Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door marcoooo »

pff alleen maar 25 graden

hier is het 45 graden en een nacht temperatuur van 39 :shock:

maar een ijsje gaat er wel in :mrgreen: alleen moet wel heel snel eten :roll:
same same but diffrent
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://www.townlabs.com/Files/CNC%20Machines.html

Dat?.. en dan voor $ 3½ K ?... who are you trying to rip off?.. Ik heb speelgoedmachines gezien die beter in elkaar steken.. LETTERLIJK speelgoedmachines.. Emco Unimat 1(the Cool tool)

Wat die Deckel betreft.. Da's een mooie machine.. al heeft ie dan wel zwaluwstaarten hier en daar.. 't is wel een Deckel..

Zoals eerder aangegeven.. inderdaad.. verspaningsmachines kunnen meerdere decennia meegaan.. ik heb gewerkt met een Schaublin draaibankje van een bouwjaar uit de tijd dat mijn vader nog niet eens baardgroei had.. Draaide met 2 vingers in de neus passingen van ±0.01 mm, hetzelfde gold voor de Bridgeport Series 1.. ook een machine uit Negentiennoach..
een CB Ferrari Freesbank van 23 jaar oud?.. ook zuiver binnen 5µm.. fijn ding..

als je een machine van 20-30 jaar oud kan vinden.. met een beetje actuele besturing?.. meteen doen..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door diepchess »

Lude schreef:Die speelgoed machine is sowieso overpriced... Ik verbaas me al járen over dat apparaat.

Verder, jouw claim wbt tweedehands machine klopt niet. Als je een goede makelaardij machine hebt (met het juiste onderhoud), dan gaat deze meerdere generaties mee. Ook in volle productie.
Die machine waar jij op gewezen werd is een pracht ding, als je de ruimte hebt moet je dat ten aller tijden direct doen!

Je zegt dat spuitgiet machines naar 5 jaar versleten zijn, maar bedoel je ipv versleten niet afgeschreven?

Ben trouwens wel benieuwd naar je resultaten straks, vooral algoritme-technisch (want zeg nou zelf, hoe moeilijk kan het maken van een rupsbandje zijn in vergelijking tot de AI die hier straks bij komt kijken?)
Naar wat ik begrijp is versleten dus versleten. Niet economisch afgeschreven. Accountants schrijven zoals je weet in 3 jaar af.

De robot vision software is niet zo moeilijk hoor. Voor de wiskundigen onder ons met een DFT kom je al heel ver. Vergis je niet dat nieuwsberichten zoals van de politie, dat die kentekens willen herkennen - iets compleet onnodig voor een robot. Kijk die camera's op de weg die door bedrijven worden aangestuurd, die kunnen al rond de 100k emoties herkennen. Dat gaat allemaal 100x verder dan wat een robotje hoeft te doen hoor. Om te beginnen kan die het al niet zien wegens een $10 cameraatje, terwijl als je 1 van die camera's op de weg koopt dan kost hij dus 1200 euro (en als er een politiestikker opgezet wordt dan gek genoeg kost het ineens 5000 euro - we weten echter hoe de overheid functioneert in dat opzicht).

De AI is veel lastiger. Er is natuurlijk wel enorme overlap tussen de AI en de robot vision, vergis je niet hierin.
Wat sommigen robot vision noemen dat zal ik vast AI noemen daar het hogere orde logica is. De combinatie van AI en robot vision is inderdaad 99% van de moeite van het project als we over het geheel praten. Dat is echter mijn expertise. Daarvan weet ik ook precies hoe snel ik iets kan neerzetten gezien de ervaring daar.

Echter mensen kopen geen software. Ze kopen een apparaatje. Dus dat alle robots al in de jaren 80 zijn gebouwd en dat enige wat 30 jaar achterloopt de software is, dat leg je niet uit.

Een belemmerende factor hierbij zijn de inlichtingendiensten en de vele commerciele inlichtingendiensten (die gaan factoren verder dan overheden die zich aan regels houden) die natuurlijk er te angstvallig voor zorgen dat elke progressie op gebied van AI strikt geheim is gebleven (denk aan goede herkenningssoftware die alle telefoontjes en SMS-jes scant), terwijl de hardware kant veel publieker is, zij het elk liflafje weer afgedekt met weer een ander patent.

De robotvision code hoeft dus echt niet geniaal beter dan de vele bestaande robot vision code. Wat natuurlijk totaal niet bestaat in enig codebase nog en wel compleet vernieuwend is natuurlijk de definitie van de terminatorchip zoals door ondergetekende gedaan is (2007). Dat kon ik doen daar ik ook de enige op de planeet ben die civiel veel ervaring heeft met het massaal implementeren van kennis, metakennis en patroonherkenning.

Dit moet je overigens niet verwarren met het herkennen van taal wat heel ander vakgebied is en enorm verward wordt met het reproduceren van de logicakracht van de menselijke geest op digitale manier (wat dus mijn expertise is).

Het herkennen van taal is natuurlijk maar een heel klein onderdeeltje wat wel complex is in de zin van de kwantiteit aan vocabulaire die nodig is; je hebt enorme woordenboeken nodig en die dien je handmatig aan te leggen. Met taal houd ik mij dus hoegenaamd niet bezig op dit moment.

Al die code die die HFT's gebruiken is geheimer dan welk militair geheim.

Wat de experts in de AI altijd hierover zeggen is: "wat goed werkt daar hoor je niks over".
Dat is is de vuistregel en de keiharde waarheid. Over hoe algoritmes werken doe ik geen uitspraken (wat goed werkt...)

Overigens opmerking: in de AI heb je niks aan ervaring. Iemand die briljant is, die krijgt met maar piepklein beetje ervaring meer voor elkaar dan sommigen die ik met enorme budgetten daar maar wat zie aanprutsen, want je dient vaak iets voor elkaar te krijgen wat niet al bekend is en waarvan niet in een boekje staat hoe het op te lossen. Dus hoog IQ is belangrijkste daar - de rest stuk minder interessant.Dat is natuurlijk compleet anders in velden waar je iets wilt doen wat allang proven technologie is en waarvan allang bekend is hoe het te doen.

Daar is klein stukje ervaring nodig maar geen hoog IQ.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef:http://www.townlabs.com/Files/CNC%20Machines.html

Dat?.. en dan voor $ 3½ K ?... who are you trying to rip off?.. Ik heb speelgoedmachines gezien die beter in elkaar steken.. LETTERLIJK speelgoedmachines.. Emco Unimat 1(the Cool tool)

Wat die Deckel betreft.. Da's een mooie machine.. al heeft ie dan wel zwaluwstaarten hier en daar.. 't is wel een Deckel..

Zoals eerder aangegeven.. inderdaad.. verspaningsmachines kunnen meerdere decennia meegaan.. ik heb gewerkt met een Schaublin draaibankje van een bouwjaar uit de tijd dat mijn vader nog niet eens baardgroei had.. Draaide met 2 vingers in de neus passingen van ±0.01 mm, hetzelfde gold voor de Bridgeport Series 1.. ook een machine uit Negentiennoach..
een CB Ferrari Freesbank van 23 jaar oud?.. ook zuiver binnen 5µm.. fijn ding..

als je een machine van 20-30 jaar oud kan vinden.. met een beetje actuele besturing?.. meteen doen..
Als spelletjesproducer maak ik snel de fout natuurlijk collega's te emailen. Echter hij is wel zo eerlijk te bevestigen wat je al gegokt had:


"Vincent,
We cannot guarantee 0.01mm accuracy on our machine."


We moeten 'm wel krediet geven dat hij dat durft op te pennen. Het gros zegt gewoon ja en amen en verkoopt.

Die Deckel zie ik niet zitten hoor. Eenzelfde Deckel FP3NC:

http://www.machinio.com/manufacturer/De ... log-11-%28

Die verkoopt 'm 2e hands al voor $23k.
Nu, in NL heb ik zelfs geen ijsco goedkoper gezien dan in Duitsland.

Dat noem ik geen 2e hands prijs.

De afhaalchinees die Sieg KX3 staat voor 5000 euro nieuwprijs in Vlaanderen.

http://www.tweedehands.nl/bouw/gereedsc ... ?p=nl%2Cbe
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:Wat was je ruimte ook al weer ?
Denk dat je deze machine voor weinig kunt hebben.
http://www.beusekom.nl/zoom.asp?showTit ... SaleID=757
Voordeel van deze 'oude' elektronica, dat hobbyisten met verstand soms nog wel zelf kunnen repareren.
( even googelen op dialog5.com )

En even doorzoeken en je hebt waarschijnlijk wel een afgeschreven spuitgietmachien.
Als ik zoek bij Van Beusekom kan ik die Deckel niet vinden. Bij 't zelfde failliete bedrijf kan ik wel deze vinden:

http://www.beusekom.nl/auction/ItemInfo ... SaleID=757

Die vreet overigens 28 kilowatt en ofschoon er nog eindeloos geboden gaat worden staat het nu al op 6500 euro.
Dan 15% veilingskosten erbij en BTW eroverheen.

28 kilowatt????

Zoveel vreten zelfs wietplantages niet?

p.s. alle biedingen die je doet kunnen alsnog nietig verklaard worden want die hele inventaris maakt deel uit van een combinatie. Als iemand goed bod uitbrengt voor de hele inventaris dan heb je voor niets geboden.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Swake »

Sven schreef: Edit @swake: http://www.mistervee.com
Een product waar man wat aan heeft. Dit is geen gadget. En daar heb je al heel wat tijd en r&d in gestopt, ik herinner me oa. het topic over de de zoektocht naar zeewaterbestendig roestvrij staal.
When it fits stop using the hammer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door diepchess »

http://media.beusekom.nl/auction/data/757/0071.jpg

Openingsbod gevraagd ervoor 1000 euro. Komen nog allerlei kosten bij.

Het is gewoon niet realistisch om te zeggen dat zo'n machine als dit beter matrijzen kan produceren dan een nieuwe, pak hem beet BF16, die voor 900 euro nieuwprijs in de winkel staat.

Alleen al de statistische kans dat er iets versleten is waardoor je niet meer nauwkeurig kunt werken met die machine is gewoon al 99%.

Een bedrijf wat failliet is gegaan pleegt over het algemeen ook niet al te veel onderhoud net voor het faillisement waarna zo'n machinepark natuurlijk ook de soep indraait qua nauwkeurigheid.

Dan een prijs ervoor vragen, een openingsbod van 1000 euro, terwijl je die machine niet kunt terugbrengen bij 't veilingshuis, dan is 1000 euro + allerlei kosten gewoon veel te veel voor het risico dat je loopt.

Je kunt natuurlijk op de kijkdag gaan kijken, maar dan ben je al die reiskosten kwijt om toch uit te vogelen dat het een dud is.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Swake »

Zucht...
Ik denk dat je statistisch meer kans maakt om op de lotto te winnen dan ooit de eerste component voor je project af te maken.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DiepChess... Laat ik je dit zeggen.. die Bridgeport is zo ongeveer de beste machine ooit gemaakt... Ik heb in een bedrijf gewerkt waar men ook spuitgietmatrijsjes voor Relais-onderdelen maakte.. en die matrijsjes.. werden gemaakt op je raadt het al.. een Bridgeport Series 1.. Ook daar kreeg ik weleens commentaar op de nauwkeurigheid waarmee ik mijn werk afleverde.. komt allemaal op het conto van die Series 1..
je had ze ook met een Heidenhain 150 besturing en servomotoren eraan.. een CNC uitvoering dus.. heb ik ook mee gewerkt.. drie keer raden waar deze machine stond?.. inderdaad in de gereedschapmakerij van een Aluminiumgieterij.. Ik gebruikte dat ding daar ook voor... Spuitgietmatrijzen..

een BF 16 vergelijken met een Bridgeport Series 1?.. dat is als eenBerg-Skelter vergelijken met.. laten we zeggen een Bugatti 35.... zelfs een 50 jaar oude Series 1 is beter dan een gloednieuwe BF 16..

Maar.. er zijn ook klonen van de series 1.. Herman Buitelaar heeft er momenteel 1 in de aanbieding..

http://www.hbm-machines.com/producten/o ... eesmachine

Kost je "Maar" €6999,- inclusief BTW... en ze heeft een SINO uitlezing op alle 3 de assen..

dan liever voor dat bedrag een Oude Deckel.. met al een werkende CNC besturing eraan..
sirhc
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:13
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door sirhc »

Het lijkt me wel interessant om eens een keer een draadje te zien hoe je zo'n matrijs voor zo'n onderdeel zou moeten maken. Vooral voor de niet mechanica mensen onder ons zoals ik. Mijn achtergrond is elektronica maar ik kom wel diverse malen in aanraking met de behuizingen waar mijn producten in komen te zitten. Ik zie dan de cad tekening van de behuizing en het eindresultaat waar de pcb in komt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat de kans groot is dat Ik een keer een klein matrijsje ga maken.. Ik ga dan wel met 2K plastic ( Polyurethaan ) gieten.. maar 't proces is er niet anders om.. alleen duurt het 45 minuten in plaats van 45 Seconden eer mijn plastic hard is..

Ik moet namelijk nog wat druktoetsjes maken..voor mijn Heidenhain paneeltje
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Linki »

Ik ben benieuwd wat er uit komt als je de volgende lijst invult.

http://www.custompartnet.com/estimate/i ... n-molding/
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Sven »

@arie:
Waar haal jij je PU?
Ik ken alleen maar Voss chemie, zou best een wat breder spectrum aan gietmassa willen kennen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stalen mallen produceren - welke machine nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op het gevaar af teveel off topic te gaan..

http://www.polyservice.nl

Prima spul..
Plaats reactie