MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Robo schreef: (Lijkt alleen dat het freesmotortje wat scheef zit, of is dat mijn paralaxfout?)
klopt, ik heb 2 stukjes kunststof tegen elkaar gezet en hier toen mbv een 7-gatenzaag en de kolomboor een gat in geboord, echter omdat de gatenzaag te kort was moest ik hem halverwegen tegenboren vandaar.

Ga het binnenkort op het werk opnieuw maken maar dan met een starrett zodat ik wel in een keer kan doorboren.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door create »

RESPECT!!

Dit ziet er 10 keer beter uit dan mijn eerste mdf machine :lol:

Ik verwacht nu wel dat hij volgend jaar mee komt naar de cnc-dag!! ;-)

greetz Create
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Er is ook veel meer tijd in gaan zitten als ik gedacht had, het bedenken gaat altijd zo veel sneller dan het maken.
Voornamelijk de elektro en elektronica gedeelte kost veel meer tijd dan ik gedacht had.
Is ook wel leuk om weer eens een paneel te bouwen, op het werk wordt dit (gelukkig) altijd uitbesteed.

De afvalbak op het werk drukt gelukkig behoorlijk de kosten, deze is dan ook mijn beste vriend geworden.
Ik snap niet dat mijn collega's die spullen allemaal weggooien ;-)

Volgend jaar wil ik er zeker bij zijn, en dan is het een kleine moeite om Padawan mee te nemen.
flatlandpilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 aug 2011 21:21
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door flatlandpilot »

nette driver kast, complimenten.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Danny »

Ik vind het eigenlijk zonde dat dit project als "oefenrondje" beschouwd word.
Prachtig project.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door xp7amrkr »

Sjuul, echt mooi gemaakt! Ik ben benieuwd hoe de 'No-budget' echte machine eruit gaat zien :lol:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Bedankt voor alle positieve reacties, maar er is nog geen enkele motor die ook maar een omwenteling gemaakt heeft. Ben erg benieuwd.

Ik heb de control box bijna klaar enkel nog een paar I/O.
De E-tekening is ook klaar en ik wil hem graag aan jullie kritiek onderwerpen, voornamelijk de aansluiting van de drivers (blz 5, 6, 7, 8 ) ik hoop dat het zo goed is, zo niet laat maar horen dan kan ik hem aanpassen.
wellicht heeft iemand anders er ook nog eens iets aan
E-tekening USBCNC CPU5a 1.dxf
E-tekening USBCNC CPU5a 2.dxf
E-tekening USBCNC CPU5a 3.dxf
Ik zal er morgen nog een pdf van trekken voor die gene die geen cad hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Afgelopen tijd weer lekker bezig geweest. Een week of twee geleden dacht ik dat hij bijna af was, nu weet ik wel beter. De in bedrijfname van de controlbox het plaatsen van de naderschakelaars en het stellen van de assen kost zoooo veel tijd.

Maar na lang klommelen
-it's alive-

deze week de Zas nog in de Ygeleidingen hangen en klaar is Kees


Wat me opvalt bij het homen is dat de down ramping erg lang duurt, of te wel hij loopt een heel stuk door nadat hij de naderschakelaar heeft gezien. Kun je dit bijstellen in de software? (USBCNC)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13487
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sjee.. dat zou ik moeten weten.. mogelijk zit het in je acceleratieinstelling... als die laag staat, kan het even duren voor de boel stilstaat...

Wat ik in elk geval aan zou raden, zet de homesnelheid laag, en "parkeer" de machine als je em uitzet altijd in de buurt van de schakelaars.. of gewoon op de home positie..

dat doe ik eigenlijk zelf ook altijd met elke CNC machine waar ik tot nu toe mee gewerkt heb..
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door H@ns »

Speel eens met de "interpolationTime" , te vinden in de cnc.ini.
Door deze waarde te verkleinen loop e.e.a. wat strakker, dus staat je as wat eerder stil.
Deze "interpolationTime" is (zo ver ik weet :roll: ) drive afhankelijk.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door BriBis »

Naast natuurlijk de mooie afwerking e.d. van je freesmachine zelf:
Mooie besturing heb je in elkaar geknutseld.. Netjes!! :shock:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Ik heb wat zitten spelen met de acceleratieinstelling maar zie geen verschil. Ook de interpolationTime in de inifile maakte geen zichtbaar verschil (ik heb na elke verandering in de ini USBCNC opnieuw opgestart, Is dit nodig?)
Nadat ik de home snelheid flink had verlaagd was het een heel stuk beter. Hij stopt nu op de naderschakelaar.

Misschien een beetje off-topic maar daarom niet minder leuk.

Niet de beste maar aangezien ik hem tegen oudijzerprijs heb kunnen krijgen toch een goede deal.
Ik mis echter wat wisselwielen om draad te snijden, nu heb ik het idee dat deze hetzelfde zijn als die van Emco, iemand een idee?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door ger »

Die schijnen nog gewoon te koop te zijn http://www.servotool.eu/index.php?p=ite ... id=BLM1001
En idd schijnt emco dezelfde wisselwielen te hebben.
Ook bij buitelaar vroeger een zelfde maar dan met de naam hbm gezien ( nu niet meer) , maar deze machine is onder diverse merknamen verkocht , dus wellicht op marktplaats o.i.d. te vinden ;-)
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

ger schreef:Die schijnen nog gewoon te koop te zijn http://www.servotool.eu/index.php?p=ite ... id=BLM1001
Inderdaad, ongelofelijk dat er nog onderdelen te koop zijn, ik beschouwde Ferm toch eigenlijk als een weg-werp-merk.
Ik moet wel toegeven dat ik aangenaam verrast ben wat betreft de kwaliteit. Ik heb een paar jaar geleden voor de verhuizing & verbouwing m'n Compact5 met freeskolom verkocht. :oops: Die was beter maar deze is zeker niet zo slecht als sommige zouden willen geloven. Ik denk dat hij vergelijkbaar is met de bankjes die Herman verkoopt komen waarschijnlijk zelfs onder de zelfde Chinese golfplaten vandaan.

De ontbrekende onderdelen zijn al onderweg.
Plaats reactie