kostprijs ombouw bf16 / bf20

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door Testa-Rossa »

Is dat er wel? :oops:

Je praat over een Proxxon van 500 euro, een HBM BF16 kost 650. Als je hier de controllerkaart/voeding/poelies/riempjes/koppelingen/computer bij optelt is het verschil op de totale prijs in mijn ogen verwaarloosbaar. Zeker gezien het verschil in mogelijkheid met beide machines (stabiliteit/motorvermogen/werkbereik/spantafel/freesgrootte).

Laat het op 1000 euro een keer 250 euro schelen, ik denk dat je er dan later spijt van krijgt dat je niet voor iets meer een grotere basis machine hebt genomen. Maargoed nogmaals, ik heb de Proxxon nog niet in het echt gezien en kan me vergissen in de machine, maar het beperkte werkbereik en de beperkte freesgrote is een feit. Ik weet ook niet waar je de machine precies voor wil gebruiken (3D aluminium, maar wat voor grootte? en wat voor series?)

Ik zou persoonlijk even wachtten op de ombouw van Erik en Klaas, ik verwacht dat ze beiden redelijk gauw klaar zijn (ik kan me uiteraard verigssen). Erik hoeft in principe enkel de motoren te vervangen, en Klaas is al een tijdje bezig. Dan kan je zien wat hun voor moois maken op hun machine (Klaas gebruikt dan wel kogelomloopspillen wat je in gedachte moet houden), en dan kijk je (bijv. op Youtube) wat je met een Proxxon kan doen...
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door klaas van gemerden »

ha Testa-rossa,
(Klaas gebruikt dan wel kogelomloopspillen wat je in gedachte moet houden)
dat wist ik zelf nog niet ;-) , Ik ga dat pas tegen de zomervakantie doen het geld gaat sneller op dan dat ik verwacht hat. Maar je weet het met mij nooit :mrgreen: wellicht heb ik ze eerder.
ik verwacht dat ze beiden redelijk gauw klaar zijn
Tsja dat hoop ik ook, eigenlijk hat hij al af moeten wezen volgens de planning, maar ik moest in de vakantie nog een paar dagen werken en de bridgeport ophalen dus zodoende.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door Testa-Rossa »

klaas van gemerden schreef:Op de x en y-as kun je prima uit de voeten met 2Nm zeker als je kogelomloop gebruikt.
Op de z-as kun je beter een 4.5Nm motor gebruiken.
Ik denk dat ik hiermee in de war was :oops: Kogelomloopspillen is inderdaad iets wat je prima uit kan stellen om compleet leeglopen van je portemonnee te voorkomen :P

Hoezo moet je de Bridgeport nog ophalen eigenlijk? Dat had je toch gedaan toen met die Honda HR-V, waarvan de foto's in het topic staan :roll:

Of word ik nu langzaam aan helemaal gek :lol:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door Testa-Rossa »

@xirisken

Op marktplaatst staat trouwens ook een Emco FB2 kloon, met grote kruistafel en onderbouw. 6 toerentallen (120/200/370//680/1100/2000) tandwielgeschakeld. MC2 opname. Kop verdraaibaar zowel tov. de Z-kolom als de tafel. De verkoper liet me weten dat ie evt. voor 625 wel weg mocht. Mocht je hier interesse in hebben stuur me dan even een mailtje (mail staat in het profiel), want hij heeft mij al 12 foto's gemailed die ik je zo even door kan sturen.

Link naar advertentie


Ik ben zelf aan het kijken naar een BF20 (demo machine) met onderbouw, waarvan ik enkel de kop nodig heb. Onderbouw met kruistafel wil ik je wel verkopen voor 250 euro (mits ik er uit kom met die verkoper), als je daar dan de BF16 kop van Buitelaar bij haald (á 300 euro). Heb je voor 550 een zo goed als nieuwe machine met werkbereik van een BF20 met een (wel met BF16 kop dus).
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door klaas van gemerden »

Testa-Rossa schreef: Hoezo moet je de Bridgeport nog ophalen eigenlijk? Dat had je toch gedaan toen met die Honda HR-V, waarvan de foto's in het topic staan :roll:
De bridgeport staat momenteel bij een vriend van mij, daar halen we hem uitelkaar en zetten alles opnieuw in het vet en andere delen in de olie. De drie freeskoppen hebben we als eerste uit elkaar gehaald, daarin was geen noemenswaardige slijtage te vinden. (het zat trouwens wel onder een laag jaren aangekoekt vet van het stilstaan)
Als we dat verhaal gehad hebben gaat hij naar de http://www.maasoeverspoorweg.nl getransporteerd worden.
Maar eerst moeten we daar nog een vloertje storten of balken over de andere balken heenleggen zodat de krachten verdeeld worden. (ander zakt hij door de vloer :cry: )
Testa-Rossa schreef:Of word ik nu langzaam aan helemaal gek :lol:
Nou dat zal wel meevallen wellicht ben ik niet zo duidelijk in mijn berichtgeving.

Gr. KvG
xirisken

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door xirisken »

aan testa rossa,

ik denk dat het totale prijsverschil tussen de kt150 en bf16 wel veel groter zal zijn dan 250euro gezien er voor de bf16 sterkere motoren en dito drivers nodig zijn met extra overbrengingen
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: kostprijs ombouw bf16 / bf20

Bericht door klaas van gemerden »

Ha xrisken,

Je moet ff duidelijk aangeven wat je met de machine wilt!
wat is de maximale afmeting van de werkstukken? Wat voor materiaal ga je verspanenen?
Wat is de maximale voedingssnelheid die je wilt halen?
De z-as van een BF-16 en BF-20 is beroerd maar die van de proxxon is nog eriger.
Stabiliteit is alles, resonantie zie je altijd terug in je freesbeeld! Erik van het forum heeft ook eerst 1Nm motoren gebruikt het ging wel maar je hebt niet zoveel snelheid met 2Nm zou je echt een behoorlijk snelle machine hebben.

Gr. KvG
Plaats reactie