Weer een zelfbouwer:)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Ik teken in inventor 2011. Moeren teken ik wel als ze binnen zijn, heb geen haast met de machine. En dan weet ik zeker dat het de goede tekening is.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Kreeg vanochtend een pakketje... Mn 20mm geleiding :) erg goed verpakt van chai af. Ong een kilo of 10... Vanavond dus weer ff tekenen, morgen ga ik strippen maken om ze op de profielen te kunnen monteren.

Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Vandaag weer verder gegaan... Schiet al aardig op zo!

Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

weer wat verder gegaan, spindles en lagering uitgetekend.. zo goed als klaar nu, nu wachten op een aantal onderdelen die gefreest moeten worden.:D

Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

En ik kreeg wat onderdelen binnen weer :) gelijk wezen monteren.. paste allemaal goed dus we kunnen weer verder met de volgende serie onderdelen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door Swets »

ziet er netjes uit!!!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Nu nog een tiental andere onderdelen nodig(oa schoorplaten voor die wiebelende brug..) en dan zou ik m theoretisch in 1 keer af moeten kunnen monteren

heb namelijk vandeweek ook mijn spindels afgedraait... sorry, maar WAT EEN HELL KARWEI!!!!!!!! SODEKNETTER! Eerst afstrepen met tape waar ik moest slijpen, op de band schuurmachine tot 12mm ongeveer afgeslepen en dan die laatste mmers in de draaibank, dat spul is SNOEI en SNOEI hard.. voor een ieder die zelf gaat bouwen.. bestel ze gewoon bewerkt want zelf doen is een &*(#@werk!

Goed, dat was klaar..

Voor degene die goed kijken, ik heb geen schroefdraad op de as.. het spul was zo hard dat ik het niet zag zitten om te gaan snijden. heb er dus voor gekozen om een 5mm gat erin te boren, en m6 te tappen, dat ging beter. aangezien ik met poelies en riemen ga werken kan ik op deze manier mooi de poelie tegen de lagers aantrekken en de spindel door de lagers heen vasttrekken om de benodigde voorspanning te creëren.
Afbeelding
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door Leo.D »

Dat boutje M6 zal misschien voldoende zijn om je axiale krachten op te vangen, maar onvoldoende om ook nog het koppel van de tandriemschijven middels wrijving over te brengen. Wanneer je eraan gaat rekenen dan zou je gaan denken dat het mogelijk moet zijn. In de praktijk heb je als gevolg van toleranties en een van richting wisselende belasting te maken met micro bewegingen. Deze zorgen ervoor dat de delen op elkaar inslijten waardoor je de voorspanning verliest.
In dit geval heb je de mogelijkheid om of een spieverbinding toe te passen, of gebruik te maken van spanbussen om je tandriemschijf vast te zetten.
Andere alternatieven als een stevige pers- of krimp passing of het lijmen van de tandriemschijf zal een eventuele demontage belemmeren en zal ik niet aanbevelen.

Groet, Leo
zeeschuim

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door zeeschuim »

AnkoD schreef: SNOEI en SNOEI hard..
roodheet stoken en zachtjes af laten koelen.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Leo.D schreef:Dat boutje M6 zal misschien voldoende zijn om je axiale krachten op te vangen, maar onvoldoende om ook nog het koppel van de tandriemschijven middels wrijving over te brengen. Wanneer je eraan gaat rekenen dan zou je gaan denken dat het mogelijk moet zijn. In de praktijk heb je als gevolg van toleranties en een van richting wisselende belasting te maken met micro bewegingen. Deze zorgen ervoor dat de delen op elkaar inslijten waardoor je de voorspanning verliest.
In dit geval heb je de mogelijkheid om of een spieverbinding toe te passen, of gebruik te maken van spanbussen om je tandriemschijf vast te zetten.
Andere alternatieven als een stevige pers- of krimp passing of het lijmen van de tandriemschijf zal een eventuele demontage belemmeren en zal ik niet aanbevelen.

Groet, Leo
Setschroefskes en een platte kant op de as moet voldoende zijn;) dat is ook hoe ik 4000Watt aan vermogen overbreng in de tandwielen van mijn heli's... ;-)



@Zeeschuim, bedankt voor de tip.. als ik ooit nieuwe ga maken zal ik dat zeker doen :lol:
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door deckel515 »

zeeschuim schreef:
AnkoD schreef: SNOEI en SNOEI hard..
roodheet stoken en zachtjes af laten koelen.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je spindel zo krom als een hoer wordt en ook niet meer hard is , dus zal gaan verslijten!
Je kan dat spul prima draaien , maar wel met de goede spullen !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zat spindels af staan draaien.. geen centje pijn..
het geheim?.. toerental niet te hoog.. gewoon rustig aan.. en kleine stapjes.. snedediepte 0.05 mm ofzo..
gebruik een VHM wisselplaatbeiteltje.. en (nu komt het) .. slijp een kleine negatieve fase aan je snijplaat..graadje of 5 is genoeg..
Vuistregel in deze.. hoe harder het materiaal.. hoe stomper de beitel..
klein druppie snijolie voert de warmte af.. zet wel een raam/deur open..

mocht je ergens een keramische wisselplaat kunnen bemachtigen.. dan kun je het ook harddraaien. maar dat gaat meestal niet vanwege de lengte van de spindels..

al die verhalen over het ontlaten van spindels.. hallo.. 't is alleen oppervlakte gehard... zo moeilijk is het niet.. als je eenmaal door die toplaag heen bent.. is het een "eitje".. je wisselt dan wel je beitel best voor één met geometrie voor gewoon "Zacht" staal

wat ook wel kan.. is een slijptolletje op je X-slede monteren.. en de as slijpen.. dek wel je geleidingen goed af.. en maak je bank naderhand heel goed schoon.. (als je de slijptol achter je centerlijn zet.. dan gaan de spaantjes omhoog.. scheelt ook weer in de zooi die rechtstreeks op je bed geblazen wordt..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door deckel515 »

als je inderdaad met cermet of keramiek draait kan t erg goed gaan !
als je machine sterk genoug is kan je in een keer onder de harde laag door draaien net als je met een walshuid moet doen en dan blijft je zooitje heel ! :P

met een widia beitel met opgesoldeerde plaat de rode uitvoering , kan je ook gehard staal draaien !
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door michel pet »

ik haalde harde buiten laag er met een slijp steen af en daar na draai ik het geheel op maat het kost wat meer tijd maar is zeker goed te doen.
let wel op voor de blauwe spanen die zijn link heet.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie