Kleine CNC frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Lemonade
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2011 08:17

Kleine CNC frees

Bericht door Lemonade »

Hallo mensen,

Een tijd geleden heb ik een topic geopend om een CNC frees te bouwen, maar na enkele berekeningen te hebben gedaan ziet het ernaar uit dat het buiten mijn budget, en vooral tijdsbestek gaat vallen.

Nu ben ik dus van plan om een kleinere CNC machine te bouwen, maar weet niet welke constructie ik het beste kan kiezen. Bewegend werkblad, portaalfrees etc.

Deze 'frees' (weet niet eens of je dat zo mag noemen :lol: ) wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het boren van printplaten. Dus de spindel boort slechts gaten, en freest geen banen. De printplaten ets ik in mijn etsmachine, wat sneller is dan frezen (wellicht ook nauwkeuriger).

De reden hiervoor is dat ik op jaarbasis letterlijk duizenden printjes fabriceer, maar me erger aan het boren. Zelf ben ik handig met programmeren dus kan vanuit een PDF een G code laten genereren voor de boorgaatjes.

Wat nu dus rest de opbouw van de frees: welke materialen moet ik gebruiken voor de geleiding. Volstaat 12mm geleiding bijvoorbeeld? Het is dus echt een kleine CNC machine voor relatief eenvoudige werkzaamheden uit te voeren, echter moet deze wel precies zijn (~0,2mm). Hebben jullie misschien tips of voorbeelden? Ik ben zowieso van plan om een aluminium base te maken, omdat het bij deze kleine afmetingen toch niets in prijs scheelt.

Hoor graag van jullie!!
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kleine CNC frees

Bericht door ludo »

vanuit pdf lijkt mij niet zo simpel meestal kunnen pcb programma's Excellon of Sieb & Meyer boorbestanden aan maken .
Lemonade
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2011 08:17

Re: Kleine CNC frees

Bericht door Lemonade »

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar ik krijg vaak aanvragen om vanuit PDF (of zelf JPG :lol: ) een PCB te fabriceren, dus dat zou een leuke uitbreiding zijn. Maargoed dat heeft verder niets met het frame te maken.

Zojuist kwam ik het volgende filmpje tegen op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=YBlm7tO48Nk

De snelheid valt mij echter tegen. Is dit op te lossen door stappenmotors met meer koppel te gebruiken?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Kleine CNC frees

Bericht door wilfred1970 »

De snelheid valt mij echter tegen. Is dit op te lossen door stappenmotors met meer koppel te gebruiken?

ik zou trapeziumdraad of kogelomloop pakken, heeft grotere spoed...bv TR12x3

Voor de rest hoeft ie niet zo zwaar uitgerust te zijn...
Ik gebruik de mijne voor zowel pcb's frezen, boren en alu/hou/plastic frezen/boren (bv frontplaten en abs behuizingen).
Dan mag ie zwaarder zijn....
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kleine CNC frees

Bericht door clements »

Niet direct een tip mbt je constructie, maar voor kortere kogel spindels zou je op eBay jak8858 kunnen volgen. Die plaatst ongeveer elke week nieuwe items
ASS-U-ME
Lemonade
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2011 08:17

Re: Kleine CNC frees

Bericht door Lemonade »

Zou kogelomloop met een spoed van 5mm ook volstaan?

Ben zelf echt totaal nub op het gebied van CNC, maar houdt dit in dat 1 step voor een verschuiving van 0,025mm staat? Uitgegaan van een stappenmotor met 200 steps per omwenteling -> 5mm / 200 steps = 0,025mm/step .

En zal een 1,5Nm stappenmotor volstaan?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. snelheid is relatief..

Ik heb zelf 12 x2 mm kogelomloopjes.. erg fijne draad.. maar.. mijn steppers krijg ik op 1500 toeren.. dus mijn machine haalt wel stiekum een ijlgang van 3000mm/min.. en da's best rap als je bedenkt dat mijn tafel slechts 280x140 mm meet..
16x4 is een vrij gangbare ( en niet al te dure ) maat kogelomloop... best een leuk maatje.. heb ik ook wel gebruikt bij een draaibankje.. voor de X-as slede..
Plaats reactie