CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef:Wat is er nu waar van het verhaal van netfilter en aardlek?
Ik zou het niet weten... Je hebt vast wel meer apparaten in huis waar een netfilter in zit, denk aan je TV, je radio, eigenlijk alles.. En heb je dan last van je aardlekschakelaar??
Je mag van mij wel een netfilter lenen hoor.. dat zet je er dan gewoon tussen en als het je niet bevalt steek je het ook zo weer om..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door skillalot »

Aardlek meet de verschil in stroom door de fase en nul. Als er 30mA of meer weglekt naar aarde schakelt hij af.
Een netfilter, schakelende voeding, frequentie regelaar, servo regelaar etc lekt een heel klein beetje naar aarde, paar mA. Zolang je onder die 30mA blijft niks aan de hand, kom je er boven schakelt hij af, en dit geld voor 30mA totaal aan alles wat er achter die aardlekschakelaar zit.
Misschien lekt er nu al wel 25mA weg uit andere apparaten, en zorgt dat ene netfiler er voor dat je net over die 30mA heen gaat. Je zou dus eens kunnen proberen of het wel lukt met wat andere apparaten de stekker er uit.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door mlrs »

Aardlek moet bij 30mA zeker afschakelen maar mag ook bij minder. Ik dacht dat een aardlek tussen 15 en 30mA af moet schakelen.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Ik weet wat een aardlekschakelaar doet. Inderdaad, zodra de ingaande en uitgaande stroom meer dan 30 mA verschillen moet hij afschakelen.

Hier op het forum is meermaals beschreven dat een netfilter bij het aanzetten van een apparaat met veel vermogen (de frees dus, fors netfilter) een paar tienden van een seconde een essentieel verschil kan veroorzaken tussen ingaande stroom en uitgaande stroom. Waarop de aardlek er dus uit klapt ...
Maar ik lees ook over mensen die gewoon een netfilter gebruiken.

Wat klopt er nou?

Een netfilter dat pakweg 3 kW mag verstouwen (dat is het theoretisch piekvermogen van mijn frees) is nog een behoorlijke investering. Het netfilter waar een URL van is gegeven kost € 52-, toch wel zonde als ik die weer in de kast moet leggen omdat de aardlek er van afschakelt).
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Een mogelijkheid is om de installatie op te splitsen, zodat verschillende kringen ook op verschillende RCD's hangen. Op deze manier kan je de verliesstroom dus 'verdelen'. Weet niet of zoiets mag in Nederland.
Hier in den Belgique moet er aan het hoofd van een residentiële installatie een 300mA lekstroom-ding hangen. De 30mA exemplaren (welke dan ook altijd na de 300mA RCD komt) worden pas verplicht wanneer het om 'vochtige' toestellen gaat zoals alles wat in de badkamer zit, maar ook de wasmachines bvb.

Er bestaan ook aardlekschakelaars welke een soort vertraging hebben. Weet niet goed meer hoe dit in elkaar zit, beetje te lang geleden. Het komt er op neer dat wanneer er een probleem is op een bepaalde kring met een 'normale' RCD hierop deze sneller zal afslaan dan de RCD aan het hoofd van de installatie. Op deze manier vliegt niet alles er uit maar enkel de kring achter die eerste RCD.

Langs de andere kant mag een beetje degelijk netfilter toch ook weer niet al te veel lekken, anders is dat filter volgens mij defect te noemen.
When it fits stop using the hammer.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door henkzelf »

Wie zegt dat je die hele 3kW door een netfilter moet laten filteren.
Alleen de voeding van je elektronica is aan te raden. Je PC heeft er al een.
De niet gefilterde kabels wel uit de buurt houden van de rest.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Mocht je interesse hebben dan heb ik nog wel een filter liggen denk ik, laat maar weten of je interesse hebt dan ga ik wel even zoeken.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

henkzelf schreef:Wie zegt dat je die hele 3kW door een netfilter moet laten filteren.
Alleen de voeding van je elektronica is aan te raden.
De PC zit weliswaar op de zelfde zekeringgroep in de meterkast, maar staat los van de 'elektronica'.

- de 'elektronica' (Spindel, VFD, CPU5A3, 4 drivers, ...) wordt via een NTC aangeschakeld (na 0,5 à 1 sec wordt die overbrugd).
- spindel = 2.2 kW, voeding voor drivers 750 W, voeding voor CPU5A3 e.d. 60 W, zo kom ik op 3 kW. Ja, piekvermogen.
Het zal maar zelden voorkomen, maar goede elektronica bouw je (volgens mij) door op de pieken te anticiperen. Dus 3 kW.

@benkr: ja, ik ben geïnteresseerd. Je krijgt een pb-tje.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door henkzelf »

Je zegt: goede elektronica bouw je (volgens mij) door op de pieken te anticiperen. 
Volgen mij is er voor het bestrijden van de gevolgen van stoorsignalen nodig:
a) weten waar stoorsignalen vandaan kunnen komen.
b) weten in welk deel van je elektronica het kwetsbaarst is.

Je kunt het beste netfilter hebben wat er te koop is, maar als je de kabels van stappenmotoren niet afschermt dan zit je nog in de prut.
Bij een elektrische kachel of een wasmachine motor is een netfilter echt zinloos want enorme stoorsignalen hebben toch geen storend effect.

Het kwetsbaarst zijn die delen van je elektronica waar de signaalspanningen en stromen laag zijn.
Mogelijke storingsbronnen zijn die delen waar de spanningen en de stromen hoog zijn en sterk wisselen.

Naar mijn mening heeft een netfilter voor de voeding van je CPU5A3 en je eindschakelaars het meeste effect. Vooral omdat filters voor lagere stromen vaak sterker kunnen filteren.
Je spindel motor kan in sommige gevallen zelfs als storingsbron gaan optreden in het circuit achter een hoofdleiding filter.
Als je toch een netfilter in de hoofdleiding wilt, zet er dan zeker nog een extra voor de voeding van je CPU5A3.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Hallo allemaal,
Ik ben Johan van Ballegooijen en nieuw op dit forum. Nou ja, nieuw niet helemaal want ik lees al een poosje mee als gast. Al lang speel ik met de gedachte om zelf iets te bouwen maar tot nu toe is er niet van gekomen. Dit topic is dan ook een bijzonder mooi project voor nieuwelingen zoals ik. Ik ben dan ook van plan om deze portaalfrees te gaan bouwen. Ik heb ook gezien dat er een ander topic is waar het eindproduct in beschreven staat en waar de tekeningen e.d. zijn te vinden. Echter stopt het bij het mechanische deel. Ik las dat het electrische- en computergedeelte nog zou komen maar dat is er waarschijnlijk niet meer van gekomen.
Mijn concrete vraag op dit moment is eigenlijk of ik de spindelmotor van tijd tot tijd kan wisselen met een laser? De laser wil ik dan gebruiken voor fijn graveerwerk. Graag jullie reacties.

Groet,
Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Richardoe »

Kees is nog druk bezig met de clean version van dit topic. Dus ik verwacht wel dat de rest ook nog komt (overigens staat ook vrijwel alles in dit forum.)

Die laser vraag vind ik wel interesant. Ik zit zelf ook aan zoiets te denken. Beetje volgens dit concept
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... Wya4-3REs0

Maar daar kan je misschien beter ander topic voor starten, anders wordt deze thread nog langer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:Mijn concrete vraag op dit moment is eigenlijk of ik de spindelmotor van tijd tot tijd kan wisselen met een laser?
Zou ik niet doen:
- een laser beweegt veel sneller (1m/sec is redelijk gebruikelijk)
- een laserbuis is groot en kwetsbaar.. Dan zou je met spiegels moeten werken.. Dan is een goede afscherming toch wel een must als je niet spontaan de gaten in je handen wil branden..
een diode lasertje van bijv 2-4 Watt zou nog kunnen want daar heb je zoveel tijd voor nodig om te graveren..

Ja, dat andere topic ben ik nog steeds mee bezig.. ware het niet dat ik het de laatste tijd zo druk heb dat ik werkdagen maak van 8 uur 'smorgens tot half twee 'snachts..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Ik dacht inderdaad aan een diodelaser van 5 of 10 watt. Een ander topic hiervoor is prima maar het gaat mij om de besturing die nu is uitgedacht. Kun je dan een diodelaser aansturen ipv de freesmotor?

Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Ik dacht inderdaad aan een diodelaser van 5 of 10 watt.
Zo kleine laser zou met een houder in de spindel gezet kunnen worden. Of in een vaste positie er net naast, dan is het bereik net iets minder maar is de optie om de laser te gebruiken altijd beschikbaar. Welke besturing denk je aan? De meeste kunnen wel meerdere 'spindels' aan, dan is het een kwestie van de tweede spindel (de laser) via g-code selecteren en direct gebruiken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie