Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zit toch wat te prakkizeren op een eigenbouw-freesmachine met een wat groter bereik dan de BF20. Ga ik voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, dan kom ik toch al vrij snel op modelletje 'portaalfrees' uit; dat levert toch het meeste bruikbare bereik op voor een gegeven vloeroppervlak. Ik zou dan wel wat bereik en eventueel snelheid op willen geven voor wat extra stijfheid en de mogelijkheid om in ieder geval normaal constructiestaal te kunnen frezen. Maar aangezien dat niet met een bloedgang hoeft zie ik daar weinig problemen.

Kosten zijn uiteraard wel een issue; als ik er 5000-7000 euro in moet gaan stoppen kan ik net zo goed een 2e hands Maho/Deckel/etc. apparaat op de kop tikken (hoewel, vloeroppervlak...) en eigenlijk is dat voor de hobby ook niet meer zo'n verantwoord bedrag. Nu heb ik veel spul zoals de freesmotor, de elektronica, etc. al, dus ik vind eigenlijk dat ik met wat slim Ebay afstruinen voor een duizend of 2 toch een eindje moet kunnen komen.

MAgoed, het begint met de basis. Aluminum snelbouwprofielen is het niet helemaal wat mij betreft. Ga ik wat verder kijken, dan kom ik al vrij snel bij het fenomeen 'granieten vlakplaat' uit. Relatief betaalbaar voor wat je krijgt.

't word vaak afgeschoten (zoals in dit topic), maar ik zie er eigenlijk geen geldige redenen staan:
- Uitzettingscoefficient graniet en staal is verschillend, maar minder dan dat van aluminium en staal en daar hoor ik niemand over klagen. En nog minder dan dat van epoxygraniet en staal, en daar klaagt ook niemand over.
- Bevestigen van stalen delen zoals lineaire rails is ook niet zo lastig; boor/lijm er massieve metalen pluggen in, en boor daar de gaten voor de geleidingen in.
- Die platen heb je ook met meer dan 1 zijde vlak/haaks geslepen, dus de brug moet je er opzich ook wel van kunnen maken...
- Bevestigen van je T-slotplaat: frees een berg sleuven in de vlakke granieten basis en je hebt een vacuumtafel waar je naar believen een T-slotplaat of plaatmateriaal op kan leggen.....

Als ik het kan verzinnen kan een ander het ook, maar noemand doet het. Waar zit de adder nou echt onder het gras?
Laatst gewijzigd door DaBit op 30 jun 2014 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door assink »

Nogal simpel, 't is nogal breekbaar voor z'n massa.
Daarom verkiest men al gauw gietijzer boven graniet.
Heeft een betere sterkte/massa verhouding.
Graniet is stabieler, daarom kiest men dat als vlakplaat bij mijn weten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op zich, een Granieten vlakplaat als basis voor een portaal machine is helemaal zo gek nog niet..
er huist hier ergens op het forum ook een machine met een Granieten basisplaat, waar de rest van de machine op is gebouwd..

Ik denk dat Serpentino een betere steensoort is om een machine van te maken.. als je de hele constructie van natuursteen zou willen maken.. maar.. waarom zou je eigenlijk?

een bekisting, met strippen voor de rails erin, is gemaakt voor de spreekwoordelijke handvol kralen.. daarom EG.. denk ik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

assink schreef:Nogal simpel, 't is nogal breekbaar voor z'n massa.
Ja, maar tegen de tijd dat je genoeg volume hebt om stijf genoeg te wezen (graniet is beduidend minder stijf dan staal of aluminium), dan zit het met de sterkte toch ook wel snor lijkt me? Dat heb je nou net niet zoveel nodig.
In ieder geval in een hobby-setting dan; dat professioneel gietijzer of epoxybeton de voorkeur heeft snap ik wel.

Dat stabiele en veel-volume is nou net wat me aanspreekt bij graniet. Gewicht gaat vreselijk oplopen, maar dat zie ik ook nog niet direct als een nadeel. Met 200kg aan brug, 0,5G vernelling, dikke 2510 kogelomlopen en 500N aan freeskracht hoeven 2 NEMA34 stappenmotoren nog steeds 'maar' amper 6Nm te leveren.
Arie Kabaalstra schreef:Op zich, een Granieten vlakplaat als basis voor een portaal machine is helemaal zo gek nog niet.. er huist hier ergens op het forum ook een machine met een Granieten basisplaat, waar de rest van de machine op is gebouwd..
Hmm, eens effe zoeken dan...
Ik denk dat Serpentino een betere steensoort is om een machine van te maken.. als je de hele constructie van natuursteen zou willen maken.. maar.. waarom zou je eigenlijk?
simpel: het is te krijgen met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, het is stabiel, de vlakheid waarmee die dingen afgewerkt zijn is een pluspunt en graniet is ene materiaal met een redelijke inwendige demping.
een bekisting, met strippen voor de rails erin, is gemaakt voor de spreekwoordelijke handvol kralen.. daarom EG.. denk ik
Moet er wel 300kg oid aan EG basis naar een slijperij om die strips vlak te maken, en 300kg aan EG is heel wat prijziger dan 300kg aan vlakplaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Linki »

Dabit schreef:
graniet is beduidend minder stijf dan staal of aluminium
Veel soorten wel, maar de door bouwers van precisie delen veel gebruikte soorten ( impala, african black) hebben ongeveer dezelfde E modulus als aluminium.

Arie Kabaalstra schreef:
Ik denk dat Serpentino een betere steensoort is om een machine van te maken
Misschien moet je ze bij Botech eens adviseren, want die maken ondanks dat Serpentino wat trek op kan nemen toch alles van graniet. Domme jongens daar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik het kan verzinnen kan een ander het ook, maar niemand doet het. Waar zit de adder nou echt onder het gras?
De meeste doen wat ze kunnen, het lijkt mij prachtig. Maar er aan denkend, hoe krijg ik die gaatjes op z'n plek, hoek krijg ik het vlak / haaks enz. Daar zit toch een drempel.
Volgens mij is de belangrijkste reden dat steenhouwers geen machinebouwers zijn.
En je moet natuurlijk een goed takeltje en palletwagen hebben.
Ik heb vroeger een paar hele mooie graveermachines mogen leveren, Impala 800. ( vanwege het impala graniet )
Afbeelding
mooie portaal machine, maar om er nu zwaar op te gaan verspanen. Nu zijn de lineaire geleidingen ondertussen wel wat stabieler dan 25 jaar geleden, toen was dat voor metaalbewerkingsmachines taboe.
Ik zou alleen wel de tafel uit staal/alu maken, en die over de Y richting laten bewegen , en dan een vast portaal. Anders moet je zijwanden ook van graniet gaan maken, en daarbovenop de geleiding. ( geloof dat Hermle een keer zo'n machine gebouwd heeft (dus ze zijn er wel, of was pat polymeerbeton).
Oude afgekeurde vlaktafels kun je nog wel eens goedkoop aankomen.

http://www.e-engraving.com/machines/lan ... LA_800.htm weegt maar 4500 kg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Muis »

Waarom niet bestaande alu profielen volgieten met graniet of beton. Eerst alle kokers op maat dan volgieten. Wordt vanzelf stijf :roll:
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door nolfke »

Zet hem in een stripclub
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Sven »

Muis schreef:Waarom niet bestaande alu profielen volgieten met graniet of beton. Eerst alle kokers op maat dan volgieten. Wordt vanzelf stijf :roll:
Verschil in uitzetting, gaat zich loswerken vanwegen slechte mechanische hechting.
Plus er zit geen volume binnenin om echt iets aan te hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hilberth »

Ik heb ook nog steeds een stuk graniet liggen, dikke 100 kilo...
Weet nog steeds niet of ik mijn eigenste Hembrug 8) draaibank wil gaan maken of dat het onderdeel van een freemachien moet worden.

Die machines van Hembrug zijn toch wel errug mooi...
Think it, draw it, make it.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door veteq »

Prachtige machine zeg, echt de droom van de modelbouwer.
Volgens mij kan je bij vdh voor 500 een mooie grote granieten vlakplaat kopen,
Als je dan 0.03mm dik mylar koopt en over de tafel trekt, dan kan je het bovendeel afgieten op de granieten tafel van EG. Je kan een hoekplaatje gebruiken voor de 90 graden hoek. Daarna de brug loshalen en verlijmen op de vlakplaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op Marktplaats komen ook regelmatig granieten vlakplaten voorbij.. als je één zo'n ding hebt, en je laat em door de steenhouwer in repen snijden, is één vlakplaat al snel genoeg voor 2-3 draaibankjes á la Hembrug..

Kogelomloop railtjes erop.., spindeltje.. plaatje erover.. sleetje bouwen.. Jay!
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Linki »

Dabit schreef:
Met 200kg aan brug, 0,5G vernelling, dikke 2510 kogelomlopen en 500N aan freeskracht hoeven 2 NEMA34 stappenmotoren nog steeds 'maar' amper 6Nm te leveren.
Klopt, maar voor nauwkeurig werk begint de stijfheid(gebrek daar aan) van de kogelomloop spindel dan wel op te spelen. Berekening is voor een enkele spindel.

.........................................................vast los........ 2 maal vast lager

spindel verlenging door axiaal kracht..............20,06...............5,01 mu/meter
door versnelling.......................................13,79...............3,45
door freeskracht....................................... 6,27...............1,57
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spindel verlenging door axiaal kracht..............20,06...............5,01 mu/meter
door versnelling.......................................13,79...............3,45
door freeskracht....................................... 6,27...............1,57
Nou dat is dan precies 10 mu.
Bij nauwkeurig werk heb je volgens mij geen versnelling en verwaarloosbare freeskracht, die spindelverlenging zal dan ook wel een stuk minder zijn.
Misschien blijft er dan maar 2 mu over.
Al met al een heel respectabele nauwkeurigheid. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie