Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Veel soorten wel, maar de door bouwers van precisie delen veel gebruikte soorten ( impala, african black) hebben ongeveer dezelfde E modulus als aluminium.
OK. Blijft lastig om daar informatie van te achterhalen; de meeste tabelletjes vermelden gewoon 'graniet'.
En ook niet dat het nou opzich zo spannend is.

E-modulus van DIY EG is ook een lastige trouwens.
hugo stoutjesdijk schreef: De meeste doen wat ze kunnen, het lijkt mij prachtig. Maar er aan denkend, hoe krijg ik die gaatjes op z'n plek, hoek krijg ik het vlak / haaks enz. Daar zit toch een drempel.
Ik zal d'r wel weer eens te simpel over denken, maar als je uit kunt gaan van platen die al vlak zijn lijkt me dat een pluspunt. Sommigen beloven ook meerdere zijden haaks/parallel; word het nog simpeler van.

Gaatjes op z'n plek is niet zo moeilijk lijkt me: 't is gewoon steen dus boren voor steen moeten de truuk kunnen doen. Eventueel zo'n hol glasboortje.
Dat levert ongetwijfeld een afwijking van de ideale positie op (ik heb nog nooit in een muur op _exact_ de goeie plek een gat kunnen boren), dus ik zou die gaten te groot boren. Zeg 10mm voor een M6 boutje. Vervolgens in dat 10mm gat een massief stuk rondstaf of zeskant (met wat extra ribbeltjes enzo) lijmen, en uiteindelijk daar de gewenste gaten en eventueel binnendraad in maken.

Dan is het probleem even groot als nauwkeurig gaten maken in een stuk metaal.
Volgens mij is de belangrijkste reden dat steenhouwers geen machinebouwers zijn.
En je moet natuurlijk een goed takeltje en palletwagen hebben.
Ik heb beiden niet, maar dat is geen showstopper. Met motorkrikje hier, hefboompje daar, paar extra handjes zus, hondje zo kom je een aardig eind. En verder zijn takeltjes en palletwagens geen zeldzaam gereedschap dat moeilijk te lenen is.
Ik heb vroeger een paar hele mooie graveermachines mogen leveren, Impala 800. ( vanwege het impala graniet mooie portaal machine, maar om er nu zwaar op te gaan verspanen.
Het doel blijft een hobbymachine; zo'n computergestuurde XYZ-tafel met freesmotor erop blijkt toch verdraaid handig gereedschap te zijn. Maar ik heb niet de behoefte om enige vorm van productiewerk te gaan doen en zeker niet voor derden. Dus 'zwaar verspanen' is ook relatief. Ook al omdat ik gewoon de HF spindel zou monteren die ik al heb, en dat ding heeft het koppel niet om een hele dikke frees met rotgang door hard materiaal te kunnen halen. Zo'n 200N zijdelingse kracht maximaal, dan houd het wel een aardig eind op.
Ik zou alleen wel de tafel uit staal/alu maken, en die over de Y richting laten bewegen , en dan een vast portaal. Anders moet je zijwanden ook van graniet gaan maken, en daarbovenop de geleiding.
Mjah, vast portaal of niet ben ik nog niet uit (ik zit zowiezo nog in het 'losse flodder' stadium hoor; d'r is nog geen lijn op papier gekliederd). Kost in principe de helft van het bereik over de 'lange' as.

Zijwanden met daarop de geleiding is ook zoiets: het is zonder twijfel de betere constructie, maar je bent de voordelen van de vlakke plaat waar je je geleidingen op kunt schroeven en dat 't dan goed is kwijt.

Ik denk dat ik dan eerder zou kiezen voor geleidingen direct op de plaat en een wat forser bewegend portaal. Zowiezo kan dat portaal een 'driehoekvormige' opening krijgen als je er tegenaan kijkt; als het volle bereik nodig is heb ik weinig Z-bereik nodig, en andersom. Scheelt voor de stijfheid evenwijdig aan het portaal (jouw X-richting). Stijfheid in de Y-richting moet dan komen door het portaal 'dieper' te maken. Zeg een plaat van 10cm graniet, en die opdikken tot 20cm met EG. Ik noem maar wat; heb er nog niet heel hard over nagedacht.

Uiteindelijk komt het er zowiezo op neer dat alle krachten zich concentreren op de geleidingen+de rijen kogeltjes in wagentjes. Gevoelsmatig ligt daar het zwakke punt.
Oude afgekeurde vlaktafels kun je nog wel eens goedkoop aankomen.
En da's precies de reden waarom het mijn belangstelling heeft. Gietijzeren vlaktafels zijn er ook, maar die zijn toch vaak in redelijk slechte staat.
veteq schreef: Als je dan 0.03mm dik mylar koopt en over de tafel trekt, dan kan je het bovendeel afgieten op de granieten tafel van EG. Je kan een hoekplaatje gebruiken voor de 90 graden hoek. Daarna de brug loshalen en verlijmen op de vlakplaat.
Is opzich helemaal geen stom plan.....
Die Vertex 90-graden gietijzer hoekjes zijn ook relatief niet erg prijzig en ze beloven 0,01mm/100mm afwijking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Klopt, maar voor nauwkeurig werk begint de stijfheid(gebrek daar aan) van de kogelomloop spindel dan wel op te spelen. Berekening is voor een enkele spindel.
Zoals al vermeld: ik heb over 99,93% van de zaken nog niet serieus nagedacht. Eerst maar eens kijken of het haalbaar is voor een acceptabele hoeveelheid geld. Met ongelimiteerd budget is het altijd leuk bouwen.

Magoed: Ik zou die spindels ophangen zoals ik dat bij mijn huidige X-as ook gedaan heb: 1 kant vrij fors voorspannen met schotelveren (Fvoorspan > Flineair, max + Fvoorspan, andere kant), de andere kant wat lichter maar niet vrij bewegend. Die constructie is wat onconventioneel, maar bevalt me tot nu toe eigenlijk prima.
hugo stoutjesdijk schreef: Nou dat is dan precies 10 mu.
Misschien blijft er dan maar 2 mu over.
Al met al een heel respectabele nauwkeurigheid. :P
Ik geloof dat ik het werken van de kogelomlopen zo'n beetje als 'insignificant' kan beschouwen :lol:

Wil ik dat soort nauwkeurigheden gaan halen, dan kom ik ook bij geleidingen uit die lichtelijk aan de prijzige kant zijn, heb ik lagers nodig van 300 euro per setje, voldoet een C7 of C5 kogelomloopspindel met dubbele moer en eventueel een glaslineaal erlangs ook niet meer en kan de huidige HF-spindel ook Marktplaats op.

Ik denk dat +/- 0,025mm een reeel doel is dat met gewone spullen te halen is. Beter vast ook wel, maar dat beschouw ik dan als 'mooi meegenomen'. Voor jullie vast uitermate onnauwkeurig, maar voor mijn gehobby is het eigenlijk wel goed genoeg.

Zowiezo: vaste afwijkingen zoals een spoedfout van de ko-spindel, een hoekfout tussen X en Y, etc. kun je eruit calibreren. Dynamische afwijkingen zoals backlash en vervorming niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door skillalot »

Plaatje graniet kun je perfect met een waterjet snijden, ook de gaatjes, hoef je niet bang te zijn dat de boor wegloopt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Dat geloof ik best. Ik kan dat alleen niet zelf, en op de een of andere manier vind ik dat toch wel belangrijk.
Nog even afgezien van het logistieke probleem om al die kilo's heen en weer te slepen. Mocht ik voor graniet gaan dan word 't toch 'op z'n plek bouwen'.

Maar om even terug te komen op de originele vraag: behalve dat het spul zwaar en breekbaar is, en dat gaatjes wat meer moeite kosten dan in staal of gietijzer is er weinig echt bezwaar tegen graniet?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door analoogdick »

(D)ick door gaten in graniet met een metalenplaatje.! Plaatje wordt een gat geboord gelijk aan het gat van de steenboor. Een paar druppels lijm.Je moet er voor zorgen dat het gaatje van het metaalplaatje op de goede plaats zit van het te boren gat in graniet. Hier heeft u uw geleiding. leuker wordt het wanneer meerdere gaten geboord moeten worden. Maak van een metaalplaat "afval" een model en boor in een keer alle gaten op zijn plek. Ik deze methode verschillende keren gebruikt en werkt voor mij uitstekend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar wat is eigenlijk het nadeel van IJZER :?:
Ik heb het idee dat het enige echte voordeel tot nu toe, de (eventuele) vlakheid van de tafel is. Dus als dat probleem getackeld is, is staal misschien net zo of makkelijker.
( maar een granieten machine blijft wel mooi, als ik echt niets meer te doen heb... )

Zo'n plaat waterstraal snijden zal best wel kunnen, maar je neemt graniet voor de stabiliteit ( denk ik ) en dan moet ie wel een bepaalde dikte hebben. Weet niet wat het gewicht per m^2 op zo'n snijtafel mag zijn ?
En ook graniet moet ondersteund en vlak staan om uitzakken op termijn te voorkomen.
( meettafels liggen op 5 oplegpunten, met 3 waterpas stellen, daarna de laatste 2 op spanning brengen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Maar wat is eigenlijk het nadeel van IJZER :?:
Ik heb het idee dat het enige echte voordeel tot nu toe, de (eventuele) vlakheid van de tafel is. Dus als dat probleem getackeld is, is staal misschien net zo of makkelijker.
Nou, ik zie drie voordelen:
- De vlakheid. Da's het grootste voordeel, want het geeft een heel mooi referentievlak om de rest op te construeren. Denk ik gevoelsmatig. Wil ik dat echt weten dan moet ik echt eens gaan tekenen.
- Massa. Die 120-130kg aan BF20 ijzer trilt al best behoorlijk als je een 6mm 2-snijder in een stuk ijzer zet. Massa verlaagt de amplitude.
- Kosten. Granieten vlaktafels op zware stalen frames zijn 2e hands best betaalbaar. Het zal niet voor iedereen gelden, maar ik vind dat een belangrijk argument. Als ik er 5000 euro aan uit zou willen geven spaar ik nog wel even door en kan ik beter naar een wat oudere 2e hands Deckel/Maho/etc. kijken.

Dat idee van Veteq laat me trouwens ook niet los: vlakplaat als basis, EG brug construeren op die vlakplaat. zodat je 2 haakse zijden hebt. Maak je de brug bewegend (en ik neig in die richting) dan kun je In die EG brug ook nog wat pingpongballetjes verwerken om stijfheid grotendeels te behouden en het gewicht te reduceren. Of beter gezegd: grotere stijfheid door grotere buitenafmetingen bij gelijkblijvend gewicht.

Staat die brug eenmaal op z'n geleidingen of op de plaat zelf, dan is de vlakke plaat weer een uitstekend referentievlak om resterende geleidingen uit te richten. Enzovoorts.

Uiteindelijk moet het ook allemaal een beetje maakbaar zijn met mijn niveau van kunde. Met zo'n vlakke plaat als referentie en basis zie ik mogelijkheden om dat te kunnen. Met een stalen frame als basis eigenlijk niet, of ik moet alsnog een vlakplaat op de kop tikken als referentievlak tijdens de bouw.

Overigens geld het bovenstaande verhaal net zo goed voor een gietijzeren of stalen vlakplaat als basis, dus 'graniet' is niet in steen geschreven zeg maar. Maar eerlijk is eerlijk: ik neig wel die kant op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In die EG brug ook nog wat pingpongballetjes verwerken om stijfheid grotendeels te behouden en het gewicht te reduceren.
zoiets dus :lol:
Afbeelding
Ja, dus (we) komen dan uit op een afgekeurde meettafel ( 800x1200 )met onderstel natuurlijk.
zoiets Afbeelding €110.- laatste bod, maar veiling is al gesloten.
Dan maak je daar 2 lineair geleidingen op, kost een beetje breedte. Maar de portaal mag aan de zijkant uitsteken, kun je daar wat dwarsversteviging kwijt en de aandrijving, dus dat breedte verlies hoeft niet zoveel te zijn.
Je boort een paar gaten, lijmt er moeren in ( staal epoxy ), eventueel een paar paspengaten, of een kombinatie.
Kun je er een klem of vacuumtafel op spannen.
Dan die brug er op (moet nog even uit kristalliseren) en klaar zijn we.( misschien iets met een torsion box :mrgreen: )
Wanneer ga je beginnen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: zoiets dus :lol:
Yep!
Ja, dus (we) komen dan uit op een afgekeurde meettafel ( 800x1200 )met onderstel natuurlijk.
zoiets Afbeelding €110.- laatste bod, maar veiling is al gesloten.
Die prijs is wel heel laag; ik zie ze meestal voor wat meer staan. Maar inderdaad, zoiets. Liever nog een frame van kokerbalken; da's makkelijk uit te breiden. Elektronicaspul moet ook ergens hangen tenslotte.
Dan maak je daar 2 lineair geleidingen op, kost een beetje breedte. Maar de portaal mag aan de zijkant uitsteken, kun je daar wat dwarsversteviging kwijt en de aandrijving, dus dat breedte verlies hoeft niet zoveel te zijn.
Jij kunt gedachten lezen....
Je boort een paar gaten, lijmt er moeren in ( staal epoxy ), eventueel een paar paspengaten, of een kombinatie. Kun je er een klem of vacuumtafel op spannen.
Dat, of een ondiep sleuvenraster in de granietplaat zelf frezen. Meerdere segmenten eventueel. Kan de machine zelf doen zo gauw XYZ assen functioneren.
Dan is de granietplaat zelf de vacuumtafel waar naar believen een T-slotplaat, plaatmateriaal, specifiek opspangereedschap voor een klus of wat dan ook op kan. Heb je hooguit een aanslag nodig om het recht te leggen voordat je de vacuumpomp aanzet. Staat die vacuumpomp eenmaal aan, dat zit het _vast_.
Dan die brug er op (moet nog even uit kristalliseren) en klaar zijn we.( misschien iets met een torsion box :mrgreen: )
Als ik op regelmatige afstanden pingpongballetjes of worsten schuim of wat dan ook in het EG stop, wat heb ik dan gemaakt? ;-)

Z-as kan vervolgens 'gewoon' staal worden; da's het stijfste bij een beperkte buitenafmetingen. Dikke plaat die over de Y-rails loopt (eventueel ook een klein vlakplaatje voor gebruiken?), en een aan 5 zijden gesloten koker die op en neer gaat met de freesmotor erin. Word al gauw 180x180mm in het vierkant; als dat aan 5 zijden (of 6 met gat waar de frees uit komt) gesloten is dan is dat ook lekker stijf. Dat deel ontkom ik dan niet aan om vlak te laten frezen/slijpen, maar dat is nog een logistiek te behappen deel dat op normale machines past.
Wanneer ga je beginnen. ;-)
Het zat nog niet direct in de planning, maar het begint wel te kriebelen...

Misschien het tekenspul eens aanslingeren en eens op Ebay rond gaan neuzen. Spullen verzamelen zal wel het langste gaan duren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Danny »

Hier alvast een beginpunt voor uw zoektocht.
Vlakplaten vindt u midden op de pagina.
'k Moet wel meedelen dat het aanbod voor het moment niet zo groot is.
http://www.aptint.com/nl/tweedehands-ma ... ermachines

greetings & succes met de bouw v.d. machine
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Wat lokaler vind je dat soort handels ook: deze bijvoorbeeld. Die vind ik wel aardig aan de prijs met z'n steentjes overigens en heeft ook niet precies wat ik zoek, maar dat soort handels vind je door het hele land. Ik weet ook niet of er enige omloopsnelheid in 2e hands vlaktafels zit, of dat het voor die mannen eigenlijk sta-in-de-wegs zijn waar nog wel wat op te onderhandelen valt.

Verder heb ik de tijd; ik heb een werkende CNC-machine en ik verwacht zowiezo niet op een bouwtijd van minder dan een jaar uit te komen.

Eerst maar eens wat ruw gaan schetsen. Als ik de lagerblokken voor KO-spindels (EK15 ofzo, kweenognie) ook op de steen wil hebben (en eigenlijk wil ik dat wel denk ik; die dingen zijn mede bepalend voor de stijfheid in de vrije richting van de wagentjes) en geen grote flappen aan de brug om de KO-moeren met de brug te verbinden (als ik ze aan de zijkant zou plaatsen) dan word een plaatbreedte van 600-650mm al gauw krapjes bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door H@ns »

Dan maak je daar 2 lineair geleidingen op, kost een beetje breedte. Maar de portaal mag aan de zijkant uitsteken......
Waarom niet de geleidingen tegen de zijkanten aan schroeven :?:
Kost het geen extra breedte.

Of zijn die vlakken niet nauwkeurig genoeg?
Dan zou je er voor je geleidingen een paar referentie vlakken in kunnen laten slijpen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of zijn die vlakken niet nauwkeurig genoeg?
Dan zou je er voor je geleidingen een paar referentie vlakken in kunnen laten slijpen.
Dan ben je een stukje 'makkelijk op het nauwkeurige uitgangsvlak schroeven' kwijt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Juist, en eigenlijk is dat best belangrijk voor deze hobbyist. Er zijn vele manieren om een machine te ontwerpen die technisch veel mooier en beter in elkaar zit dan waar 'mijn ontwerp' uiteindelijk op uit zal komen, maar dan word het voor mij als simpele hobbyist zonder netwerk 'vriendjes die wat voor me kunnen' regelen gewoon lastig. Logistiek of financieel. Even een stuk steen van 250kg+ naar een slijperij brengen om daar parallel 2 vlakken aan de zijkant te laten slijpen is al geen doen, en tenzij mijn zielige-puppyoogjes-blik effect heeft wil ik het prijskaartje waarschijnlijk ook niet weten.

Dan is gewoon een bredere steen kopen veel effectiever :)

Blijft natuurlijk ook de vraag hoeveel bereik ik wil. Weet ik zelf nog niet eens. Als iets van 45cm breed erop kan, vastgeklemd kan worden en er is 40cm van te bewerken in de parallel-aan-portaal richting (laten we die maar Y noemen; dan is de X het langste zoals bij vrijwel elke andere machine) dan is dat voldoende. In de X-richting, de lange kant dus, ook minimaal zoiets maar liever een tikje meer. In de Z wil ik in ieder geval kleinere delen tot een cm of 20 hoog in kunnen spannen, dus ergens in het portaal moet een plekje zitten waar 20cm onderdoor kan maar dat hoeft niet de hele Y-afstand zo te zijn. Het vooraanzicht van de portaalopening mag dus best trapeziumvormig zijn.
Op en neer bewegen hoeft het spul opzich maar een cm of 15 te kunnen.

Maten zijn allemaal nog niet vast en d'r word tezijnertijd mee gesmokkeld als dat zo uitkomt :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie