Weer een zelfbouwer:)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

even een updateje... tafeltje gebouwd(220x150cm), ouwe tl balk opgehangen onder de balk van t dak(zo schijnt ie niet in mn ogen ook nog! dubbel bingo! pc ook maar gelijk neergezet.. helaas wil mn 2e scherm t niet meer doen dus dat staat nog op t lijstje :roll:
CNC(iig het frame) naar boven geleurd geleidingen daarvan ook uitgelijnd.
Lagerblokken voor de kospindels+ de spindelmotor zelf gedraait/freest.
nu is het wachten op mn onderdelen die bijna klaar zijn(met dank aan Ad, en Eric:) )
als dat er is even een dagje de werkplaats weer in om ea aan gaten te boren en dan bouwuuhhhh :mrgreen:

Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Mn hele dure nieuwe dremel ook even getest :lol:

Helaas wel de verkeerde voeding(29V ipv 14 zoals ik ga gebruiken) dus kon niet verder dan 40% gas geven waardoor de motor beetje stotterde op laag rpm(laag als in 2000 oid)
verder trilt ie nog, en dat heb ik ook gevonden, de pulley bovenop is niet geboord in het center.... :roll: dus daarvoor even nieuwe halen. de riemspanning varieert dus ook per rondje... :roll: daarom trilt ie ook langzaam weg. hij trilt niet heel hard (ik voel geen trilling bij het voorste lager) dus denk dat ik er zeker even mn verstevigingsplaten mee kan frezen voor ik een andere pulley haal... :mrgreen:

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Kort verslag geworden... Ben bijna klaar :)
Huidige stand van zaken, 1 X as spindel is uitgelijnt, de y en z as ook... Z as motor zit, de andere kan ik pas monteren als mn riemen er zijn.

wacht nu nog op kabelkettingen, wat 4pol. Speakon pluggen en machinevoeten... De platen daarvoor zal ik zelf moeten frezen haha.... Dat wordt even 2 uurtjes in de herrie zitten. Zit nu namelijk geen 1 vorm van demping tussen tafel en machine...
Afbeelding
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door michel pet »

met out en nieuw het jaar in luiden??
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Zoals het er nu uit ziet wel! Dan eerst wat verstevigen en dan kan ie los . Zitten wat onderdelen in die teveel flexen imo..
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door wilfred1970 »

Lijkt verdacht veel op de mijne ;)
Zijplaten mogen wel wat dikker/degelijker wordt ie veeel sterker...
gr
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Zou kunnen, maar denk niet dat t nodig is... er zitten ook nog profielen tussen de 2 horizontale profielen... T zou wel kunnen, moet eerst de houders voor de ko moeren steviger maken. Die flexen vrij veel.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

We zijn bijna klaar....

Z as is opgetuigt en werkt... nu nog de limitswitch erop.

Kabelrupsen worden morgen gemonteerd, moet ff een gootje maken(mooi:)) en dan even houders voor de x en y limit switch en dan is het klaar.. kunnenwe m gaan uitlijnen en een bed frezen...


(moet nog even kijken naar de spindel uitlijning, is niet helemaal 100% nog, naar boven gaat geruisloos maar naar beneden knarst het iets. misschien even invetten... :roll:

en mn besturing in een oude pc kast :
Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Het ding is klaar en het freest.... :)
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door mosoft »

Prachtig AnkoD nu nog een filmpje om het te laten zien ik ben benieuwd naar het geheel en de resultaten.

Jan
sirhc
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:13
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door sirhc »

Ja ik ook!! Filmpje foto's????

Gr Chris
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Komen eraan! Was zo blij dat ie door alu maaide dat ik dat vergeten ben!
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door ArealSense »

Hoi AnkoD,

Ik ben erg benieuwd naar dat filmpje van je draaiende machine. Heb je nog tijd gehad om die te uploaden?

Mijn machine is nog aan het groeien; morgen de is de portaal-as stepper aan de beurt voor montage (gaten boren, tappen en monteren). Als die zit zal ik wat foto's maken en mijn build-thread updaten. Dan is het mechanische gedeelte in de X en Y richting klaar en rest me enkel nog de Z module en de bedrading/computer.

Voor die Z-module had ik graag jouw input gehad; In een ander draadje las ik (geloof ik te herinneren) dat je nu een chinese spindel (zo een 80mm cilinder spindel) gebruikt. In mijn oorspronkelijk plan had ik gedacht de H2-80 houder van stappenmotor.nl te gebruiken. Nu lijkt mij deze erg zwaar en zit ik meer te denken aan twee losse klembeugels. Hoe heb jij uiteindelijk de chinese spindel gemonteerd? (en waar heb je dat materiaal gekocht?)

De Z-as stepper wil ik, net als in jouw machine, met de as naar boven en met een tandriem overbrenging naar de Z-kogelomloopspindel. Ik monteer echter wel de Zstapper aan het 'vaste' gedeelte van de Z-module (ipv jouw oplossing met de stepper op het bewegende deel van de Z-module).
Mijn vraag is echter of jij tevreden bent met de tandriem en tandwiel welke jij gebruikt op de Z-stepper? (en waar heb je die aangeschaft?)

Dank voor je tijd!
Groet,
Marco
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Oef, filmpjes.... Heb er tot nu toe elke dag plezier van dus filmpjes, nop.... Haha.
Anders kom je eens langs ;) kan je je hart ophalen.
Hoe ik m spindle heb opgehangen:
Afbeelding
2 beugeltje uit 16mm alu..... 8mm klemring ontwerp. Houd prima.
Spindle zelf is al 5kilo en mijn z as is niet erg stevig... 8mm alu he. Wordt nog geupgrade later.... Dat blok van stappenmotor is ook duurder als 2 beugels... Ik was 18eu aan materiaal (7075) kwijt en 2uurtjes frezen...


Ben erg tevreden met de riem... Tis n 225mm lange 9mm brede htd5 riem, loopt 1:1 over 20t pulleys...... Zit dus praktisch geen spelung in.

Anko
Plaats reactie