De MDF verwerking laat een beetje na, minder tijd aan kunnen besteden dan ik gedacht had misschien komt dat ook omdat de MDF me letterlijk de neus uit komt na een paar uur zagen boren en frezen :lol:
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door marcoooo »

open je de software als administrator miss dat dat helpt tegen de error's
same same but diffrent
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Thanx, stond ook in manual en ik had het zelfs gelezen, echter nu pas begrepen :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik werk als enige aan mijn PC, ik log dan ook standaard in als admin.. hoef ik daar ook niet meer aan te denken.. :)
als het goed is overigens.. vraagt USBCNC bij het installeren meteen of je de drivers ook wilt installeren..
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

We werken met z'n tween op de "binnenshuis" laptop op hetzelfde account en deze is dus ook de administrator om USBCNCV3 op te starten moet ik er rechts op klikken en op "als administrator uitvoeren" klikken dan werkt ie wel.

USBCNC heeft nog niks gevraagd over drivers, komt misschien omdat ie nog steeds in simulatie draait, print hangt er nog niet aan.

4831

Vandaag de elektronica en bedienings-bak gemaakt. Heb ook alle boedieningsknoppen, naderschakelaars, voedingen, filters en alle andere zooi bij elkaar gezocht die ik kan en wil gebruiken.

Ik drie mooie nieuwe naderschakelaars liggen maar deze zijn van het type PNP, nu las ik in de manual enkel hoe een NPN aangesloten moet worden iemand een idee hoe en of ik ze toch kan gebruiken?
http://sensor.baumer.com/sensor/product ... web_EN.pdf

*te vroeg gevraagd*
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t= ... &hilit=pnp
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Vandaag en gisteren de elektronica- en bedieningsbak gemaakt, het mdf gedeelte is nu voor 95% klaar.
Achter het gat komt een aluminium plaatje met wat bedienings knoppen.

Misschien is er een ervaren USB-CNC gebruiker die me kan vertellen welke knoppen een must zijn om te hebben? In oude posts heb ik al gelezen dat bedienings knoppen eigenlijk overbodig zijn omdat ook alles via de software kan worden bediend. Persoonlijk vindt het toch wel handig als er wat extra bedieningsknoppen zijn, tevens ziet het er ook gewoon leuk uit.

Zelf zat ik aan de volgende knoppen / lampjes te denken:
-Noodstop
-Run
-Pause
-Spindel aan (lampje)
-Afzuiging aan (lampje + drukker)
-Watchdog (lampje)
-Home X, X', Y, Z (lampjes)

Als iemand aanvullingen of opmerkingen heeft hoor ik het graag.
Sjuul



4832
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

4888

Ik heb inmiddels bijna al het elektro en elektronica spul bij elkaar, met een beetje puzzelen past alles erin.
Ik heb nog wat tegoed van conrad, zodra ik het heb kan het feest weer verder gaan.

Ik wacht na het bij elkaar zoeken van de onderdelen bij conrad altijd een of twee dagen zodat als me nog wat invalt ik dit alsnog kan mee bestellen , en toch vergeet ik altijd weer iets. deze keer een spannings regelaar vergeten om de usb print van 5volt te voorzien :evil:

Ben nu nog bezig met een bedradings / aansluitschema zodat ik volgend jaar ook nog kan volgen wat ik allemaal in elkaar heb gebrast
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

4936

4935

4934

NO-BUDGET? :lol:

Bedrading is bijna klaar, is wel wat overkill aangezien het enkel bedoeld was als oefen modelletje.
ondertussen is het wel net iets meer dan dat geworden. De verwachtingen zijn nog steeds hetzelfde, als ik er wat oase en piepschuim mee kan frezen en een tekeningetje mee kan maken ben ik al tevreden.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door lelieveld »

PRACHTIG
Echt mooi man!
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad Bert.. dit ziet er gelikt uit.. en dat voor een "vingeroefeningetje".. ik denk dat deze machine door zijn compacte bouw ook wel Cibatool kan frezen, en dan heb je meteen een stevig stukje materiaal.. 't spul freest erg fijn.. ik heb vanmiddag op de meeting met een 6 mm freesje met 2000 mm/min voeding staan rossen.. geen probleem..

Bedieningspaneel ziet er wat "retro" uit met die ronde knoppen, maar daarom niet minder mooi..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Mcgyver »

ZO dat is een erg puik stukkie werk voor de eerste keer droogzwemmen hahah

en ik denk dat je de titel van dit topic maar aan moet passen.... "NO BUDGET"gaat hier niet meer op geloof ik...

zie al een heleboel dure onderdelen/connectors/schakelaars etc zitten hahah..

Ik vind dat je alles tot in de details erg mooi hebt afgewerkt...... prachtig studie object hahah..

ik kijk al uit naar de eerste video's van je creatie in actie!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Robo »

Erg leuk om te zien..... !
En ondankt de MDF constructie toch wat verfijnde tructjes uitgehaald om het geheel werkend te krijgen..

(Lijkt alleen dat het freesmotortje wat scheef zit, of is dat mijn paralaxfout?)

Ben benieuwd naar de video als hij door het cibatool heen knalt :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie