Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ramen zullen gemaakt worden van Acrylaat, of Lexan.. ik zie't nog wel.. Lexan is natuurlijk "kogelwerend", maar ik weet niet of ik dat nodig heb.. Acrylaat is misschien wel de beste keuze.. ook even kijken wat ik hier en daar kan vinden..

Verdere plannen?.. Eindschakelaars, koellucht, kan net zo goed met deze Spindel, moet alleen "aangesloten" worden,
de Motor wordt al geschakeld met een relais.

Lamp erin, voor een beetje licht.. dat moet het wel zo'n beetje worden.. :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef:Lamp erin, voor een beetje licht..
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het stroboscoop-effect van bijv. tl-licht...
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. ooit een verhaal gehoord van een machine met een pneumatische hoofdspil, die je boven het andere lawaai in de werkplaats niet hoorde, en bij bepaalde toerentallen leek de spil gewoon stil te staan.. iemand probeerde er een sleutel op te zetten om het gereedschap te wisselen.. :roll:

misschien verzin ik iets met LED's, of Hallo!.. geen lampjes..

Momenteel heb ik een "tubelight" TL aan het plafond hangen, en daar heb ik eigenlijk geen last van.. geeft voldoende licht
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door wstoof »

Ik heb hoogfrequent tl verlichting in mijn werkplaats hangen.
Energie zuiniger en bewegende delen lijken niet meer stil te staan...
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Robo »

Gewone 'lampjes' maken niks uit hoor Arie.., echt alleen TL...,
tja als je spil precies de zelfde snelheid draait als de tl knippert, EN je hoort je machine niet heb je niet je geluksdag...

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat bij 2 TL's het probleem weg zou zijn, aangezien ze dat precies synchroon zouden moeten knipperen (durf daar zelf geen uitspraak over te doen).
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Het probleem word verholpen met meerdere tl's verdeeld over de 3 fasen van een driefasennet. Gloeilamp- en halogeenverlichting durf ik geen uitspraken over te doen. Ledverlichting loopt op gelijkspanning en heeft het probleem niet. Goedkoopste en handigste optie is misschien 12V halogeenverlichting aansluiten op de 12V gelijkspanning van je computervoeding.
Gr.

Erik
John Huijben
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mei 2009 17:21

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door John Huijben »

ben zo laatst bij essent in geertruidenberg geweest, de ruimte waar de generator staat is verlicht met gewoon tl-licht.
je kunt een stukje van de generator zien draaien, maar die lijkt dus helemaal stil te staan, totdat je er met een zaklamp op schijnt.
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Stynus »

Robo schreef:Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat bij 2 TL's het probleem weg zou zijn, aangezien ze dat precies synchroon zouden moeten knipperen (durf daar zelf geen uitspraak over te doen).
Dan moet er bij die ene tl een condensator in serie met de tweede lamp staan. Op de balast staat meestal welke waarde je moet nemen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ach.. op mijn werk staat de draaibank ook onder TL-lampen.. ik heb er geen last van.. als er verder geen andere machines in de buurt staan, dan hoor je wel of ie loopt of niet.. 8)

Van't weekend heb ik de Kast gelijmd, en die staat nu klaar om een laag of tig Epoxy te krijgen.
Komend weekend dus weer verder, mischien dat ik vandaag of morgen nog even de kans krijg om de deurtjes ook te lijmen.
hfmill

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door hfmill »

Hey Arie,

Gave machine heb je daar zeg!!!
Dat zal aardig wat uurtjes verspanen en slijpen zijn geweest zeg.
ik alleen wel een vraag, ik zie niet goed hoe je de kogelomloopspindels hebt opgehangen,
heb je wel hoekcontactlagers gebruikt? of heb je ze via een koppeling direct aan de stappenmotors bevestigd?
Zo ja, waarom heb je dan van die dure spindels gekocht? zo`n stappenmotor heeft toch minimaal 0,1mm speling?

Misschien heb je er wel een goede verklaring voor? of heb je ze ingeklemd tussen de stappenmotor en het eindlager.

Vr.gr.

Roy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Spindels zitten aan de andere kant in het lager axiaal opgesloten.. da's de grap... :lol:
Helemaal volgens de regelen der kunst is het niet, maar vooralsnog is de machine spatzuiver.. en daar gaat het om.. mogelijk pas ik het in de toekomst nog eens aan, maar nu even niet.. :mrgreen:

't bouwen kostte op zich niet zo heel veel tijd.. maandje of 4-5 bij elkaar..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag op mijn werk nog even de werkplaats ingedoken met een stukkie Alu..

Afbeelding

we verkopen haakse wormwielkasten, en ik had al eens mijn oog laten vallen op een klein modelletje..
enig meetwerk bracht aan het licht dat dit ding wel geschapen leek voor een kleine vierklauw, en een Nema 23 Stepper.. da's Kaasie dus..

Afbeelding

Let even niet op de bedrading, ik heb 't hele zwikkie even met een paar boutjes immekaar g'schruufd en't past allemaal heel mooi op mijn kleine beagle.. zelfs de deuren kunnen nog dicht als de tafel helemaal vooraan staat.. (by sheer coincidence of engineering...)
vandeweek nog even een as maken om de klauwplaat op vast te maken, 't zal iets worden met M17x1 ( snijplaat en tap hebben we liggen voor de sleufmoeren die we gebruiken om kogelomloop spindels te borgen in de lagers )
aan de andere kant wordt het waarschijnlijk een dikke ring met een boutje, of een M12 x 1 moer.. Doorlaat van deze reductor is 14 mm ( en er zit een spie in.. doorlaat in de spil gaat helaas niet lukken dus.. ach... elk voordeel heb ze nadeel )
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Robo »

Ziet er goed uit Arie !! leuke extra aanwinst zou ik zeggen....
Hoe zit het met eventuele speling / backlash in die wormwielen?
Is dat verwaarloosbaar, of af te stellen?
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

die is als't goed is verwaarloosbaar, ik heb 't kastje even uit de voorraad "geleend" op de zaak, er is ook een versie verkrijgbaar met "reduced backlash", de grotere hebben we ruim op voorraad, worden ook veel verkocht om 4de assen van te maken voor de wat grotere machines ( BF 30 en dat soort spul ).. voor kleine machines zit je meestal vast aan Vertex of Optimum verdeeltafeltjes en die dingen zijn duur, en niet al te zuiver..

vergeleken bij een Optimum verdeelplaat , met onze ombouwset.. dit is goedkoper EN beter.. vindt arie wel leuk..
Plaats reactie