Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet meer)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door janplastiek »

ik zou willen dat het er bij mij ook zo opgeruimd uit zag, :roll: geniet van je ruimte en veel frees plezier ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de reacties, ik wil inderdaad de limiten wat gaan opzoeken (en dan 15% terug) maar dat doe ik als ik de bekabeling van de beveiliging er tussen heb Ik wil dat de alarm uitgangen van de drivers op de bob aangesloten worden zodat mocht er 1 in error modus gaan dat de machine helemaal stopt met draaien. Hetzelfde wil ik ook voor de vfd, als de spindle om wat voor reden dan ook stopt met draaien moet de hele machine automatish stoppen. Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik dat allemaal aan moet sluiten..

Ik heb overigens met de oude drivers ook al eens geexperimenteerd met hoge rapids:





Ik heb overwogen (en nu nog niet gedaan omdat ik wat onverwachte kosten had aan de machine) om er een versnelling tussen te zetten, dus 1:2 van motor naar spindles zodat de motoren niet zo snel hoeven te draaien voor dezelfde rapid snelheid. (maar ook tijdens normaal gebruik)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Mooi moment om hier weer even op terug te komen. Ben op dit moment bezig met een paar aanpassingen aan de machine en de werkkamer zelf. Aangezien ik geen algemeen topic heb (van mijn klusruimte) plaats ik die info hier ook maar even in.

Ik zie dat de laatste berichten van 2014 zijn en zat even te kijken naar de laatste afbeeldingen. Wat is er veel veranderd zeg! We beginnen met de werkkamer zelf, daarna weer ontopic de machine aanpassingen.

Verlichting
De eerste 3 jaar in dit huis heb ik gebruik gemaakt van 2 TL balken, op ongeveer een kwart van elke kant van de ruimte. Dit leek voldoende tot ik wat foto's en video probeerde te maken.

Zo was het
Afbeelding

Ik heb een paar maand geleden de lampen vervangen voor 10x 120cm tl balken maar ik kreeg daar na een niet al te lange tijd problemen mee, namelijk: ze vielen uit en na wat onderzoeken kwam ik er achter dat de starter setup was doorgebrand. Een goede reden dus om de hele zooi terug te brengen. Ik heb deze balken bij de Hornbach gekocht, ze waren begripvol en zonder problemen namen ze het onder garantie terug. (goedkoopste type was het, misschien een teken?)
Afbeelding

Bij het terugbrengen heb ik nieuwe armaturen gehaald, maar na het ophangen van 2 van die armaturen en het testen er van kwam ik er achter dat er een zeer aanwezig brommend geluid van af kwam. Wederom dus terug rijden en de ongeopende inleveren.

Na verder uitzoekwerk kwam ik op ledpanelen die gemaakt zijn voor systeemplafonds. Ik heb daarvan een bestelling geplaatst voor 10 stuks en ben tot op heden ERG tevreden over de verlichting! De voordelen: Geen geluid, Geen geflikker en bakken met licht. (4500 lumen per plaat)

Naast de TL armaturen die er maar een paar dagen gehangen hebben:
Afbeelding

En de nieuwe verlichting op zijn plaats:
Afbeelding

Afbeelding

Dag of nacht, nu heb ik altijd voldoende licht. 45k lumen ongeveer mooi egaal verdeeld over de kamer. De kosten? 35 euro per paneel dus heel acceptabel.

Gereedschap
Daarnaast heb ik de laatste 3 maanden gewerkt aan de toegankelijkheid van gereedschap. Ik merkte dat het niet voor handen hebben van het gereedschap voor een "drempel" zorgt om aan het werk te gaan. Ik heb over een periode van 4 a 5 maanden langzaam het spul een plek gegeven en gesorteerd op gebruik. De eerste stap daarvoor was het vervangen van een standaard gereedschapskarretje van de gamma voor een fatsoenlijke bergruimte. Daarvoor heb ik gekozen voor Ikea Keuken kasten, 80cm breed en met in totaal 20 lades. In elke lade heb ik de gereedschappen geplaatst waarvan ik verwacht dat ze het beste tot hun recht komen (gebaseerd op gebruik). Na wat schuiven heb ik ze een definitieve plek gegeven in schuim. Dit schuim is Polyether SG 23. Eenvoudig te snijden en te vormen en niet duur, 50 euro voor alle laden incl. verzendkosten.

De kast met de schuimplaten (nog niet gevormd)
Afbeelding

Proefindelingen deed ik op deze manier
Afbeelding

En tot slot het plaatsen van het gereedschap in het schuim
Afbeelding


Werkbladen
De bovenstaande gereedschaps/project kast gaf mij een mooi nieuw werkblad, naast die heb ik van dezelfde nog een tweede gekocht en een verrijbare werkbank gemaakt voor midden in de kamer, dit gaf gelijk een mooie plek voor de draaibank en kolomboormachine dus die hebben daar hun vaste nieuwe plek op gekregen.
Afbeelding



Indeling
En tot slot heb ik de indeling nogal over de kop gegooid. Excuus voor de lage kwaliteit van deze afbeelding, is een panorama genomen met mijn telefoon.
Afbeelding

Afbeelding iets groter: https://c1.staticflickr.com/3/2928/3330 ... 7855_h.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door audiomanics »

Een showroom, om door een ringetje te halen.. Maar ook werkbaar? (een draaibank die midden op een tafel staat zonder spanenbak bijv?)
Wat doet zo'n luxe microfoon in een werkplaats? en wat is dat grote grijze ding naast je portaalfrees?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door stef stuntpiloot »

Haha mooie lading vragen, de antwoorden:

- Werkbaarheid van de draaibank is nog discutabel inderdaad, op dit moment vind ik het wel een prettige plek. Ik heb er een spanen bak bij als ik er mee werk dus het vliegt niet alle kanten op.

- Ik doe redelijk wat audio opnames en heb plannen voor meer. De luidsprekers vind je gebruikelijk ook niet in een werkplaats (electrostaten).

- Dat is een 3D printer in opbouw (heb ik een topic van lopen die ik wat heb verwaarloost omdat het project op hold stond)

Maar samengevat, dit is langzaam zo gevormd en dit is voor mij juist werkbaar. Ik kan begrijpen dat het voor andere mensen minder werkt maar voor mij wel goed. Het is dus niet alleen "show" maar ook zeker "go"
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 18 apr 2017 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door stef stuntpiloot »

Goed gezien overigens van die microfoon! Ik moest zelf nog zoeken in de foto's waar hij te zien is.

Afbeelding

is een RODE NT1-A
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door audiomanics »

stef stuntpiloot schreef:Goed gezien overigens van die microfoon!
Mijn nickname is niet Audiomanics omdat ik spanen maken zo leuk vind.. :mrgreen:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door stef stuntpiloot »

Nu je het zegt, viel me niet eens op :lol:
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door simen »

Je hebt een mooie werkplaats! :mrgreen:

Simen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door DaBit »

Zo opgeruimd en netjes als bij jou zal het bij mij nooit gaan worden (daar word ik doodongelukkig van), maar als wij niet gauw gaan verhuizen naar wat anders dan gooi ik van de zomer ook eens een keer de hele schuur leeg en deel ik de boel overnieuw in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door stef stuntpiloot »

Het wordt natuurlijk in de praktijk vaak genoeg een zooi. Gaat verrekte makkelijk als je aan het klussen bent. Maar ik breng het wel vaak terug naar een opgeruimde basis. :mrgreen:

Ik wordt ongelukkig van steriel maar ook van het niet kunnen vinden van mijn gereedschap. In het laatste geval ga ik niet eens aan het klussen omdat ik geen zin heb om alles op te zoeken voor ik aan de slag kan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door audiomanics »

Bij mij is het 's nachts om 3 uur ook gewoon een chaos, godverd@#$!
http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... entie.html

:lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door stef stuntpiloot »

Goed om te weten dat we hier met allemaal slimme kerels zijn!

Ik zal straks even de updates van de freesbank uittypen en hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet m

Bericht door Joost »

Mooi zeg! Waar heb je dat schuim gekocht? Mijn gereedschap schreewt ook om een toegewezen plaats..
LinuxCNC user
Plaats reactie