Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Damic »

Zwart/oranje zou ook nog gaan, bij de eerste foto zei ik: "whaaa cool kleurke" ;-)
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door EyEleSS »

Erg mooi project zo..Helemaal top..En ik vind die kleuren echt niet mistaan..
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Bedankt voor de “likes” ik had hem eerst in normaal zwart hoogglans gekwast van hamerite, maar ondanks dat hij volledig gestraald is blijven er altijd hier en daar wat krasjes en putjes zitten in de unp profielen. Het eindresultaat was helaas niet zoals ik dat voorzien had.
Laatste laag dus toch maar in hamerslag. De hamerslag camoufleert een heleboel waardoor het nu toch heel mooi “uit de verf komt”.
Wel jammer dat hammerite een volledige uithardingstijd heeft van bijna 2 weken, hierdoor heb ik hier en daar wat schrammetjes, maar gelukkig niks wat ik niet krijg weggewerkt.

Ben nu bezig om met de machinewaterpas de machine mooi vlak te stellen.
Van het werk zo’n ding geleend met een nauwkeurigheid van 0,1mm/m en ik moet zeggen dat valt niet mee. Het gaat wel maar veel langzamer als ik gedacht had. Eerst de machine op de werkbank vlak gezet door hem uit te vullen met stukjes papier, de assen kan ik met de stelschroeven stellen maar ook dat is veel werk als je het niet gewend bent.
Wel kicken als het dan ook nog lukt ook.

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Hoewel het wat rustig lijkt gebeurd er toch vanalles en ben ik vollop bezig.
Tijdens wat testruns is me een paar keer de laptop ingestort. De plasma snijder ontsteekt via een hoog frequent ontsteking de boog, als dat lukt dan is er weinig aan de hand. Het probleem ontstaat als dat niet lukt dan begint de plasmasnijder opnieuw te ontsteken, na een paar keer wordt het de laptop echt te veel en stop hij er mee.
Dit alles is me alleen gebeurd tijdens de testruns, kabels gewoon als waslijnen gespannen nix echt aan de aarde en gaan met die banaan.

Ik ben op de hoogte van alle EMC voorschriften en ik ga me er ook zeker aan houden. De sturing komt in een metalen Rittal kast, afgeschermde kabels, solidstate relais en alles aan een eigen aardpin. (heb een slechte aarde thuis). Ik heb er nog aan gedacht om de PC en de plasma in aparte metalen kasten te zetten maar aangezien beide al een metalen behuizing hebben die ik met 6mm2 aan de aarde leg lijkt me dat een beetje dubbel
Ik wil het liefs alles naast elkaar zetten. Kast - PC - Plasma snijder.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik geen problemen meer heb..... maaruh een plasmasnijder is wel een echte EMC-killer.

Vergeetik nog iets? Tips, opmerkingen, advies
Ik hoor het graag
Sjuul
zeeschuim

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door zeeschuim »

Voor dat ik de Hypertherm kocht, had ik een chineesje mee laten komen met een frees. Een Cut 50 stond erop. Met het snijden met dat ding kwam er zoveel elektronische ruis mee, dat mijn Fanom er behoorlijk mee van het pad raakte.
Als je er een kip naast zet, komt er een hardgekookt ei uit.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door H@ns »

Sjuul schreef:....heb een slechte aarde thuis.........
Die aarde kun je vergeten......
Tenzij je met je machine dicht bij deze aardpen staat. (c.a. 6meter)

Bij plasma noise heb je te maken met hoog frequent stoorsignalen.
Dit soort signalen verplaatsen zich over het oppervlak van de geleider.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect
Als je de aarding van je wcd gebruikt, heb je wel een bescherming voor jezelf, maar het is te weinig om het HF af te voeren.
Een lange aardkabel heeft een hoge weerstand voor HF-signalen.


Om het HF goed af te kunnen voeren, heb je dus een goed aardpunt nodig welke zich dicht bij de machine bevindt.
Dit aardpunt met een laskabel aan het centraal aardpunt vd machine verbinden.
Het centraal aardpunt dient een koperen strip te zijn (bevestigd aan het snijbed) waar alle komponenten mee verbonden zijn.
Dus vanaf de plasma bron een laskabel naar het CA punt, idem voor de THC, besturing, enz.

Mocht het nog steeds niet voldoende zijn, kan je ook nog middels een ferriet kern het HF signaal proberen tegen te houden.

Succes,
Hans
zeeschuim

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door zeeschuim »

De kast van de Fanom is sinds ik hem omgebouwd heb naar de Kflop zo groot en leeg, dus ik had bedacht, ik zet de Hypertherm er gewoon in.
Nu lees ik het verhaal van de ruis, en verbaas me dat ik absoluut geen problemen met ruis ondervind.
Die Amerikanen zijn toch wat beter en doordachter in het bouwen van apparaten dan de Chinezen.
Als ik met mijn Chinese tiglasapparaat bezig ben moet ik ook de stekker uit de Senseo trekken want anders gaat het pompje lopen, ook als hij gewoon uit staat! :roll:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Hans bedankt hier kan ik wat mee.

Ik maak een eigen aardrail aan de machine en een nieuwe/extra aardpin sla in binnen een meter in de grond.
Ik kan dan met een flinke kabel van alle componenten naar de rail.
Ik ga de kabels zo kort en dik mogelijk maken.

Zou het nog zin hebben om een extra afschermingsmantel aan te brengen over de toorts kabel?

Sjuul
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door H@ns »

Sjuul schreef: ........Zou het nog zin hebben om een extra afschermingsmantel aan te brengen over de toorts kabel?......
Is niet gebruikelijk.
Dit type stroombron worden in de praktijk vaak gebruikt in de luchtkanalen bouw, of om je nagels schoon te maken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Daar wordt niet extra af geschermd.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Het is niet de grootte dat telt, maar de techniek en hoe je hem gebruikt :lol: :lol: :lol:

Helaas heb ik de laatste twee weken heel wat praktijk uurtjes moeten missen, maar ik heb ondertussen wel de E-schema's zover af dat ik de boel kan bedraden. Tijdens het bedraden vul ik pas de klemnummers in.
De eerste twee pagina's moeten nog worden ingetekend met aanzichtjes. Als alles klaar is zal ik ook de uiteindelijke versie hier posten. De tekening klopt maar er zullen nog wel wat schoonheidsfoutjes in zitten

Omdat het bestand te groot is om als bijlage toe te voegen kun je hem downloaden door op het linkje te klikken. Het bestandje is een dfx

E-schema's USBCNC
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Vandaag nog even snel het machien op zijn eigen poten gezet, de basis bestaat nu nog uit slechts twee helften zodat ik de werkbank er nog onderuit kan halen.
Morgen alles netjes waterpas en haaks stellen en dan de helften verbinden zodat er een mooi onderstel ontstaat waar ik de Pc plasmasnijder en E-kast onder kan zetten.
Daarna weer naar de straler zodat ik het kan kwasten.

Het plexiglas gaat dienen als afscherming zodat ik geen lasspatten op de geleidingen krijg, ik heb het deze week gehaald bijeen plaatselijke glasboer dus ik moest ze even "droog" proberen.
Ik heb online nog wat magneten besteld hiermee wil ik de plexiglas platen met op het frame zetten.
Het plexiglas is een strook van 150cm x 15cm en is 5mm dik de magneten hebben een gat zodat ik ze me een verzonken M6 boutje kan monteren.
Tips over schroefdraad tappen in Plexiglas zijn welkom

Twee stapjes vooruit eentje terug

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor het tappen in kunststof zijn er speciale tappen. met "om en om" een tandje weggeslepen.. die "knellen" minder in het veerkrachtige kunststof..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

Ik gebruik nooit speciale tappen voor acrylaat :lol:


truuk is wel om een scherp machine tapje te gebruiken


tappen in een plaat kan ook gewoon met een accu tolletje of met de hand.


Gebruik wat vaseline spray, of teflon spray op het tapje en niet te snel erin draaien.



Gegoten acrylaat tapt makkelijker dan geextrudeerd, geextrudeerd materiaal smelt veel sneller

maar met een beetje vaseline of teflon spray gaat het echt prima.


het probleem is vaak dat de tap en de spaantjes warm worden en gaan smelten, door het te smeren word de wrijving al minder en krijg je een mooi draadje..


liefst geen gewone olie gebruiken, dit kan soms voor haarscheuren zorgen ;-)



En een andere tip.


draai je schroefjes maar net handvast aan, liefst ook geen verzonken kopje gebruiken..

liefst gaten groter maken en met een ring/rubbertje/moertje bevestigen...

doe je dit anders dan kunnen de platen tzt gaan barsten... OF als het daijk zomer is dan is je plaatje niet mooi recht meer maar mooi gegolfd :lol: , perspex zet nogal wat uit als het warmer word ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Het idee was om de magneten op de plexiglas te schroeven zodat er niks uitsteek aan de binnenkant.
De magneten houden dan de "spatkap" op de plaats als het warm is in de zomer dan kunnen ze wat schuiven ipv golven.
Ik denk dat ik ga voor boutje-gaatje-moertje ik wil nl niet dat de gaten gaan uitscheuren, bij het plaatsen en weghalen van de platen buigen ze ook altijd wat.
Ik beschouw de spatkappen als slijtdelen maar ik wil ze natuurlijk wel zolang mogelijk gebruiken.
Toch bedankt voor de tap-tips dit wist ik allemaal nog niet, zal de platen eerst binnenshuis op temperatuur laten komen voor ik ze opmaat zaag ;-)

6675

6676

Vandaag de basis ook verder af gemaakt E-kast, pc en plasma hebben een mooi plaatsje onder de tafel gekregen.
Ik heb nog een RVS-gatenplaat liggen die ik ga gebruiken om de zijkanten dicht te maken.
Dat zien jullie de volgende keer...

Nu ga ik eens nadenken over een beweegbare arm waar het scherm, toetsenbord en wat extra knoppen op kan monteren ideeën zijn natuurlijk zoals altijd welkom

Sjuul
Plaats reactie