Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat ik de Spilplaat opnieuw ga ontwerpen, met ruimte voor een "cartridge" spilletje met HSK, en een separate motor.. dan kan ik de boel mooi compact houden.. en wat zwaar is ( de motor) lekker dicht bij de kolom monteren.. :)

de Suhner is net als de Kress 1050 watt.. qua koppel.. stel je er niet te veel van voor.. in Titanium is lage snijsnelheid het devies.. met een 2 mm freesje op 3500 toeren loop ik 22 meter.. en wat je met een 2 mm freesje wegknabbeld.. daar is die motor echt niet van onder de indruk.. :)...een 6 mm frees wordt een ander verhaal.. maar daar haal ik ook geen kubieke meters tegelijk mee weg.. de Kress werd de laatste tijd eigenlijk hoofdzakelijk op standje 1 gebruikt.. alleen voor het frezen van de Spilneus voor de Suhner had ik em op standje 3 staan..
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door tuurbo »

kress standje 1 op 10.000RPM? Mijne draait dan 5000.
Heb zelf een kress 1050 FME ,stond op de verpakking meen ik.
Ik ben benieuwd of de suhner een goede levensduur heeft,
want ik kende het merk niet.
Voor de kress had ik een proxxon 40,maar die smolt gewoon weg.
Kon geen uren achter elkaar ingeschakeld zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Kress 1050 is er ook in een 5000 RPM uitvoering.. dat was mijn eerste keuze.. tot ik deze Suhner vond.. en ik las dat je er gewoon Kress spantangen in kan gebruiken.. alleen moet je het oude model moer gebruiken.. de oudere kress modellen hadden een fijnere schroefraad.. maar ook die moeren heeft Sorotec.. ik heb even gebeld, om na te vragen hoe dat zat.. en kreeg Roy Kloss zelf aan de lijn.. Ik heb in de ontwikkeling van EdingCNC al eerder met Roy te maken gehad.. mailcontact over en weer omtrent functionaliteiten in EdingCNC..

Hij vertelde me dus dat ik een oud model Kress moer moest hebben.. heb er meteen maar 2 mee laten komen.. er komen er nog wel meer zodat ik uiteindelijk voor elke spantang een moer heb. beter. momenteel gebruik ik de 3.175 en de 6 mm het meeste.. dus die hebben nu hun eigen moer..

de Suhner heeft een "Spacer" tussen de twee lagers liggen.. zodat die wat verder uit elkaar staan.. da's altijd goed voor de stabiliteit.. verder heeft mijn nieuwe spilneus een krimppassing zodat de lagers echt "Snug-tight" in de neus zitten..
qua motor zal het niet veel verschil maken..
't enige wat wel wennen zal worden.. de Suhner heeft geen blokkeerpal, dus moet je de spantangen met 2 sleutels vastzetten.. alles went.. :).. en.. ik kan altijd nog een externe blokkeerpal maken als ik daar zin in heb.. gewoon een plaatje in een geleiding. sleutelgaatje van ø22 naar gleuf 18.. met een veertje erachter.. als ik daar zin in heb.. :)
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door twentetwente »

Arie hoe bevalt de suhner? Ook qua geluid enzo.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

GEWELDIG!..

Ik heb em nu een week of 2 in gebruik.. geluid is prettig laag, koppel genoeg..
even een vergelijkje.. was ik voorheen met het frezen van een horlogegesp 33 minuten bezig.. nu doet ie er maar 17 minuutjes over.. de stabiliteit is beter, ik kan de toerentallen beter instellen..
ik kan zonder problemen een 2 mm freesje in vol materiaal ( titanium) 1 mm diep inzetten.. snijdt mooi, blijft mooi snijden.. 55 gespen met 1 freesje uitgeknabbeld.. in de helft van de tijd.. wordt ik zo blij van..
Momenteel ben ik schroefdraad aan het frezen in horlogekasten. .heb er as we speak 48 gedaan.. moet er nog 4.. totaal 102 keer schroefdraad gefreesd, waarvan de eerste 52 (de deksels) nog met de Kress gedaan zijn.. duurde 10 minuten per stuk.. nu?.. 3 minuutjes met de Suhner.. en nog altijd scherp.. de deksels schroeven soepeltjes in de kasten.. zoals het hoort..

't mooie is ook.. oud model Kress moer bestellen.. kress spantangen gebruiken.. ik had er nog een setje.. :)
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door twentetwente »

Oke nice. Hoe kan het dat de bewerkingstijd zoveel korter is?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Meer stabiliteit, en minder toeren, Dus goede snijsnelheid, waardoor je de frezen beter kan belasten.. en efficiénter kan inzetten.. geen oververhitting, maar gewoon koele spaantjes.. zoals het hoort dus
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door twentetwente »

Aha oke. Duidelijk. Is de hals gewoon 43mm?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, de standaard hals is 43 mm, maar ik heb er een nieuwe hals op gezet.. 44 mm, omdat die maat in de Spindelplaat van mijn machine zit.. , tevens heb ik de passing voor de spindellagers wat krapper gemaakt, en deze met een krimppassing gemonteerd..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanwege het feit dat ik sinds een half jaar over een werkplaats beschik, en dat ik de boel toch naar een hoger plan wil gaan tillen, wil ik een onderstel gaan maken voor de Beagle.
'k wil het simpel houden, gewoon een frame van 40x40x3, met M8 Stelpootjes eronder, Maar!..
Als ik de machine toch op een eigen onderstel ga zetten, kan ik Net zo goed iets nuttigs doen met dat onderstel.

Om te beginnen wil ik de onderste dwarsbalken op 100 mm van de vloer hebben, zodat ik er met een Palletwagen onder kan.
Vervolgens kan ik dan ook onderin de Vacuumpomp monteren.
Met een hoogte van 1000 mm heb ik plenty ruimte onder de machine.. en dus kwam het volgende idee in me op:

een Spanentransporteur!
de Freesmachine heeft zijn eigen frame uit 15x 50 Kokers, Dus zou ik onder de machine gewoon een "trechter" kunnen maken, met een goot waar de transporteur in komt.. , en dat kan ik op 2 manieren doen.. met een ketting, of met een spiraal

een Motorfietsketting is "lekker groot", dus is het makkelijk om daar wat aan te lassen, om de zoveel schakels een stukje strip moet de truc wel doen
Maar een spiraal is nog makkelijker natuurlijk 't maken is even een klus, maar mogelijk kan ik dat bij een locale smid wel uitbesteden.
Voor de aandrijving daarvan denk ik aan iets simpels wat wel betrouwbaar is: een Ruitenwisser motor, die lopen op 12 V, en dat heb ik toch in mijn besturingskast, een M Code daarvoor kan ik makkelijk programmeren in EdingCNC, en ik kan de transporteur dan ook met intervals laten bewegen als ik langdurig freeswerk heb, waarbij ie niet continu hoeft te draaien.
Spanenbak zou ik ook binnen de machine kunnen houden, zodat je geen losse bak naast de machine hebt. . gewoon elke week even de deur open, bak eruit trekken en legen..
Als ik de bodem van gaas maak loopt eventueel koelmiddel wel in de bak eronder, die kan ik dan ook met een pompje uitrusten om vloeistofkoeling toe te passen.., er zit immers in de freeskop al een kanaal met 4 nozzles, daar hoef ik alleen maar een leiding aan te knuppen.
Mogelijk moet er dan wel een IO kaartje bij, omdat ik de Coolant M8 en M9 nu gebruik voor de vacuumpomp, die moet dan andere M-Codes krijgen, net als de transporteur
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Danny »

Als je de spanenbak onder de machine wil zetten kan de hem toch gewoon onder de trechter zetten zodat je geen mechanisme met ketting of kurketrekker hoeft te fabriceren.
Eventueel de trechter asymetrisch maken zodat de andere spullen ook nog een plaatsje hebben onder de machine.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Na het bouwen van de Console voor de EMCO Compact 5 CNC is het ook eens tijd om de Beagle wat aan te pakken..
de laatste tijd veel geleerd over het schrijven van macro's, en daarmee ook een langgekoesterde wens in vervulling zien gaan..
Lineair Polair positioneren.. meer daarover in het EdingCNC macro topic :https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=274593#p274593
Dus... komen er ook meer mogelijkheden voor het programmeren aan de Freesbank..

24923

zoals het aan de machine programmeren van Afrondingen op Contouren..
Om dat echt af te maken, moet ik ook "even" de Circulair-Polaire bewegingen schrijven.. daartoe moet ik wel even wat rekenwerk inknopselen, Stelling van Pythagoras om de afstand (radius) vanaf het Circle Center te berekenen..niet heel spannend.. maar je moet wel even je kop erbij houden..

Ok.. dat is dus klaar.. makkelijker dan ik gedacht had..

Code: Selecteer alles

T3 M6 ( "BALLNOSE 3MM" )
F1500
G00 X20 Y0 Z20
M33 X20 Z-10
G00 X[30+#5009] Z4
#100=90
WHILE[#100>0]
    GOSUB VERT_FILLET
    #100=[#100-2]
    G00 Z4
ENDWHILE
#100=0
GOSUB VERT_FILLET
M2

SUB VERT_FILLET
    G00 X[30+#5009] Y0 Z4
    M33 X20 Z-10
    M34 A#100 R[10+#5009]
    M33 X50 Y0
    M36 A180
    G00  Z4
ENDSUB
geeft dit resultaat:

Afbeelding

Kijk.. zo komen we ergens..
't PVA (Plan Van Aanpak) is voor de Beagle: Andere Computer, ééntje die windhoos 10 kan draaien, zodat ik XP vaarwel kan zeggen.. 't HeidiKlavier opnieuw programmeren.. met nieuwe Firmware.. de oude werkte ook niet lekker meer.. E++ erop, daar moet ik het Klavier sowieso op aanpassen..
en dan wat plaatwerk aan het onderstel, zodat het een kast wordt, en niet meer een frame.
Dat zal ook wat extra stijfheid geven, want als ik Trochoidaal sta te frezen.. doet de hele machine de Lambada.. en dat kan nou net niet de bedoeling zijn..
Plaats reactie