Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door stef stuntpiloot »

Nou om precies te zijn supramotion:



Ja, voor arie niets te gek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik heb de Spindels alleen aan de "Verre kant" gelagerd.. aan de andere kant "hangt" ie aan de flexkoppeling..
officieel is het niet de mooiste oplossing.. maar het werkt.. en het werkt nauwkeurig genoeg.. passingen heeft mijn machine geen moeite mee..

tafeltje is 280 x140
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door cocodile »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. ik heb de Spindels alleen aan de "Verre kant" gelagerd.. aan de andere kant "hangt" ie aan de flexkoppeling..
officieel is het niet de mooiste oplossing.. maar het werkt.. en het werkt nauwkeurig genoeg.. passingen heeft mijn machine geen moeite mee..

tafeltje is 280 x140
Okay, fair enuff.
Niels schreef:En hij gebruikt luchtlagers op de lineaire geleidingen voor minder weerstand. 8)
Je bent net een dag te laat. :mrgreen:
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door cocodile »

BTW, door alle bling is het wat minder in te schatten, wat is het Y-bereik :?:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

280x140x170.. staat vast wel ergens in dit topic.. waar denk je dat "2814" vandaan komt?
:lol:
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door cocodile »

Shuux, the clue was in the title, silly me.....Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

it's all in the details..:)
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door EBos »

Arie,

Heb al enkele keren je topic door gekeken. Erg mooie machine, mooi voorbeeld. 8)
Mijn eigen horloge(s) zou ik ook wels willen maken.
Als je in Friesland woont, dan ken je vast wel Van Der Gang watches.
Ik heb daar een jaar gewerkt. Meer als productie medewerker en na 30.000 x het zelfde wist ik het wel.
Heb wel een hoop kronen gepolijst en enkele keer rvs kasten.

Nou mijn eigen machine nog.

Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een gesprek gehad met Wiebe, omtrent een functie bij Exakt.. ( met in mijn achterhoofd een mogelijke overstap naar van der Gang watches ) , maar de reisafstand (Balk-Dokkum) was een beetje veel van het goede.. tevens zou een baan daar, mijn eigen plannen mogelijk in de weg staan.. ( concurrentiebeding en zo )

de RVS Kasten van van der Gang zijn wel mooi.. maar ik maak mijn kasten liever van Titanium... en wel om een aantal redenen..
Titanium bevat geen nikkel, dus hypo-allergeen.. Grade5 is makkelijker te verspanen dan RVS, maar het is wel harder, het is aanmerkelijk lichter.. ik kan dus grote horloges maken zonder dat ze meer dan een half pond wegen, Titanium is een slechte warmte geleider.. dus.. 's winters blijft de warmte van je lichaam ook aan de onderkant van de kast aanwezig.. en koelt de boel niet zo snel

Nu woon ik in Bakhuizen.. en ik ben gewoon lekker mijn eigen ding aan het doen.. de enige die me nu vertelt wat ik wel of niet moet.. is de klant.. en die betaalt meer dan een Baas..

Je eigen machine.. kwestie van doorzetten.. heb ik ook gedaan.. :)
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door EBos »

Reis afstand was 65km dus voor mij een uur met de auto. (Haren-Dokkum). Kreeg wel genoeg reis kosten. Maar het zijn wel lange dagen.
RVS kasten zijn idd leuk maar zwaar. Dit type wordt ook van Goud gemaakt. Titanium kan ik mij goed voorstellen.

Ik ga zeker door zetten met de machine ;-)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

een UPDATE!. Jawel lieve kijkbuiskindertjes.. al is de Beagle al jaren flink in bedrijf.. toch was er ruimte voor een Upgrade..

en wel de volgende.. een andere spilmotor.. ik zat met het probleem dat 60 m/min toch echt wel zo'n beetje de Max is voor Titanium.. en dat je dus met alles boven de 2 mm al te hard loopt.. omdat mijn Trouwe Kress toch echt niet langzamer wil dan 10000 toeren.. dus.. even het net afgespeurd.. hee.. Suhner.. 3500 rpm.. 1050 watt.. dus.. zo'n motor moest er komen.. the suhner the better.. :lol:

Ding Dong.. Pakketje.. met de groeten en een zakje Gummiebeertjes van Roy Kloss ( Sorotec ).. 't mooie van een Suhner is.. dat Kress spantangen ook gewoon passen.. dat scheelde met mijn uitgebreide collectie heel wat doekoe.. mooi..

Minder mooi was de bevestiging van de spil.. had ik de Kress op een plaat getrokken met langere schroeven, en die plaat weer in de beagle gemonteerd.. dat geintje ging hier niet op :cry: .. Goede raad is du.. nee.. goede raad is goud waard..

Mijn eerste motor.. had ik voorzien van een nieuwe spilneus.. zodat ik die zo in de beagle kon schroeven.. 4 gaatjes M5 op 64 mm steek.. de plaat waar de Kress op zat.. had dezelfde gaten.. de Suhner.. Hmm..

Afbeelding

Juistem.. bestaande spilneus eraf.. opmeten.. nieuwe spilneus ontwerpen, met 4 M5 gaatjes op steek van 64 erin verzonnen..
't maken was nog een beste klus.. eerst een stuk Alu afgezaagd van een stuk 100x75 mm 7075T6.. met de hand!.. ( eerst een reeks gaatjes door en door geboord.. dan ben je met 8 minuutjes echt wel door zo'n blok heen.. :lol: )
Daarna op de Beagle geknoopt.. en eerst de "Neus" die op mijn machine 44 mm is in plaats van 43.. voorgefreesd op 45 mm.. Daarna de potgaten gefreesd, en de doorlopende gaten iets ingefreesd,zodat ik ze met de kolomboor verder kon boren.. omdat ik geen lange frezen in huis had om dat te doen..
Toen de omtrek 75 mm vierkant gefreesd en voorzien van afgeronde hoekjes..

Ok.. job Done.. sofar.. Toen op de Draaibank.. met de neus in de spantang.. achterkant vlakken.. zitting erindraaien waarmee ie op het motorhuis komt.. lagerzitting uitdraaien.. die heb ik 0.01 ondermaats gehouden.. om bij montage de boel te krimpen.. dan zitten de lagers mooi strak in het huis.. het originele huis had een schuifpassing die me er iets te makkelijk op en af ging..
Na het voltooien van die klus

Afbeelding

Lagers zijn ø35 mm .. laat ik nou net een Spantang voor die maat hebben?.. Ok.. Spantang in de machine.. Spilneus met de lagerzitting over de spantang.. netjes haaks geklokt.. en de rest van de spilneus gedraaid.. en toen liep ik tegen een prob..uitdaging aan.. ik haalde het niet met de slag van de machine.. dus.. de Revolver eraf.. en de Beitelhouder van Emco#2 op de #1 gezet.. Beiteltje erin.. Hee.. nu past het wel!.. ik moest voor het uitdraaien van het middengat de houder nog wel een keer verzetten.. maar dat mag geen naam hebben.

Na het draaiwerk de gaten doorgeboord en draad getapt.. en dan?.. Spilneus verwarmen. en Hop.. erop..

Afbeelding

Morgenochtend.. gaat ie op de machine.. de neus is een lichte perspassing in de spilplaat van de Beagle.. dus.. straks zit ie als een huis.. en lekker stabiel.. en recht.. de Kress stond toch een tikje scheef.. merkte ik bij heel precies werk.. en dat is nou net het werk wat ik de laatste tijd het meeste doe..

Wat ik me echter WEL afvraag.. waarom .. waarom komen Suhner en Kress nou zelf niet met zo'n spilneus?.. dat maakt het stabiel monteren van een spilmotor zoveel makkelijker.. als ik een winkel in CNC spullen had.. dan zou ik een dergelijke spilneus als accessoire leveren..

Dames, Heren en Ivo Opstelten.. dank voor uw aandacht.. tijd voor een biertje!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DaBit »

Waarom ben je eigenlijk niet direct voor een Chinees spindeltje of Teknomotor ofzo gegaan? Ze zijn ook in 0-12000rpm variant te krijgen. Ik vind die dingen toch een klasse prettiger dan zo'n Kress of vergelijkbaar en zeker op lage toeren met varierende belasting regelen ze toch een stuk beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Momenteel is dat vooral een kosten verhaal.. bij zo'n spindel komt er meteen van alles bij.. VFD enzo.. en.. ik zit momenteel in een drukke periode.. kan me niet veroorloven om de machine meerdere dagen stil te moeten zetten om alles uit te vlooien op het gebied van VFD's en het monteren van zo'n spil.. mogelijk moet daar ook een andere spilplaat voor gemaakt worden.. en om deze te demonteren, moet de halve omkasting van de machine af.. omdat ie ook vastzit in de achterkant.. op de montageplaat van de kop.. de moerhouder bijvoorbeeld zit door de montageplaat heen in de spilplaat gebout..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door DaBit »

Excuus geaccepteerd :mrgreen:
Ik hoop alleen voor je dat je ermee bereikt wat je wil, want zo'n universeel-AC motortje op lage toeren met varierende belasting is een beste kluif voor de regelaar.

Anders toch die HSK-plannen maar weer eens tevoorschijn toveren :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie