Bleef toch jeuken om dat gewoon in huis te kunnen aangezien de uitbestedingskosten de pan uit rijzen...

Het plan:
Portaalfrees met n bereik van MIN 600x400x100-200(mn platen zijn doorgaans 250x300, dus dan kan ik er 2 tegelijk frezen)
Buitengrootte max 900x1200(die tafel heb ik al beschikbaar)
te verspanen materiaal: Glasvezel+koolstofvezelplaat, Aluminium, eventueel lichte staalsoorten(niet verplicht, handig als het wel zou kunnen)
Voor de X as(das de lange as dacht ik? verwar x en y steeds) 20mm ondersteunde geleidingen(1000mm) met 2005 KO spindles van Chai. 2 spindles, verbonden met n riem.
Voor de Y as hetzelfde maar de lengte zal iets van 700/750mm worden. wel enkele spindle uiteraard
Voor de Z as wil ik 16 of 20mm geslepen stangen gebruiken, daar deze toch maar een lengte krijgen van max 350mm.. wil een Z as verplaatsing kunnen hebben van ongeveer 100 tot 200mm. nog niet besloten, nog niet getekend. verder komt ook daar een KO spindle op, waarschijnlijk 1605 of 1604(tips????) Ga voornamelijk 2d werk doen maar wil de machine klaar hebben voor licht 3d(2.5d).
wil alles doen met 40x40 en 40x80 profielen(40x80 voor constructie, 40x40 voor details of montages)
Motoren worden Nema 23-3nm van Impulse CNC, samen met hun 4.2A driver. komt te draaien op een 50V voeding welke ik zelf maak dmv servervoedingen(heb er daar tonnen van liggen, zijn goed beveiligd en hebben een hoog rendement+vermogen)
PC met parallelle poort die inventor(daar teken ik standaard op) en andere programma's kan draaien heb ik ook al.
Budget voor nu toe: 1200 euro ex de besturing+freesmotor zelf(dus wel inclusief steppers, drivers en voeding) budget wordt groter naarmate de tijd vordert, dit is mn startbedrag en probeer hier wel een beeeeetje naar toe te werken maar budget=speling op machine.... Weet dat het budget niet barveel is evengoed, maar heb de prijs van diverse onderdelen opgezocht en het zou in ieder geval in de buurt moeten komen. mocht het later wel meer worden, het zij zo.. ik ben verliefd op computergestuurde mechanica

ben er nog helemaaal niet uit wat ik ga doen kwa besturing en freesmotor. neig naar een 800W Kress, maar hoor veel geluiden over veel lawaai.
Heb overig beschikking over een vrij complete werkplaats, en de kennis om deze goed te gebruiken......
Wat ik tot nu toe heb is het volgende, zag er ergens een fototje van rondzwerven met de opmerking: ''das een bekend ontwerp'' erbij en dat vond ik opzich wel een goede stabiele basis..
Graag tips of aanmerkingen! wordt zeer geapprecieerd!

-oops. toch n lang verhaal geworden...-