portaal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

roy

portaal freesmachine

Bericht door roy »

hallo om te beginnen zal ik me even voorstellen. Ik ben roy. Ik studeer op het moment mechatronica. Hier voor heb ik de mts fijnemechanische techniek gedaan. Nu ben ik denk ik een half jaar geleden in aanraking gekomen met zelfbouw cnc machines en dit heeft redelijk mijn interesse getrokken. Ik wil al jaren een eigen freesbankje om te kunnen hobbyen. Een zelfbouw cnc machine is een betaalbare mogelijkheid om er ook echt een te krijgen. Ik ben de afgelopen weken rond wezen zoeken op internet en ben nu dan hier aangekomen. Dit lijkt mij het ideale forum om ondersteuning en tips te krijgen van ervaren cnc bouwers.
Ik wil dus een cnc freesbankje bouwen voor licht non-ferro freeswerk, graveren, en eventueel snijplotten.

- Ik wil graag een freesbereik van 500 X 500mm in de x en y richting en dan 250mm in de z richting.
-Ik wil de assen aansturen met stappenmotoren.
-De geleiding wil ik maken van geslepen ronde as met kogel geleiders (rond 20).
-Als schroefspindels wil ik beginnen met M12 draadeinden (om binnen het budget te blijven) en die kan ik later eventueel altijd nog vervangen voor kogelomloop spindels als dit nodig mocht zijn.
-het frame wil ik opbouwen uit bosch rexroth profielen 40X40
-Ik wil hem later misschien uitbreiden naar een 4 assige machine (verdeel spil op het freesbed) en miss ook wel een verdraaibare hooftspil voor 3d freeswerk.
- de software ben ik nog niet helemaal uit. Het liefst een gratis of goedkope die ook die 4 en 5 assen aan kan sturen (weet nog niet of dat bestaat).
-het aansturen doe ik het liefst via de printerpoort. Ik heb nog twee oude pc’s staan.

Voor de motoren heb ik de volgende in gedachten. Dit lijken mij vrij krachtige motoren en zeker voor dat geld. Of heeft iemand hier nog opmerkingen over??

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=6

de controllers hier voor wil ik het liefste zelf bouwen. Hier voor ben ik nog wel opzoek naar een ontwerp. Iig met halfstep maar als het kan zou ik ook graag microstapping hebben. dus heeft iemand nog een stappercontroller ontwerp liggen dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door create »

Welkom Roy op dit forum,

zal een paar vragen proberen te beantwoorden;

De schroefspindels zou ik geen m12 draad nemen maar trapezium spindels die zijn vast binnen je budget te krijgen en ik weet niet waar je woont anders heb ik hier nog wel wat!

software cambam (zie topics hierover) of mach 2/3 voor een niet te dure prijs (de dollar is lekker laag nu)

voor steppers enzo die je zelf wilt bouwen kijk hier eens http://pminmo.com

Hoop dat ik je iets kon helpen

succes

Create
roy

Re: portaal freesmachine

Bericht door roy »

zo das pas snel reageren. :lol:

ik zal eens kijken voor die software en die stappen controllers.
wat de sroefspillen betreft zal ik ook eens op zoek gaan naar trapezium spillen. s kijken wat dat gaat kosten. ik kom zelf trouwens uit de regio arnhem nijmegen. maar ben ook nog wel eens in oss en venlo te vinden.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door create »

Dan is Volendam uit de buurt,

Tip, doe rustig aan en lees en kijk veel. Zo ben ik ook een paar jaar geleden begonnen.
Als je echte concrete vragen hebt stel dan gerust. De lijst die je gemaakt hebt ziet er goed uit.
Dat moet gaan lukken, bouw ze. (en foto`s plaatsen he :lol: )

gr Create
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door Markus »

Hoi Roy,

ik zou tenminste 25mm geharde staalassen nemen, dat geeft minder doorbuiging, en dan kun je nauwkeuriger en sneller frezen in hard materiaal. Als je echter alleen zacht spul freest dan is 20mm bij deze lengte ook prima.

Andere oplossing is ondersteunde assen, die hebben minimaal last van doorbuigen, somige maten (zoals de 20mm) passen precies op profiel met 40 mm hartafstand.

De Toshiba TB6560HQ is een leuke chip als je zelf wilt bouwen, maar is vrij nieuw en maar weinig mensen hebben al kant en klare ontwerpen online staan, ik heb al uitgebreid gekeken naar hoe een ontwerp eruit zou moeten zien, dus ik kan wel helpen als je zelf een ontwerp wilt maken.

Als je trapezium spindels gebruikt (en dat is echt aan te raden en ze zijn niet duur) dan is 3Nm (zie calculaties elders in het forum) echt super krachtig, vanaf 1Nm zou je als kunnen werken en als je echt snel wilt is tussen de 1.5 en 2 Nm aan te raden, en met een microstep drivers en een motor spanning van tenminste 20 Volt ga je dan echt lekker.

Greezt,

Markus
roy

Re: portaal freesmachine

Bericht door roy »

nee volendam is niet in de buurt. helaas

rustig aan bouwen dat gaat wel lukken denk ik. Ik heb het druk genoeg met van allerlei andere dingen dus het moet toch tussendoor gebeuren.

Ik wil beginnen met het bouwen van de stappenmotor controller en het bestellen van de motoren. Dan kan ik deze eerst testen en kijken of ik de motoren aangestuurd kan krijgen. Als dat lukt dan wil ik gaan beginnen met het bouwen van de machine zelf. Voor de controller zit ik te denken aan deze http://pminmo.com/ss3977/ss3977.htm dit is denk ik wel een redelijke schakeling is. 35V 2,5A dus als ik dan de motoren aansluit bipolair in serie dan kan ik die 3N/m wel halen. Dan moet dat toch lekker kunnen gaan draaien.

Voor de trapezium spillen ben ik nog opzoek na een leverancier. Is er een online winkel met trapezium spillen voor wijnig
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: portaal freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Kijk eens bij de leveranciers die op de hoofdpagina van het forum zijn te vinden!

verder:

http://www.leeuwinga.nl
http://www.stappenmotor.nl
http://www.cnc-steuerung.com
http://www.cncecke.de
http://www.cnczone.com

voila voorlopig genoeg leesvoer!
roy

Re: portaal freesmachine

Bericht door roy »

ik zal jully even op de hoogte houden van mijn vorderingen

-de onderdelen voor de stappanmotor contollers en de voeding zijn binnen en kan ik morgen gaan halen.
-pcb's worden volgende week gemaakt
-de stappenmotoren worden morgen besteld
-de geleidingen moet ik nog wat prijzen van afwachten (als iemand nog goede goedkope weet hoor ik het graag)
-interface bord ben ik nog niet uit (ik wil een 5 assige interface met galvanische scheiding)
-de trapezium spindels kan ik ook komen halen als ik er aan toe ben
-software is nog niet bekent. (moet die 5 assen kunnen aansturen en eigenlijk ook een meetprobe)

deze week en volgende week kan ik dus vast beginnen met het bouwen van de voeding en de stepper controllers. hopenlijk vind ik ook op tijd nog een interface kaart dan kan ik die volgende week gelijk mee laten maken bij de andere pcb's en opbouwen. tegen de tijd dat alles dan klaar is zijn de motoren ook binnen als het goed is en kan ik de boel testen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

roy schreef: -software is nog niet bekent. (moet die 5 assen kunnen aansturen en eigenlijk ook een meetprobe)
Niet dat ik aandelen heb ofzo.. maar 5 assen en een meetprobe?.. voeg daaraan toe dat je er ook externe start-stop en noodstop knoppen aan toe kunt voegen, en een electronisch handwiel, een mooie en muisvrije grafische user interface..

dan kan ik nog maar een ding bedenken.. USBCNC..

kijk maar eens hier.. http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... a&start=60
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door rens_factory »

is hier mischien een idee voor een interface kaart?

http://pminmo.com/
roy

Re: portaal freesmachine

Bericht door roy »

rens_factory schreef:is hier mischien een idee voor een interface kaart?

http://www.pminmo.com/
ja die had ik in een eerdere post gekregen. aleen zit daar niet de exacte goede tussen. maar ik ben een niew draadje begonnen op dit forum onder interfaces. kijken of ik met wat hulp hem kan aanpassen op mijn wensen.
Arie Kabaalstra schreef:
Niet dat ik aandelen heb ofzo.. maar 5 assen en een meetprobe?.. voeg daaraan toe dat je er ook externe start-stop en noodstop knoppen aan toe kunt voegen, en een electronisch handwiel, een mooie en muisvrije grafische user interface..

dan kan ik nog. maar een ding bedenken.. USBCNC..
** Modedit - Quoten aangepast **

ja dat dacht ik ook al. maar goed ik heb nog geen interface kunnen vinden via usb dan moet ik hem kopen. en ik heb ze tekoop gezien op usbcnc maar zijn wel vrij prijzig :oops:
en ik hoef dit niet gelijk allemaal te kunnen. ik begin eerst met 3 assen en verder niets dan brijden we verder uit
Blerbaby
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: portaal freesmachine

Bericht door Blerbaby »

Voor de motoren heb ik de volgende in gedachten. Dit lijken mij vrij krachtige motoren en zeker voor dat geld. Of heeft iemand hier nog opmerkingen over??

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=6
Ik heb deze stappenmotoren ook in mijn project

Ik kan je er alleen nog niet veel over vertellen. Ik heb ze alleen nog maar het portaal vrij laten bewegen, geen freeswerk. Nu ligt mijn machine te wachten op een laagje poedercoat, hiervoor moet ik alleen een oven maken en dan de machine weer in elkaar zetten.
Als ik meer weet kom ik er op terug
Wat moeilijk is maak ik nu, wat onmogelijk is morgen!
roy

Re: portaal freesmachine

Bericht door roy »

ik heb het de afgelopen tijd erg druk gehad op school en met het werk zodat ik geen tijd heb kunnen besteden aan mijn freesbankje. ondertussen heb ik wel een interface ontwerp klaar en is er wat elektronica binnen. ben bezig om mijn 10A 35 volt voeding te bouwen (bijna klaar). en ik wil binnen kort mijn printen laten etsen. dan kan ik beginnen met het maken van de interface en de stappenmotor controllers.
ik heb ondertussen wel een vraag. ik heb ooit op dit forum gelezen hoe het nu zat met het voeden van die stappenmotoren. in de datasheeds word er aangegeven bijv 3,6 volt maar iedereen laat die dingen draaien op een veel hogere spanning. het voordeel was dat je dan meer vermogen kreeg met hogere toerentallen meen ik mij te herinneren. maar ik weet niet meer hoe het exact zat maar ik kan dat lijntje niet meer vinden. kan iemand mij uitleggen hoe het zat met het voeden van die stappenmotoren?? hoe werkt het nu met die hoge spanning en hoe word dan de stroom begrenst?? en wat waren de voordelen??
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: portaal freesmachine

Bericht door Markus »

Hoi,

Moderne stappenmotor drivers gebruiken allemaal het "Chopper" princiepe. Dat wil zeggen dat ze continue de spanning over de motorspoelen aan en uit zetten om daarmee de stroom te regelen. Er wordt door de driver spanning op een motorspoel gezet, vervolgens gaat de stroom in die spoel opbouwen . Via een weerstand met een kleine waarde wordt de spoelstroom continue gemeten. Als die stroom de door de gebruiker ingestelde waarde overschrijdt (je maximale fase stroom) dan wordt de spanning weer afgeschakeld en gaat de stroom weer dalen. Als de stroom een stukje onder het stroom afhak punt komt (of na een stukje "dead time"), dan gaat de spanning er weer op. En dit met een tempo van 15 tot 25 duizend keer per seconde.


En zo blijft de stroom gemiddeld rond de ingestelde waarde dansen, ongeacht hoe hoog de spanning die gebruikt wordt. Het is dus een stroom regel (limit) circuit, en omdat dus ook het vermogen door de spoel hiermee geregeld wordt, wordt het zooitje niet te heet en blijft de motor heel.

Meer spanning over de spoel zetten betekent snellere opbouw van de motorspoelstroom en daardoor betere responsetijd en koppel bij hogere stapsnelheden.

Dit is in grote lijnen het verhaal

Greetz,

Markus
Plaats reactie