Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sjuul »

Zomaar een klein schopje, ben erg benieuwd of er vorderingen zijn.

Sjuul
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

ik heb de laatste tijd niet stil gezeten..
Alle pas vlakken zijn geschraapt en staan in alle vlaken haaks en op 1/100, Dit heb ik mijn zelf aan geleerd en het schrapen wordt met de dag makkelijker maar het blijft een tijd rovende klus.
Daar ik van het ene gat in het ander val.
De tools moet ik zelf maken zoals haakse meet blokken en reien die voldoen aan mijn eisen dit kost veel tijd.
Intussen ben ik ook nog aan het tekenen geweest aan de kolom en de kop daar ik van het eerste ontwerp ben afgestapt dit omdat ik het uit plaatstaal ga maken dat laser gesneden wordt die ik op zijn beurt TIG las en uitgloei
Hier door kan ik veel meer kwijt in de kolom (servomotor + Rem, contra gewicht en de rail afscherming.)
Ik heb in solidworks de berekeningen er op los gelaten en vergeleken met epoxy/graniet met de zelfde eisen en het scheelt niet zoveel kwa sterken en doorbuiging. er zitten wel veel driehoeken in verwerkt met het nieuwe ontwerp.
Inmiddels ook twee panelen gekregen via mijn werk en een oude 380 motor met elektrorem daarvan gebruik ik alleen de rem en de rest gaat naar de schoot hoop.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door René »

Wat een prachtige machine is dit aan het worden zeg :shock: En dan nog alles schrapen binnen 0.01mm en paralell en haaks, moet je toch wel enorm veel geduld hebben en erg graag deze machine bouwen. En het is ook nog een hele uitdaging om dan deze van epoxy graniet te maken, is toch vrij onbekend bij de hobbyisten. Veel succes met de verdere bouw en blijf posten met veel foto's :P
Laatst gewijzigd door René op 23 jan 2013 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg René
sirhc
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:13
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door sirhc »

Misschien inderdaad interessant om wat foto's van het schrapen te plaatsen en hoe je te werk gaat.

Gr Chris
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Hele domme vraag misschien, maar wat is eigenlijk het voordeel van epoxygraniet tov staal? Volgens mij is eenzelfde constructie in staal stijver dan EG, toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door assink »

Dempende eigenschappen denk ik :?:
Tevens vergt het produceren van zo'n constructie in staal veeel meer middelen.. Als je ze tot je beschikking hebt is het geen probleem, zie de beagle van arie bvb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:Hele domme vraag misschien,
Nee... niet misschien.. :lol:

Sorry.. kon het niet laten.. :) Pluspunten voor een EG Frame?.. Demping, massa-stabiliteit, vrijheid van vomgeving, gebrek aan spanning.. lage uitzetting. Roest niet.. relatief eenvoudig te maken..

'k heb mijn machine indertijd van Staal gemaakt.. 't ding is Spatzuiver.. ik heb herhalingsnauwkeurigheden binnen 2µm gehaald met het machien.. maar.. ALLE onderdelen, zijn spanningsloos geslepen, ALLE onderdelen zijn aan zeer krappe toleranties gemaakt (±0.005 mm op sommige delen)..ben 3 maanden bezig geweest met dat ding..

zou ik em van EG maken?.. misschien zou ik het wel heel anders doen.. maar een vlaktafel om mee te beginnen. daar strippen geslepen staal op voor de bevestiging van de rails.. ( nadeel is wel weer.. je moet de rails OP de machine schroeven.. bij mij zitten de boutjes voor de rails aan de onderkant.. en is de bovenkant van de rails DICHT en GLAD )
Als ik dan de EG ga storten.. ach.. wie weet.. for "Shits and Giggles" gooi ik er eerst een lap Carbon in.. voor de leuk.. :lol:
In elk geval segementen die met pennen en bussen gepositioneerd worden.. en met ankers aan elkaar gekoppeld kunnen worden.. .
om het echt zuiver te krijgen is dat ook best een puist werk.. Waarom denk je dat bedrijven zoals Hermle, Alzmetall, DMG en consorten er zo'n hoog prijskaartje aan knopen?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: Nee... niet misschien.. :lol:
Gelukkig heb ik meer verstand van, euh, verzekeren ook niet in ieder geval :lol:
Pluspunten voor een EG Frame?..
OK, vraag beantwoord :)
't ding is Spatzuiver.. ALLE onderdelen zijn aan zeer krappe toleranties gemaakt (±0.005 mm op sommige delen)..ben 3 maanden bezig geweest met dat ding..
Diezelfde spatzuiverheid met EG lijkt mij net zo lastig en zo niet lastiger als met staal, maar wederom kan ik het mis hebben.
for "Shits and Giggles" gooi ik er eerst een lap Carbon in.. voor de leuk.. :lol:
Buiten voor de leuk denk ik niet dat dat veel doet. Bagagerek van de motor is een redelijk stijf en sterk laminaat, maar da's dan ook voor een aardig deel meer dan 50% vezel, deels unidirectioneel, en nagehard op wat hogere temperatuur. De 'gewone' handlaminaten zonder vacuum vallen me relatief tegen in vergelijking met 'gewoon glas'. De motorkoffers zijn dan ook van glas/kevlar/depron gemaakt, en die waren met carbon niet veel lichter of sterker geworden. Wel heel veel duurder :)

Om dit uitstapje weer enigzins ontopic te laten zijn: ik gebruik graag dit epoxysysteem. Met minder dan 20 euro/kg relatief goedkoop, zeer dunvloeibaar, doordrenkt lekker snel vezels en vulstoffen, lange verwerkingstijd, hoeft niet perse onder verhoogde temperatuur uit te harden, en zeker na harding op wat hogere temperatuur beduidend stijver en sterker dan de gewone kamertemperatuur-hardende epoxies van R-G/carbonwinkel.nl en Polyservice.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: Als ik dan de EG ga storten.. ach.. wie weet.. for "Shits and Giggles" gooi ik er eerst een lap Carbon in.. voor de leuk.. :lol:
Ermn, moet die lap dan niet aan de buitenkant zitten?
Edit: Oh, dat bedoel je waarschijnlijk... :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sven »

DaBit schreef:
Buiten voor de leuk denk ik niet dat dat veel doet. Bagagerek van de motor is een redelijk stijf en sterk laminaat, maar da's dan ook voor een aardig deel meer dan 50% vezel, deels unidirectioneel, en nagehard op wat hogere temperatuur. De 'gewone' handlaminaten zonder vacuum vallen me relatief tegen in vergelijking met 'gewoon glas'. De motorkoffers zijn dan ook van glas/kevlar/depron gemaakt, en die waren met carbon niet veel lichter of sterker geworden. Wel heel veel duurder :)
Hier maak je een heleboel vergelijkingen tegelijk en dat maakt het niet helemaal zuiver.

Carbon is iets van drie keer zo sterk als staal, als het om treksterkte gaat. Als je dan een buisje maakt dat op treksterkte even sterk is als een stalen dan heeft ie een veel dunnere wand, dan kan je het met het eerste de beste kapmes door midden hakken. Koolstofvezel kan niet tegen puntbelasting.

Glas kan dat veel beter. Daarom is glas vaak een heel goed alternatief. Zeker bij een koffer zal puntbelasting gemakkelijk voorkomen en moet je in carbon oversized werken.
Je ziet in de zeilerij vaak dat carbon boten daadwerkelijk extreem licht zijn maar er niet tegen kunnen als ze een stukje drijfhout tegen komen.

Kevlar is hier een beetje een prutsmateriaal, als ik de verhalen mag geloven. Een botenbouwer vertelde me laatst dat als je een kevlar boot ergens met zijn boeg tegenaanvaart, dan is de achterkant ook kapot. Kevlar wordt met een wasachtig laagje om de vezel geleverd en hecht daarom slecht aan een matrix. Een flinke klap kan wat bundeltjes vezels zo door het hele laminaat trekken.

Heeft carbon zin in een EG machine? Denk het niet. Gewicht is juist een keuze bij EG en dunne dwarsdoorsnede van de wapening is ook nergens een voordeel. Als ik het goed zie...

Edit:
Wie dit leest, gefeliciteerd!
Ik ben helemaal teruggekomen van die laatste uitspraak en sta 3 jaar na dato op het punt te beginnen met de bouw van een glasvezelversterkte lichtgewicht EpoxyBeton portaalfrees.
(Glas omdat er geen tri-axiaal carbon meer te vinden is)
Laatst gewijzigd door Sven op 18 apr 2016 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Mcgyver »

Ik denk dat arie het puur zou doen om de machine een carbon look te geven niet voor constructieve betere eigenschappen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door AnkoD »

Sven, 1 lapje carbon.... Lijkt mr dat t dan alleen om t cosmetische redenen is..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sven »

Carbon klompen=stoer
EG=stoer
Carbon frees=stoer (als je geen gewicht hoeft toe te voegen om wel staal te kunnen frezen)
Carbon alleen voor de looks=kitch&bleh!

Edit: Anko was net even sneller :)
Misschien (ga nu wel heel erg buiten mijn comfort zone) kan je met een carbon exoskelet met minder EG volume toe en kan je een vreselijk elegant freesje maken. Maar je loopt wel het risico van volledig niet bestaande paden en veel werk verniksen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Carbon is iets van drie keer zo sterk als staal, als het om treksterkte gaat.
Juist, als het om treksterkte gaat. Belast het in compressie en huiver. Zeker bij hobbyisten-laminaten met maar 40% vezels is dat een erg zwak punt.
Glas kan dat veel beter. Daarom is glas vaak een heel goed alternatief. Zeker bij een koffer zal puntbelasting gemakkelijk voorkomen en moet je in carbon oversized werken.
Dat is waar ik de kevlar voor gebruik. Een paar lagen kevlar aan de buitenzijde verhogen de doorslijtsterkte (horizontaal parkeren..) en puntbelasting-bestendigheid enorm.
Kevlar is hier een beetje een prutsmateriaal, als ik de verhalen mag geloven. Een botenbouwer vertelde me laatst dat als je een kevlar boot ergens met zijn boeg tegenaanvaart, dan is de achterkant ook kapot.
Kevlar heeft zijn sterke en zwakke eigenschappen.
Kevlar wordt met een wasachtig laagje om de vezel geleverd en hecht daarom slecht aan een matrix. Een flinke klap kan wat bundeltjes vezels zo door het hele laminaat trekken.
Niet eens wasachtig; het is een plastic die zoals de meesten niet lekker hechten aan epoxy en waarvan de binding ook slechter word met de tijd.

Om dit geintje enigzins te voorkomen sandwich ik het kevlar tussen wat anders. Meestal gewoon E-glas, soms carbon als ik 'carbon-look' wil (meestal niet, dat carbon is zo 1995..). Dat E-glas is stiekum mooier spul dan je zou denken. Iets zwaarder dan carbon, maar in hobbylaminaten die met doek gemaakt worden (dan heb je per defintie al geen superhoog vezelaandeel) valt het gewichtsnadeel mee.

Zou wat gehakt glas in een EG-mix de eigenschappen niet nog wat verbeteren trouwens?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie