nieuwe portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

nieuwe portaalfrees

Bericht door nismo »

hey allemaal

Dankzij het toevallig tegenkomen en het bekijken van de foto's heb ik nu wel echt geweldig de kriebels gekregen voor het maken van een portaalfrees so thx.
Welnu met mijn eerste berichtje ga ik hier direct heel wat vragen afvuren en hopelijk kan iemand me helpen.
Ik ga een portaalfrees maken waar het bed van beweegt ,das 2x zoveel plaats dan je eigenlijk kan frezen maar naar mijn gedacht is dit steviger dus minder speling.
Ik maak het hoofd geraamte uit staal want dit heb ik derect bij de hand en is stevig aangezien het ook geen invloed heeft op het te slepen gewicht .
Ik opteer voor een houten plank als freesbed voor te beginnen en de rest van het gewicht staat op de grond of tafel .
Juist de z as ga ik in hout maken aangezien ik hier niet direct alluminium ter beschikking heb . De lagers zijn besteld en heb gekozen voor de 3 kwart ronde liniare rails met voet aangezien dit bijkomende stevigheid geeft .
Verder zit ik wat in de knoei met de stappen motors dus hier mijn vragen:
1 Ik heb een setje gezien bij dammencnc namelijk DCNC-RTR-1NM-4AXIS, aangezien ik nog een draaitafel met der tijd ga bijnemen .
Is 1nm genoeg voor deze motor rechtstreeks op de as te zetten .
Mijn totale tafel zou 1m op 50 cm zijn dus freesbaar opppervlak is 50 op50 cm .de 2nmpakket is toch al snel veel duurder
2 Ik zie dat ze bij dat paket de mach software bijleveren waarschijnlijk een demo ,kan ik hier achteraf nog andere software bij gebruiken aangezien ik hier heb gelezen dat niet elke software elke kaart ondersteund.
3 Is dit een noodzakelijk pakket of kan je hier makkelijk zelf een voeding vinden in belgie dat niet te duur is ,kortom is dat pakket overdreven of niet?
4 Omdat ik toch ietsofwat budget gebonden ben zoek ik toch te beginnen met een draadeinde met 2 moeren (alles inox, ze zeggen dat hier minder speling op zit)met hiertussen een veer die door een kleine spanning de speling wat wegneemt .Welk draadeinde is best te nemen ??
5 Moet er bij dat paket noodzakelijk die joystick worden bijgekocht of gaat het ook zonder de pc zal er vlak naast staan .
6 Hoe weet mijn programma hoe groot en snel mijn portaal + frees is ?
Moet dit ingesteld worden of zijn eindschakelaars noodzakelijk ,zoja kan dit aangesloten worden op die kit .

Indien jullie goeie alternatieven hebben zijn deze ook altijd welkom maar ik had mijn budget op 1200€ gesteld waar je al snel aanzit :
lagers + rails 350 euro + het staal + die kit van 624 euro en je bent er al en nadien de software nog .
Alle sugesties en ideen zijn welkom
greetz
Laatst gewijzigd door nismo op 11 dec 2007 17:14, 3 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Nismo,

Ik vermoed dat je bij damencnc.com op de site gekeken hebt.
Hij levert de kant en klare sets ook als bouwpakket. Eventueel met USB-CNC dit heeft als voordeel dat het een stabielere output heeft naar de drivers waardoor je motoren mooier lopen. 1Nm zal wel voldoende zijn maar voor een klein beetje meer geld koop je 2Nm. De meer prijs zit hem alleen in de motoren en voeding. De drivers kunnen maximaal 7.2 A per fase hebben ze zijn dus sterk genoeg om nog zwaarder motoren aan te sturen.

Als behuizing kan je een oude pc ombouwen.

Ik vermoed dat als je 4 assen 2Nm hebt + het bovengenoemde USB-CNC en HP 5065 drivers enzo gebruikt je zeker binnen het budget blijft.
Stuur een mailtje naar Kevin, hij is zeker bereidt je te helpen.
Als je direct besluit USB-CNC te gebruiken scheelt je dit de aanschaf van een optoucopler + interface. Dat is het overwegen zeker waardt.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 11 dec 2007 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door Erik »

Nismo,

Welkom op dit forum. Let a.u.b. in het vervolg op je spelling, hoofdletters en leestekens. Je bericht is door het ontbreken hiervan bijna onleesbaar.
Gr.

Erik
theokuppen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 feb 2007 23:10
Locatie: Wilbertoord nbr

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door theokuppen »

Dit is toch geen taalforum.
Ik vind het prima te volgen.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door tuurbo »

Ik zal je mijn opinie geven:

1 Ik zou altijd voor een 2Nm setje gaan,dan heb je wat,
het is toch tragisch als je bankje met een 3mm frees al vastloopt.

2 Mach is zo fijn in te stellen,op bijna elke stappenkaart,de demo doet geloof ik 1000regels code,das genoeg om mee te weken,als je later meer wilt,kun je altijd nog de volledige versie(unlimited aantal g code regels)
aanschaffen.de gratis versie is verder helemaal hetzelfde.

3 Als je niet teveel verstand hebt van elektro,zoals ik,zou ik altijd een
kant en klaar setje kiezen.
Het zou toch lullig zijn als je met proberen je dure kaartje/,motor al laat roken! Volgens mij geeft die damen wel ondersteuning,en dat kan een
hoop ellende schelen.
Hij is niet de enige,je hebt ook leeuwinga,en stappenmotor.nl.

4 Neem geen draadeind in m8/m10 of zo!
koop trapeziumdraad,of probeer op ebay 2 e hansje kogelomloopspil te kopen.Draadeind heeft slechte levensduur,maar het loopt ook zo zwaar!,zekers met 2 moeren,om de speling eruit te halen.
Het rendement is minder dan 50%.
Dus dan moet je een 2x zo zware set kopen,om dezelde kracht met de tafel te verkrijgen als met kogelomloop.
trapezium zit tussenin qua rendement.

5 zonder joystick gaat prima hoor!
Ik heb er ook gene,gewoon de pijltjetoetsen van het toetsenbord

6 Je kunt met mach software soft limits instellen,dan verplaatst ie niet meer dan je tafel groot is.
Eindschakelaars zijn beter,mocht je klungelen,dan gaat er teminste nix kapot.
Ik heb ze ook niet,ik pas gewoon op.
Heb helemaal geen zin om dat erop te vogelen,werkt goed genoeg zo.
Ik maak gewoon niets,dat niet makkelijk op de tafel kan.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door rens_factory »

mach3 heeft tegenwoordig maar 500 "gratis" gcode regels.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: nieuwe portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

xx
Plaats reactie