Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DirkSchipper »

Pietje psies! :lol:
Maar het wordt wel errug mooi.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Mcgyver »

haha cool! Mooi gedaan!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door floriske.nl »

Ziet er goed uit :shock:

Mooi logo rechtsboven ook trouwens ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je je nou afvraagt.. Hoedoedieda?.. iesse siempel.. Men neme.. uit de modelbouw winkel: een velletje Decalsheet.. op de glimmende kant druk je een logootje af.. instellingen overig fotopapier.. dat laat je een nachtje drogen.. dan de volgende morgen, spuit je er een waasje blanke lak op.. even laten drogen.. en dan verder aflakken tot ie glad is.. dat weer laten drogen. uit knippen.. in een bakkie water.. en als ie loslaat skuif ie em zo op je onderdeel..

Ik gebruik het spul ook regelmatig bij modelbouwprojectjes.. en 't geeft altijd net dat kleine beetje extra.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:als je Alutex gaat impregneren met een kwast.. dan veeg je het alu eraf
:shock: Kan dat maar zo weinig hebben dan?? Mooi spul om te zien, ik kende het niet, maar als het zo gevoelig is zal 't ook nog wel even duren voor ik er mee ga werken...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is voor mij ook een "eens maar nooit meer experimentje".. als je een goede mal hebt, en je kunt het tegen een mooie strakke Gelcoat met Vacuum impregneren.. dan komt het wel goed.. maar dat is dan ook zo'n beetje de nenige optie die je hebt voor een mooie finish.. Koolvezel is dan een betere optie.. dat blijft zwart.. en.. het is veel sterker..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: Bovendien.. Epoxy is gelig van tint.. en als je niet overal dezelfde laagdikte hebt.. dan heb je van die "pisvlekken" in je laminaat.. da'worremooknie..
Correctie: die Polyservice epoxyhars is gelig, en al helemaal als-ie de kans krijgt om warm te worden zoals in jouw bekertje.

Ik heb er ook ooit een pot epoxy besteld; het standaard THV500 en harder 355 meen ik, maar ik vind dat R&G spul via carbonwinkel.nl een stuk beter, en dan voornamelijk hars L plus harder GL2. Is veel en veel vloeibaarder ('drinkyoghurt'), trekt sneller in het doek, geen last van bubbels in het laminaat, is transparant ipv geel en de verwerkingstijd is stukken langer (de hardingstijd ook, overigens).
2K PU, eerst met de spuit.. (voor de bezorgde types onder ons..)
Ik wil eigenlijk niet de moraalridder uit gaan hangen; ik ben zelf ook niet zo'n heel heilig boontje. Maar aangezien er nogal wat mensen zijn die jouw goeie ideeeen volgen en in meer of mindere mate kopieren doe ik het toch:

In de top-10 van domste dingen die je kunt doen scoort dit aardig hoog. :roll:

Je kunt echt beter een paar vingers kwijtraken door onzorgvuldig om te springen met je elektrisch gereedschap dan een isocyanaatvergiftiging oplopen. En da's heftig en iets waar je je leven lang last van blijft houden. Google er maar eens op.


Voor de rest: strak werk! 8)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Over het algemeen vergeelt Epoxy nogal.. en.. ja... ze zitten hier "om de hoek" dus kom ik min of meer automatisch bij Polyservice terecht.. qua eigenschappen voor het lamineren/impregneren bevalt de hars me wel.. ik gebruik over het algemeen de 455 harder.. is sneller.. je moet alleen nooit meer dan 60 cc aanmaken als je met de kwast impregneert.. anders is het op een gegeven moment "pok" in je bekertje.. en is het keihard.. en dat gaat echt in een paar seconden.. eerst gaat het klonteren.. wordt een beetje snotterig.. dan kun je nog 1 keer je kwast indopen.. en in je mat smeren.. doop je de kwast weer in.. "Pok!"..

Morgen ga ik de grote panelen maar eens te lijf met de roller..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DaBit »

mjah, ze zeggen het, dat epoxy hard vergeelt. Ik was het oppervlak met water en een drupje zeep, schuur het op met korrel 400, en spuit er van die simpele Motip blanke lak overheen. Da's niet helemaal de afwerking volgens het boekje, maar het glimt als een uhhhh, dinges in maneschijn en van vergelen heb ik nog niks gemerkt. Doet de truuk blijkbaar.

Nu heb ik in m'n leven een kilo of 4 aan epoxy samen met glas/carbon/aramidedoek tot laminaat verwerkt, dus dat ik nou een door de wol geverfde expert ben, neuh, dat niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoeveel Kilo het is weet ik niet. .ik had al de nodige ervaring met Glasvezel.. Aramide heb ik nog nooit mee gewerkt.. ga wel een keer een paar Kevlar klompen maken denk ik... :lol:

Anyway...

Afbeelding

How's that?
Ik heb het toetsenbord weer inelkaar gezet.. morgen ga ik het machineframe in de primer zetten.. zodat ik geen onderhuidse corrosie heb.. misschien kwieter ik er nog wel een keer een kleurtje op.. of ik blaf er gewoon een spuitbusje zwart ofzo overheen.. as't maar een kleurtje heb.. 't enige stukje frame dat zichtbaar zal blijven is rond de machinevoet.. hoewel de trays daar ook tegen de machine aan liggen.. en in de kast.. waar de kabels de goot in gaan..
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Damic »

Kevlar? Koolstof vezel zeker :p met eventueel kevlar :p
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige met Kevlar is.. met een gewone keukenschaar is het niet te knippen.. speciale schaar kost iets van 80.-.. is me even te gek...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Aramide heb ik nog nooit mee gewerkt.. ga wel een keer een paar Kevlar klompen maken denk ik... :lol:
Als je de specifieke eigenschappen van aramide niet nodig hebt zou ik d'r ook ver van wegblijven.

't is een rampenplan om te knippen, epoxy hecht er niet zo goed op als op (silaanbehandeld-)glas dus je moet het eigenlijk al sandwichen tussen andere lagen, het heeft alleen sterkte in rek en totaal niks in compressie, en laminaat met aramide erin nabewerken is lelijk (pluisjes) en kost je gereedschap (een boortje is echt zo bot, een zaagbladje ook, en een Dremel-schijfje heeft een levensduur van onderhand centimeters).

Ik gebruik het in motordelen die de grond raken bij het horizontaal parkeren en waar ik een betere slagvastheid wil, verder niet.

Voor het knippen is een schaartje met microvertanding wel handig opdat de vezels niet wegspringen. Ik twijfel er neit aan of jij hebt wel een manier om die vertanding in een gewone schaar te krijgen ;-)
How's that?
Zeer goed gelukt!
DoetUmijdrookmaareentje :mrgreen:

Ik snap trouwens inmiddels heel goed waarom jij dat machineframe en omkasting bouwt. Afgelopen week toch redelijk wat aluminium veranderd in spanen, en overal glinstert het, tot op de deurmat van het woonhuis toe.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie