portaal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

roy

portaal freesmachine

Bericht door roy »

hallo om te beginnen zal ik me even voorstellen. Ik ben roy. Ik studeer op het moment mechatronica. Hier voor heb ik de mts fijnemechanische techniek gedaan. Nu ben ik denk ik een half jaar geleden in aanraking gekomen met zelfbouw cnc machines en dit heeft redelijk mijn interesse getrokken. Ik wil al jaren een eigen freesbankje om te kunnen hobbyen. Een zelfbouw cnc machine is een betaalbare mogelijkheid om er ook echt een te krijgen. Ik ben de afgelopen weken rond wezen zoeken op internet en ben nu dan hier aangekomen. Dit lijkt mij het ideale forum om ondersteuning en tips te krijgen van ervaren cnc bouwers.
Ik wil dus een cnc freesbankje bouwen voor licht non-ferro freeswerk, graveren, en eventueel snijplotten.

- Ik wil graag een freesbereik van 500 X 500mm in de x en y richting en dan 250mm in de z richting.
-Ik wil de assen aansturen met stappenmotoren.
-De geleiding wil ik maken van geslepen ronde as met kogel geleiders (rond 20).
-Als schroefspindels wil ik beginnen met M12 draadeinden (om binnen het budget te blijven) en die kan ik later eventueel altijd nog vervangen voor kogelomloop spindels als dit nodig mocht zijn.
-het frame wil ik opbouwen uit bosch rexroth profielen 40X40
-Ik wil hem later misschien uitbreiden naar een 4 assige machine (verdeel spil op het freesbed) en miss ook wel een verdraaibare hooftspil voor 3d freeswerk.
- de software ben ik nog niet helemaal uit. Het liefst een gratis of goedkope die ook die 4 en 5 assen aan kan sturen (weet nog niet of dat bestaat).
-het aansturen doe ik het liefst via de printerpoort. Ik heb nog twee oude pc’s staan.

Voor de motoren heb ik de volgende in gedachten. Dit lijken mij vrij krachtige motoren en zeker voor dat geld. Of heeft iemand hier nog opmerkingen over??

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=6