Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door winters »

op grabcad.com vindt je wel enkel cad files van stukken die je nodig kunt hebben.

google 3d warehouse voor als je sketchup gebruikt

http://www.hongkiat.com/blog/60-excelle ... -websites/

Meestal heeft de leverancier van je stukken ook technische tekeningen.
Die kan je dan tekenen in je Cad programma.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

heeft er iemand toevallig een tekening/voorbeeld of foto van hoe je die lineare geleidingen op je profielen bevestigd ?
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door w.rusman »

Swets schreef:
w.rusman schreef: Waarom ga je dan niet voor de afmetingen waarbij je een hele plaat er in kunt duwen ?
Het is zonde dat je voor zo'n grote machine eerst nog je platen op maat moet gaan zagen (met restmateriaal van "vreemde" afmetingen tot gevolg)

dat doet tie toch?
1250x2000 is (bijna) een hele plaat, en zijn machine wordt 2000x2500 , dus groter?
2000x2500 is voor zover ik begrijp de buitenmaat

voor zover ik weet is een complete plaat 1220 bij 2440, om hem in deze machine te laten passen zou er dus een strook van 44cm afgezaagd moeten worden (of oversteken) ...
dat vind ik zonde, als je toch al zo groot gaat bouwen zorg dan ook dat je die laatste 44cm mee kunt nemen ... ;-)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

hij kan toch uitsteken ?
Ik hou het nog even in gedachten...wieweet ;-)

platen waren 1220x2440, tegenwoordig is een maat die veel vaker voorbij komt 1250x2500
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door AnkoD »

Jeroen_123 schreef:heeft er iemand toevallig een tekening/voorbeeld of foto van hoe je die lineare geleidingen op je profielen bevestigd ?

Ik heb 6mm platen gemaakt waar ik ze op bout met boutjes, die plaat zit met bouten en t sleufmoeren aan mn profiel vast. In het profiel is slecht te tappen vanwege de dunne wandjes overal.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

Aha, duidelijk !

voor nu zit ik ff met een soort van writersblock, ik zit al uren naar die tekening te kijken :(
Ik weet wel wat ik moet doen maar niet hoe...

ik wil bijvoorbeeld de gaten in de schoorplaten maken maar weet niet hoe ik de juiste positie bepaald en hoe ik die gaten maak, als ik op hole klik en dan op de plaat (in de assembly tekening) krijg ik wel een preview maar verder kom ik niet en dan weet ik ook niet of de plaats klopt
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door rkr »

machine zo groot maken dat een complete plaat eronder past is natuurlijk altijd gunstig
echter.... krijg je zo'n hele plaat wel de trap op?

is het een idee om de staanders 2 x zo lang te maken en de schoorplaten aan de binnen/onderkant te zetten? wordt je machine 2 x 20 cm smaller van
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door AnkoD »

Je kan met Tools meten waar ie moet komen he.. dus je maakt de gaten in je profiel, bijv 20mm van het einde(dat komt mooi uit bij de 40 serie profielen, dan moet je ze in die platen ook op die afstand houden...
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door assink »

TBR20 geleiding heeft een steek van 40 mm op de gaten, passen dan direct op je profielen.
Linearmotionbearings2008(chai) kan deze ook leveren, scheelt je heel wat gaatjes boren. Ook zijn deze dus breder op de voet dus stabieler lijkt mij?
Is het overwegen waard als je nog niks besteld hebt.
http://www.seekpart.com/company/53730/p ... 73605.html
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door AnkoD »

SBR 30 heeft ook 40mm steek..

Maar als je bijv SBR20 neemt met platen, passen de omlopen er naast met de moer tussen de karretjes, dus dan zit het lekker compact... ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

rkr schreef:machine zo groot maken dat een complete plaat eronder past is natuurlijk altijd gunstig
echter.... krijg je zo'n hele plaat wel de trap op?

is het een idee om de staanders 2 x zo lang te maken en de schoorplaten aan de binnen/onderkant te zetten? wordt je machine 2 x 20 cm smaller van
Nee plaat krijg ik de trap niet op (maar er zijn meer wegen die naar rome leiden ;-) maar dat is echt bij wijzen van uitzondering.

Wat betreft de staanders langer maken en de schoorplaten aan de binnenkant zetten, ik geloof dat ik je daar niet helemaal kan volgen

Het voordeel van zoals Anko dat doet is toch dat er een extra plaat op de profielen zit die extra stijfheid geeft

Er wordt in verschillende reacties gesproken over de ondersteunende geleidingen, als ik deze zou gebruiken zou ik toch eerder denken aan de TBR30
in hoeverre zijn de lineare motion bearings beter dan de ondersteunende geleiders ?
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

AnkoD schreef:SBR 30 heeft ook 40mm steek..

Maar als je bijv SBR20 neemt met platen, passen de omlopen er naast met de moer tussen de karretjes, dus dan zit het lekker compact... ;-)
Ik weet natuurlijk nog niet hoe alles gaat passen maar door de schoren is er naast de lange liggende profielen nog zeker 250mm ruimte dus wat mij betreft hoeft het niet heel erg compact
Liever iets minder compact en stevig...

De vraag is dus: hoeveel beter is de TBR30 tov de TBR20 en/of hoeveel beter zijn de linear motion bearings (hoe heten die dingen in het nederlands) dan de TBR30

een paar % beter maar bijv. een prijsverschil van 100% is niet echt een goede investering, maar bijv 30% duurder en 50% beter wel....

Keuzes....keuzes :D
zeeschuim

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door zeeschuim »

Voor dat soort grote afmetingen kun je beter een Mechmate gaan bouwen, dan hoef je het zwarte garen ook niet meer uit te vinden.
dat hebben ze al gedaan.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door AnkoD »

Jeroen_123 schreef:
AnkoD schreef:SBR 30 heeft ook 40mm steek..

Maar als je bijv SBR20 neemt met platen, passen de omlopen er naast met de moer tussen de karretjes, dus dan zit het lekker compact... ;-)
Ik weet natuurlijk nog niet hoe alles gaat passen maar door de schoren is er naast de lange liggende profielen nog zeker 250mm ruimte dus wat mij betreft hoeft het niet heel erg compact
Liever iets minder compact en stevig...

De vraag is dus: hoeveel beter is de TBR30 tov de TBR20 en/of hoeveel beter zijn de linear motion bearings (hoe heten die dingen in het nederlands) dan de TBR30

een paar % beter maar bijv. een prijsverschil van 100% is niet echt een goede investering, maar bijv 30% duurder en 50% beter wel....

Keuzes....keuzes :D

TBR en SBR is EXACT hetzelfde soort geleiding, alleen is het een verschil kwa montage. SBR heeft een hogere, smallere montageprofiel als ondersteuning dan TBR... Lineair motion bearings= Langs geleide lagers en vaak noemen we die karretjes...(lol)
Plaats reactie