CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door D9R »

Mooi :) Dan ga ik eens aan de slag met mijn control kast.
Welke connectors heb je trouwens gebruikt op je kast voor de seriële poort(encoders)?
Ik kom een aantal opties tegen op Ebay, maar zit even te twijfelen welke het beste geschikt is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

De encoders zitten aan standaard D15B connectoren (VGA-connectors), net als de bijgeleverde kabels (hier de leadshine Hybrid-steppers)
De Proxy's zitten met 4polige zgn microfoonstekers vast (bekend van die CB-bakkies)
Datzelfde type, maar dan 6polig, is gebruikt voor de pendant (handwiel met twee knoppen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door D9R »

Oké, maar hoe is het op je behuizing aangesloten.
Dus driver/encover -> DB15 kabel naar de behuizing -> en dan? hoe lus je hem door? Met zoiets?: http://www.ebay.com/itm/5Pairs-D-SUB-DB ... xy2CZTWn0f
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Nee, dit zijn wel 15 polige D-connectoren, maar op de encoderkabels zitten 15polige connectoren met 3 rijen zoals de VGA-connectoren zoals deze:
http://www.ebay.com/itm/10Pcs-DB15-VGA- ... SwX~dWjVaH
In de kastwand worden de female connectoren vast gezet. In de kast worden daar de kabels naar de drivers aangesoldeerd (handig om dat eerst te doen, kun je er beter bij) en als de kabel op lengte is gemaakt soldeer je daar weer de male connectoren op en voorziet die uiteinden van zo'n kapje (formaat D9B) en zo kun je die plug dan weer in de driver steken..
Dat alles 4 maal.
Let wel dat je de draden keurig 1 op 1 door verbindt. dus 1-1, 2-2, 3-3, 11-11, 12-12 en 13-13.. anders gaat het niet werken.. (nummertjes staan naast de pennetjes aan de soldeerzijde bij deze pluggen)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
basparky
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2010 15:24

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door basparky »

Ziet er goed uit! Jullie gebruiken dus closed loop drivers en stappenmotoren met encoders?
Welke als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Het gaat hier om de Leadshine driver HBS507 plus de 3fasenmotor 573HBM20-1000 (2nM)
Zo'n setje dus:
http://www.ebay.com/itm/Leadshine-Nema2 ... SwepJXVkL8
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door D9R »

basparky schreef:Ziet er goed uit! Jullie gebruiken dus closed loop drivers en stappenmotoren met encoders?
Welke als ik vragen mag?
Ik heb ze ook gekocht na wat uitzoek werk waar ze nu eigenlijk vandaan komen (en of het echt spul is).
Tip: koop ze op aliexpress, zeg dat je een beter aanbod hebt gehad van een andere verkoper. Ik had 4 stuks compleet voor 550 incl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Na het aanpassen van de Y-plaat (verbreed met 30mm) is, kennelijk, de configurator niet aangepast, zodat het werkbereik in de Y-richting iets kleiner uit valt: bij een gewenst werkbereik van 600mm wordt weergegeven dat het te verkrijgen werkbereik 627 zal worden. Dit wordt echter 597mm.
Dus daarom hier de nieuwe configurator, waar dit foutje dan uit gehaald is:
configuratie.zip
Excuses voor het ongemak ;-)
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Is er eigenlijk al een naam voor dit kind?
Zoiets als CNOP (en dan 'knop' uitgesproken) van CNCZone NL OpenSource Portal.

Maar jullie hebben wellicht een beter idee. En het is Kees die mag kiezen wat het uiteindelijk wordt zou ik zo zeggen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ja, officieel is het de cnczone.nl opensource portaalfrees, maar kortweg wordt hij wel de opensource genoemd..

Dus geen namen maar daden... (waar ken ik dat van...)


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Sven »

audiomanics schreef:CNOP (en dan 'knop' uitgesproken) van CNCZone NL OpenSource Portal.
Dat zou dan CNOG moeten zijn, Portaal zou je in dit geval beter vertalen met Gantry.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Gisteren aan het frezen geweest. Paraboolschotel van 45 cm doorsnee uit schuim (XPS). Freesklusje dat een uur of 4 loopt. Zo nu en dan even naar binnen lopen om te kijken of het nog goed gaat, licht aan (TL met elekctronische starter), gaat goed?!, licht uit ... De 3e of 4e keer doe ik het licht weer uit, beng, contact met de CPU5A3 (Eding CNC) verbroken. Op het moment dat ik m'n vingers nog ongeveer op de schakelaar heb ...

Typisch gevalletje van een stoorpuls lijkt me. Ik heb geen netfilter aangesloten, omdat de boel achter een aardlekschakelaar zit (en dat vind ik toch ook wel een prettig idee). Dat CPU5A3-bordje zit in een afgeschermde ruimte (anti-statische zak van een harddisk, die geleidt alleen midden/binnen in het plastic, de zak zelf aan binnen- en buitenkant niet, gemeten!).

Wat doen? Daar wil ik jullie mening wel eens horen. Toch een netfilter? Iets anders? Of gewoon het licht aan laten ...

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Sowieso een netfilter.. Daar doet de aardlekschakelaar niets aan af.. Dan zouden alle apparaten geen netfilter moeten hebben want in een gemiddeld huishouden staat echt alles achter de aardlek..
Verder is een goede afgeschermde kabel (en niet te lang) van wezenlijk belang.
USB is wat critischer dan Ethernet, maar ook daarbij is een goede afgeschermde kabel wenselijk (heb zelf STP CAT5E liggen)
En dan nog kunnen sommige stoorpulsen zo sterk zijn dat het af en toe optreedt.. (denk aan Tl-verlichting en Koelkasten etc.)
Gelukkig onthoudt EdingCNC zijn nulpunten dus na homen sta je weer keurig uitgelijnd.
Als je dan nog weet waar je ongeveer gebleven bent in het programma kun je daar naar toe stappen of evt alle tussenliggende regels, NA het stukje initialisatie, verwijderen.

Je kan ook het licht uitlaten en even een zaklamp meenemen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Netfilter had ik niet gedaan omdat er werd gezegd dat daarvan je aardlek eruit klapt.
Dan heb ik inderdaad geen last van storing tijdens het frezen, maar krijg ik de machine niet aan ...
Is wel lekker goedkoop in de stroom, en ook m'n freesjes slijten niet ... :lol:

Wat is er nu waar van het verhaal van netfilter en aardlek?
Plaats reactie