Geslaagde combinatie?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Hallo Dabit, goede ideeën, heb nog zo'n oude Bullcraft boormachine standaard staan waar ik mijn accuboor wel in gemonteerd krijg. Veer van de standaard eraf, zou dan zomaar goed kunnen werken.
Ook die paspengaten had ik nog niet aan gedacht, ga ik ook zeker aanbrengen. Bedankt :P
Mvg René
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door DaBit »

Ik boor meestal gewoon een gat in een blokje waar die tap doorheen kan, en als het even kan maak ik er een U van zodat de spanen wegkunnen. Nu heb ik een werkende freesmachine, dus ik heb makkelijk praten.

Als de gaten blind zijn en ik moet er zoveel, dan doe ik bij voorkeur eerst alle gaten 3 slagen met een gewone machinetap (omdat die makkelijker recht in het gat te krijgen zijn), blaas ik de gaten schoon, en daarna pak ik zo'n spiraaltap die de spanen naar achteren uitspuugt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Hallo Dabit,
Ook ik heb nog een freesmachientje staan, zal ik ook eens zo proberen. Klinkt een heel stuk eenvoudiger.
Mvg René
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Zee&Zee »

Gebruik de torquesetting op je accutol en een goede machine tap, heb zo duizenden gaten gedaan. Als je een goed taphulpmiddel gebruikt ( of klontje roomboter ) kan je duizenden gaten doen met een tap.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zee&Zee schreef:( of klontje roomboter )
Schijnt voor scheren ook goed te werken, maar snijolie mag ook. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door jand »

hugo stoutjesdijk schreef: Schijnt voor scheren ook goed te werken, maar snijolie mag ook. :lol:
Snijolie voor het scheren :?:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jand schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Schijnt voor scheren ook goed te werken, maar snijolie mag ook. :lol:
Snijolie voor het scheren :?:
Waarom niet ? Het gaat om de standtijd van het mesje, niet of jij het lekker vind. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Zee&Zee »

Dubbel ( telefoon forum error)
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 30 mar 2016 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Zee&Zee »

Werkt serieus echt helemaal niet verkeerd voor tappen (tap langs klont roomboter halen) probeer het maar eens.
Toen de (dure) speciale bus met tap foam leeg was om 1:00 snachts heel wat gaatjes mee gedaan (en minder kliederboel dan olie) :mrgreen:

Sterker nog, vieze (snij)oliehanden maak je zelfs schoon met boter, probeer ook maar eens..
CNC you later
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Nog nooit van gehoord, maar je klinkt zo overtuigd dat ik het ga proberen. Mocht de tap toch te warm worden heb ik iig nog een lekkere kooklucht in de garage :lol:
Mvg René
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vaseline werkt ook goed.. onlangs 75 gaatjes M1 in Aluminium getapt.. dopje gevuld met Vaseline.. en voor het tappen even de tap in de vaseline gedoopt.. na het tappen.. schoonmaken met een borsteltje, om de spaantjes eraf te halen.. opnieuw even dopen.. en doorrrr.. :)

gewoon lagervet wil ook wel gaan.. deed ik vroeger wel bij het repareren van Hydraulische apparaten.. de spaantjes blijven in het vet kleven.. en komen zo niet in de Olie terecht..

met de lage snijsnelheid van (hand) tappen.. is het vooral belangrijk dat je smeert..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Zee&Zee »

Mijn proces:

Machine tap in de accuboor, op de gok een te lichte torque setting pakken die in de buurt komt ( afhankelijk maat tap en materiaal) snelheid standje 1 (dus traag maar veel torque)

Klontje boter of spuitbus er langs houden, terwijl je tap langzaam ronddraait.

Hulpstukkie om recht te tappen, of als je het veel doet...uit de losse pols haaks uitlijnen met het gat.

Druk op de knop.

en je torque knalt er ergens halverwege in, standje hoger zetten, proberen, etc repeat totdat ie er lekker door je gat draait, maar net....

Gaatje aftappen.

Reverse selecteren. Knop indrukken.

Tandenborstel die klaar ligt langs de tap houden, terwijl je accuboor nog reverse draait boven het materiaal= tap schoon.

Forward selecteren ...

En zie stap 1


(Je torque zou ni reeds goed moeten staan en die stap kan je dus nu overslaan) Als je nu iets fout doet, er een spaan dwars zit etc stopt hij en kan je met je reverse je tap redden.

Na het eerste gaatje tap ik een gat in 5-6 seconden en ben ik in 7-8 sec klaar voor de volgende in plaatmateriaal van 10-15 mm.

Dit koste igg meer tijd om uit te tikken, show de foto's maar en je deel je ervaring met de boter. Suc6.
CNC you later
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door keesfrees »

zo gebruikte ik een slagschroevendraaier met een roltap, geen probleem
in gaten gemaakt met een vloeiboor in meubelbuis, wanddikte 1,5 of 2 mm
maar een roltap is niet overal bruikbaar zeker (?)
iig geen spanen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door zeeschuim »

Vaseline werkt ook goed.. onlangs 75 gaatjes M1 in Aluminium getapt.. dopje gevuld met Vaseline.. en voor het tappen even de tap in de vaseline gedoopt.. na het tappen.. schoonmaken met een borsteltje, om de spaantjes eraf te halen.. opnieuw even dopen.. en doorrrr.. :)
gewoon lagervet wil ook wel gaan.. deed ik vroeger wel bij het repareren van Hydraulische apparaten.. de spaantjes blijven in het vet kleven.. en komen zo niet in de Olie terecht..
lekker vettig is het devies! ..ook als je gaat zwemmen met je badinktvis .

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie