Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door didado »

Het is wel wat genuanceerder als alleen het verschil tussen water- of olie koeling. De temperatuur van het koelingsbad heeft namelijk een enorme impact op het eindresultaat. Als je zilverstaal na het kersenrood gloeien in een waterbad op kamertemperatuur dompelt wordt het knijterhard op het brosse af. Uiteraard moet het ontlaten dat deels weer compenseren. Verwarm je echter het waterbad naar een graad of 60 dan verloopt de harding veel 'geleidelijker' en heb je een beter eindresultaat, oftewel hard/taai is meer in balans.

Dat is de methode die ik in het verleden een paar gebruikte voor het maken van fijn metrische tapjes of verzinkkopjes etc.

Ik doe dat ook bij O2 messenstaal (780-820C) maar dan koel ik het af in een hardingsoliebad op 75 graden.

Sowieso kan je niet iedere legering of in olie of in water koelen voor optimale resultaten. Bij de verschillende legeringen worden de hardingseigenschappen vaak als specifiek als water- of olie hardend vermeld.

En dan zijn er nog hardbare roestvaste (RVS) staalsoorten die je verwarmt tot boven de 1000 C en dan vervolgens aan de lucht laat afkoelen waardoor het hard wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad, als je echt diep op de materie ingaat.. is harden zoveel meer dan heetstoken en in een emmer water kieperen..

Maar.. als je een stukkie zilverstaal hebt, en je frituurt em kersenrood, en mietert em in de olie. dan is ie eigenlijk meteen goed bruikbaar, schrik je em af met water, dan moet je em even ontlaten..

er zijn staalsoorten die luchthardend zijn, 1.2379, bijvoorbeeld.. na voorwarmen op 1100 graden..
maar dat staal kun je ook afschrikken in een zoutbad van 230°C, dan aan de lucht af laten koelen tot 80°C, en dan ontlaten op 180°C in het zoutbad..

Maargoed.. dat is "hogeschool warmtebehandeling".. wel leuk om die specsheets van de diverste gereedschapstalen eens door te lezen..
Voor een sensornokkie?.. gewoon stukkie koolstofstaal flamberen en in de olie flikkeren..

Ohja.. als je het met een vijl niet meer kan bewerken ( neem wel een oude vijl om het te testen.. ) dan zit je sowieso boven de 40 HRc..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Gloeiendegloeiendegloeiende, hoeveel kan er mis gaan zeg...

Vanavond even 2 simpele aluminium plaatjes frezen. Contourtje, groot gat, paar kleine gaatjes. Nou, dat viel effe niet mee. Wil ik de freesmachine aanzetten: monitor blijft zwart. Die is blijkbaar definitief overleden. Had al ooit eerder kuren gehad, maar na uit elkaar halen, schoonmaken contacten en weer in elkaar zetten deed-ie het weer. Mooi balen.
Ik had nog een 14" monitortje staan zonder touchscreen, da's toch een drama als de boel daarvoor ingericht is. Zie die muis maar eens door de aluminiumspanen te wurmen, dan piept-ie wel :lol: Eerste stukje alu verknald en de frees is er ook niet beter op geworden.
Tweede stukje alu: klein gasflesje leeg en de vlam had ik nodig om de plaatjes op een drager te verlijmen anders kan ik de contour niet doen. Wel gloeiendegloeiende... Ik had nog een grote fles staan van de ex-gasbarbecue, dus daar maar een verloop voor gehobbied. Mooi, we kunnen weer stoken. Daarna freesfrees, alcohol op. Argl. Spul gaat stiekum toch vrij rap er doorheen. Dan maar een busje remmenreiniger erbij gepakt, doet de truuk ook. Verder me toch weer eens laten verleiden om een sleuf te trekken in het aluminium voor de contour, want dat programmeert zo makkelijk. Word 't randje toch echt niet mooi spiegelglad van. Toch maar eens de gereedschapstabel in orde maken zodat ik met radiuscompensatie makkelijk kan voor- en nafrezen....

Van de machine afbouwen is het verder niet veel gekomen; 't apparaat heeft een hoop aluminium en ijzer weg zitten knauwen. En dat doet-ie toch goed. ik heb er inmiddels onderhand al meer mee verspaand dan met de BF20 het afgelopen jaar. :shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Guvner »

Ik heb HET BEEST nu in het echt gezien en moet toch zeggen dat ik hem wel erg indrukwekkend vind.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door mostudio »

Ik heb nog een touch screen van elo in bouw over met kast stuur maar pb
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Die onthou ik eventjes mocht ik hier nergens mee komen, maar iemand kwam zojuist dit voor me afgeven:

Afbeelding

Philips 19" 1280x1024 point-of-sale terminal met 5-draads resistief touchscreen. Ding is helemaal krasvrij op een klein beschadigingetje op de rand en ziet er verder als nieuw uit.

Stond op Marktplaats bij mij in de buurt, gister een mailtje gestuurd en overeen gekomen dat-ie hem eventjes op weg naar huis af zou droppen bij mij op het werk.
Voordeel van point-of-sales dingetjes is dat ze nogal degelijk zijn (om al het volk dat er met de vingertjes aan zit te kunnen weerstaan) en vaak een kwalitatief vrij goed TFT-paneel gebruiken (om de handelswaar er smakelijk uit te laten zien). 19" is wat groot, maar de tikkeltje hogere resolutie dan de 1024x768 van de meeste 15" monitoren gaat een zegen zijn en met het grotere formaat mep je minder snel mis.

Met de touchscreenscontroller die erin zit kan Linux volgens mij helemaal niks, maar een wat moderner touchscreencontrollertje voor 4/5-draads resistieve panelen die gewoon doet alsof-ie een muis is kost met 9,95 de kop ook niet mocht dat nodig zijn.

Nouja, hopen dat ik hier meer lol van heb.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door clements »

Altijd leuk om klusjes voor anderen te doen ;-)
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik kon het toch niet laten om even die monitor te testen. Wazig ding: als ik het typenummer opzoek kom ik op een 19" monitor uit met seriele touchcontroller en resistief touchscreen. Deze monitor heeft echter een capacitief touchscreen en een 'Hampshire TSharc capacitive touch' controller.

Nouja, beeld is mooi, met de extra pixeltjes heb ik een zee van ruimte, en het oppervlak is hard glas. Ik had liever een resistief touchscreen, magoed, een mens kan niet alles hebben voor een paar tientjes.

Die touchcontroller word vrolijk direct ondersteund door Linux (evdev driver). Joepie, straks gaat het nog makkelijk ook. Euh, nee dus. :evil:
Calibreren met de normale 'xinput_calibrator' gaat voor geen meter. Nu is DaBit niet voor 1 gat te vangen, dus maar eens met 'evtest' gekeken wat dat kreng aan coordinaten uitspuugt en zelf een calibratiefiletje gemaakt.
Dat werkt redelijk op de desktop. Soms springt die muiscursor opeens 2cm naar rechts of boven terwijl 'evtest' wel nog steeds dezelfde coordinaten afgeeft. Start ik echter LinuxCNC op, dan klopt er geen jota meer van... :evil:

Waarom zijn dit soort zaken in Linux zo onnoemelijk onlogisch complex? Grrr...

Verder heb ik nog een probleempje dat de Y-as in m'n freespaden-preview uitgerekt is. Dat doet-ie met alle GUI's in de echte configuratie wel, en in een simulatie-configuratie of stappenmotorconfiguratie niet. Ik begin dat ook irritant te vinden, maar op het LinuxCNC forum komt er weinig antwoord op de vraag hoe dat kan. De inmiddels aardig complexe configuratie strippen maakt dat niet in orde in ieder geval, en een hele oude configuratie pakken samen met de stabiele release van LinuxCNC ook niet. Geen idee sinds wanneer ik dit euvel heb; zou goed altijd al zo geweest kunnen zijn maar nooit opgevallen omdat ik geen programma's draaide bij het bouwen van de machine.

En nog een leuk geintje: ik kreeg een realtime-error. Vreemd. Bij wat spitten naar iets anders kwam ik erachter dat de CPU aan het throttelen was omdat-ie te warm werd, Bleek de koeler stil te staan. Dewattes?

Misschien toch maar eens die laatste officiele (Debian Wheezy gebaseerde) LinuxCNC-distributie op die PC zetten. Iets heb ik goed stuk gemaakt aan de huidige installatie lijkt het wel. En dan heb ik in ieder geval een configuratie waar ik support op kan verwachten.

Grmbl, computers....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Waarom zijn dit soort zaken in Linux zo onnoemelijk onlogisch complex? Grrr...
dat motiveerd de aankomend starter nou ook weer niet zo erg :cry:
Verder heb ik nog een probleempje dat de Y-as in m'n freespaden-preview uitgerekt is. Dat doet-ie met alle GUI's in de echte configuratie wel, en in een simulatie-configuratie of stappenmotorconfiguratie niet.
wordt daar dan een verschillend grafisch ding voor gebruikt ?
Je bedoeld dat je cirkels niet rond zijn ? Zit dat niet veel dieper ergens bij de pixels, maar dan zou de simulatie er ook last van hebben.
Een van m'n software tooltjes tekend een vierkant en vraagt dan de X en Y maat, dan klopt m'n 1:1 weergave ook :P
Maar daar heb jij niets aan.
Grmbl, computers....
Ja dat is het enige nadeel van CNC-en :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Dit is waarom ik alles graag inricht door zo weinig mogelijk van standaard af te wijken... Mja, jij vind het freubelen eigenlijk ook leuk, toch :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:dat motiveerd de aankomend starter nou ook weer niet zo erg :cry:
Sja, je kunt heel moeilijk doen, maar een koe is een koe en mag je ook een koe noemen.
Windows is ook niet heilig, en MacOSX vast ook niet. Als een van die systemen omvalt heb je ook een beste klus om uit te vissen wat er aan de hand is...
Je bedoeld dat je cirkels niet rond zijn ? Zit dat niet veel dieper ergens bij de pixels, maar dan zou de simulatie er ook last van hebben.
Hier twee plaatjes. Zijn te groot om helemaal te laten zien, dus eventueel even rechts klikken en in een nieuw tabje openen.

De daadwerkelijke configuratie:
Afbeelding

De (correcte) simulatie:
Afbeelding

Zijn twee verschillende GUI's in de plaatjes, maar dat maakt weinig uit (ik heb ze beiden zowel realtime als in simulatie gestest). Beide GUI's doen hetzelfde (en gebruiken dezelfde preview).
Zie ook de 'balkjes' aan de zijkanten die aangeven wat de coordinaatextremen zijn.

Lijkt wel alsof die Y gewoon een factor 2 geschaald is.

Opzich vind ik het nog niet zo'n drama (met frezen heb ik er geen last van), hooguit knap irritant. Al is het feit dat-ie lijnen over die coordinaat-extremen-balkjes heen tekent wel irritant. Heb ik wel een goeie gewoonte aan overgehouden: even in de G-code file erbij kloppen hoe groot het blokje materiaal dient te zijn, welk materiaal, en waar het nulpunt ook al weer precies diende te liggen.

Laad ik geen simulator, maar de 'echte realtime' configuratie van de BF20, dan is het ook goed. Strip ik de 'echte' configuratie, dan gaat het nog steeds mis. En het vreemde is dat die preview en het realtime deel niks met elkaar te maken hebben; in feite zijn het 2 losse G-code interpreters.
Pak ik de 'master' (2.8.0~pre) dan gaat het mis, pak ik de 2.6.4 release dan gaat het mis. 2.5.x kan ik niet meer draaien; die is te oud.

Nouja, de deskundologen weten het ook niet en ik ben door de onderzoeksopties heen.
Ja dat is het enige nadeel van CNC-en :lol:
Ik heb gelukkig nog een accutolletje, luxhttolletje en handzaag :lol:
Sven schreef:Dit is waarom ik alles graag inricht door zo weinig mogelijk van standaard af te wijken... Mja, jij vind het freubelen eigenlijk ook leuk, toch :)
[/quote][/quote]

Ik moest destijds wel; Ubuntu 10.04 ondersteunde het gebruikte moederbord maar heel matig en de Debian-gebaseerde distributie was er nog niet. Op de BF20 draait gewoon 10.04; werkt perfect daar.

En freubelen vind ik inderdaad niet erg; als ik dat wel zou vinden had ik geen CNC-machine gebouwd :)

Ik zal die Debian er eens naast zetten, kijken of dat wat scheelt. Anders krijg ik die 64GB SSD toch niet vol :lol:
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Merkwaardig, de maatlijnen kloppen wel, maar de freeslijnen niet, lijkt wel of die in draaibank mode staat. Of in ieder geval een of andere vreemde schaalfaktor over de Y-waarde van je programma.
Heb je ergens een (voor linuxcnc) onbegrijpelijk verschil in resolutie van Y tov X. Klink natuurlijk belachelijk, dan zou ie ook niet aan de maat frezen. Maar als niet iedereen met vreemde ideeën komt ga je het probleem niet vinden, en als je het gevonden hebt, was het opeens heel logisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Debian Wheezy ernaast gezet; da's met die moderne USB 3.0 sticks met het installatieimage (in plaats van een CD/DVD) en een SSD in de PC een klusje van slechts een tiental minuten :shock:
Configuratiebende kopieren van de bestaande partitie is ook zo gebeurd: da's dan weer wel een voordeel van Linux; sleep de files naar de goeie plek en klaar. Met Windows ben je dagenlang aan het installeren.

Loste het schaal-probleem niet op.
hugo stoutjesdijk schreef:..lijkt wel of die in draaibank mode staat...
Dat het dat niet was wist ik eigenlijk al wel, want draaibank is XZ. Maar die factor 2, hmm, da's met een draaibank ook. Toch even controleren.

Code: Selecteer alles

..
..
PROGRAM_PREFIX = /home/dabit/linuxcnc/nc_files
INCREMENTS = 10mm 1mm .5mm .1mm .05mm .01mm .005mm
GEOMETRY = 	XYYZ
CYCLE_TIME = 			0.0500
..
..
2x een Y in 'GEOMETRY'. Stamt nog uit de tijd dat LinuxCNC nog dacht dat ik 4 'joints' had waarvan 2 Y-joints (joint = motor, as = XYZ, UVW of ABC. Alleen bij triviale kinematica zijn die gelijk aan elkaar, bij bijv. een robotarm niet). Naderhand ben ik overgestapt op een simpele 3-assige configuratie en die ik de 2 Y-assen buiten de kinematicamodules om.

Maak er 'GEOMETRY = XYZ' van, en 't is goed:

Afbeelding

Wat overigens alsnog een bug is dat het met 'GEOMETRY=XYYZ' foutgaat, magoed.

Touchscreen doet het nog steeds niet lekker. De coordinaten die ik van de driver af zie komen lijken OK te zijn, maar toch is de positie waar ik met de vinger druk en waar de muiscursor komt te staan verschillend. En dan geen vaste afwijking, maar telkens verschillend.

Ik zal dat gekke ding eens een keer in Windows configureren en calibreren. Misschien scheelt dat. Ik heb namelijk het idee dat heel die monitor gloednieuw is en nog nooit gebruikt.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie