En weer een nieuwe portaalfrees....

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Inmiddels al begonnen met mijn portaalfreesje, en van het weekend eens flink wat platen lopen frezen.Koste me 4 uur om de schuur weer een beetje schoon te krijgen....

Het profiel kennen we allemaal, de bouw daarvan is niet schokkend..
5393

Inmiddels zijn de geleiding naar de linkerbaan verhuisd :mrgreen:
5394

Alles even er los opgezet.....
5395

ietsie dichterbij...
5396

even tijdelijk alles vast gezet de staander moeten nog een mooiere vorm krijgen, dan komt de brug erop.......
5397

Om het zo te vertellen en te zien lijkt het makkelijker dan het is maar heb er aardig wat uren doorheen zitten... ;-)
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door marcoooo »

nice ..

ik ga je volgen vanuit de zandbak ..
same same but diffrent
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door winters »

mooie constructie ;-)

Wat zijn zo de afmetingen?
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

winters schreef:mooie constructie ;-)

Wat zijn zo de afmetingen?

Het werkbereik is ongeveer 800 x 450...
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

marcoooo schreef:nice ..

ik ga je volgen vanuit de zandbak ..

herken je de 28mm aluminium blokken.....? ;-)
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door marcoooo »

uhmm ff kijken .... jah die ken ik ....
same same but diffrent
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

marcoooo schreef:uhmm ff kijken .... jah die ken ik ....
alleen zaten ze toen aan elkaar geplakt :lol:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Ik zat trouwens te denken , en misschien kunnen jullie meedenken.Om alle drivers, usbcncboard, voedingen tussen de staanders in te bouwen.Als het er allemaal erin zit dan een plaat aan de binnenkant bevestigen.De profielen zijn namelijk hol dus qua kabeldoorvoer ideaal......Zo heb je alles gelijk bij de hand, hoef je inprincipe alleen je laptop en je portaal bij je te hebben.....
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door skillalot »

Wat houdt je tegen om een mini-, pico-, of nano-itx moederbord en een solidstate schijfje aan de andere kant tussen de profielen te maken? Dan hoef je alleen een los scherm en toetsenbord/muis erbij te hebben.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Ik d8 misschien hebben jullie er andere gedachten over dit principe, moederbord etc... hoeft er niet in aangezien ik nu toch al een laptop gebruik.......enige waar ik aan denk is dat de ''binnenkant'' waterdicht moet worden afgesloten i.v.m vloeistoffen ( koeling, stof ) etc.....moet alleen 5 drivers, voeding, USBCNC en nog een print kwijt.Ga het allemaal eens goed uitmeten.....zou voor mij wel ideaal zijn aangezien ik ERG ruimte te kort heb... :mrgreen:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Dit weekend maar eens verder gegaan......ga het toch proberen om alles in het portaal te bouwen.Ven het weekend dus het het hele portaal weer uit elkaar en alle sleuven voor de kabels gemaakt....Mocht van zoonlief even zijn kleedje gebruiken ( stel je voor dat papa zijn portaal beschadigd :mrgreen: :mrgreen: )

5419

5420

Inmiddels ook aan de brug gewerkt.......eventjes er los op ..

5421

5422

waarschijnlijk komt de motor er een stuk uit, aangezien die concept bij damen vandaan komt is het een mooie oplossing om de motor etc. IN de brug te bouwen, helaas moet je hier wel weer je werkbereik voor inleveren.Dus mijn oplossing wordt dat de motor er een ongeveer 10 centimeter gaat uitsteken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef:Wat houdt je tegen om een mini-, pico-, of nano-itx moederbord en een solidstate schijfje aan de andere kant tussen de profielen te maken? Dan hoef je alleen een los scherm en toetsenbord/muis erbij te hebben.
En dat is een Goed idee..
Persoonlijk raad ik een laptop niet aan.. vaak staat er te weinig "prik" op de USBpoort.. ik heb daar in het verleden al genoeg problemen mee gezien..

Mijn machine werkt ook met een Mini ITX PC, Intel 945 1.6GHz 1Gb intern met een 80 Gb HD.
zo'n moederbordje is maar 17x17 Cm, met een Laptopvoeding eraan ( groot genoeg ) kun je de hele meuk inderdaad zo in de ruimte tussen de profielen bouwen, zeker zoals jij je kabels door de profielen rijgt..

Toen ik nog bij Damen CNC werkte heb ik eens een hele grote machine gebouwd, met een dubbel uitgevoerd zijframe, waar de PC en de Besturingskast in stonden. 't enige wat "uitstak" was de Console met Toetsenbord en beeldscherm.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door vip1980 »

Inprincipe kan ik niet anders, aangezien ik het pas zag.De ruimte tussen de schotten is maar 10 cm en laat het USBCNC printje nou net 10,5 zijn :evil: maar het gaat goed komen.....ik kan misschien het printje ( wel geisoleerd ) tussen de sleuven kwijt.....maar dat is in een later stadium.... :mrgreen:

had ik het eerder geweten jah... dan had er nu zelfs een ingebouwde scherm ingezeten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer een nieuwe portaalfrees....

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb ik nog een ander tipje.. met een ITXBordje kun je alles in één PC kast inbouwen.. een flatscreen kun je tegen de zijkant van je kast schroeven..
Plaats reactie