Zelfbouw uit alu (A2)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Mi-Hoen »

Een maand of 6 geleden ben ik begonnen met het ontwerpen van een kleine cnc machine met als doel zelf onderdelelen maken voor vanalles en nogwat :D heb bij damencnc een frame samengesteld en ga binnenkort de electronica en lineaire geleiding aanschaffen. En met een beetje geluk lukt het eindelijk om de laatste onderdelen te CNC'en :lol:


Afbeelding

Afbeelding

Het frame bestaat uit 40x40mm en 40x80mm extrusie. het plaatmateriaal is 10 en 15mm. heb TR12 spindeltjes + moeren bij damencnc vandaan en een kogelomloopspindel van marktplaats.

Afbeelding
dit gaan na bewerking, as-steunen en lagerhouders voor de Y-as worden. met een alu strip en een paar schroeven word het gemonteerd op de extrusie. vergeleken met T-nuts zit het denk ik minder stevig, maar met de hand is geen beweging in de blokjes te krijgen, en de blokjes worden toch ondersteund aan andere kanten.

Afbeelding
door de speling kan je de blokjes makkelijk verschuiven/instellen als dat nodig zou zijn.

zo staat het er nu bij, nog niet veel leven :P

Afbeelding


Afbeeldingeen voedingsdood alu mini itx kastje van zolder gaat prima werken voor de electronica.


volgende keer meer!

groet,

Klaas
Laatst gewijzigd door Mi-Hoen op 18 feb 2007 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door create »

Dat ziet er goed uit Klaas.

Ik hou je in de gaten :lol:

gr Create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Erik »

Blijf ons met foto's op de hoogte houden, mooi werk :D

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Arie Kabaalstra »

't ziet er allemaal mooi uit, maar mag ik even kritisch zijn?

begrijp me goed, dit is niet persoonlijk bedoeld, maar waarom worden portaalfrezen doorgaans op deze manier gebouwd?..
je hebt op deze manier het hele portaal wat je met je spindel heen en weer moet sleuren.. waarom de geleidingen van het portaal niet hoog gebouwd, zodat je portaal alleen nog maar uit een "balk" bestaat?.. ( ok, je moet er dan wel 2 spindels opzetten, 1 links en 1 rechts, gekoppeld met een tandriem) maar je bent op deze manier een hele bak bewegende massa kwijt, je hoeft je tafel niet te laten "Zweven" en je wint enorm aan stijfheid..

ik heb deze bouwwijze al talloze malen gezien.. 't werkt in de meeste gevallen naar tevredenheid van de bouwer, dus in zoverre is er niet zo veel aan mis, maar het kan volgens mij veel beter..

Hoe je em ook bouwt, ik blijf em op de voet volgen.. :D
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Mi-Hoen »

ik snap wat je bedoelt Arie. In eerste instantie was ik van plan om een router te maken van MDF, super goedkoop, kan prima gebruikt worden om een nieuwe/preciezere MDF router te maken. op een gegeven moest ik dingen afwegen tegen elkaar en kwam ik er achter dat ik toch beter gelijk met goede componenten wilde werken. niet in eerste instantie voor de acuratie van de machine, maar ook meer de levensduur. van staal bewerken hebbik niet zoveel kennis dus heb maar besloten om met alu te bouwen. Lagers die ik heb kan ik makkelijk hergebruiken mocht ik ooit nog een andere machine willen. net als de rest zo'n beetje.

deze manier van router is inderdaad het minst optimaal opgewassen tegen de krachten :P zwaartepunt zit hoog en evenwicht heeft een grotere invloed.
tis wel makkelijker zo (Y) zeker als je geen groot gereedschap in huis hebt. als het echt een ramp word kan ik altijd nog gewicht plaatsen aan de tegenovergestelde kant van de spindel.

hopelijk komt de lineaire geleiding dezeweek binnen, kan niet wachten

:mrgreen:

oioi

klaas.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik het zo zie kun je met deze profielen heel modulair opbouwen.. 't zou een koud kunstje zijn om een paar "raamwerken" te bouwen links en rechts van de tafel, met een lineare geleiding erbovenop, en de spindels eraan.. zie het maar als een "U" vormig frame, met een "loopkat" erboven waar je Freesmotor aanhangt.. volgens mij moet je met deze profielen dan stijf genoeg kunnen bouwen om zelfs staal te kunnen frezen.. ( mijn Proxxon Hobbyfreesje ( de MF 70 ) heeft ook een Aluminium kolom, en die slikt zelfs gehard staal (58Hrc)

om te graveren en voor licht werk zal deze machine zeker wel voldoen.. ik geef toe.. beroepsdeformatie... ik ben constant kritisch... mea Culpa..:D
goldklus

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door goldklus »

Ik zou graag wel eens willen zien hoe deze router er uitziet
Ik heb de foto's gezien waar je mee bezig bent , dit is GREAT.
Ik heb ook nog een hoop materiaal en wil ook een bouwen
Misschien wel zo als je aan geeft in je mail.Alleen ik weet niet hoe die er
uitziet .fred
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Mi-Hoen »

inderdaad, het frame is redelijk modulair. mede door de T kanalen in het profiel zorgen voor veel flexibiliteit in ontwerp. mechano voor de harde kern :roll:

in staal frezen staat nog lang niet op mijn verlanglijst, het bewerken van alu echter wel. voor staal heb ik volgensmij een hoop meer kracht/stijfheid nodig. Als de verbinding tussen de profielen het houden is er misschien een kans dat het gaat lukken, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

@ goldklus

Dit is mijn eerste router, en kan met geen zekerheid zeggen dat hij er uit komt te zien zoals op de afbeelding in mijn startpost :P een DIY router vereist toch enigsinds inprovisatie, zeker als je werkt met ''gratis'' onderdelen van de sloop oid.
ik zou als ik jou was gewoon even kijken wat voor materiaal je in huis hebt, daarna zou ik een idee opstellen en deze uit tekenen in een 3d schets programa. dan ben je met de details bezig en kom je steeds meer dingen te weten over je router.


greets,

Klaas.
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door Mi-Hoen »

update!

ik heb afgelopen weekend m'n electronica gekocht, met goed resultaat :D
3 maal een 5056 driver met max 5.6A per fase. 128 microsteps die ik doormiddel van dipswitches kan afstellen. een 5A voedings module en ringcore als voeding en een interface kaart.


Afbeelding

alles in het kastje :lol:

Afbeelding

ik moet alles natuurlijk nog aansluiten, maar daar wacht ik nog even mee. moet nog stekkertjes/plugjes halen.

Afbeelding

heeft iemand een tip om een enkele as te testen in mach3? k'heb er namelijk een 1Nm stapper bij gekregen, maar krijg deze niet draaiend op de een of andere manier. hij heeft wel holding torgue en alle groene lampies branden :idea:

lat0rrr,

Klaas.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door audiomanics »

Mi-Hoen schreef:heeft iemand een tip om een enkele as te testen in mach3? k'heb er namelijk een 1Nm stapper bij gekregen, maar krijg deze niet draaiend op de een of andere manier. hij heeft wel holding torgue en alle groene lampies branden :idea:
.
Schrijf zelf een klein stukje code of wissel de step/dir van de stepperdriver eens om met een andere uitgang van de controller.. (steppers niet gekoppeld met de schroefspindle svp)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Zelfbouw uit alu (A2)

Bericht door rens_factory »

Hallo,
mooi project hoor!
ik zie dat je dezelfde drivers gebruikt die ik ook van plan ben om te gaan gebruiken.
en ik heb een vraag over je voeding, een 5A ringkerntrafo.
moet je niet rekenen van 3 x 5,6 ampere = 16.8 ampere voeding??

ik ben benieuwd naar je volgende foto's!

Groetjes
Plaats reactie