En weer een nieuwe portaalfrees....

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door assink »

Siliconen, maar niet van zulke als je avatar.. ;)
Zijn vast wel goede siliconen doppies in die maat te vinden, anders zijn ze zelf ook nog wel te maken..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Die van mijn avatar, krijg ik niet in dat gaatje..... :mrgreen:



Maar zit even te stoeien met het volgede, ik heb even geen tijd gehad om op het forum te lezen, aangezien ik druk met de machine ben....( goed exuses :mrgreen: ) maar nu komt mijn vraag, als ik een ( ben de benaming even kwijt ) een automatische metingen van mijn frees wil doen bij het verwisselen ( hoe heet zo een ding nou :evil: ) kan ik dan gewoon de probe-input gebruiken. Dus na wat freeswerk , je frees verwisselen en laten meten en weer verder......wellicht dat ik er strakkies opkom....maar waar het om gaat is , of ik de probe-input en de GND moet gebruiken om de machine te laten meten voor mijn nul-punt.

deze gebruik ik ... http://www.edingcnc.com/upload/files/cp ... r_tech.pdf
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door assink »

touchplate? Neem aan dat je de lengte van je gereedschap wilt meten? :roll:
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door Roy 1.6 »

Bedoelde u Toolsetter?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

assink schreef:touchplate? Neem aan dat je de lengte van je gereedschap wilt meten? :roll:

volgens mij idd een touchplate voor het meten van je frees,als je hem verwisseld heb....maaarrrrrr welke uitgangen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even uit mijn hoofd, Probe en GND.. anders staat het vast wel ergens in de manuals..

Ik zou in elk geval een vaste toolsetter verkiezen boven een touchplate.. al is het alleen maar vanwege het feit dat je nog een stukje vrije slag hebt na het schakelpunt..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Arie Kabaalstra schreef:Even uit mijn hoofd, Probe en GND.. anders staat het vast wel ergens in de manuals..

Ik zou in elk geval een vaste toolsetter verkiezen boven een touchplate.. al is het alleen maar vanwege het feit dat je nog een stukje vrije slag hebt na het schakelpunt..
Klopt, idd ik wil een toolsetter gaan gebruiken, maar alvast voorruit denkend de bekabeling al naar de juiste locatie te brengen.. ;-) de toolsetter komt daarna...
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

en weer een stukkie verder......

Het binnenwerk om te testen.....moet alles nog netjes inbinden....
5722

De Interne Fan uit de Tekno gehaald, en een externe fan opgezet.....tis een stuk stiller.....
5724

Nog wachtend op mijn kabelrups.... :evil:
5723

Even alles erin gelegd of het allemaal ook past..
5725

Nu alles gaan afstellen,instellen,testen etc.....en wachten op mijn kabelrups....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ziet er mooi uit, maar elektronica onder je bed, als dat maar goed gaat.
Ik weet uit ervaring ( bij prof.machines) dat spanen zelfs achter IP64 afgedichte panelen komen, en printen die horizontaal liggen, gaan ze op liggen.
Doe er je voordeel mee, het zou zonde zijn als je sluiting krijgt. ( als je alleen kunststof en hout freest is er natuurlijk niets aan de hand)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door Swets »

en die stekkers, vraag ik me ook af of dat echt handig is.....

als je er draaiende weg tegen aan stoot ... gelijk je machine op tilt....

die open kant, is straks de kant waar je veel staat.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

hugo stoutjesdijk schreef:Ziet er mooi uit, maar elektronica onder je bed, als dat maar goed gaat.
Ik weet uit ervaring ( bij prof.machines) dat spanen zelfs achter IP64 afgedichte panelen komen, en printen die horizontaal liggen, gaan ze op liggen.
Doe er je voordeel mee, het zou zonde zijn als je sluiting krijgt. ( als je alleen kunststof en hout freest is er natuurlijk niets aan de hand)
Onder het bedprofiel ( die zie je niet ) ligt nog een 1 mm aluminium plaat die volledig afgekit gaat worden.....ben nu ook aan het proef draaien zodat ik dadelijk zeker weet dat ik er (voorlopig :mrgreen: ) niet meer bij hoef te zijn..vervolgens kit ik ook de profielen aan de zijkant af....zodat ik zeker ben dat er niets meer bij kan komen..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Swets schreef:en die stekkers, vraag ik me ook af of dat echt handig is.....

als je er draaiende weg tegen aan stoot ... gelijk je machine op tilt....

die open kant, is straks de kant waar je veel staat.....

Deze stekker zit met een soort klik systeem vast, aangezien die kant ook in de hoek kom te staan, kom ik daar dus ook niet tegen aan, zoals op de foto, benader ik hem dus van rechts....En in mijn kleine schuur, kan er ook niks van die kant komen ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door ruudpg »

Ik weet niet of je schuur verwarmd is, maar kan je aan de binnenkant van de machine geen last krijgen van condensvorming? Ik neem aan dat er wel een opening ergens zit voor de koeling van je componenten. En wordt het niet erg lastig om nog ergens bij te komen als je alles gaat afkitten. Zou je niet beter het deksel met schroeven of iets dergelijks vast kunnen zetten en afdichten door er een dun laagje moosrubber tussen te doen?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

ruudpg schreef:Ik weet niet of je schuur verwarmd is, maar kan je aan de binnenkant van de machine geen last krijgen van condensvorming? Ik neem aan dat er wel een opening ergens zit voor de koeling van je componenten. En wordt het niet erg lastig om nog ergens bij te komen als je alles gaat afkitten. Zou je niet beter het deksel met schroeven of iets dergelijks vast kunnen zetten en afdichten door er een dun laagje moosrubber tussen te doen?

De 4 ventilatoren koelen de hele mikmak 2 in en 2 uit, met dat rubber zit ook aan te denken......maar ik heb in mijn oude behuizing eigenlijk nooit problemen gehad...en hij zijn de zelfde componenten die ik gebruik ( behalve de voeding die is nu 49 volt en 12,5 Ampere......dus ik ga denk ik de poging wagen....we zien het wel ;-)
Plaats reactie