CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Leeuwinga »

lengte as is X
dwars as = y
hoogte as = Z
Voor mijn gevoel altijd al zo geweest....toch?
Cees
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudpg »

De Z-as lijkt me geen discussie over.
Voor wat betreft X en Y, als je "VOOR" je machine gaat staan op iets op te spannen, dan is de richting van links-naar-rechts de X-as en van je af en naar je toe de Y-as.

Bij een kolomfrees is dit duidelijk, bij een portaal is het maar net hoe je er voor gaat staan, persoonlijk lijkt het me dat het niet handig is om iets op te spannen dan links en rechts onder het portaal door loopt, zelf sta ik er voor en komt het portaal naar me toe. Als je machine 4x2 meter is en de lange zijde staat tegen een muur kan ik me voorstellen dat je portaal juist de Y-as wordt, feitelijk maakt het natuurlijk niets uit, alleen een kwestie van de waardes bij je instellingen tussen X en Y omwisselen en A als slave van X-maken inplaats van slave van Y.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door skillalot »

Bij alle snijmachines op mijn werk is de x-as waar het portaal over rijd, naar voor en achter du. En de y-as de brug, links en rechts dus.
0-punt ligt dan rechtsvoorin. X+ is naar achter, en Y+ is naar links.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:De hoofdzekering.
Een waarde van 10A TRAAG is dan toch wel het minimum.
...zoals deze
http://www.damencnc.com/images/products ... 20Fuse.jpg

De Hoofdschakelaar...
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7043 ... tverbreker

De inschakelstroom begrenzer...
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5006 ... 25-C-Toler

Het netfilter...
http://business.conrad.nl/ce/nl/product ... 60-Hz-20-A
Waarom een 10A traag zekering en de schakelaar en netfilter 20A?
Een schakelaar slijt als de inschakelstromen (veel) groter zijn dan de nominale waarde, maar daarvoor heb je die inschakelbegrenzer (die overigens zelfs maar 7,5A is).
Het netfilter krijgt vanwege de zekering nooit meer dan 10A te verstouwen ...

De logica ontgaat mij. :?:

Dirk
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Dit netfilter van 20A is net zo duur als een van 10A.. De schakelaar kan gewoon 16A hebben, dus zeker 10A
De zekering van 10A traag is misschien iets krap bemeten, maar als je rekent dat je normaal niet veel meer dan 2-3A zal gebruiken moet dat met 10A toch wel gaan.
De inschakelstroombeperker kan gemiddeld 7,5A aan. Dat wil niet zeggen dat de inschakelstroom slechts 7,5A zal zijn.. Het kan zelfs kortstondig iets meer zijn maar zal binnen de perken blijven. Na het inschakelen wordt deze NTC toch ook weer kort gesloten dus doet dan helemaal niet meer mee.
Over het algemeen geldt dat de zekering de zwakste in de schakeling moet zijn, voor de rest geldt eigenlijk dat hoe zwaarder hoe beter, maar je moet dan ergens een compromis zoeken tussen prijs en wat je redelijkerwijs zwaar genoeg vind. Zo kunnen de SolidStateRelays ook 25A schakelen, dat wil niet zeggen dat je ze ook maar met 25A moet belasten.. Een solenoid-klep zal misschien maar 20W verbruiken, maar wel fijn als je die uit zo'n stopcontactje kan schakelen om je perslucht door te voeren..
Maar dat een trage zekering van 10A niet meer dan 10A zal doorlaten is niet helemaal waar. Pieken van een veelvoud van die 10A zullen die zekering echt niet doen trippen. Pas als de gemiddelde stroom over een langere termijn (denk dan aan een paar seconden) groter is dan die 10A, dan zal zo'n zekering pas (moeten) trippen.
Een idee van zoiets:
Afbeelding
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik stel voor om de assen Q, S en G te noemen :lol:
Als de plaats waar je staat bepaalt welke as de X-as is heb ik wel 3 x-assen, 3 y-assen en 1 z-as, behalve als ik 'm aan de muur wil hangen omdat ik geen ruimte heb..
In dit ontwerp: Gewoon de zwaarste en langste as is X en de andere Y. De laatste as voor de freesmotor is Z

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

marcoooo schreef:even een vraagje tussendoor

is er iemand die van het electro gebeuren een PDF maakt ?

of zal ik dat doen ?
Hey Marco, Maak maar eens wat! Ik ben benieuwd...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door rkr »

de lange as is de X
de korte as de Y
in de lengte van de spindel is Z

is wel logisch toch? op je (breedbeeld)scherm is de lange kant toch ook de X ?


nu het volgende... op mijn freesbank kan ik mijn verticale kop ook horizontaal zetten, dan worden mijn Y en Z as opeens omgeletterd
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

rkr schreef:op mijn freesbank kan ik mijn verticale kop ook horizontaal zetten, dan worden mijn Y en Z as opeens omgeletterd
Dan zal je coordinaatsysteem vermoedelijk ook wel veranderen van XY naar XZ.
Op dit apparaat zul je je werkstuk moeten draaien.
Maar daar hebben hier geen last van dus.. offtopic..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 25 jun 2013 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

G10 L2 P0 R90
Zo, X/Y probleem gefixt :mrgreen:

(behalve voor joggen, en da's irritant)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wim_va
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:27

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door wim_va »

Voor assenstelsels bij CNC bewerkingsmachines (XYZ) is, zijn er 3 dingen die vastliggen (en alles begint bij de Z-as)

1) De translatieas parallel aan de hoofdspil is de Z-as (@Arie: daarom is de langsslede bij een draaibank de Z-as)
2) Z Bewegingen in de richting van het werkstuk zijn negatief (daarom is bij een draaibank Z- steeds in de richting van de klauwplaat)
3) XYZ moet een rechtshandig assenstelsel zijn (hugo schreef dit al)

De constructeur kan dus vrij de X as kiezen. Vaak kiest hij de langste as als X as. Als de X as vastligt (en ook de + en - richting) dan ligt de Y as ook vast.

Als de X-as van links naar rechts loopt in positieve richting, dan is de Y as van voor naar achter in positieve richting. Het nulpunt ligt dan links van voor. Als de X-as van rechts naar links loopt in positieve richting, dan is de Y as van achter naar voor in positieve richting. Het nulpunt ligt dan rechts boven. (misschien sta je nu gewoon aan de andere kant van je machine)

Bij machines met een horizontale spindle loopt de Z-as dus horizontaal (+ richting: weg van het werkstuk). Meestal wordt de X as ook in het horizontale vlak gekozen. In dat geval loopt de Y as verticaal. Vaak is dit trouwens de langste as bij zulke machines.

Verder is al vermeld dat de A-as de rotatie as is om de X-as, de B-as om de Y-as en de C-as om de Z-as. De richting van deze assen moeten ook volgens het rechtshandig assenstelsel liggen. Bijvoorbeeld: als we van +X naar -X de A-as bekijken, dan is A+ tegenwijzerzin.

Verder kan nog toegevoegd worden dat bijkomende translatie assen evenwijdig aan de X, Y of Z as de U, V of W as wordt genoemd. De + en - riching van U,V,W lopen gelijk met X,Y,Z
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. dat van die "handregel" staat zelfs in de meeste manuals van CNC machines.. en een ander vuistregeltje "Min is je werkstuk IN" gaat nog steeds op.. :)

en voor de rest is het eigenlijk zo dat de regels die we bij Wiskunde geleerd hebben ook gewoon opgaan voor een CNC machine.. vandaar dat we de berekeningen van translaties en rotaties gewoon met de gangbare wiskundige formuletjes kunnen oplossen.. daar heb je wiskunde voor op school .. :lol:
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Euuuh.
Daar hadden ze de wiskunde ooit voor kunnen leren.
Maar dat hadden ze toen nog niet door. :lol:
zeeschuim

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door zeeschuim »

op mijn geïmporteerde Chinese machines is het portaal oftewel de brug standaard de X as en de lange zijde van de tafel de Y, ik wil dat de lange zijde de X is en het portaal de Y. Dat snappen ze niet, ze doen nu wel moeite om het zo te doen maar ze vinden mij maar een rare Chinees.
Plaats reactie