CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door 3Design »

Zijn dit de laatste versies van de ontwerpen van de machine?

https://grabcad.com/library/cnczone-nl- ... n-source-1
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door TATH »

Kwijl kwijl "mooi spul" .

Aangezien ik op de laatste pagina binnenstap heb ik wel even wat te lezen.
Ik ben al lang op zoek naar info voor de bouw van een cnc machine. Maar ben sterk afhankelijk waar ik alles kan kopen.

Ik heb al wat bouwpakketten gezien bij Sorotec waar de prijzen beginnen bij 3000 voor de basis.
Ik bouw hem liever zelf maar heb er zeker hulp bij nodig.

De foto's spreken me zeer aan hoewel ik denk dat deze wel erg groot is een werkbereik van X1500 x Y700 x Z200 is wel iets waar ik naar uit kijk. Het startbudget is nu 2200 en daar komt maandelijks zo'n 450 euro bij.

"wat ik er mee wil maken" ! Onderdelen voor computer systemen.

[Imgur](http://i.imgur.com/j5YdUk0.jpg? ... rn false;)
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

3Design schreef:Zijn dit de laatste versies van de ontwerpen van de machine?

https://grabcad.com/library/cnczone-nl- ... n-source-1
Nee, Damic heeft die toen gepost op GrabCad mar er zaten nog een paar tekenfoutjes in.
Daar ben ik hier toen op terug gekomen met de correctie. Ik meen dat het Z-paneel iets breder moest worden.

Anyway, de machine van Klaas draait sinds woensdag als een zonnetje.. nog wat instellingen in de software zetten (limieten etc) en er moeten nog kabelrupsen op de X en Y as komen. Door de zeer lange spindels van even ruim 1,6 meter (dat was de wens van de vrouw!!!) is de maximale snelheid beperkt tot ca 7meter/min..

Klaas heeft nog geen t-sleuf-blad, tijdelijk.. (kosten toch zo'n 1000 euro in dat formaat) maar het totaal plaatje zit nu al rond de 5000 euro.. 't is ook wel een machine met een werkbereik van ruim 130 x 80 x 12 geworden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door 3Design »

Waar kan ik dan de laatste versie van de tekeningen vinden?
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door clements »

Ziet er goed uit.
Ik heb al een tijdje ongeveer dezelfde machine. Geleidingen en spindels (vooral de lange dubbele) zijn gevoelig voor stof.
Dat vind ik wel een nadeel. Als ik nog een keer een herontwerp maak, dan krijgen die veel meer aandacht.
Ik weet niet of er ruimte is op de open source machine?
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

3Design schreef:Waar kan ik dan de laatste versie van de tekeningen vinden?
Die staan hier in dit topic, maar als je gaat bouwen is het handig om contact met mij te houden, want in mijn computer staan alle wijzigingen, truukjes etc.. Ik heb hier ook alle freesbestanden van de paneeltjes in ArtCam staan.

@ Clements:
De KO-moeren en wagentjes zijn wel voorzien van afschrapers en mogen in een vuile omgeving werken volgens de fabrikant. Maar verder is het een kwestie van normaal en redelijk onderhoud.
De rails en KO-spindels liggen wat hoger waardoor het meeste vuil er toch niet op valt. Bij mijn eigen machine, (ca 10 jaar geleden gebouwd, toen er nog geen CNC-forum was) zitten de rails aan de buiten-zijkant en liggen de KO-spindels onder het bed... Naast het bed en over de rails heb ik een rubberen flap die het meeste wel tegenhoudt. Desondanks moet ik toch ook de zaak met enige regelmaat schoon zuigen en vegen.
Eventueel een balg vouwen (van dat zwarte "papier") over de rails en KO-spindels zou het stof daar weg moeten houden, maar vanwege de locatie is het ook wel weer kwetsbaar.. je stoot er dan zo tegenaan als je niet oppast..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

En alweer een paar dagen volledig operationeel:
12089
Acceleratie staat tegen "bonken" aan, ideaal voor het snelle 3D werk.
Kabelrupsen er op en tzt nog een T-gleuf blad van 20mm gegoten aluminium in 1 stuk (kost wat maar dan heb je ook wat..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door TATH »

Nu ik ook bevangen ben met het cnc virus en bezig ben met het bestellen van de onderdelen voor de bouw van mijn eerste cnc freesbank kom ik erachter dat de bom iets aangepast kan worden "dit in samenspraak met audiomanics".

Hoe ik het een en ander kan updloaden daar moet ik nog even achteraan.

Een beter versie van de stappenmotoren : 4 x HBS507- 573HBM20-1000 3PH 2NM 57mm.
Hinwin Carriage 4 x HIGH15CA
Hinwin Carriage 8 x HGW20CA

En de Rail voor de Z-as is van het type HGR-T (HGR15T)\ getapte draad aan de onderkant van de rails dit in tegenstelling van de R-type "green caps" aan de bovenzijde.
Henry Tates (TATH)
basparky
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2010 15:24

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door basparky »

Wat een te gek project!! Nu ben ik op zoek naar een cnc router welke alu en misschien wel een stukje RVS kan bewerken. Lukt dat met deze configuratie?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een semi prof cnc router waar alu mee bewerkt kan worden voor het produceren van prototype onderdelen. Ik wil hier bijvoorbeeld mallen mee frezen om kunstof onderdelen mee te produceren.
Momenteel besteedt ik dergelijk werken uit maar niets is hinderlijker als je een maand moet wachten op een onderdeel... ;-)

Zelf een elektrische achtergrond met een beetje kennis van mechanica maar kan een dergelijke machine niet beoordelen op zijn kunnen. Ik hoop dat iemand mij hier tips voor kan geven.

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Aluminium gaat zeker, messing brons marmer ook. RVS zal ook gaan mits je een spindel plaatst die heel langzaam kan draaien.. de minimale 4000-6000 rpm van de spindel in dit ontwerp draaien te snel voor RVS.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
basparky
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2010 15:24

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door basparky »

audiomanics schreef:Aluminium gaat zeker, messing brons marmer ook. RVS zal ook gaan mits je een spindel plaatst die heel langzaam kan draaien.. de minimale 4000-6000 rpm van de spindel in dit ontwerp draaien te snel voor RVS.
Kees
Bedankt voor je bericht.

Welke spindel motor pas je toe in het ontwerp? Zag in de BOM geen type staan? Voor mijn wens is het dus handig een spindelmotor meet een heel breed toerenbereik toe te passen?
Wat zu het meest praktische bereik zijn?

Alvast dank
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

In het ontwerp is rekening gehouden met zowel de 1,5kw Luchtgekoelde spindel met een diameter van 65mm (spantang ER11 tot 8mm) Als de 2,2kw met een diameter van 80mm (water of luchtgekoeld) of de 1,5kw watergekoelde met een diameter van 80mm.
Kwestie van de juiste klem bestellen bij Stappenmotor.nl.. Daar zijn de gaten op gepositioneerd op de Z-plaat.
Natuurlijk staat het je vrij om het één en ander aan te passen als je er bijv een Kress, Proxo of Elte op wil zetten.
De spindels met |VFD draaien 6000 tot 24000 rpm. De watergekoelde mogen iets langzamer draaien, maar als je een externe ventilator op de motoren zet, dan mag een luchtgekoelde ook langzamer draaien.. Het scheelt je wel een boel water-ellende en nog weer twee dikke slangen door je kabelrupsen, plus een pomp en een koelvloeistof-reservoir en eventueel een koeler..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door D9R »

klaas66 schreef:1191111912
Mooi gemaakt :)
Ik ben bezig om mijn controller kast 'in te richten'. Deze is van Rital.
Hier zit dus ook zo'n backplate in waarop alles gemonteerd kan worden.
Is het een kwestie van gaatje boren -> draad tappen -> schroefje erin?
Of hoe heb jij het gemonteerd.
Printjes moeten tussen afstandsbusjes neem ik aan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ja, inderdaad: gaatjes aftekenen, boren, tappen en schroefje er in.
De kabelgoten heb ik er trouwens gewoon met constructiekit in geplakt.
De tussenafstand is voor de koeling, het overzicht en om de kabels eenvoudig aan te kunnen sluiten.
Als je kast wat kleiner is kun je op die tussenruimte nog wel wat beknibbelen, immers deze drivers (HBS507) worden nauwelijks warm en een groot gedeelte van de warmte wordt toch via de backplane afgevoerd.
Wat niet op deze foto's te zien is, is dat de kast op enige afstand van de muur bevestigd is en zich bovenin, aan de achterzijde een aantal gaten zitten waar de lucht ook weer kan ontsnappen, die je er met de ventilator onderin blaast.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie