Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door aanrip »

Oké, dan neem je M14 x 4. Maar pas op, al die ambities kosten veel geld en leveren wellicht toch uiteindelijk niet de voldoening op, die je voor ogen hebt. Denk ook aan je volgende project, waar je alles weer beter wilt doen of anders, of met toevoeging van wijsheid. Maak van die ene bank niet een heel orgasme.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door boutje »

Ik heb even in de nsk catalogus gekeken en daar staat de 12 keer 2 spindel zowel gewalst als geslepen in.
De prijzen vallen ook nog wel mee.
En voor zover ik weet heeft nsk niet zoveel levertijd. :arrow:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

hmm.. niet gek.. Backlash?.. en wat zijn de afmetingen van de moer?.. hebben ze een PDF catalogus online ergens?..
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door boutje »

bij de geslepen spil is deze maximaal 0,005 mm
lengte moer is 28 mm grootste diameter moer is 37 mm


bij de gewalste spil is deze maximaal 0,02 mm
afmetingen moer zijn gelijk aan de geslepen spil

ik zal eens kijken en/of vragen of er pdf files van zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb net even vluchtig op de site gekeken.. er is ook een "Preload"versie, die hebben geen backlash.. dat zijn de zuiverheden die ik zoek, mede omdat ik er in de toekomst wellicht gietmatrijzen mee ga frezen.. , er is een kunsthars die geschikt is voor spuitgietmatrijzen, 't verspanen kost niet zoveel kracht, maar het moet wel spatzuiver zijn, anders krijg je lappen flash..

de lengte van de spindels, daar zit ik ook nog een beetje mee, de offerte die ik heb van Bosch Rexroth is gebaseerd op de spindellengtes die ik nodig heb, te weten 540, 310 en 230 mm , 310 is de langste die ik bij NSK vond, da's leuk voor de Y as, maar de X as moet ook nog eens heen en weer kunnen.. Bosch levert deze spindels standaard tot 1500 mm, grotere lengten ( tot 2500 ) op bestelling.

de moeren zijn blijkbaar genormaliseerd, de afmetingen ( 37mm doorsnede, en 29 mm steekcirkel op 30 graden.. identiek aan de Bosch moeren..
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 15 jul 2015 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga binnenkort eens even bellen.. dan neem ik mischien wel NSK spindels als die inderdaad sneller kunnen leveren.. hebben ze ook "blinde rails"?.. Bosch heeft de gaten M5 aan de onderkant zitten.. geen gaten in de bovenkant betekend Geen stof in je runners.. ( dit is ook een van de redenen dat ik in eerste instantie voor Bosch ging )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Eindelijk weer eens wat kunnen doen.. de draaibank stond leeg, en er zat een 3klauw in, goed genoeg voor de spantangen, ik moet er alleen nog gleuven in maken zodat ze kunnen klemmen.. doe ik morgen ( of na de vakantie, als morgen niet uitkomt.. :) )

ohja.. ik eb ze in de maten ( achterste rij VLNR: 1.5mm, 1.6mm, 2.0mm, 2.4mm, 3,0mm

Voorste rij: 3.2mm, 4mm, 5mm, 6mm en 8mm)

en vanmiddag een belletje van Bosch Rexroth, ze hadden nog wat vragen.. hopelijk morgen ofzo, de bevestiging van alles in de mail.. dan kunnen we eens echt aan de slag..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja!.. Vorderingen!..

ik heb vandeweek even de leverancier van de geleidingen telefonetisch gecontacteerd, en waarschijnlijk heb ik volgende week de Offerte binnen voor de geleidingesen, en de spillen ( naar mijn specificaties gemaakt )

vandaag de laatste loodjes voor de frees als zodanig.. Spantangen.. ik heb ze nu alle 10 gevonkt!...

Afbeelding

Tadaaaa!!

Huh?.. wasdatte?.. zit die kabaalstra ons een beetje lekker te maken met een baksteen?.. Oops.. vergeten dekselding eraf te halen.. Hopla!

Afbeelding

Tegelijkertijd maar even een houdertje met dekselding gefabrifreesd.. blokkie Delrin ( lijkt op Nylon, maar is wat anders, 't heet dan ook Delrin, en niet Nylon :) ) in de freesbank gemieterklemd, en een programmaatje ingeduimd.. 10 Gaatjes, een randje en de omtrek, blokkie op zijn rug.. bodempje affrezen.. scotch-brite erover.. en dan nog even een dekseltje op ongeveer dezelfde manier, maar dan binnenstebuiten..

en een close-up foto van dichtbij genomen, 2 spantangetjes.. bij het vonken van de eerste had ik het probleem dat het afvalstukje wat oorspronkelijk in het gaatje aan het einde van de gleuf zat, voor een kortsluiting zorgde, waardoor het draadje brak.. even anders geprogrameerd dus.. ik heb nu alle materiaal in het gaatje weggevonkt, inplaats van erom heen gevonkt, zo kon ik gewoon in één keer de boel d'ruit knetteren.

Afbeelding

Maandag hoop ik een offerte in mijn postvakje in te vinden.. ze hebben het beloofd... als ik dat niet heb, dan ga ik ze dinderdag meteen beltelefoneren en ze zeggen dat het een stelletje jokkebrokken zijn... beloofd is beloofd.. :P
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Joost »

Ziet er mooi uit!!

Wat houdt vonken precies in? Ik krijg er een puntlas ideeën bij..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Draadvonken voor Dummies :D hou je vast.. :

Vonken is het proces waarmee je metaal verspaand door het te verdampen in een overslaande vonk.

dit kan met een blokvormige elektrode geubeuren, die de vorm heeft van de te maken holte ( vooral toegepast in de spuitgietmatrijsbouw ) dit is "Zinkvonken".. de electrode "zinkt" in het materiaal

of je gebruikt een draad als electrode, dit is Draadvonken, een messing draad word door de werkruimte getrokken, en vlak boven het werkstuk ( in de bovenste geleider ) wordt er een pulserende gelijkspanning opgezet van ongeveer 100 V ( stroomsterkte is me onbekend, maar die is aan de hoge kant ), de draad wordt gekoeld en gespoeld met water, dwz, gedeioniseerd, en gedemineraliseerd water.

de werking is vergelijkbaar met een "piepschuimsnijder" in die zin dat er een draad, en electriciteit aan te pas komt.. alleen wordt er een plens water over het werkstuk en de draad gekieperd ( of het hele proces vindt plaats onder water )

de machine bestaat doorgaans uit een U-Frame waarbij de draad van de bovenste naar de onderste poot loopt, rond de boven en onderkop zit een nozzle waar water door gepompt wordt om de draad te koelen, en afgevonkte metaaldeeltjes weg te spoelen, de opspanning is op een kruisslede gemonteerd ( in het geval van een waterbak machine, waar het hele proces onder water plaatsvindt, zit er een glijdende afdichting in om de bak vol te houden )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

vandaag de offerte binnen.. ze hebben woord gehouden.. alleen.... 't wordt een dure geintje.. maarja.. ik wilde zo nodig alles speling vrij hebben.. dus kogelomloopmoeren onder voorspanning.. dat kan alleen met op specificatie gemaakte spindels.. Kassa! 3 spindels kosten me al bijna 1400.-.. en dan de rest van de spullen nog.. runnerblocks onder voorspanning.. 800,-.. totaal gaat het richting de 2600,- terreuro.. maargoed.. dan heb ik wel een machine die zuiver is voor het leven.. over 30 jaar is ie nog net zo zuiver... ( hoop ik :D )

verder ben ik onderwijl nog een beetje aan het nadenken over de kleur.. ik dacht inmiddels aan:

Afbeelding

is't wat?..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:.....verder ben ik onderwijl nog een beetje aan het nadenken over de kleur.. ik dacht inmiddels aan:is't wat?..
lekker belangrijk arie... al maak je um paars.... blijft een super mooie machine...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

De kleur die, bij uitstek, levensduur en soliditeit uitstraalt is een soort groen.. ik weet niet exact hoe het heet maar je zou het kunnen omschrijven als militairy olive metalic green..

Maar als je 'm laat glasparelen wordt ie al snel "vieze-vingers-bruin-zwart" .... Waar vet zit, zit geen roest...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie