Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Zo gister avond heb ik de andere kant van de spindel af kunnen maken. De moer houder en de lager blokken had ik al van te voren gemaakt. Ik heb alles kunnen passen en alles zit naar behoren. Vanavond zal ik even een foto maken en posten.
Wie heeft er ervaring met de as koppelingen van ramen? Die duurdere ala love joy type met die groen spiders er in ?
Zijn ze goed of.zeer goed
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door leopard »

Van ramen???? of Damen????

Ik heb zelf de DCNC-D32-L32 van Damen gekocht met een rood/roze spider. Deze zijn iets anders dan de koppelingen met de groene spiders die op hun site staan afgebeeld. Ik denk dat de afbeelding van de DCNC-D40-L65 is.
De contructie van de DCNC-D32-L32 koppeling die ik had beviel me niet, de zaagsnede voor het klemmen loopt door tot tussen de tanden van de koppeling. Daardoor worden bij het klemmen twee tanden dichter bij elkaar gedrukt. Ik heb daarna de alu delen zelf (na)gemaakt zoals op de afbeelding van de
D40 staat, dus met een niet doorlopende zaagsnede tot tussen de tanden maar met een extra snede haaks op de asrichting. Ik heb daarbij de spiders van de 32 gebruikt. De koppelingen (of in mijn geval de spiders) doen gewoon wat ze moeten doen en vertonen geen enkele speling.
Laatst gewijzigd door leopard op 30 mei 2012 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door wstoof »

Ik heb z'n DCNC-D40-L65 bij Damen vandaan.
Ook die heeft een rode/oud-roze spider en lijkt geenzins op de afgebeelde foto op hun website...
Ik heb hem nog niet gebruikt, deels omdat het niet is wat ik ervan verwachte (download documenten zouden vermoeden dat het merk ADS zou moeten zijn... maar ik heb zo mijn twijfels...)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Okee , ik vind het niet erg om +/- 35 euro uitgegeven maar dan moet het wel kwaliteit zijn.
Nu hoor ik binnen hele korte tijd al twee niet echt.positief berichten over deze koppelingen.
Kan Damen zelf misschien reageren als hij dit leest en een tegen bericht geven?
Anders ga ik toch voor de koppelingen van meadler denk ik.
Jongens alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door serum »

Die koppelingen van Damen gebruik ik ook; (of Ramen, als je dat liever hebt..) die met de groene koppeling. waardeloos; zo excentrisch als de pest; .2 tot .4mm uit het lood, ik heb de mijne na moeten draaien en opnieuw busjes geperst. Het viel me op, omdat ik de motoren onevenredig hoorde draaien.. ik heb er 3, en alle drie waren excentrisch.

ze zijn ook verre van compact.

Chapeau voor je knappe werkstuk!! Inspirerend!

Wat dacht je van de RVS balgen van stappenmotor? 25e per stuk en compact.

Of iets in deze richting?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De teller gaat hard over de kwaliteit!!!
Ik zat zelf ook te denken aan een balg koppeling van meadler die kosten ook zo'n 25 euro of en oham koppeling.
Bedankt voor je complement.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door xp7amrkr »

Neem anders eens contact op met Bernard Sanders, hebben ook een filiaal in Den Haag, kunnen zowel ADS als materiaal van Maedler tegen goede prijzen leveren.
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door winters »

Vorige week heb ik bij morskate enkele klauwkoppelingen gekocht. van het type ROTEX GS 14 (spelingsvrije) met een rode spider (shore 98A). Deze week worden ze geleverd denk ik. Prijs is €26 (incl) zonder boring. Dus die worden er dan nog ingedraaid.
Ik zou ook wel aanraden om een harde spider te kiezen. Ze kunnen een hoger koppel overbrengen.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door leopard »

Hierbij een plaatje van de Damen D32 5775
en mij home made D32, in deze zit een M8X1 en een rond 12 met spiebaan.
5776
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door assink »

Spelingsvrije spiders hebben ALTIJD een dicht hart, anders zullen ze nooit spelingsvrij zijn.
Werk momenteel bij een leverancier van koppelingen die helaas NIET particulier levert. ;)
Ook zitten wij niet in de linear motion of positioneer systemen, puur de grovere aandrijftechniek.
Spelingvrije koppelingen zijn er zeker wel te vinden:
klauwenkoppelingen zijn nooit geheel spelingvrij(wel zeer minimale speling!), hiervoor neem je een staal lamel of composiet lamel koppeling.
Alles wat geschikt is voor servo aandrijvingen, is ook geschikt voor stappenmotoren natuurlijk ;)
Spider koppelingen hebben vooral speling bij hevige veranderingen van draairichting, iets wat bij stappenmotoren meestal nog wel meevalt.
Morskate levert gewoon ktr koppelingen, en deze zijn prima mits ze dus een dicht hart hebben.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door ruudpg »

KTR heeft inderdaad deze ROTEX koppelingen in het programma, buiten de standaard koppelingen hebben ze deze ook in een speciale spelingvrije uitvoering. Ik haal ze altijd bij http://www.troost-rotterdam.nl maar iedere KTR/ROTEX dealer heeft ze waarschijnlijk wel op voorraad liggen.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ben gisteren toch maar even de schuur in gedoken om wat te doen. Inplaats van de beloofde foto's te Up-loaden.
En de spindel assembly samen gesteld en de stepper gemonteerd.

Hier heb ik de spindel gedraaid:
5779

De lagerblokken had ik al van te voren gemaakt bij deze foto zie je het lagerblok van de vaste kant met een hoekcontact lager:
5780

In deze foto zie je de SKF kogelomloop moer en zijn op hanging:
5781

Een totaal overzicht:
5782

Een paar dagen terug heb ik de THK rails gemonteerd en uit geklokt:
5783

De stepper en de spindel zitten even los in de base voor een leuk aanblik voor de foto, Zo als je ziet missen we nog de koppeling tussen de stappenmotor en de spindel. Welke gaat het worden ??!!! al veel goede adviesen gehad.
5784

5785

Ik ben vandaag bij Bernard Sanders geweest maar die hadden niets op voorraad maar konden wel alles bestellen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Mcgyver »

ik kan niet anders zeggen dat het er allemaal prachtig uit ziet!! mn complimenten!... je bent in elk geval de eerste op het forum die de daad bij het woord voegd met zo'n e.g. machine... erg mooi om te zien!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie