Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Nu dat het leergeld betaald is en het oefenproject klaar wordt het tijd om nu voor de echt te beginnen.
Het was al vanaf het begin de bedoeling en nu gaat het gebeuren ook.
Hoewel er nog een hele hoop hobbels moeten worden genomen ben ik er van overtuigd dat het me gaat lukken (al dan niet met wat hulp)

De bedoeling is om een snijtafel te maken maten, aandrijving en geleiding twijfel ik nog over.
Ik zit te denken aan loop en nokrollen in combinatie met een riem aandrijving maar nog nix is definitief.
Formaat is ook nog een ding 1x2m is natuurlijk verleidelijk aangezien dit de standaard maat is.
Ben wel van plan om ereen waterbakje onder te zetten om stof en kromtrekken zoveel mogelijk te beperken.
Het zou helemaal mooi zijn als de tafel ook nog op- of inklapbaar zou kunnen zijn.
Tevens wil ik er graag iets van een 4e as op zodat ik ook patronen kan snijden uit buizen (fase 2)

THC wordt ook nog een uitdaging maar wel een vereiste.
Ik ga natuurlijk geen kant en klaar kitje kopen. ik wil het zo simpel mogelijk houden misschien met 2 naderschakelaars of een afstands-meting icm een kleine plc of arduino.
Ik hoop in ieder geval dat ik de thc aan USB-CNC kan knopen, als iemand hier ervaring in heeft hoor ik het graag.

Gelukkig heb ik genoeg stof tot nadenken
Zodra ik wat schetsjes heb waarvan ik ze aan jullie opbouwende kritiek durf te onderwerpen post ik ze natuurlijk.

Sjuul
Laatst gewijzigd door Sjuul op 27 nov 2018 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
roger de poger

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door roger de poger »

De term "opschalen" klinkt jou vast niet vreemd in de oren... !
Je hebt je nu een flinke uitdaging op de hals gehaald lijkt me.
Echter, je vorige project heb je ook tot een mooi einde gebracht.
Succes ermee en ik blijf dit uiteraard volgen.
pauluzs
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2007 18:57
Locatie: Herkenbosch
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door pauluzs »

Hoi Sjuul,

Zojuist even je "Mantis" verslag bekeken moet zeggen dat t stukken beter uitziet als mijn eerste "no budget" ronde ;).
Na het lezen van je nieuwe plannen ben ik erg benieuwd naar de vorderingen en het resultaat.

Wanneer je toch moet gaan beginnen vraag ik me af of je ook plek hebt voor een ~1500x2500MM machine

Zo ja weet ik nog wel een paar kogelspindels "te ruil" aangeboden in de buurt. Dit zijn zware spindels met een grote spoed, geloof iets rond de 30MM/omw. Lijkt me ideaal voor dit type machine mits je de plek hebt....
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Hoi Paul

Herkenbosch das dichtbij kan ik haast zien vanuit het dakraam. (Ben ook erg benieuwd naar jou serieus project met bijbehorend bouwverslag.)

Bedankt voor het aanbod, plaats heb ik genoeg maar het formaat 1500x2500mm lijkt me een beetje overkill.
maar ik sla het nog niet af, ik ga dit weekend weer engineeren en als ik er wat mee kan laat ik zeker wat horen.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Sjuul schreef:Onderwerptitel: Plaat kromtrekken op cnc plasmasnijder...
H@ns schreef:Als je een beetje in de electronica thuis bent, kun je z'n hoogte regeling ook zelf maken.

Een boogregeling meet de spanning tussen de Electrode en het materiaal. (afhankelijk van de gewenste hoog en andere zaken c.a. 80 tot 140V dc )

Deze spanning deel je naar een veilige spanning.

Deze spanning vergelijk je middels een stukje electronica met een ingestelde waarde. (de snijhoogte)

Als de resultante 0 Volt is, snijdt de toorts op de ingestelde hoogte.

Wanneer tijdens het snijden de afstand verandert, is de resultante niet meer gelijk aan 0 volt.
Door de Z-as te bewegen hef je het verschil op.
Hierdoor lijkt het alsof de toorts als het ware "zweeft " boven de plaat.

Laat het maar weten als je meer info wil hebben.

Hans

Hoi Hans,

Ik ben ook bezig met een cnc plasma. maar ik wil pas beginnen met het mechanische gedeelte als het elektronica stuk af is.

Ik hoop dat jij me misschien wat xtra info kan geven of naar kan door verwijzen. Ik ben wel wat bekent met electro en electronica en zelfs met regeltechniek.

Mijn eigen idee is om met een spanningsdeling de openboog spanning te verschalen naar een 0-10v spanning welke ik dan in kan lezen als analoog signaal in een plc of misschien een arduino en dan mbv 2 uitgangen (omhoog,omlaag) de hoogte te regelen.
enig idee of dit kans van slagen heeft?
Als het makkelijker of simpeler kan hoor uk het ook graag

Alvast bedankt
Sjuul
H@ns schreef:Dag Sjuul,

Leuk dat je ermee aan de slag gaat.
Er zijn maar een paar andere forum genoten met een plasma begonnen.
Maar of deze inmiddels kunnen snijden?

Er zijn een aantal zaken waar je aan moet denken.
De X en Y as zal geen probleem opleveren. (Stappenmotoren?)
De Z-as is een ander verhaal.
Ga je deze middels bv. een PLC aansturen? (Dat is mogelijk, in het verleden deed m'n werkgever dat).
Je krijgt dus een start signaal van de besturing, die vervolgens op een ready signaal moet wachten.
Het start signaal zal er voor moeten zorgen dat de Z-as de plaat gaat zoeken. (middels aanraking of inductief sensoren)
Als de plaat gevonden is en de toorts staat op start hoogte, kan het start signaal aan de plasma worden gegeven.
Deze geeft een melding (ready signaal) terug aan de besturing wanneer de plasmaboog staat.
De machine kan nu gaan bewegen.

Dit is in grote lijnen wat er gebeurt tijdens het starten van de plasma.

Bij het ontsteken en het snijden komt er plasma noise vrij. (Stoor signalen)
Afhankelijk van de plasma bron kan dit c.a. 10.000V 2Mhz zijn.
De gemiddelde PC / besturingen kan daardoor aardig van slag raken.
Spaar dus niet op aardkabels en afgeschermde kabels.

Het delen van de boogspanning is goed mogelijk, maar pas wel op.
De open spanning, dus kort voor het ontsteken kan boven de 200V DC :!: zijn.
Verder is je werkstuk ++ en de elektrode --.
Omdat je werkstuk aan aarde ligt, heb je een negatieve boogspanning.
Als je een zwevende ingang op je PLC hebt, is dit verder niet zo belangrijk.

Wat voor motor ga je op de Z-as monteren? DC motor?
Of een stappen motor.
Beide kom ik in de praktijk tegen, de DC motor heeft mijn voorkeur.

Laten we anders e.e.a. in een topic bespreken, kunnen anderen ook meedenken/leren. :idea:

Groet,
Hans
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door skillalot »

Misschien is onderstaande iets voor je?
http://campbelldesigns.net/plasma-torch ... ontrol.php

Een kennis van me heeft ooit een grote (4x6m) plasma/autogeen tafel gebouwd voor een constructiebedrijf in de buurt. Daar heeft hij deze THC voor gebruikt.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Inmiddels weer een hele tijd over mijn thc gedacht en er is idd een heleboel te vinden, totdat je echt gaat zoeken :roll: ik vindt nergens een schema of iets dergelijks.
Na zelf wat brainstormen heb ikzelf misschien nog een oplossig.

Optie 1: Boogspanning meten met een simpele spanningsdeling en hierop regelen mbv van arduino/logo

Optie 2: Met 2 naderschakelaars, A en B
De naderschakelaar laat ik in hoogte verschillen (hysteresis).
In situatie 1 is de toorts op de correcte hoogte, ns 1 is gemaakt en 2 niet.
In situatie 2 is de toorts te diep, ns1 en 2 zijn gemaakt de logo stuurt nu de z omhoog
In situatie 3 is de toorts te hoog, ns1 en ns2 zijn beide niet gemaakt de logo stuurt de z omlaag.
5052

Het blijft natuurlijk wel een semi automatische regeling, je zult de ns eerst met de hand op hoogte moeten stellen
skillalot schreef:Misschien is onderstaande iets voor je?
http://campbelldesigns.net/plasma-torch ... ontrol.php

Een kennis van me heeft ooit een grote (4x6m) plasma/autogeen tafel gebouwd voor een constructiebedrijf in de buurt. Daar heeft hij deze THC voor gebruikt.
deze was ik ook al eens tegengekomen maar mij is niet echt duidelijk of dit een kit,complete set of een schema is en de bijbehorende kosten
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door skillalot »

Volgens mij is het een complete kit. Ik dacht dat die altijd iets van 300 dollar was, maar ik zie nu dat de 300 niet meer in de handel is, en dat er nu duurdere opvolgers zijn. http://www.texasmicrocircuits.com/

Ik weet even geen merk en type, maar op mn werk hebben we ook een paar laserafstandsmeters zitten. Dit zijn kleine blokjes van 4x4x4cm ongeveer, waar een laserstraaltje uitkomt. Op de achterkant zit een klein display waar je wat dingen kunt instellen, zoals bepaalde waardes waarbuiten hij moet schakelen. Ik dacht dat hij daar ook twee contacten voor heeft.
Misschien zou je zo een op je brug kunnen maken en vlak naast je toorts kunnen richten. Komt hij onder een ingestelde waarde stuur je je z-as de ene kant op, komt hij erboven stuur je de andere kant op.

Volgens mij is het zo een, geen idee waar we die ooit besteld hebben...
http://www.directindustry.com/prod/ifm- ... 20237.html
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

LOL

die heb ik ook dagelijks in de handen, echter helaas geen ma uitgang was natuurlijk nog mooier.

Ik gebruik deze
http://www.sensor.nl/producten/sensoren ... M+511.aspx
ook dagelijks op het werk maar deze kost rond de €1600 :lol:

die ifm zit ook in die catogorie qua prijs :oops:
Die kan/wil ik dus echt niet in mijn tas laten vallen.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door H@ns »

Voor de beeldvorming even een filmpje geupload.



Voor wat betreft de spanningsdeler, het zijn in principe maar een paar weerstanden die je nodig hebt.
Maar ivm de hoge onsteek spanning zou ik toch wat maatregelen nemen om deze spanning niet in je regel electronica te jagen. :cry:


@Skillalot
De hoogte meten middels een laser meetsysteem ben ik in de praktijk nog niet tegen gekomen.
Vraag me af of de licht intensiteit van de plasma boog de laser meting niet stoort.
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Roy 1.6 »

Verschillende materialen geven elk ook weer een andere reflectie.

Ik zou een spanningsdeler maken met een arduino. Wel zou ik een varistor gebruiken om je ingangen te beschermen.

Spanningsdeler zelf stelt niet zoveel voor;

http://tinypic.com/r/14kd2z8/5
In deze schakeling gaat er 13Watt door de spanningsdeler bij 400v. Dus wel vermogens weerstanden pakken.
Zoiets, er moet alleen nog wel een beveiliging in. Iets met varistors oid, maar heb nu geen zin om dat uit te zoeken :lol:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Heb nog wat zitten zoeken en heb een soort hybride thc gevonden. De meting gebeurt met een rond schaaltje dat over het werkstuk glijd en dan wordt gedigitaliseerd (of is het ge-analogiseerd :lol: ) met een lineaireschuif -potmeter. Hierna is regelen van de hoogte een koud kunstje.

Afbeelding

Heb gisteren de Arduino aangeschaft die moet ik met of zonder thc gewoon hebben,
sommige dingen kun je niet meer missen nadat je van het bestaan afweet :lol:
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door H@ns »

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Na een aantal avonden zoeken moet ik helaas concluderen dat een THC op basis van een boog-spannings meting een onhaalbare zaak is. De boogspanning is veel te variabel en afhankelijk van zo veel externe factoren dat het met mijn basis electronica kennis onmogelijk is.
Zaken die op de boogspanning van invloed zijn:
  1. acceleratie
  2. dikte van de plaat
  3. luchtvochtigheid van de omgeving
  4. luchtvochtigheid van de perslucht
  5. te snijden materiaalsoort
  6. schommelingen in de perslucht
  7. corosie
  8. snijden aan de rand
Gelukkig zijn er meerdere wegen:
Sjuul schreef:De meting gebeurt met een rond schaaltje dat over het werkstuk glijd en dan wordt gedigitaliseerd (of is het ge-analogiseerd :lol: ) met een lineaireschuif -potmeter.
Uhh oeps, werkt op capacitief principe. :oops: niks potmeter.


Afgelopen maandag is de Arduino (de Apple onder de uC) op de mat gevallen en na de eerste avond snap ik ook waarom dit printje zo veel fans heeft. Tijdens het zoeken naar leuke oefeningetjes voor het blauwe printje kwam ik deze tegen:
1+1=2
Ik weet niet of het toepasbaar is maar we zijn weer een paar avonden van de straat af.
Ik kan nog altijd terugvallen op een mechanische THC maar voorlopig wil ik daar nog niet aan denken.

@ H@ns: bedankt voor het filmpje

Sjuul
Plaats reactie