Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Water+methanol+druppeltje dreft. Methanol is rotzooi.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Methanol?.. ik dacht dat er Isopropanol in zat?.. en wat ethyleenglycol..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Zo langaamaan ben ik toch tegen aardig wat problemen aan gelopen waar ik met de BF20 nooit last van had omdat ik daarop die dingen gewoon niet kon :lol:

Gister ook weer zoeentje: stukje St37 in mootjes hakken. Maar eens het idee 'ruwfrezen met wisselplaat-frees, afwerken met spiraalfrees' in de praktijk gebracht. Ging goed tot ik merkte dat het nulpunt verschoof, in de Y-as richting zelfs centimeters. Ik begin met werkstuk-nulpunt op machinecoordinaat -126 en dat was opeens -82 ofzo, dus geen kwestie van per ongeluk nullen ofzo.

Heel de servoconfiguratie aan de monitoring gehangen, geen probleem kunnen ontdekken. Encoder op de motoren en linealen braaf in sync, dus die hebben geen pulsen gemist anders waren ze het niet met elkaar eens. Motoroffset ook OK. PID-errors binnen de dode band. Zucht, wat nu weer?

Bleek achteraf iets triviaals: de machineklem was door het geweld van de wisselplaatfrees verschoven. Zat ook maar met een paar boutjes vast in plaats van de volle riedel en er was wat olie onder gekropen (ricinusolie uit de koeler, snijolie die ik nog steeds gebruik bij diep boren).

Afbeelding

Eens kijken of het met de volle riedel boutjes beter gaat, anders moet ik het ontwerp van die klemmen een beetje wijzigen (aan de onderkant op beide lange zijden een groefje frezen en een stukje rond erin plakken)

Nouja, weer een 'oeps' die op de lijst kan, en weer een user error in plaats van een machinefout gelukkig.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Niels »

Zoveel geweld moet je goed vast binden....

Ik heb het ook ervaren afgelopen weekend.
Zal eens een update plaatsen met de resultaten en ervaring. (had je het kunnen voorkomen door ervaring :lol: )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Dit keer ging het beter:



Laagbreedte en diepte zitten op het randje; de boel begint iets te rammelen. Maar buiten dat is er weinig aan het handje; wisselplaat ziet eruit alsof-ie nog niks gedaan heeft.

Resultaat (na afwerken met een 6mm 4-snijder) is best smakelijk ook:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Niels »

Netjes!
Wat zijn de maten van het werkstuk?

Vind je G0 ook erg vermakelijk eruit zien 8)
Acceleratie staat lekker hoog!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Werkstukje is 100x50x12mm. Het stukje warmgewalste strip waar ik het uithaal is 105x60x15mm.
Spul zit via de M4 schroefgaten op een dragerplaatje geschroefd vanaf de onderkant.

Al met al nog best veel bewerkingen voor dat dingetje:

- 1 kant van de strip vlakfrezen; dat spul is niet vlak.
- Omdraaien, centerboren, referentiepunt boren
- 3,2mm gaten boren
- M4 draad tappen.
- Ding op dragerplaat schroeven
- Dragerplaat vlak monteren in de klem
- Referentiepunt weer opzoeken (als het centerboortje prima in het eerder geboorde gaatje past is het nauwkeurig genoeg)
- 12mm frees erin, Z nullen, en de strip 12,5mm dik maken
- 12mm ruwfrezen
- 6mm frees erin, Z nullen.
- 6mm ruwfrezen (12mm frees kan niet overal komen en de adaptieve paden laten bultjes staan)
- 6mm contour nafrezen
- 6mm bovenkant op maat frezen.
- Vlijmscherpe randjes en de gaten afschuinen (moet ik toch eens een freesje voor hebben)

Een dik uur ben je er toch wel zoet mee.

Acceleratie staat op 2500mm/sec^2. Dat is een balans tussen goed pad volgen bij wat hogere voedingen en schudden van de machine tijdens G0's (al die kilo's op pootjes is toch niet ideaal, zelfs al zijn die pootjes dikke kokerbalken). De servo's en tuning hebben met 1G ook nog totaal geen moeite.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Niels »

DaBit schreef:Water+methanol+druppeltje dreft. Methanol is rotzooi.
Lees net dat je methanol gebruikt.

Wil je nog langer kunnen zien, dan moet je niet in een methanol damp gaan werken.
Het trekt snel je bloedbaan in en je ogen en neus nemen het ook snel op.
De bijwerking is blindheid.

Dus.... ethanol of alcohol gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Nee, methanol zit in ruitenwisservloeistof, en die moet je dus niet gebruiken.
Ik gebruik bio-ethanol, dat spul wat je eigenlijk in open haarden mikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door kevertje »

Bio-ethanol is niet schadelijk mits er geen methanol is gebruik om het te denatureren (ongeschikt maken voor consumptie omdat er anders accijns betaald moet worden).

Bart, wat waren je overige frees-parameters: toerental, frees snelheid, diepte per gang en dikte per laagje?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

In die bio-ethanol zal ongetwijfeld nog wel een spoortje methanol zitten. >95% ethanol, procent of 2-3 water, beetje ondrinkbaarmaakspul, en dan hebben we nog geen 100%.

Snijparameters:
- Boren 3,2mm gaten (HSS boortje): 2000rpm, 60mm/minuut, elke millimeter terugtrekken naar boven.
- Vlakken met die 12mm 1-snijder, gecoat VHM wisselplaatje: 4mm brede snedes, ca. 1,5mm diep, 4600rpm, 750mm/minuut.
- Ruwfrezen met die 12mm frees: 2,5mm brede snedes, 5mm diep, 4600rpm, 600mm/minuut, 0,7mm overmaat.
- Ruwfrezen van het restant wat de 12mm frees niet kan met de 6mm gecoate VHM 4-snijder: 6600rpm, 4mm diepe snedes, 1mm breed, 800mm/minuut voeding, 0,3mm overmaat.
- Nafrezen met de 6mm gecoate VHM 4-snijder: 6600rpm, volle 12mm diepte, 0,3mm breed, 500mm/min voeding.

Alles meelopend overigens.
Koeling perslucht en een drupje alcohol (veel minder dan bij aluminium). Werkstuk was na het frezen nog net zo koel als toen het erop ging.

Gebruikte CAM-software is Cam360. Dat Fusion360/Cam360 is nog steeds bij lange na geen SolidWorks/SolidCAM, maar voor wat ik ermee wil en doe voldoet het prima.

Allemaal nog redelijk conservatief dus op het ruwfrezen met 12mm na, maar het is niet elke dag 'kijk es hoe hard ik kan'-tijd :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door andrefc101 »

Waarom niet (ruw)frezen met 40%D, das toch een beetje een standaard? Kan jou machine toch makkelijk hebben lijkt mij? Als je met en gemiddeld (Android) appie de toerentallen en de snijparameters invult kom je och een aardig eind in die richting. De belasting van je machine/spindel in Nm's zal toenemen, maar dat mag toch geen probleem zijn….
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou ook met een gecoat ruwfreesje 8mm met 2 gangen door vol materiaal de contour frezen.
Dan moet je er wel een volle straal water op zetten omdat die spaantjes weg moeten.
En dan is deze methode met alleen lucht, behoorlijk betrouwbaar voor wat betreft het probleemloze aflopen van je programma, toch erg mooi.
Een grotere spaandiepte lijkt me niet lekker werken met HM platen, met een VHM gespiraliseerde frees had het in 1x 12mm diep gekunt, maar dat was niet binnen het budget ( geloof ik ), en dan met die mooie (helicoidaal ?) freestechnologie. Die toch wel ideaal is voor hoge toeren en ook minder stabiele machine's.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door andrefc101 »

Dat ben ik met je eens Hugo, maar de moderne VHM met AlTiN coating kunnen ook zonder koeling door vol materiaal, met een beetje lucht is het dan helemaal super. En zulke plaatjes voor een losse freeskop zijn nog wel enigzins betaalbaar. Maar v.w.b. de freespaden ben ik het volledig met je eens, daar kunnen peperdure pakketen als Camworks e.d. nog een puntje aan zuigen!
Plaats reactie