Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

Hmmmm, ik ben niet zo blij...... :evil:

Tijdens het frezen van letters in een stukje eiken dat in 3 stappen zou moeten gebeuren, doet hij dit niet op dezelfde plek, maar komen de 3 letters verschoven over elkaar te liggen, als ik het goed begrijp verlies de machine in ijlgang gewoon stappen, horizontaal staan de letters wel op de zelfde hoogte, maar ze staan half over elkaar heen, als een soort schaduw. Als ik de Feed verlaag heb ik er minder last van, ik heb het vermoeden dat dit gebeurd omdat de motor bij ijlgang of snelle acceleratie meer stroom vragen dan mijn voeding kan leveren.... ik ben benieuwd of er iemand is die hier ook last van heeft gehad of die kan zeggen of dit aannemelijk klinkt??? Ik heb een 48VDC 7,3A 350W voeding en er inmiddels voor alle zekerheid alvast een tweede bij besteld, maar kan het wellicht ook ergens anders aan liggen?
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DirkSchipper »

Nee, een stappenmotor verbruikt evenveel stroom in alle situaties. Dat heb je nl. zo ingesteld op de driver. Een stappenmotor zou nl. alleen bij de nominale spanning (meestal in de orde van 4-8V) zijn nominale stroom verbruiken. Sluit je zonder extra maatregelen die 48 V aan, dan fikt die motor binnen een minuut uit ... De driver beperkt de stroom dus.

Maar een stappenmotor is een uitstekende dynamo. Hoe harder hij draait, hoe groter de gegenereerde spanning. En die is tegengesteld aan de spanning van de voeding. Effectief blijft dus het verschil over. Naarmate het toerental vna de stepper dus toeneemt, neemt het effetief bruikbare voltage af.

Kortom: de mogelijkheden zijn:
- langzamer gaan
en/of
- meer volt uit je voeding (maar niet meer dan de driver mag hebben ... :shock: )

Dirk.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

Ik zal vanavond nog eens het een en ander proberen,

De freessnelheid heb ik staan op 90mm/min, in hout is dat natuurlijk belachelijk langzaam, het moet dus echt in de ijlgang snelheid en/of de acceleratie zitten, dus ik zal die eens wat omlaag gaan stellen en de freessnelheid wat hoger, want op deze manier kan ik het met de hand nog bijna sneller maken....
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DirkSchipper »

ruudpg schreef:... want op deze manier kan ik het met de hand nog bijna sneller maken....
Maar niet nauwkeuriger ... ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DaBit »

Zo uit de losse pols schat ik dat je met genoemde motoren en 48VDC voeding tot 1000rpm zeker nog genoeg koppel moet hebben voor ijlgang en licht freeswerk. Nog meer 'educated guess': als ik kijk naar stappenmotoren waarvan ik een volledige datasheet heb inclusief pullin/pullout koppelcurves schat ik dat je 0,5-1Nm aan koppel overhoud op die snelheden.

Dan zou ik het inderdaad eens zoeken in de acceleratie, voedingscapaciteit of resonantie. Zijn die drie uitgelsoten, dan kom je op gremlin-zoeken uit.

- Acceleratie kun je makkelijk testen: zet die eens op een veilige waarde. 250mm/sec^2 ofzo.
- 350 Chinese Watten vind ik wat aan de krappe kant voor 3 motoren, zeker als er 3 assen tegelijk moeten werken. Is te testen:

1 as:

Code: Selecteer alles

G21 G90
G0 X-80 Y-80 Z0
o100 REPEAT [100]
  G0 X80
  G0 X-80
o100 ENDREPEAT
o101 REPEAT [100]
  G0 Y80
  G0 Y-80
o101 ENDREPEAT
o102 REPEAT [100]
  G0 Z80
  G0 Z0
o102 ENDREPEAT
G0 X0Y0Z0
M3
Laten lopen in lucht, en kijken of de frees aan het einde van het programma weer braaf terug op (0,0) komt.
Geen idee of de G-code syntax klopt met de sturing die je gebruikt overigens, en de code is niet gecontroleerd

2 assen:

Code: Selecteer alles

G21 G90
G0 X-80 Y-80 Z0
o100 REPEAT [100]
  G0 X80Y80
  G0 X-80Y-80
o100 ENDREPEAT
o101 REPEAT [100]
  G0 Y40Z80
  G0 Y-40Z0
o101 ENDREPEAT
o102 REPEAT [100]
  G0 X40Z80
  G0 X-40Z0
o102 ENDREPEAT
G0 X0Y0Z0
M3
3 assen:

Code: Selecteer alles

G21 G90
G0 X-40 Y-40 Z0
o100 REPEAT [100]
  G0 X40Y40Z80
  G0 X-40Y-40Z0
o100 ENDREPEAT
G0 X0Y0Z0
M3
Als dat allemaal goed gaat kijk je of je een resonantie kunt vinden. Voor resonantiezoeken speel je wat met je ijlgangsnelheid, kijken of je een snelheid vind waarbij het mis gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

@DaBit

Als je 350 Chinese Watt's al aan de krappe kant vindt voor 3 motoren, moet ik je bekennen dat ik er 4 motoren aan heb hangen, dus mijn idee dat ik er een tweede voeding heb bijbesteld lijkt niet verkeerd.

Ik ga ook zeker aan de slag met zoeken van de grenzen waar het fout gaat met het aanpassen van de acceleratie snelheid en maximumsnelheid middels iets gelijksoortigs als je voorbeelden met de G0 codes voor verplaatsing met ijlgang over 1, 2 of 3 assen tegelijk.

Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

Gisterenavond voor het eerst eens aan het experimenteren geweest met het handmatig invoeren van G-code om het met ijlgang verplaatsen van 1 en 2 assen te testen. Komt het toch weer een keer van pas dat ik "vroeger" veel bezig ben geweest met programmeren in Basic.

Eerst was de X-as aan de beurt (dit is bij mij de z-as wagen op het portaal).
De acceleratie op 20mm/S2 gezet, deze stond op 50mm/S2, snelheid staat op 200mm/sec nadeel van de lagere acceleratie blijkt dat hij daardoor ook langzamer afremt (acceleratie waarde is ook gelijk deceleratie).
Eerst de machine gehomed en de assen naar het midden van het bereik gejogged en genuld. Hierna:
G21 G90
G0 X80
G0 X0 Resultaat X gaat netjes van links naar rechts en weer terug, en met zwenktaster geen stappenverlies.

Ook met G0 X400 en G0 X0 gaat het prima, buiten dat hij ca.150mm nodig heeft om op snelheid te komen en ook weer 150mm om af te remmen, hij zit dus maar ca.100mm op topsnelheid.

Bij de Y-as, het portaal van voor naar achter en terug, hetzelfde gedaan, bij een verplaatsing van 50mm ging alles goed, ook bij 80mm, maar hij heeft natuurlijk 150mm nodig om op snelheid te komen, dus dat lukt niet op 80mm, nu ook maar eens op 400mm gezet en na een paar centimeter beweging staat ineens het portaal stil maar hoor je wel de 2 motoren gieren, maar er draait verder niets, halverwege het decelereren schiet het portaal ineens weer een paar centimeter naar voren...

Met het verplaatsen van 2 assen tegelijk, G0 X80 Y80 en G0 X0 Y0 gaat alles fout, maar dit zal meer te maken hebben met het te lage vermogen van de voeding, maar daarvoor is redding onderweg.

Het was al te laat om verder te kijken, maar of de flexibele koppelingen zitten niet goed vast op de assen, dat kan ook bijna niet goed gaan natuurlijk met 1 zo een stelschroefje, en/of de kogelomloopspindels lopen te zwaar, of...... :?:

Wordt wederom vervolgd!

Alleen komend weekend hopelijk nog een beetje tijd om wat te doen, want vanaf maandag ben ik 2,5 week varen, nu alleen nog even duimen voor een beetje beter weer! Wellicht is de tweede voeding dan ook binnen!?!

EDIT:
Nu ik dit heb zitten tikken en er nog eens wat beter over nadenk, bedacht ik dat 200mm/sec neer komt op een snelheid van 12 meter per minuut en een motortoerental van 2400 toeren, DaBit gaf aan dat 1000 toeren een goede snelheid is, dit komt dan overeen met 5 m/min ofwel 83mm/sec, dat ook maar eens veranderen en de acceleratie wat omhoog gaan zetten.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DirkSchipper »

ruudpg schreef:... nu ook maar eens op 400mm gezet en na een paar centimeter beweging staat ineens het portaal stil maar hoor je wel de 2 motoren gieren, maar er draait verder niets, halverwege het decelereren schiet het portaal ineens weer een paar centimeter naar voren...
Ik heb (nog) geen cnc frees, maar dit verschijnsel ken ik van mijn cnc-schuimsnijder.
Als je boven de maximale snelheid uitkomt, kan het mechaniek de pulsen niet meer volgen. De machine/steppers staan stil, maar de pulsen worden nog steeds naar de motor gestuurd. Die probeert te volgen, maar komt niet verder dan een beetje vibreren. Dat klinkt als dat 'gieren'.
Als tijdens de deceleratie de pulssnelheid weer voldoende laag wordt, kunnen de steppers weer volgen en zal hij de laatste cm's weer bewegen ...

Wat jij moet doen is uitzoeken waar de max. snelheid van elke as ligt. Bovendien moet dat op twee manieren:
- wat is de hoogste snelheid die de machine uit stilstand, zonder acceleratie, aankan zonder te haperen
- wat is het hoogst haalbare met acceleratie
Vervolgens zou ik daar een tikkie onder gaan zitten. Je wilt immers ook dat het onder belasting goed blijft gaan.

Dirk.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

@Dirk,

Bedankt voor je input! Ik ga hier aan werken, en eens met testen wat serieuzer naar de instellingen kijken zodat ik deze op betere waarden krijg. Dat gieren komt uiteindelijk ook overeen met wat DaBit al schreef over het verlies aan kracht bij hogere toeren. De Z-as heb ik gewogen en deze weegt 28kg, dus samen met het portaal zit ik dan op een gewicht van ruim 50kg ! Dus ik kan me voorstellen dat je tijdens het verplaatsen dan niet gaat redden met een overgebleven vermogen van 60Ncm of iets dergelijks...(volgens de vermogens grafiek, bij ca. 6000pps). Bij 3000pps wordt dit vermogen al 150Ncm, dus 2,5 maal zo sterk! De snelheid van het portaal is dan nog altijd een respectabele 4,5meter/minuut ofwel 75mm/sec. Ik ben benieuwd waar ik op uit kom!
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DirkSchipper »

ruudpg schreef:Ik ben benieuwd waar ik op uit kom!
Ik ook!
Ik heb hier al dezelfde of in ieder geval even sterke steppers liggen, en 2 voedingen 48V 7,3A.
Da's zeer vergelijkbaar met jouw hardware .... ;-)
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door brandaris »

Ruud, ik sluit me aan bij Dirk en jou !
Ben bezig met mijn 2e machine aan het opbouwen met dezelfde verhoudingen qwa opzet! :!:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door DaBit »

En ik ga binnenkort van 4Nm steppers naar 1,7Nm steppers. En ja, daar verwacht ik een verbetering in snelheid en acceleratie van :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

Nou, na even wat spelen met de instellingen hier de eerste resultaten:

Op zowel de Z-as als de X-as (X=Z heen en weer) zit 1 stappenmotor,
Deze heb ik nu ingesteld staan op een snelheid van 80mm/sec en een acceleratie van 100mm/sec2
Eerst elk apart getest met verplaatsing van 50mm, 100mm en Z 200mm en X 400mm dat ging goed.
Ook samen tegelijk verplaatsen met deze afstanden gaf geen enkel probleem.

Daarna de Y-as (brug van voor naar achter) hierop zitten 2 motoren, bij dezelfde instellingen van 80mm/sec
en 100mm/sec2 ging dit tot een verplaatsing van ca. 80mm goed, als ik de te verplaatsen afstand groter maakte
kreeg ik zo nu en dan last van stall. De snelheid naar 70mm/sec, nog altijd een nette 4,2m/min en de acceleratie naar 80mm/sec2 gezet, nu liepen ze ook bij een verplaatsing van 400mm zonder problemen.

Volgende stap was Y en X laten samenwerken.... je begrijpt het al.... dit wilde niet goed gaan, kortom ik
heb echt die tweede voeding nodig.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Bericht door ruudpg »

HOE DOM KAN JE ZIJN !

Ik zit het het draadje te lezen van Rob Dingen over het nullen van de X, Y en Z as en eindelijk.... er ging ineens een lampje branden.... :idea:

Bij hem stond na het nullen de waarde van de as op -0,5, dit kwam omdat er in de tooltabel een frees van 1mm was geselecteerd....

Bij mij klopte de positie van kleine freesopdrachtjes niet helemaal... als je met een frees van 3mm nult tegen je werkstuk aan ligt het werkelijk nulpunt natuurlijk 1,5mm naast dat punt omdat je tegen de zijkant van de frees aan nult.... dat ik daar geen erg in heb gehad.... als je zomaar ergens midden in een stukje materiaal iets wilt doen maakt het natuurlijk niet zoveel uit, maar ik probeerde letters te frezen in een strip Alu van 20mm breed en dan komen de letter natuurlijk niet meer mooi in het midden te staan.

Zo zie je maar... je leert elke dat weer iets.... ook al is het nog zo logisch, je moet er wel even rekening mee houden. Dus voortaan:

eerst nullen tegen de zijkant van het materiaal en daarna met de halve diameter van de frees opzij en omhoog joggen en dan nogmaals nullen
Plaats reactie