Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

Her en der heb ik al wat gepost, da's niet handig wat zo raakt alles verspreid.
ffies in het kort: ik weet vrij weinig van CNC, ontwerpen kan ik nog niet, van frezen heb ik geen kaas gegeten om van alle electronische materie nog maar te zwijgen....

Maar ach, waar een wil is, is een weg ;-)

Vorig jaar ben ik eens bij Arjan Swets wezen kijken en dat stak me aan om door te zetten, helaas kwam er van alles tussen, ziek, ziek en nog een beetje ziek enzo.

Nu onlangs de draad weer opgepakt en kreeg ik via een ander draadje een uitnodiging van AnkoD om eens over zijn schouder mee te mogen gluren (en dat hielp)

Een ervaring rijker, goeie ideeen meegekregen en vol goeie moed naar huis.

Na 2 avondjes stoeien heb ik (denk ik) de basis (onderstel) van de freestafel wel zo een beetje in elkaar geknutseld met Autodesk Inventor

Ik wil (hier moet eigenlijk staan STEEDS groter) een freesbereik van minimaal 1100x2000 zien te halen, echter met 1250x2000 is bijna een hele multiplex plaat ook in de tafel te steken.

Mijn ontwerp is 2000x2500mm buitenmaat.

Dit is mijn eerste tekening/schets

Afbeelding

Tips, ideeen of opbouwende kritiek hoor ik graag, let wel ik ben echt helemaal nieuw in deze materie dus moeilijk termen zal ik nog niet helemaal snappen
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door H@ns »

zoooow :shock: , dat zijn nog eens afmetingen.
Voor de stabiliteit zou ik de profielen van links naar rechts recht op zetten.
Dan hebben je verstevigings hoeken meer nut.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

Opzich een goed idee, maar de tafel die er onder komt (weet nog niet wat en hoe) daar kan ik het geheel aan vast zetten, dan is dat ook opgevangen.

Een andere optie is om onder ook 80x80 te gebruiken (hangt allemaal af wat ik binnen het door ons gewenste budget mogelijk is)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door audiomanics »

He he eindelijk iemand die die rechtopstaande zijkanten eens omzet naar een soort delta-box.. Ik had mijn schetsen nog steeds niet openbaar gemaakt dus daar komt het niet vandaan..
Je moet nog wel nadenken over de overbrenging. Ik gok dat je niet al te kleine dingen wil maken met dit machien. Voor het versnijden van hele platen hout is een rack-pinion (ofwel tandheugel) misschien een oplossing.
Kan lekker snel maar heeft wel wat backlash (speling). Voor houtbewerking ruim binnen de tolerantie.
Electronica voor zo'n geval kan ik (en nog een handje lieden hier) je zo uitleggen op zijn jan-boeren-fluitjes eventueel in jip-en-janneke-taal..
Misschien goedkoper en beter om het frame te lassen en later een aantal vlakken te laten vlakslijpen, een dergelijk groot formaat Aluprofiel gaat ook alle kanten op..
Als je de ruimte hebt en een betonnen vloer is het misschien raadzaam om daar eerst een paar steunen in te gieten en van daar uit op te bouwen.. Dit monster duw je niet zomaar door een deur per slot van rekening.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

De overbrenging ben ik nog niet uit, de dingen die ik/we willen maken zullen vrij gevarieerd zijn dus ik wil wel proberen om alles zo goed mogelijk te maken.
Zoals ik al eerder schreef, dat hang af van het budget, als er ruimte is voor beter, doe ik het zeker.

Lassen en vlakslijpen is geen optie, de tafel komt op 2 hoog te staan (zolder) betonnen vloer is er wel en gewicht is het probleem niet, er stond vroeger zo een 3000 kilo aan water (aquarium hobby was wat uit de hand gelopen :-))


Boerenfluitjes, jip & janneke....ohhhh eindelijk iemand die mijn taal spreekt (Y)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Swets »

oooo die Jeroen.... me dochter had het over Ome Jeroen (me broertje)... en die wist van niets :-)

maar tot zover ziet het er niet verkeerd uit.....

is die aandrijving via een ketting niets?
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9 ... it=ketting

voor zo'n grote machine.... ik heb het wel eens gezien op een brandtafel, met snijbranders...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

Haha, ik vond haar al zo lief.... ;-)
Dank je voor het compliment.

Ketting, tandheugel, spindels....ik weet het echt nog niet, daarom zijn alle tips van harte welkom, dus deze ook ;)
Ik ga er eens naar kijken.

Ik denk dat ik van een aantal onderdelen gewoon een lijstje moet maken op volgorde van betrouwbaarheid/nauwkeurigheid en daar later met het budget in achterliggende gedachten een keus moet gaan maken wie, wat, waar...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er worden toch mooie machines gebouwd met tandriemen.
http://www.bg-cnc.com/wordpress/wp-cont ... etail2.jpg
http://www.bg-cnc.com/wordpress/?p=481

kijk ook eens naar deze riemkonstruktie, daar zit een foefje in om de boel stijver te krijgen.
http://www.bg-cnc.com/wordpress/wp-cont ... x-sect.jpg
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door FSSF »

OT: Haha knap hoe je ooit bij die foto`s terecht bent gekomen! :lol:

http://www.bg-cnc.com/phpBB3/index.php

Edit: ow niet alles is russisch o.i.d. :P http://www.bg-cnc.com/wordpress/
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door w.rusman »

Jeroen_123 schreef:Ik wil (hier moet eigenlijk staan STEEDS groter) een freesbereik van minimaal 1100x2000 zien te halen, echter met 1250x2000 is bijna een hele multiplex plaat ook in de tafel te steken.

Mijn ontwerp is 2000x2500mm buitenmaat.
Waarom ga je dan niet voor de afmetingen waarbij je een hele plaat er in kunt duwen ?
Het is zonde dat je voor zo'n grote machine eerst nog je platen op maat moet gaan zagen (met restmateriaal van "vreemde" afmetingen tot gevolg)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Swets »

w.rusman schreef:
Jeroen_123 schreef:Ik wil (hier moet eigenlijk staan STEEDS groter) een freesbereik van minimaal 1100x2000 zien te halen, echter met 1250x2000 is bijna een hele multiplex plaat ook in de tafel te steken.

Mijn ontwerp is 2000x2500mm buitenmaat.
Waarom ga je dan niet voor de afmetingen waarbij je een hele plaat er in kunt duwen ?
Het is zonde dat je voor zo'n grote machine eerst nog je platen op maat moet gaan zagen (met restmateriaal van "vreemde" afmetingen tot gevolg)

dat doet tie toch?
1250x2000 is (bijna) een hele plaat, en zijn machine wordt 2000x2500 , dus groter?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

als ik een hele plaat wil kunnen verwerken dan kom ik aan maten van 1250x2500 freesbereik, dan zal de buitenmaat nog wel een halve meter langer worden.

Daarom schreef ik ook tussen haakjes dat daar moest staan dat ik steed groter wilde
Het oorspronkelijke plan was iets van 70x150, maarja, dan denk je, ach een stap groter en dan kan ik dit, maarja met nog een stap groter kan ik dat...en voor je het weet is het eind zoek :-)

Daar ik eigenlijk denk dat het niet vaak zal gebeuren dat er een hele plaat in moet ga ik uit van de maat van een buitendeur.
Een voordeur is meestal (max) ca 105 x 215 die moet ik er dus makkelijk in kwijt kunnen
Nu kan ik als ik een stapje breder ga er ook een multiplex plaat insteken die dan wel IETS uitsteekt.
mocht het zo zijn dat ik aan dat deel toch wil frezen kan ik ook de plaat omdraaien.
Laatst gewijzigd door Jeroen_123 op 08 nov 2012 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
hanske
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2010 17:45
Contacteer:

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door hanske »

Ik heb met pons knip machnes gewerkt en daar zat een lange tandheugel op.Om de speling van de tandwielen en tandheugel op te vangen zat daar tussen de aandrijving en de tandheugel een 2e tandwiel die met een hydraulische cilinder tegen de de tandheugel en het aandrijftandwiel werd gedrukt.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Portaal frees - meteen een sprong in het diepe

Bericht door Jeroen_123 »

Ah ok, die hou in gedachten.

Voor nu zit ik even met 2 punten waar ik nog niet verder kan ?!
ik ben iets verder met tekenen

Afbeelding

Het deel van ik nu klaar heb zal niet lang overeind blijven, ik heb nog geen schroefgaten en weet ik veel wat allemaal getekend, dit zijn dus echt losse componenten.
Om te voorkomen dat ik straks heel het ontwerp moet gaan nalopen (en waarschijnlijk ook dingen ga vergeten) lijkt het me beter om te zorgen dat alles meteen goed gedaan is.

ik heb er voor nu ondersteunende geleidingen op gezet omdat ik daar de tekeningen al van had maar als het even kan wil ik liever Lineare rail geleidingen plaatsen.
Daar heb ik geen files van, zo een rail tekenen zal me (misschien) nog wel lukken maar de car die er op hoort :shock:

hoe doen jullie dat, tekenen jullie alles zelf of zijn die ergens van het net af te plukken ?
Plaats reactie