Geslaagde combinatie?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Duurde lang............ maar zijn dan ook heel veel gaten. :mrgreen:

Actie foto
11873

De plaat, 1150 x 290mm
11874

11875

De gaten voor M6 en M8
11876

En nu nog tappen, gaat ook ff duren :shock:
Mvg René
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sterkte... :)
Ohja.. mocht het voorkomen dat je een tap breekt.. , zorg vantevoren dat je machine gerefereerd is op het gaten patroon, zodat je makkelijk naar gaten kan verplaatsen.. zorg dat je een paar VHM Freesjes in voorraad hebt..

met een VHM Frees kun je een HSS tap gewoon uitfrezen als ie gebroken is.. gewoon 't hart eruit boren.. en klaar.. restanten peuter je er dan zo uit.. :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door skillalot »

kun je de schroefdraad niet frezen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

M6, M8.. Ja.. zou kunnen.. weet je wat zo'n freesje kost?.. daar koop je een doos tappen voor..
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

@ Arie HM freesje ligt klaar, bedankt voor de tip.
@ skillalot Draadfrezen ga ik me niet aan wagen, nog te onbekend, wel iets om nog te leren.
Mvg René
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door andrefc101 »

René schreef:@ Arie HM freesje ligt klaar, bedankt voor de tip.
@ skillalot Draadfrezen ga ik me niet aan wagen, nog te onbekend, wel iets om nog te leren.
Geen HM maar VHM hè......
Draadfrees cyclusje schrijven valt wel mee hoor.....
....en tappen kan ook in een cyclus, net al boren, gaat wel lekker snel dan...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door skillalot »

Tappen gaat niet met die spindle. Maar de schroefdraad frezen moet wel lukken. En dan is het even programmeren, op de groene knop drukken, en ondertussen lekker iets anders doen. Alles recht en haaks er in zitten, geen tappen die vast zitten / afbreken...
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Tappen gaat idd niet met 180W, da's te weinig. Het draadfrezen ga ik niet op deze plaat uitproberen, plaat was te duur en inmiddels zit er veel tijd in.
Het tappen met de accuboormachine met hulpstuk zoals Dabit en zee&zee schreef werkt erg goed. Ondertussen 200 gaten M6 getapt, moet wel geconcentreerd blijven anders zitten ze idd snel scheef :oops: .

Het hulpstuk, stukje POMC (slijtvast en maakt geen krassen) waar de tap nauwkeurig in past.
11882

Wel de manier van werken wat aangepast. De (blinde) gaten om en om vol met olie gezet waardoor de spanen op de plaat blijven liggen. Wel om en om, anders staat het hulpstuk in de spanen en dus niet meer recht.

11883

Gaat erg vlot op deze manier. :P
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

832 M6 gaten en 832 M8 gaten verder, geen tap gebroken en dus een prachtige opspanplaat. Duurt eeuwig, maar dan heb je ook wat, "custom made" :mrgreen:

12072

Machine is nu helemaal klaar, tijd om te testen

12071

Alu, 6mm ruwfrees voeding 200mm/min, max diepte 2mm.
Staal (37) 6mm, diepte 1mm voeding 100mm/min. Bij beide geen gerammel of getril, voor balsahout en kunststof ruim voldoende.

Sleuf 6mm gefreesd in kikker van ST37

12073

Ben erg blij met het resultaat, kan dan nu eindelijk de grotere onderdelen voor mijn modelvliegtuigen gaan frezen. Voor mij is de combinatie van een bedfrees- en portaalfreesmachine geslaagd.:P
Graag wil ik iedereen bedanken voor de hulp en tips bij de bouw van mijn machine. Het is ontzettend leuk om de ervaring van het bouwen te delen en tegelijkertijd van alle kanten support te krijgen.
Een ieder heel veel succes toegewenst met zijn eigen project.
Mvg René
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door mickomatsu »

Dat is een erg mooie machine geworden zo Rene.
Mooi opspantafel heb je ook zo.
Veel plezier met je nieuwe machine.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Damocles »

Mooi werk. Proficiat. Ook een leuk verslag om te lezen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

@michel; dank je, ook de opspantafel is dan wel veel werk, maar uiteindelijk heb je er dan ook veel plezier van.
Jou verslag nog eens een eind gelezen, de machine is een juweeltje, prachtig werk met die hoge nauwkeurigheden, ga je ook erg veel plezier van beleven. Het allermooiste is dat het helemaal je eigen creatie is, dat is en blijft toch iets aparts.

@damocles; dank je voor de complimenten. Jij veel succes met de bouw van jou machine, is een enorme klus om zo'n grote machine naar je eigen hand te zetten. Mijn machine is nog enigszins hanteerbaar, die van jou laat zich minder makkelijk omvormen.
Mvg René
Plaats reactie