Geslaagde combinatie?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Eens een ander ontwerp voor een freesmachine, enigzins door de materialen die ik al verzameld had, anderzins doordat dit ontwerp veel in de metaalindustrie gebruikt wordt en ik ze gewoon erg mooi vind.

Deze heb ik ongeveer 10 jaar geleden gemaakt en heel veel gebruikt voor frezen, maar ook voor nauwkeurig boorwerk:

2658

Nadat ik jaren erg blij was omdat ik in staat was om iets nauwkeurig te maken, wordt al dat semi automatisch gedraai aan de handwielen toch snel een vervelende klus. Op een gegeven moment ga ik dan toch de grens opzoeken van wat mogelijk is, met regelmatig als gevolg een kapotte frees, een handtekening op het werkstuk en een deuk in m'n ego. :evil:

Geinspireerd door al dat CNC frezen hier op het forum een paar jaar geleden deze gemaakt:

6445

De machine werkt nog steeds erg nauwkeurig en hier heb ik al ontelbare werkstukken op gemaakt voor mijn modelvliegtuigen, maar helaas alleen kleine want het werkbereik is niet groter als 200x180x100mm (x,y,z).
Dat modelvliegen en CNC machines als hobby is een geweldige combinatie, maar nu worden mijn vliegtuigen aanzienlijk groter en zal er dus ook een grotere machine moeten komen.

De afgelopen jaren al een hoop materialen en onderdelen verzameld inclusief deze machine omdat ik deze wilde ombouwen naar CNC:

2661

Ondertussen zo verslingerd geraakt aan het modelvliegen en het bouwen dat de nieuwe machine hiervoor gemaakt wordt. Wel een geheel nieuwe machine, geen ombouw en dan naar het ontwerp van deze:

6191

Machine krijgt een vast bed, je zou het als een combinatie kunnen zien van een portaal- en bedfreesmachine. Werkbereik wordt 650x200x200mm (x,y,z), wat dan groot genoeg is voor vliegtuigen tot ca 2 x 2m.
Als spindel ook nu weer een simpele verbouw van een ER20 spantangopname en een DC motor zoals die gebruikt worden op electrische steps. (heb daar al wat vragen over gesteld in een ander topic en ook veel hulp en antwoorden gekregen)
Mijn CNC freesmachientje van de foto heeft een 60 watt DC motor en freest al die jaren nog steeds muisstil door hout, kunststof en beperkt alu. Op deze machine wil ik daarom ook een lichte motor met een lichte konstructie om de krachten te beperken, en sowieso wordt er voornamenlijk balsa hout en vliegtuig multiplex gefreesd, daar zijn geen grote spilvermogens voor nodig. :mrgreen:
Ben zelf wel heel erg benieuwd naar de stijfheid van de constructie, het is ten slotte dan toch een wagentje op rails die relatief hoog geconstrueerd wordt en dan toch stabiel moet blijven. Ga ervan uit dat het concept goed is gezien de grote inzet in de metaalindustrie, moet dan vwb mijn constructie wel goed in elkaar zitten, en dat weet ik pas op het eind, Ik kan niet aan constructies rekenen. :x

Heb er al een paar maanden tekenen opzitten maar ben hier maar een beginner in, teken in autocad light en kan dus ook geen mooi 3-D plaatje laten zien.

Ben ondertussen wel begonnen met de eerste onderdelen, de spindel:

ER20 opname

6446

Seegering groeven aangebracht wat nog zwaar tegen viel, de spantangopname is gehard :x nadat mijn fris op maat geslepen HSS beiteltje in rook op ging en alleen een kras :!: achter had gelaten op de opname maar een hardmetalen afsteekbeitel genomen, echter deze is 2mm breedt en een seegering as Ø25mm is 1,2mm. Groef dan maar 2,4mm breed en 2 seegerringen per groef. Deze keer gaf de opname het op en na veel gekrijs en geknars op de draaibank het beoogde resultaat

6448

Het aluminium huis Ø60mm gedraaid, lagerpassingen en lagerafstand is wat lastig, maar na veel meten dan toch :P

6449

Lagers op de opname, kunnen er zo op, da´s dan weer het voordeel van een geharde en geslepen opname.

6450

Seegerringen er achteraan

6451

En na een middagje draaien een complete spindel, de ER opname loopt op dit moment nog wat zwaar en er zit totaal geen axiale speling op op het geheel, dit zal na het inlopen nog wel wat losser komen doordat dit kegellagers zijn, mss moet er zelfs nog wel geshimd worden.
De boven- en onderkant van het spindelhuis worden nog afgedicht met oliekeerringen zodat de lagers helemaal stofvrij opgesloten zitten.

6452
Laatst gewijzigd door René op 12 jan 2013 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg René
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door deckel515 »

leuk hoe je bezig bent met je machientjes , ziet er allemaal leuk uit hoor ! :P
maar waarom maak je niet een bruute spindel met kleine snelwisselhouders , ik heb bijv zelf een sk20 spindel gebouwd , kost wat tijd en geld maar dan haal je wel veel meer uit je machientje , zeker met cnc is t handig want je nult tool 1 en de rest word verrekend ,super !!

succes met bouwen , ik ga je volgen ;-)
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Hallo Deckel515,

Dank je, heb net even jou foto´s gecheckt, da´s nog eens mooi draai en freeswerk, vakwerk op wss net zo´n prachtige machines.
Is idd heel veel makkelijker en efficienter met zo´n wisselaar maar voor mijn freeswerk in balsahout is meestal het freesje van Ø2mm die het contourwerk doet en verder niets. Ook zou deze constructie mijn machine heel veel zwaarder maken, voor het frezen staal is dat prima, voor mijn hobby is dat niet nodig. Maak mijn machine ook echt voor het frezen voor de modelhobby en niet universeel.
Mvg René
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hallo Rene,
mooi zo'n bedfreesmachine concept, door de vaste tafel kun je er heel veel onmogelijke dingen op spannen.
Ik heb wel eens foto's gezien van een FP41 (deckel) waar bij boeing ronde spanten van 8 meter op werden vervaardigd ( superguppy of zoiets ?)
Maar die kegellagers zijn natuurlijk erg mooi, maar gevoelsmatig zou ik voor een hoog toeren spilletje toch liever hoekkontakt lagers gebruiken ( wat minder wrijving?). Ben benieuwd naar de kommentaren :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Hallo Hugo,

Lijkt mij ook erg mooi worden, worden alleen geen superspanten gefreesd, :mrgreen: maar idd wel spanten en ribben ed.. voor mijn vliegtuigen, dus meest lange en slanke delen die uit standaard balsa plankjes van 1000x100mm gefreesd worden. Bed wordt 1200x290x20mm alu MIC 6 plaat, groot genoeg en mooi vlak.
De kegellagers maken in mijn spil maximaal 5000rpm, niet zo heel hoog, en ze zijn daarentegen wel heel robuust, deze verslijt ik nooit meer :lol: en je kunt ze prachtig spelinsgvrij uitshimmen. Ben zelf niet zo van hoge toeren, frees dan liever met wat minder voeding waardoor ook het geluid minimaal en aangenaam is.
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Ondanks de drukte nog wat onderdelen kunnen maken, met nogal wisselend succes:

keurige opname voor de het spindelhuis gemaakt, en natuurlijk snel van de draaibank en even passen

6480

past heel precies :P maar blijkt al snel iets te precies, als ik de spindel eruit wil halen zit alles vast :x , heb ik een krimppassing gedraaid en door het afkoelen blijken de natuurkunde wetten nog steeds geldig te zijn.

6481

Na het terug persen de ring op maat gefreesd aan de montage zijde.

6482

vierkant zagen

6483

delen

6484

en na het op dikte draaien 2 keurige opnames voor het spindelhuis. Morgen deze boren en delen zodat ze kunnen klemmen

6485

Hierna 2 getrapte v-snaarschijven gedraaid om toch nog mechanisch het toerental te kunnen regelen. Is niet zo'n heel moelijk draaiwerk, heb 1 poelie door een rekenfout verdingest, alleen asgat Ø8H7, dat heeft nog eens 3 schijven gekost voordat het ook echt H7 was :evil: Da's ook wel heel precies werk.

6486

Dan nog even passen, en blijkt die 8H7 ook nog wat taps te zijn, ga ik morgen dan nog maar eens over nadenken hoe ik dat pas krijg :?:

6487

Eens kijken of ik de komende dagen wat meer gedaan krijg, zou moeten lukken met al die vrije dagen.
Laatst gewijzigd door René op 12 jan 2013 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg René
leo.o
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2012 14:36
Locatie: beverwijk

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door leo.o »

ik dacht dat ik handig was maar als ik dit zie ga ik maar weer naar school :shock:
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

@leo, dank je wel, ik laat ook alleen de dingen zien die gelukt zijn, kijk maar niet in m'n schrootbak :mrgreen: en al die machines maken het ook wel makkelijk.

Vandaag weer wat verder:
Adapterplaten voor de motorsteun gemaakt

6496

alles gepast, aangepast en dan op de proefopstelling

6497

6498

6499

stroom erop, en dan..... gaat de spindel niet rond :shock: v-snaar verlegd op de lage stand en dan gaat die met moeite rond, trekt ca 5A bij 24V en draait dan een schamele 1200rpm
Even de tijd gunnen om in te lopen want hier had ik toch wel heel wat meer van verwacht. Na een hele tijd inlopen de v-snaar op de middelste stand, nu gaat ie net rond, trekt ca 6-7A en bij een lichte belasting staat de motor direct stil. Na nog langer inlopen weinig verschil, dus de spindel wat losser geshimd. Dit helpt wel maar nu maakt de spindel veel herrie en kan nog steeds nauwelijks een belasting hebben.

Nu blijken de woorden van Hugo dus profetisch :!:
hugo stoutjesdijk schreef:Hallo Rene,
........Maar die kegellagers zijn natuurlijk erg mooi, maar gevoelsmatig zou ik voor een hoog toeren spilletje toch liever hoekkontakt lagers gebruiken ( wat minder wrijving?). Ben benieuwd naar de kommentaren :mrgreen:
Dus de kegellagers vervangen voor gewone kogellagers (heb geen hoekkontactlagers in de voorraadbak, anders had ik het zeker gedaan :mrgreen: ) alles opnieuw afgesteld en weer proefdraaien. In eerste instantie nog steeds geen hoera stemming maar in de middelste stand (2500rpm) loopt de meter snel terug van 3.5A naar 2A. De snaar verlegd naar de hoogste stand (5000rpm) en deze gaat nu ook rond, loopt van 7A met stijgende temperatuur snel terug naar 3.8A en kan ook nog een redelijke belasting hebben. In de middelste stand nu trekt ie nu 1.5A en kan de motor een normale belasting verdragen.

Al met al lang bezig geweest met een mager resultaat, motor is dus erg licht en alleen bij voldoende warm laten lopen is er bruikbaar vermogen. Ben wel tevreden over het gewicht, de complete spindel met motor weegt maar 4kg, krijgt de constructie het wat makkelijker :P Ga wel gewoon verder met deze motor, mocht hij toch slecht voldoen kan ik hem altijd nog vervangen.
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Kerstman kost zoveeeel tjd :cry: gelukkig ook nog wat tijd gevonden om wat onderdelen te maken. :P
Na de spindel de eerste onderdelen voor het machineframe; als basis heb ik C45 vierkant 50x50mm stafstaal blank getrokken gekozen. Doordat deze blank getrokken zijn zijn ze heel nauwkeurig 50x50mm en recht, het onderlinge veschil in dikte is maar 0.02mm, daar kan je nog eens wat mee en bij mij op het werk was dit afval :P De Lengte is 620mm ze wegen 12kg per stuk en zo heb ik een stevige, zware, rechte en solide basis.

6508

Doordat mijn machine maar een slag heeft van 360mm heb ik die dingen telkens uit de klem moeten halen en omdraaien. Kon wel de belangrijke maten uit 1 opspanning halen zodat de nauwkeurigheid toch goed is, maar dit wordt dan meer krachttraining als freeshobby, alle balken 3 of 4 zijdig centeren (bij mij "glijden" de boren altijd een beetje weg, daarom), boren en tappen. Weg kerstvet :mrgreen:
Tappen kan gelukkig op mijn boorkolom, v-snaar in de laagste stand en op "slip" (breekt de tap niet op het eind maar slipt de v-snaar door), toerental op laag met de frequentie regelaar, en alle gaten worden keurig recht getapt.

6509

Een paar plaatjes gemaakt die dienst doen als voetje, natuurlijk ook weer boren en tappen

6512

En als alle draadgaten op hun plek zitten natuurlijk even proefliggen. Zoals bij iederen staat ook mijn hok veel te vol. Aangezien ik altijd alle onderdelen tussentijds wil passen moest er ruimte komen voor dit project, hiervoor weer een hoop waardevolle spullen moeten verhuizen, maar tzt komen ze weer terug :!:

6514

Tussen de balken komen nog alu strips van 50x15mm, daarom de hoeken. Op deze manier krijg ik een box constructie en de liggers nauwkeurig op onderlinge afstand. Dit alu moet ik nog bestellen samen met nog wat plat 30x10 alu wat dienst gaat doen als diagonalen tegen het torsen.

6515

Dan de aluminium profielen op lengte gemaakt en geboord, deze profielen zijn ook vierkant 50x50mm en 1150mm lang. Ze zijn nog `ouderwets` wat wil zeggen dat ze nog dikwandig en zwaar zijn, deze kan je wel fatsoenlijk vastschroeven zonder meteen het profiel plat te knijpen :x Heb alle profielen voor mijn machine ook gekregen, soms is de hobby helemaal niet zo duur :mrgreen: en als je al 4 jaar spaart heb je wel eens meevallers.
Moest wel mijn freesmachine wat hoger zetten, anders ging het profiel door zijn lengte niet over de ladenkast heen :idea:

6518

Alu profielen op de stalen balken geschroefd, past gelukkig ook nauwkeurig genoeg, moest deze met boren ook doorschuiven wat toch snel 1 of 2 tiende kost.

6520

Kon het natuurlijk niet laten, geleidingen erop en machinebed even passen, past helemaal goed, moet straks natuurlijk nog nauwkeurig uitgemeten en uitgevuld worden met de uiteindelijke opbouw, maar tot zover ben ik nu al heel tevreden :P

6519
Laatst gewijzigd door René op 29 dec 2012 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg René
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit leuk die spindel zelf bouw.
ik hou er van.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Hallo Michel pet,

Dank je, heb ooit zo'n Kress achtige gehad, wel compact en redelijk krachtig maar je ging lopen van de herrie. Met zo'n ombouw van een ER 20 spantang ben je heel flexibel in het gebruik van gereedschappen en de motor is muisstil.
Had alleen voor deze een iets zwaardere motor moeten nemen, anders ben ik snel uitgedaan met de gereedschappen. Zal wel nog wat experimenteren met de lagers, mss levert dat nog iets op.
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Gisteren en vandaag de lagerblokken gemaakt voor de X-as :evil: dat van doe ik ff was snel over. Heeft me gisteren 3 uur gekost en vandaag nog eens 5, resultaat is matig en er is zeker geen hoera stemming. Heeft 2 beitelplaten gekost, is 1 keer uit de draaibank gevlogen en 1 keer moest de freesopspanning weer recht gezet worden.
Simpel begonnen, alu plat 80x40mm en 82mm lang is de basisafmeting, zagen werd weer verzorgd door mijn gemotoriseerde beugelzaag.

6532

Daarna boren en tappen om de lagerpassingen als 1 blok te kunnen aanbrengen, dan zit deze zeker in 1 lijn.

6533

samenbouten, past nauwkeurig door het boren op de freesmachine met digitaal.

6534

Had op de frees het midden aangegeven van de lagerpassing, blok in de draaibank, centergat opzoeken en startgat boren, tot zover geen probleem

6535

Na lang draaien in dit taaie , langspanige materiaal was ik zover om de opstaande rand te draaien waar de lagers tegenaan geklemd worden. Beitel in positie, nauwkeurig de digitaal al draaiend aan de z-as aflezen... en het volgende moment vliegt het lagerblok in de spanenbak, blijkt de digitaal verlopen te zijn en ketst de beitel vol in het lageblok. Resultaat is een "aangevreten" lageblok, kapotte beitelplaat en alles krom en scheef. :oops:
Blok weer vlak gevijld, nieuwe beitelplaat, opnieuw klokken en we kunnen weer verder, draaibank is een AI, die kunnen gelukkig tegen een stootje :P
Gelukkig gaat nu wel alles goed en even later dan de lagerblokken met handtekening. Passing is 0.02mm te klein, maar deze schuur ik wel na.

6538

Was even vergeten nog wat actiefoto's te maken van het frezen en boren van de blokken. Bij het frezen van de uitsparing voor de boutkoppen "hapte" de frees bij het uitlopen en trok de hele klem scheef, ook nu weer alles klokken, recht zetten en verder gaan, gelukkig verder niets kapot.
Na het op hoogte frezen van het blok alles even nagemeten voor het boren van de boutgaten, dit is op zich ook nog nauwkeurig werk omdat hiermee de positie bepaald wordt van de blokken tov elkaar over een afstand van meer als een meter. Ondanks het uitmeten op de frees van de positie van de lagerpassing zit deze 0.75mm uit het midden van het blok :?: Zal wel ergens verlopen zijn met aanboren of met het opnieuw klokken.
Een oud lager half in het blok geperst, andere lagerblok hier tegenaan zodat deze exact in 1 lijn liggen en alles in de klem van de frees. Lagerpassing klokken als middelpunt en tov hiervan de boutgaten aanbrengen, anders klopt straks de positie van de kogelomloopmoer gaten in de x-as slede niet.
En dan het resultaat, na alu zweet en hobby 8)

6539

en het loslager

6540

En als totaal 2 kleine blokjes alu erbij na een dag zweten

6541
Mvg René
zeeschuim

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door zeeschuim »

Het pad van de huis tuin en keuken machinebouwer gaat niet over rozen. Wel mooi!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door AnkoD »

Misschien mosterd na de maaltijd maar 4kant profiel in een 3klauw is vragen om problemen.... Maargoed, tis gelukt en daat gaat t om!
Plaats reactie